Bukefalos 28 år!

Steeplechase...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Steeplechase...

Nej inte på det sättet, men dom blir ju stressade utav det, men vilken häst blir inte de? Väldigt många hästar som kommer till tävlingar oavsett vad det är för tävling blir stressade. hade en ponny jag skulle tävla hoppning med och hon blev stressad. hon älskade att hoppa men hpn blev så stressad att hon ville bara gå fortare och fortare tillslut kunde hon knappt hålla sig på benen i kurvorna. Och det är inte alla hästar som är så självständiga att dom stannar kvar i startboxen när 40 andra rusar iväg i full galopp bara för att hästen känner att den inte klarar av det? dom tänker ju inte på det sättet att om jag inte är på topp så ska jag nog stanna härinne. ne dom flesta vill nog springa efetr om dom inte är döende inne i startboxen redan.
 
Sv: Steeplechase...

Det är inte alls samma pengar och prestige i hindersporten som i flat racingen i England, så det finns nog skäl att anta att en hel del galoppörer som inte hållit måttet för vanlig flat racing istället hamnar på hinderbanorna. Enligt organisationen Animal Aid var samtliga 9 hästar som dog i Cheltenham-festivalen fullblod.

Men där tror jag att du har fel.. Jag är absolut ingen expert men har ändå lärt mig en del via dottern o även sett med egna ögon. De hinderhästar jag kommit i kontakt med är då inte några misslyckade flathästar precis. De har ett helt annat psyke, starkare o större kropp o framför allt, älskar de o hoppa. Dottern som ridit många vanliga hopponnyer o hästar innan hon började med galopp utbildar nu hinderhästar o hon säger att det är helt otroliga:) o visst, hon har ringt hem o varit ledsen när nån häst skadats i ett löp, men jag säger återigen att jag inte tycker det är nåt värre med dessa hemska förslitningsskador "vanliga" ridhästar får. Tänk efter hur många ni känner som har en häst/ponny som blivit triangelmärkt eller utdömd o det bara egentligen på en hobbynivå.:crazy:

o sen är det klart att det är fullblod som dött, det är ju fullblod som tävlar:angel:
prillan
 
Sv: Steeplechase...

Och naturligtvis var alla som dog på cheltenham festivalen fullblod, de är väl bara fullblod som klarar av framför allt tempot och också utmaningen som det är? Halvbloden skulle väl supa allihopa på första hindret kan jag tänka mig.[/QUOTE]

Jag uttryckte mig något slarvigt när jag skrev "fullblod", vad jag menade är fullblod som avlats för vanlig galopp (flat racing). Se nedan ett citat från Animal Aids hemsida så kanske du förstår vad jag menar.

Horses used to be selectively bred for this sector. They were heavier-boned and more robust than the faster animals racing on the flat. Because of the increasing emphasis on speed in all racing sectors, horses entered into jump races are now more often 'cast-offs' from the flat. Deaths, as a consequence, are more common.
 
Sv: Steeplechase...

Men där tror jag att du har fel.. Jag är absolut ingen expert men har ändå lärt mig en del via dottern o även sett med egna ögon. De hinderhästar jag kommit i kontakt med är då inte några misslyckade flathästar precis. De har ett helt annat psyke, starkare o större kropp o framför allt, älskar de o hoppa. Dottern som ridit många vanliga hopponnyer o hästar innan hon började med galopp utbildar nu hinderhästar o hon säger att det är helt otroliga:) o visst, hon har ringt hem o varit ledsen när nån häst skadats i ett löp, men jag säger återigen att jag inte tycker det är nåt värre med dessa hemska förslitningsskador "vanliga" ridhästar får. Tänk efter hur många ni känner som har en häst/ponny som blivit triangelmärkt eller utdömd o det bara egentligen på en hobbynivå.:crazy:

o sen är det klart att det är fullblod som dött, det är ju fullblod som tävlar:angel:
prillan

Beträffande fullblod, se svar till Jazz flyer.

Vad gäller skador i allmänhet hos hästar tycker jag att det är en viss skillnad mellan en förslitningsskada som exempelvis leder till att en häst inte kan tävla i hoppning mer men ändå kan fungera som fritidshäst, kontra en inoperabel fraktur eller brott på skallbasen.
 
Sv: Steeplechase...

Jag har mycket svårt att tro att hästarna tror att de är jagade av någoning. De vet precis lika väl som slätsloppshästarna att det är tävling på gång redan långt innan starten går.

Ja jag håller med. Jag tror inte heller att de känner sig jagade

Sen är det naturligtvis hemskt att så många faller och visst skulle man kanske kunna modifiera vissa hinder lite men det skulle delvis ta bort prestigen med att vinna ett så stort löp som Grand National eller Cheltenham Gold Cup. Det ska vara de tuffaste och det är inga mesar som ställer upp, det ska vara den bästa, uhålligaste, tuffaste och skickligaste hästen och jockeyn som vinner.

Men prestige får ALDRIG göra så att man idag medvetet bortser från säkerheten. Det är inte acceptabelt att endast 9st hästar av 40st går i mål i ett lopp :crazy:

Vissa tycker säkert att "man kan väl göra om det till häcklöp i alla fall, med mindre hinder." Men häcklöp och steeplchase löp är inte samma sak det är olika hästar som tävlar i de olika disiplinerna (vissa tävlar naurligtvis båda) men i häcklöp är det mer snabbhet, i steeplchase krävs det mer styrka och teknik.

Men om man skall vara helt ärlig så finns det inte så speciellt mkt teknik i hoppningen. Man ser en hel del mkt dåliga språng och ingen tar upp eller ser till att hästarna får chans att taxera rätt. Hade de gjort det så hade de inte behövt att trampa om och på det sättet falla!

Men visst är det hemskt att det ändå dör det antalet som det gör varje år men man får trösta sig med att de flesta dör snabbt och alla dör i alla fall lyckliga.

Har du läst rapporten ang dödsorsakerna?? Njä de dör inte knall fall många dör genom ren utmattning efter loppen och många dör till följd av allvarliga ligamentskador alternativt brutna bäcken/nackar.

mellan 300-375st sätter livet till varje år i bara England och det kan aldrig vara rätt!

Och naturligtvis var alla som dog på cheltenham festivalen fullblod, de är väl bara fullblod som klarar av framför allt tempot och också utmaningen som det är? Halvbloden skulle väl supa allihopa på första hindret kan jag tänka mig.

Antar att du aldrig sett hindrena i en svår fälttävlan när du skriver så om halvbloden. Sedan vet jag inte om man kan säga att någon klarar av det när så många dör på en och samma tävling :crazy:
 
Sv: Steeplechase...

Det kan vara läge för lite källkritik ibland, eller?

Jag tänker inte direkt ta GN i försvar för jag njuter inte av att se det även om jag verkligen beundrar hästar och ryttare som deltar.
Vad gäller Aintree (GN) banan så gjordes förändringar så sent som 2005, bland annat på det ökända hindret Becher’s Brook.

"The RSPCA’s concerns had an impact on our decision to change the design of water jumps and to restructure Grand National fences at Aintree.
David Muir, equine consultant for the RSPCA, speaking after modifications were made at Becher’s Brook for the 2005 Grand National, welcomed the modifications saying:
‘These changes have significantly improved the welfare of racehorses and show that the RSPCA's way of working with the racing industry is worthwhile and can bring about significant improvements to the welfare of racehorses.’"

Hindersporten blomstrar i England och Irland, förmodligen beror det på att det fortfarande går att köpa en bra hinderhäst till ett rimligt pris, inga oljeshejker har fått upp ögonen för hindersporten, än. Vad gäller statusen på hindersporten; att vinna GN är nog det största en häst kan lyckas med, iaf om man frågar en irländare eller engelsman.

Beträffande avdankade slätlöpshästar som "tvingas" till en hinderkarriär:
Det viktigaste egenskapen hos en hinderhäst lär, vad jag vet, vara att den har har bra hoppteknik. Inte att den har tjock benstomme som tål crasher... :crazy: Ett lysande exempel på det är hästen Red Rum som vann GN 3 gånger. Han var en relativt normalt byggd galopphäst med mycket god hoppteknik. Han började förvisso sin karriär med att vinna slätlöp, så animal aid kanske har rätt...
 
Sv: Steeplechase...

Det kan vara läge för lite källkritik ibland, eller?

Jag tänker inte direkt ta GN i försvar för jag njuter inte av att se det även om jag verkligen beundrar hästar och ryttare som deltar.
Vad gäller Aintree (GN) banan så gjordes förändringar så sent som 2005, bland annat på det ökända hindret Becher’s Brook.

"The RSPCA’s concerns had an impact on our decision to change the design of water jumps and to restructure Grand National fences at Aintree.
David Muir, equine consultant for the RSPCA, speaking after modifications were made at Becher’s Brook for the 2005 Grand National, welcomed the modifications saying:
‘These changes have significantly improved the welfare of racehorses and show that the RSPCA's way of working with the racing industry is worthwhile and can bring about significant improvements to the welfare of racehorses.’"

Hindersporten blomstrar i England och Irland, förmodligen beror det på att det fortfarande går att köpa en bra hinderhäst till ett rimligt pris, inga oljeshejker har fått upp ögonen för hindersporten, än. Vad gäller statusen på hindersporten; att vinna GN är nog det största en häst kan lyckas med, iaf om man frågar en irländare eller engelsman.

Beträffande avdankade slätlöpshästar som "tvingas" till en hinderkarriär:
Det viktigaste egenskapen hos en hinderhäst lär, vad jag vet, vara att den har har bra hoppteknik. Inte att den har tjock benstomme som tål crasher... :crazy: Ett lysande exempel på det är hästen Red Rum som vann GN 3 gånger. Han var en relativt normalt byggd galopphäst med mycket god hoppteknik. Han började förvisso sin karriär med att vinna slätlöp, så animal aid kanske har rätt...

Förstår inte riktigt vad du menar med "läge för källkritik". Jag vet mycket väl att man under åren (så sent som förra året) gjort modifikationer av hindren i GN. Det är bra, men det räcker inte. Det behöver göras mer, och jag kan uppriktigt sagt inte förstå varför det skulle sänka prestigen på GN och andra stora hinderlöp i England om hindren sänktes en aning och gjordes säkrare i landningen. Det kan väl ändå inte vara någon vidare reklam för sporten ifråga att hästar ideligen skadar sig svårt eller dödas?
 
Sv: Steeplechase...

Vad jag menar med källkritik är att animal aid kanske inte direkt är helt korrekta i sin faktapresentation.
 
Sv: Steeplechase...

Men med tanke på att endast 9 av 40 gick i mål så har man ju inte gjort tillräckliga ändringar.

det som är lustigt i det hela är att om en häst dör i fälttävlan så utreds det fullt ut, ÄVEN i England. Man genomför ändringar alternativt tar bort hinder i terrängen om det inträffar ngt. Detta gör man omedelbart.

Varför har man då inte samma tänk i galoppen??? Varför acceptera att en massa hästar störtar omkull!!

hade detta hänt i den "vanliga" ridsporten så hade det blivit ändringar omedelbart
 
Sv: Steeplechase...

Men med tanke på att endast 9 av 40 gick i mål så har man ju inte gjort tillräckliga ändringar.

det som är lustigt i det hela är att om en häst dör i fälttävlan så utreds det fullt ut, ÄVEN i England. Man genomför ändringar alternativt tar bort hinder i terrängen om det inträffar ngt. Detta gör man omedelbart.

Varför har man då inte samma tänk i galoppen??? Varför acceptera att en massa hästar störtar omkull!!

hade detta hänt i den "vanliga" ridsporten så hade det blivit ändringar omedelbart


Sedan lång tid tillbaka har det gjorts en utredning så fort en häst/människa skadat sig allvarligt i ett löp inom engelsk galopp.

Inom hindersporten i england har skadorna minskat med 25% de senaste 10 åren, detta trots det katastrofala resultatet vid Cheltenham-festivalen 2006 är inräknat i det.

En utförlig utredning av skadorna efter Cheltenham festivalen finns publicerad på HRA's hemsida. Den statistik som animal aid så konspiratoriskt påstår vara undanhållen finns också där.:smirk:

Att bara 9 av 40 hästar tar sig i mål i GN betyder inte att resten av hästarna skadade sig och dog eller ens att alla 31 hästar gick omkull, eller hur?

Olyckor händer väl fortfarande även i fältävlan, trots att man kontinuerligt förbättrar säkerheten?
 
Sv: Steeplechase...

Jadu jag kunde själv höra hur många och se hur många som gick omkull och det var inte en minoritet direkt :crazy:

Visst händer det olyckor i fälttävlan, men att 9st av 40st skulle ta sig i mål är rätt ovanligt. det brukar vara tvärtom. OCH dessa hästar som inte går runt i fälttävlan är inte övervägande fall utan uteslutningar!!

Jag anser inte att man kan sitta och försvara GN när det finns ren fakta på hur många som faktiskt faller. och det är ju inte lätta fall utan det är ju faktiskt ordentliga omkullridningar i väldigt hög fart.

Kollade lite fort igen 7st hästar har redan fallit och de har hoppat 3st hinder. Säger inte det allt :confused:

Hur kan man försvara det???
 
Sv: Steeplechase...

Jag vet inte om jag försvarar GN så där helhjärtat men det kan vara en fördel att hålla sig till fakta när man diskuterar det.

GN 2006: 9 gick i mål, 11 hästar föll, 6 förlorade ryttaren, 12 avstannades och 2 vägrade.

Trevlig helg!
 
Sv: Steeplechase...

Då blir jag väldigt nyfiken eftersom jag själv räknade till att 7st hästar föll redan på de första häckarna.

Jag räknade visuellt och efter det kommentartorn säger!

Jag vet inte om jag anser ett fall är samma sak som du men en häst som helt klart går ner på frambenen har varit omkull.

Och du glömde att 1 dog :crazy:
 
Sv: Steeplechase...

1610 John Smith's Grand National Chase (4m 4f)
1. Numbersixvalverde
2. Hedgehunter
3. Clan Royal
4. Nil Desperandum
5. Risk Accessor
6. Puntal
7. Joes Edge
8. Inca Trail
9. Forest Gunner


FENCE ONE
Fell: Innox, Tyneandthyneagain, Royal Auclair, Juveigneur
Unseated rider: Whispered Secret

FENCE THREE
Unseated rider: Baron Windrush

FENCE FOUR
Fell: Ross Comm

FENCE FIVE
Fell: Ebony Light

FENCE SIX
Fell: Just In Debt

FENCE EIGHT
Unseated rider: Le Duc

FENCE 15
Fell: Silver Birch
Unseated rider: Jack High, Heros Collonges

FENCE 17
Pulled up: Garvivonnian, Lord Of Illusion, Iris Royal

FENCE 18
Pulled up: Shotgun Willy

FENCE 19
Pulled up: Direct Access, Cornish Rebel, Le Roi Miguel

FENCE 20
Fell: Haut De Gamme

FENCE 21
Pulled up: Amberleigh House

FENCE 22
Fell: Sir OJ

FENCE 23
Unseated rider: First Gold

FENCE 25
Fell: Ballycassidy

FENCE 27
Pulled up: Colnel Rayburn, Therealbandit, Iznogoud
Refused: Native Upmanship, Rince Ri

FENCE 29
Pulled up: It Takes Time


Nu drar jag mig ur pajkastnings diskussionen...
 
Sv: Steeplechase...


Nu drar jag mig ur pajkastnings diskussionen...


Jag drar mig också ur, detta leder ingenstans. Det enda jag vill säga avslutningsvis är att jag inte behöver någon statistik vare sig från Animal Aid eller någon annan organisation för att se det vansinniga i Grand National: det räcker väldigt bra med den DVD jag har som visar delar av GN från i princip de senaste 30 åren. Fastän producenterna av filmen har ansträngt sig att redigera bort de värsta fallen ser man ändå ett antal ryttarlösa hästar som löper hejvilt över hindren, samtidigt som flera ekipage störtar huvudstupa över Beechers-hindret. Och du, när du talar om god hoppteknik: vad hjälper det om hästen har den bästa hoppteknik i världen om det ligger en eller flera hästar i en enda röra på andra sidan hindret utan att hästen har en chans att uppfatta det?

Bara för att förtydliga: jag är inte emot steeplechase som gren, utan enbart mot den extrema form som utsätter hästarna för livsfarliga risker. Tack för mig för den här gången.
 
Sv: Steeplechase...

Jag kallar det inte pajkastning utan bara kunstruktiv kritik till något som faktiskt får hästar att rammla omkull :crazy:

Jag älskar galopp och fullblodshästar men blir så oerhört ledsen av att se när hästar gör sig illa.

Den listan du citerar får mig i alla fall inte att tycka det ser bättre ut. Dessutom de hästar som "förlorat" ryttare har oftast varit nere på huvudet utan att för den delen falla helt. detta räknas i fälttävlan som fall idag

Nej jag vill inte pajkasta men när verkligheten är så pass klar som den är och man faktiskt har bevis på att hästar faller så tycker jag inte att man på några villkorsvis kan bortförklara det
 
Sv: Steeplechase...

Beträffande avdankade slätlöpshästar som "tvingas" till en hinderkarriär:
Det viktigaste egenskapen hos en hinderhäst lär, vad jag vet, vara att den har har bra hoppteknik. Inte att den har tjock benstomme som tål crasher... :crazy: Ett lysande exempel på det är hästen Red Rum som vann GN 3 gånger. Han var en relativt normalt byggd galopphäst med mycket god hoppteknik. Han började förvisso sin karriär med att vinna slätlöp, så animal aid kanske har rätt...

Tja ni... tänker inte delta i diskussionen. Ville bara göra ett litet inlägg... Jag har tidigare jobbat 2 år på Irland med Steeple och p2p hästar. Jag jobbade hos Jonjo O'Neill utanför Cheltenham vintern 2003. Jonjo har endast hinderhästar ( möjligen finns/ har det funnits undantag...) Jag hade bla ClanRoyal som passhäst!! Han var ett STORT klumpigt fullblod och har ALDRIG gått slätlöp. De trodde ALDRIG han skulle bli bra nog för GN - de skrattade åt mig för att jag gillade denna klumipis.. Han är den starkaste, coolaste häst jag någonsin ridit.

En slätlöpshäst rids in som 1,5 åring - en hinderhäst först vid 3-4 årsålder då de UTVECKLATS och stärkts upp för att klara denna påfrestning. Det jag vill ha sagt är att i sverige är det väl RELATIVT vanligt att "avdankade" slätisar blir hinderhästar, men i england och på irland var det snarare ett undantag. Av 150 hästar hos Jonjo hade vi 1(!!!)då jag var där som gått slätlöp.
Jonjo har haft 2 463 starter på hinder de senaste 5 säsongerna och 49 på slätlöp...
På irland på 2 år red jag 3 st ( av 6-10 turer per dag) som gått slätlöp...

Kontentan är således att hinderhästar föds, förbereds och tränas (tränas MYCKET mer/längre sträckor än slätlöpshästar f.ö)hela sin tävlingskarriär för detta (oftast) precis som fälttävlanshästar, travhästar,körhästar, dressyrhästar och slätlöpshästar för sina resp. uppgifter. De håller oftast länge till hindersporten också eftersom de tillåts bli"färdiga" i kroppen innan de rids i...
Men självklart, i de hastigheterna kommer det att ske olyckor. Självklart ökar risken eftersom man till skillnad från terrängprov inte är ENSAM på banan. Och SJÄLVKLART sker olyckorna ibland med hemsk utgång när man betänker den "impact" det blir när 400-500 kg häst kraschar in i marken eller andra... Och SJÄLVKLART gråter skötare, ägare, tränare och jockeys blod när det sker, precis som "Lilla Lisa" som mister sin ära ponny.

Men jag tycker inte man skall uttala sig om det som sker bakom kulisserna när man inte har en aning. Men visst får ni tycka allt i löpmomentet är grymt.

MVH // Anna
 
Sv: Steeplechase...

Jag håller helt med AnLa. Det här ämnet brukar komma upp till disskusion med jämna mellanrum och det är alltid några som tycker att vi misshandlar och plågar våra hästar. Det är upp till var och än att ha sin egna åsikt men det är många som uttalar sig utan att ha tillräckligt med kunskap.

Grand National är det mest prestigefyllda hinderlöpet som rids och naturligtvis är det svårt att genomföra. Hästarna utgår av flera olika anledningar bland annat när ryttaren trillar av och de flesta hästar som tappar ryttaren fortsätter själva. Trötta hästar pullas upp och naturligtvis trillar flera av olika orsaker men oftast är hästarna på benen direkt.

Någon skrev att hindren borde sänkas. Man brukar säga att det är "farten som dödar" dvs lägre hinder skulle tillåta högre hastigheter och fler fall.

Att ryttarna inte taxerar åt hästarna är för att det inte går att "lägga in ett språng till". En galopphäst kan inte kort och länga sitt språng på samma sätt som en hopphäst och att börja taxera som ryttare brukar leda till att ekipaget trillar! Taxerar gör ryttaren 100m från hindret därefter stöttar man bara och undviker att störa hästen.

Jag har själv ridit hinderlöpningar i skandinavien under ett par säsonger och hästarna jag red älskade att hoppa. Det viktigaste för mig vara alltid att ta vara på hästen. Jag har också gått omkull på hinder men då har det alltid sett värre ut än vad det är och jag har varit mer mörbultad än hästen.
 
Sv: Steeplechase...

Jag håller helt med AnLa. Det här ämnet brukar komma upp till disskusion med jämna mellanrum och det är alltid några som tycker att vi misshandlar och plågar våra hästar. Det är upp till var och än att ha sin egna åsikt men det är många som uttalar sig utan att ha tillräckligt med kunskap.

Det är inte fråga om hanteringen av hästarna, det är det väl ingen som skrivit eller??

Grand National är det mest prestigefyllda hinderlöpet som rids och naturligtvis är det svårt att genomföra. Hästarna utgår av flera olika anledningar bland annat när ryttaren trillar av och de flesta hästar som tappar ryttaren fortsätter själva. Trötta hästar pullas upp och naturligtvis trillar flera av olika orsaker men oftast är hästarna på benen direkt.

Man har tom i England gjort badminton till en "kort" tävling trots att man sa att den aldrig skulle lämna det gamla formatet. men även där kunde man böja sig för de nya säkerhetstänkande som sprider sig i världen. detta medförde direkt att det var betydligt fler pigga hästar och betydligt fler som kom i mål.

Jag undrar varför man då inte klarar av detta säkerhetstänk när det gäller GN??? Trots prestigen! För Badminton är fortfarande den mest prestigefyllda tävlingen att vinna i hela världen trots att de ändrat den till det bättre

Någon skrev att hindren borde sänkas. Man brukar säga att det är "farten som dödar" dvs lägre hinder skulle tillåta högre hastigheter och fler fall.

Alla som kan något om hoppning vet att falska marklinjer OCH vatten bakom stora häckar direkt gör de till ofaira hinder att hoppa och om man kommer det minsta lilla fel så är det kört.

man får aldrig konstruera ett hinder som lurar hästarna och det gör man på GN där man har djupare landningar och vatten efter häckar. Höjden har inget med det att göra och diken framför är bara positivt!

Men vi som rider terräng vet att man alltid tar upp hästarna framför ett ned hopp eftersom det är ett riskfyllt hinder och att hästen OM den tar ett litet felsteg har betydligt lättare att falla. Så det är väl en av de första åtgärderna man skulle kunna göra på GN att just ta bort djuplandningarna.

Att ryttarna inte taxerar åt hästarna är för att det inte går att "lägga in ett språng till". En galopphäst kan inte kort och länga sitt språng på samma sätt som en hopphäst och att börja taxera som ryttare brukar leda till att ekipaget trillar! Taxerar gör ryttaren 100m från hindret därefter stöttar man bara och undviker att störa hästen.

Jag tycker nog att de flesta taxerar ganska bra av de hästarna som går GN speceillt den som vann och den som var tvåa förra året.

jag har ridit steeple på en fullblodshäst som höll ett väldigt högt tempo trots att vi då var själva. det var inga som helst problem att taxera på hindrena i den hastigheten. Kan ju säga att han kom in på en halv minut kortare tid än vad han behövde :crazy: Nu var han iof väldigt bra slätlöpshäst när han gick galopp.

Jag tror inte att det är någon som klagar på hur ryttarna sköter sitt jobb utan det är ju längden, antalet starter och hindrens utformning som man klagar på

Jag har själv ridit hinderlöpningar i skandinavien under ett par säsonger och hästarna jag red älskade att hoppa. Det viktigaste för mig vara alltid att ta vara på hästen. Jag har också gått omkull på hinder men då har det alltid sett värre ut än vad det är och jag har varit mer mörbultad än hästen.

Många av de hinderhästar som kommer till fälttävlan har ofta problem med nacke och många fina hinderhästar, speciellt från England och Irland har gamola skador i nacken eller manke som de fått när de fallit.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att en häst är helt oberörd av ett sådant fall jag syftar till. De allra flesta hästar är stela efter fall och många har fått små muskelskador. jag anser att efter nästan 25år i fälttävlan och ett otal både svenska och importerade fullblod ha den erfarenheten att jag vågar uttala mig om det.

Det är aldrig någonsin försvarbart att prata bort riskerna som finns i GN och det är aldrig någonsin accepterat att det får fortgå år efter år utan att mna tar tag i det mer endast för att det är prestige i det!!
 
Sv: Steeplechase...

Det är inte fråga om hanteringen av hästarna, det är det väl ingen som skrivit eller??



Man har tom i England gjort badminton till en "kort" tävling trots att man sa att den aldrig skulle lämna det gamla formatet. men även där kunde man böja sig för de nya säkerhetstänkande som sprider sig i världen. detta medförde direkt att det var betydligt fler pigga hästar och betydligt fler som kom i mål.

Jag undrar varför man då inte klarar av detta säkerhetstänk när det gäller GN??? Trots prestigen! För Badminton är fortfarande den mest prestigefyllda tävlingen att vinna i hela världen trots att de ändrat den till det bättre



Alla som kan något om hoppning vet att falska marklinjer OCH vatten bakom stora häckar direkt gör de till ofaira hinder att hoppa och om man kommer det minsta lilla fel så är det kört.

man får aldrig konstruera ett hinder som lurar hästarna och det gör man på GN där man har djupare landningar och vatten efter häckar. Höjden har inget med det att göra och diken framför är bara positivt!

Men vi som rider terräng vet att man alltid tar upp hästarna framför ett ned hopp eftersom det är ett riskfyllt hinder och att hästen OM den tar ett litet felsteg har betydligt lättare att falla. Så det är väl en av de första åtgärderna man skulle kunna göra på GN att just ta bort djuplandningarna.



Jag tycker nog att de flesta taxerar ganska bra av de hästarna som går GN speceillt den som vann och den som var tvåa förra året.

jag har ridit steeple på en fullblodshäst som höll ett väldigt högt tempo trots att vi då var själva. det var inga som helst problem att taxera på hindrena i den hastigheten. Kan ju säga att han kom in på en halv minut kortare tid än vad han behövde :crazy: Nu var han iof väldigt bra slätlöpshäst när han gick galopp.

Jag tror inte att det är någon som klagar på hur ryttarna sköter sitt jobb utan det är ju längden, antalet starter och hindrens utformning som man klagar på



Många av de hinderhästar som kommer till fälttävlan har ofta problem med nacke och många fina hinderhästar, speciellt från England och Irland har gamola skador i nacken eller manke som de fått när de fallit.

Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att en häst är helt oberörd av ett sådant fall jag syftar till. De allra flesta hästar är stela efter fall och många har fått små muskelskador. jag anser att efter nästan 25år i fälttävlan och ett otal både svenska och importerade fullblod ha den erfarenheten att jag vågar uttala mig om det.

Det är aldrig någonsin försvarbart att prata bort riskerna som finns i GN och det är aldrig någonsin accepterat att det får fortgå år efter år utan att mna tar tag i det mer endast för att det är prestige i det!!

Jag har egentligen dragit mig ur diskussionen, men kan inte låta bli att komma in igen bara för att säga bravo OlgaKlara!! Vilket vettigt och utmärkt inlägg, speciellt jämförelsen med Badminton och hur man hanterat säkerheten där. Varför kan inte hinderlöpsporten ta lärdom och följa efter?

Till Annika som menar att många utan erfarenhet uttalar sig om saker de inte vet något om: det måste väl ändå vara en varningssignal för folk som sysslar med steeplechase att så många "okunniga" människor reagerar negativt?? Dålig reklam för sporten, om inte annat. Dessutom behöver man inte ha någon specialkunskap för att kunna se att hästarna far illa i Grand National. Det räcker med två ögon, koppling till synbarken samt litet sunt förnuft.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 163
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 462
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp