Bukefalos 28 år!

stegrande häst

K

kanonasa

Tänkte höra om någon hade tips på vad man skall göra med en stegrande häst. Min häst ställer sig ifall hon exempelvis ej får springa på som hon vill eller om man exempelvis försöker få henne att gå i någon sidvärtesrörelse. Har någon förslag på varför hon gör på detta sätt samt vad man skall göra?
 
Nej inte fullt ut borde kolla hennes rygg. Annars vet jag inga fel förutom lymfangit.
Problemet är också att hon hänger sig på bettet för att hon har dålig balans.
 
En häst som reagerar just vid ett speciellt moment väcker funderingar om det fysiska skicket?
 
Jag skulle börja med att kolla/utreda rygg och ben på klinik. Säkerligen så är det inte BARA där problemet sitter, eftersom hon stegrar sig när hon inte får som hon vill med. Men eftersom det är just vid sidvärtes hon reser sig så undrar jag om det är så att det gör ONT att gå sidvärtes. Och för att inte ta tilldet hårda kavalleriet om hon har ont så tycker jag du först ska kolla upp rygg och ben.

Sen är det alldeles säkert så att hon lärt sig atts tegringar är himla effektivt för att slippa med, och använder det i andra fall där hon vill slippa med, fast det inte gör ont/är obehagligt.

Men innan man går in för att 'tvinga' henne att utföra de där sidvärtesrörelserna eller 'tar ur' henne de där stegringarna så är det bäst att hon är kollad. SÅ du slipper det extremt dåliga samvetet som lär komma av att ev ha med 'våld' tvingat en häst som har ont - och talat om det för dig - att utföra en rörelse som smärtar.

Det är inte säkert det finns något fysiskt fel, men man måste (tycker jag) börja med att ta reda på OM det gör det. Gör det det får man åtgärda det först och se om det finns stegringsbeteende kvar, och isf ta det då. Finns det inget fysiskt problem så vet du ju det och kan med gott samvete ta tag i att få henne att sluta med det där.

Men din häst talar som sagt tydligt om för dig att av NÅGON anledning så vill hon inte göra sidvärtsrörelser, så nu är det ditt ansvar att försöka ta reda på VARFÖR. Och eftersom det är så specifikt kopplad till en rörelse, som dessutom ganska effektivt avslöjar ev svagheter eftersom de får svårt att avlasta ben fullt ut på de andra utan måste låta t ex ett svagt/smärtande bakben bära större delen av vikten i ett visst skede så.

Hänga sig på bettet är också ett sådant där tecken som KAN bero på obalans, men som också KAN bero på smärta. Ett ganska klassiskt tecken vid smärta. Och för att VETA så föreslår jag som sagt att du börjar med en klinikkoll. Och därför vill jag inte ge några tips om hur du ska få henne att sluta stegra just nu.

Lycka till och rapportera gärna =)
 
Om vi nu utgår från att hon är frisk så är ett bra knep att ha med sig en typ vattenballong med varmt/ljummet vatten i. När hon sedan stegrar sig så slå den mellan öronen på henne så att den går sönder och efter det så brukar det inte upprepas.
Det har fungaret på 2 av mina forna hästar med BRA resultat.
 
om man är jätte mega säker på att den e frisk fast ändå stegrar sig kan man göra som en i min ridgrupp gjorde med deras.

Det låter grymt, men e väldigt logiskt, det är att rappa till den på magen eller på nosen. Helst på magen men det är ju lite svårt när man rider.

Varför? Jo för när hästen blottar magen gör den det otroligt lätt för ormar att bita den i magen, och får den då ett rapp i magen när den stegrar sig så tolkar den det som ett ormbett eller ett annat rovdjur som biter.
Sen i nosen e väl samma sak.

Dom använde sig av det 5 gånger sen slutade hästen med det, inte en tendens till att stegra sig. Slutade efter att dottern snärta till den på nosen med ett dressyrspö...

Dom had eläst det i någon bok om hästar som stegrar sig.
 
Vad löser det? Hästar kan stegra av en massa orsaker förutom smärta, och inte ens stegring pga "trots" (läs: pga att ägaren inte inger tillräckligt mycket respekt och förtroende för att anses värdig att lyssna på) rättfärdigar vattenballonger och dylika dumheter.
 
Jag håller med tassetass. Jag har iofs använt mig av ett knep i samma kategori, men det var då på en häst som var garanterat frisk, och som var så fast i sitts tegringsbeteende att det var farligt, och gjorde det reflexmässigt, utan att 'tänka'.

Men det finns ju en anledning även utan smärta varför hästen reser sig.

De flesta fall fungerar det fö att BÖJA HALSEN i sidled på. Kräver dock att mans jälv är i balans så man inte drar dem bakåt samtidigt. Men genom att böja halsen i sidled försätter du hästen i en situation där den för att inte tappa balansen måste gå ner igen (om du böjer rätt) och det ger sig en chans att påverka den när den är på backen, samtidigt som du inte straffat hästen elelr bråkat med den för den stegrat, bara gjort det till ett ganska dåligt val.
 
Det låter grymt, men e väldigt logiskt, det är att rappa till den på magen eller på nosen.

Ser absolut ingen logik i att rappa till hästen med ridspöet över nosen, tyvärr. :mad:
Så lågt skulle jag aldrig förmå mig själv att sjunka! :devil:
 
En kompis häst som stegrade sig relativt ofta, gjorde även detta vid sidrörelser typ när den svängde och så (även i skritt)..och om den blev rädd för stenar och kor osv.. Men hon kunde ändå hoppa höga hinder bra utan att visa tecken på smärta..men det visade sig att hon hade "kissing spines" (tror jag det stavas :smirk:) och det syntes först på röntgen. Innan dess hade veterinären sagt att hon skulle ridas för fullt :( detta resulterade dock i att en tillridare fick ryggen bruten efter att hästen slog runt..aj aj . så om jag vore dig så skulle jag gå och kolla upp ryggen och tjata på dom för att få en rönten också :cool: Hoppas allt löser sig! :)
 
Först; kolla upp hästen! På min tog det tre veterinärer och två hovslagare samt en tandläkare innan allt var fixat, det tog 2,5 år... och då var hon "frisk" enligt veterinärbesiktningen.

Om du absolut måste rida fast hästen beter sig såhär så kan jag rekommendera att BÖJA! Böj halsen massor, en tygel bakom låret (se till att släppa efter med den andra bara så hästen kan böja halsen), då har inte hästen kraft att komma upp, eller måste avbryta rörelsen. När hästen gått ner (eller om du hann avbryta i tid) så DRIV runt på pyttevolt fortfarande med hästen böjd, tills du känner att hästen svarar på skänkeln, då rider du rakt ut.

Att slå och andra "metoder" är både svårt att utföra utan att tappa balansen själv och kanske välta hela ekipaget, dessutom helt förkastligt då man inte kommer åt roten = hästen har slutat tänka framåt.

Magont kan också orsaka såna här reaktioner!
 
om d e så att hästen inte har ont så tycker jag ändå inte att ett spö/vatten i huvet lr nått sånt är rätt sätt.. min pålla har gått på bakbenen mycke, men lugnar ner sej mer o mer... hos hennes gäller de o låtsas som d regnar, alltså ignorera beteendet o försöka sysselsätta henne med olika grejer hela tiden, o inte låta henne tänka så mycke
 
Kanske hästen stegrade för att det var kul? Även det går att lösa så alla parter bli nöjda.

Ang. böjningen. Det är ruskigt effektivt, och allra mest effektivt blir det om man lyckas böja innan hästen ens ställt sig upp. Få hästar ställer sig rakt upp på en millisekund, de allra flesta ger nån sorts förvarning (vissa studsar, andra känner man bara spänner sig osv) och redan då ska man böja in hästen. Och skulle det vara "falsklarm" så gör det ingenting, då det inte är smärtsamt eller farligt att bara böja in halsen på hästen.
 
Precis! På min toka räckte det att ställa lite i nacken när hon blev "på tårna" till slut, då skärpte hon sig.
 
Kanske hästen stegrade för att det var kul? Även det går att lösa så alla parter bli nöjda.

Ang. böjningen. Det är ruskigt effektivt, och allra mest effektivt blir det om man lyckas böja innan hästen ens ställt sig upp. Få hästar ställer sig rakt upp på en millisekund, de allra flesta ger nån sorts förvarning (vissa studsar, andra känner man bara spänner sig osv) och redan då ska man böja in hästen. Och skulle det vara "falsklarm" så gör det ingenting, då det inte är smärtsamt eller farligt att bara böja in halsen på hästen.

Böjning är som sagt det jag brukar använda ja, precis som jag skrev.

Den som tenderade att bli farlig var det 'sista chansen' för. Endera fick jag ordning på den (och det fanns en tidspress tyvärr) eller så åkte den till himlen. Det var alltså inte min häst, utan jag blev kontaktad som 'sista utväg'. Och de var övht inte intresserade av något som tog 'lång tid', utan endera skulle hästen sluta stegra typ nu, eller så tänkte de slakta den.

Jag skulle tro att orsakerna var två - dels en envis liten häst som inte gillade att göra nåt han inte kommit på själv, och så att han kommit på att det var roligt. Han gick rätt mycket på bakbenen i hagen med, iaf under den period jag hade honom hos mig (2 veckor). Men där gick nåd före rätt, och eftersom det var fixa det snabbt eller hästen, som förutom sin faschination och förtjusning över att gå på bakbenen, och ställa sig så högt att han av misstag slog över flera gånger (och mosade bäckenet på en av sina mattar..) var en ganska trevlig individ om man bara motiverade honom rätt. Men såfort det inte 'passade' honom eller han tyckte det var trist så ställde han sig rakt upp, så högt det gick. Och flera gånger så slog han dessutom över. Detta kunde han göra i hagen och vid hand också, så det var inte så att ryttaren av misstag drog över honom, utan han hade dålig koll på hur högt han kunde gå.

Så, där körde jag (tänker inte tala om hur för jag vill inte ge folk ideér) en sådan där snabbfix. Han reste sig inte en enda gång de framtida fem åren, och levde hos sina mattar tills han dog i tarmvred fem år senare.

Men det är som sagt ett undantagsfall. Normalt böjer jag dem, och precis som du säger så varnar de oftast, det är ju sällan de travar glatt med framåtbjudening och plötsligt står upp ;)
 
Du läste inte allt, hästen kopplar det som ett rovdjursangrepp...
 
"om hon ej får springa som hon vill" ..låter ganska respektlöst.
Kan du inte jobba henne från marken? det är ju säkrare för dig, provocera fram stegring -tex sidvärts- och låt henne stegra, uppmana henne att stegra så mycket att hon kommer på, att det där med att stegra sig ur så´nt hon inte gillar, det var en ganska jobbig ide...
OBS detaa förutsatt att det inte är något fysiskt problem med henne.
 
Hur dum tror du hästen är? Den ser väl att det är du som slår den? I och för sig så är du ett rovdjur men jag trodde vi försöker visa hästarna att vi INTE vill äta upp dom...

Böja är den bästa metoden som Tassetass och co redan nämnt!!
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 610
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 503
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 584
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp