STEGRANDE HÄST, hjälp!!

E

e-meliie

Jag var dum jag vet, som lärde min B-ponny stegra på kommando.
Började med att han blev rädd för saker som låg på gården, reste sig, stegra, osv. inte så högt, han hoppa mest bara till. Kort förklarat, gjorde de till ett kommando och tillslut blev han så stark att han kunde verkligen resa sig, rakt upp. MEN, kul som han tycker att de är började han stegra med protest..
Så fort något blev jobbigt, han ville hem på uteritter, han ville inte rida förbi kompisarna i hagen, osv. Blev de stegring, rakt upp. Jag försökte vända och styra men han bara reser sig.

Idag blev jag riktigt riktigt arg, jag red ut, var jätteglad över att det äntligen är lov och ville komma ut en stund på han.
I början går det skapligt bra, tills vi ridit en liten bit.
Han reser sig, vänder sig, drar hem. Jag stannar, vänder, rider tillbaka dit vi va och fortsätter. osv. så höll vi på, tills det kom en lastbil. vi gick in lite på en tomt, och lastbilen ska strax köra förbi innan han slänger sig ut på vägen och stegrar rakt framför den. Föraren gick ur och pratade lite med oss, jag hoppade av och gick fram en liten bit, så han kunde köra förbi utan att de hände någon olycka. Hoppade upp sen, efter kanske 10m börjar samma sak igen. Han reser sig, vänder, ska dra hem. Men jag styr in han och håller in han till dit vi ska hela tiden, vilken slutar med att han bara reser sig ännu högre och nästan går över. Jag bråkar med han ett tag, folk i husen börjar fundera och kollar på oss i alla fönster, jättekul, eller inte...
Hoppade av sen, skäll fick han och vi gick vidare. Va så sjukt ledsen, besviken, arg. Ringde min bästakompis, och frågade va fan jag skulle ta mig till. (jag fortsatte gå dit vi skulle, sååå lätt ger jag mig inte!)
Efter lite peppande av henne hoppade jag upp igen, ännu en gång kom vi inte långt förrän han fortsatte. så blev det, hela vägen (ca en mil!) innan vi kom in på grusvägen. gick med han halva vägen typ. hoppade upp igen då det var som en verkstad eller något sånt som man gick egenom typ, dom hade väldigt öppna ytor och då tänkte jag att ville han bråka så får han, nu kan han inte backa ner i något dike iallafall (han ser typ inte diken, han har ingen respekt för det och han inser aldrig att man kan göra sig illa!) iallafall, så började det. han stegrade, kastade sig, stegrade, kastade sig frammåt, bockade, gjorde ALLT för att dra hem eller få som han vill. Bestämd som jag är satt jag kvar och hade hela tiden 'kontroll' på honom. Det var inga låga stegringar, vi höll på där i säkert en timme. Trött, sur, arg och ledsen blev jag. Men fortsatte ändå. till slut orkade jag inte, han reste sig så högt och var nära att gå över flera gånger. ringde min kompis igen, som sa att de bara va o rida hem, att jag inte skulle riskera mitt liv för att få som jag vill, det är inte värt de.
red hem, besviken som jag va, med en glad och nöjd häst.
kom tillbaka till stallet och mötte ägaren, pratade med henne och riktigt besviken var jag, både ledsen och arg.

hon sa att han är väldigt hög i rang, säkert testar mig, osv. han har inte ont någonstans, vi har tagit ut massa grejs och de är inget fel på han. de är bara det, han är en 5årig liten ponny som lärt sig att genom stegra får man som man vill typ.

Orkar inte, vetinte vad jag ska göra, känns inge kul. hållt på med problemhästar ett bra tag nu och nästan alla har haft massa problem. trött på det nu, orkar inte, det ska vara kul och rida oxå..

tack ni som orkade läsa, men snälla, hjälp mig?! :confused:
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

kolla upp hästen. sådär höll min första foderponny på.
Så gjorde min nya häst vid dörren i ridhuset. behövde skvätta lite vatten i nacken på honom och rida med uppvinklat spö så skärpte han till sig. Han var genomkollad..
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Jag är långt ifrån ngn expert på stegrande hästar men jag tror inte att det har eskalerat bara för att du lärt honom det på kommando?

Snarare är det en olat han lagt till sig antingen för att testa eller som protest att ngt blivit för mkt. 5 år är inte mkt för en ponny.

Har du ngn tränare skulle jag ta det med denna.
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Han är uppkollad, inga problem med han alls.
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Han kanske borde få vila lite? Han är ju bara 5 och ponnysar växer långsamt!
Annars borde du ta hjälp av en tränare!
+ att ni kanske ska kolla så att sadel osv!

Och mitt sista och "sämsta" tips är att sätta på han en bockrem, då kan han inte höja upp huvudet och resa sig!
(Typ en läderrem över huvudet som går ner mellan frambenen)
Har inte själv testat det men vet vänner som har!
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Jag är långt ifrån ngn expert på stegrande hästar men jag tror inte att det har eskalerat bara för att du lärt honom det på kommando?

Snarare är det en olat han lagt till sig antingen för att testa eller som protest att ngt blivit för mkt. 5 år är inte mkt för en ponny.

Har du ngn tränare skulle jag ta det med denna.


Jo, innan gjorde han aldrig så. Det är något han har fått för sig för att testa,protestera eller när han inte får som han vill osv. Han reser sig om jag vill gå in på höger grusväg och han vill fortsätta rakt fram, osv..

Ja vi har tränare, vi ska till henne på tisdag.
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Kolla med denne,kanske får du ngt bra tips av ngn som känner dig och hästen.

Men som sagt tror jag det är antingen en testperiod eller en protest mot att ngt. Kanske dax för en viloperiod med bara promenader:)
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Jag har haft en häst som beter sig på exakt samma sätt som din.
Jag gjorde allt tyckte jag, Men inget hjälpte.
Har jobbat som beridare 1 år nu & mitt bästa tips är faktiskt att rida FRAMÅT.
Så fort hästen vänder sig om & stegrar & håller på så oftast så koncentrerar vi oss på att sjävla steringen & att hästen inte får gå åt "sitt hål"
Hade jag varit du hade jag först sätt till att jag sitter ordentligt, tänk på att sitta mitt på hästen & ha balansen i stigbyglen . Försök att inte skritta så mkt. Men om du sitter och skrittar & hästen börjar eller du känner att den börjar bromsa upp så rid FRAMÅT. Samma sak vilken gångart du än har. Rid framåt & se till att hästen hela tiden är framme för skänklarna. Dem flesta såna här problem börjar när hästen skrittar i sin egna värld. Se till att aktiver den hela tiden. Minsta lilla han bromsar upp så PANG framåt.
Men gör inte detta om du inte känner dig helt säker.
Ha gärna ngt runt halsen på hästen som du kan hålla i eller ta ett mantag.
Lycka till.
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Tack för tipset!
Jo, men jag märker när han vill resa sig och sen slänga sig bakåt och sticka hem (sen är det omöjligt att vända utan att vi går ner i ett dike eller han stegrar omkull) jag smackar på han, skänklar, använder spö. ibland hjälper det, ibland skiter han i vad jag vill och tvärvänder ändå, oftast så lyckas jag hålla in honom till ex. höger om han sticker till vänster, men då får han väldigt dålig balans och kan ramla åt höger, vill inte riskera det..
har bra balans, sits och har kontroll på honom. jag blir aldrig rädd, blir bara bestämd och gör han inte som jag säger blir jag riktigt arg och visar vem de är som bestämmer. jag brukar inte ge upp i första daget, men när det är nära flera gånger (som det till slut blev) att han går omkull bakåt vill jag inte ta den risken..
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Han kanske borde få vila lite? Han är ju bara 5 och ponnysar växer långsamt!
Annars borde du ta hjälp av en tränare!
+ att ni kanske ska kolla så att sadel osv!

Och mitt sista och "sämsta" tips är att sätta på han en bockrem, då kan han inte höja upp huvudet och resa sig!
(Typ en läderrem över huvudet som går ner mellan frambenen)
Har inte själv testat det men vet vänner som har!

Han är från början körhäst, han har tävlat runt 10gånger i år, (maraton, precision,dressyr) och orkar rätt myckt. Han är färdig vuxen oxå, och jag började rida in han i somras och sen dess har vi kommit långt, han lärt sig snabbt! ;)
Han rids 2-3 gånger i veckan vanliga skoldagar, körs ev. 1, men nu är de så halt så han vilar från de. annars promeneras han 30-60min.

jo, har jag inte tänkt på. fått ett jättebra tips av en kompis, ska testa det först. hjälper inte det ska jag testa med en såndär rem..

vi har tränare!
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Han är från början körhäst, han har tävlat runt 10gånger i år, (maraton, precision,dressyr) och orkar rätt myckt. Han är färdig vuxen oxå, och jag började rida in han i somras och sen dess har vi kommit långt, han lärt sig snabbt! ;)

Där har du svaret! Ponnystackarn behöver vila! :crazy:
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Han är från början körhäst, han har tävlat runt 10gånger i år, (maraton, precision,dressyr) och orkar rätt myckt. Han är färdig vuxen oxå, och jag började rida in han i somras och sen dess har vi kommit långt, han lärt sig snabbt!
Håller med ovanstående, tycker det är lite mycket. Och han kan väl inte vara helt färdigväxt?
Om du red in honom i somras, måste jag ( TYVÄR) vara otroligt negativ och dum, att säga att det var otroligt klantigt gjort att lära honom kommandot stegra! Med tanke på att han äör ung, och ganska outbildad, är det så himla lätt att de tar till detta för att dominera när de inte förstår, eller tröttnar och har tråkigt.
Rider du ut en mil med ponnyn kan jag tänka mig att han blir uttråkade efter ett tag, med tanke på sin ålder.

Så ta hjälp av en duktig tränare, och se till att sluta med stegringar på kommando.
 
Senast ändrad:
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Enligt ägaren är han värdigväxt.
Jag vet, och jag ångrar det sjukt mycket. Aldrig i hela mitt liv att jag ska lära en häst stegra igen, när det finns så mycket annat kul man kan göra.
Vi ska till tränaren på tisdag, och hon är duktig, så vi får se hur det går!
Men en kompis sa till mig att jag skulle träna på att göra halt, sen skritta, göra halt, sen skritta, osv. så han lär sig att han inte ska stegra så fort jag stannar.
sen när det är bra, ska jag backa, skritta, backa , skritta, ungefär så. så han inte stegrar när jag backar han. (för de gör han nu) sen halt, trav, halt ,trav. osv!
ska träna på de idag så hoppas de går bra..!
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Det hästen gör när den stegrar är att den inte går fram. Att då träna på att stanna och backa känns för mig lite som att be om problem. Den måste först lära sig att ALLTID svara fram. När den gör dety kan du börja laborera med att backa etc.
En häst som går fram kan inte stegra sig. Men en häst som gör halt eller backar kan det.

Jag håller fö med de andra om att ponnyn kanske skulle må bra av lite vila.

Och framför allt: Håll inte på och försök träna bort det här själv med råd av kompisar och folk från internet. Det kan sluta med att hästen rasar över dig. Och du kan göra dig riktigt illa!
Kontakta en BRA och utbildad tränare med erfarenhet och be denne om hjälp.
Stegrande hästar kan vara livsfarliga!
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Men en kompis sa till mig att jag skulle träna på att göra halt, sen skritta, göra halt, sen skritta, osv. så han lär sig att han inte ska stegra så fort jag stannar.
sen när det är bra, ska jag backa, skritta, backa , skritta, ungefär så. så han inte stegrar när jag backar han. (för de gör han nu) sen halt, trav, halt ,trav. osv!

Tycker som fö att det låter som en ganska kass idé. DEt är viktigare att du får fram honom odrentligt.
Och måste bara fråga om du är medryttare på hästen? Har du den på foder?
Eftersom du skriver att "ägaren säger".
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Det var inte alls någon kass idé.
Testade det idag och de gick jättebra (till slut!)
efter ett tag stegra han inte alls när jag stanna eller backa.
Men stegring, de blev de tyvär mycket av!..
Har pratat med tränaren nu och hon säger att vi ska försöka lösa det, och att de kommer nog bli bra tillslut.
Hoppas på de bästa, aldrig att jag vill ha en stegrande häst igen! Man lär sig av sina misstag..
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Det var inte alls någon kass idé.
Testade det idag och de gick jättebra (till slut!)
efter ett tag stegra han inte alls när jag stanna eller backa.
Men stegring, de blev de tyvär mycket av!..
Har pratat med tränaren nu och hon säger att vi ska försöka lösa det, och att de kommer nog bli bra tillslut.
Hoppas på de bästa, aldrig att jag vill ha en stegrande häst igen! Man lär sig av sina misstag..

Jag hoppas verkligen det löser sej. En häst som stegrar sig o går runt kan det tyvärr gå väldigt illa för o även för dej som ryttare.

Sen tror ja oxå på att han skulle behöva lite vila för att smälta in allt han lärt sig på sista tiden.

Sen kan resultatet bli enormt mkt bättre när han sätts igång igen.
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

håller med dom flesta, ponnyn måste VILA! en 5åring ska absolut inte gå sådär mycket och verkligen itne om den blev inriden i somras. Unghästar brukar få vila efter ca 3-4 månader efter att den ridits in. Så att låta en stegrande häst gå en mil, hur snällt är det? Det är som att du tvingar ett 6 årigt barn gå en mil liksom 'Barnet blir trött och uttråkat, samma med din häst.

Sorry om jag är hård, men jag vet massor om sånt ;) har jobbat med unghästar i snart 11 år ;)
 
Sv: STEGRANDE HÄST, hjälp!!

Håller med de andra.
Låt hästen vila ett tag, sen tar ni allt från början.

Oavsett ålder, så behöver hästen vila emellanåt när den är under utbildning.
Speciellt om den har blivit riden/tränad "konstant" sen i somras.
Att man bara rider några dagar i veckan spelar ingen roll, det kan behövas ett par veckor för att hästen ska få lugna ner sig lite och ta in allt i huvudet.
Det har ingenting med att hästen är färdigväxt att göra (en femåring är nog aldrig helt färdig heller...) utan det har främst med den psykiska aspekten att göra.


Sen när du börjar rida igen, ta det lite lugnt och kräv inte för mkt.
När hästar har såna "bråkperioder" tycker jag det funkar bäst om man inte kräver alltför mkt. Att stanna-starta brukar bara trigga igång såna beteenden. Bättre att skritta lugnt på lång tygel och bara låta hästen slappna av.
Är hästen påväg att stanna - driv fram den INNAN den börjar stanna. Man känner om hästen tänker göra det.
När hästen är påväg att stegra - hindra den INNAN den stegrar.
Det är viktigt att du är snabbtänkt och reagerar snabbt, så hästen lär sig att det inte är någon idé att bråka.
Sen när ni slutat bråka, låt då hästen gå på lång tygel igen (mjukna direkt och bara rid vidare) och låtsas som att ingenting har hänt.
Gör ingen stor grej av det helt enkelt.


Om du hamnar i den situationen att det kommer lastbilar så se till att hoppa av hästen innan den tänker att den ska börja bråka.
Så fick jag göra ett tag med en 'problemhäst' jag hade eftersom jag inte ville riskera att vi blev påkörda.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 372
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp