Bukefalos 28 år!

Stel ponny mjuk?

A

ArabianGirl

Har en fyraårig ponny som är väldigt stel och struttig i sina gångarter, han har inte ont eller så utan han är bara så av naturen.
Finns det någonting man kan göra för att förbättra rörligheten lite?
T.ex stretching eller någonting sånt?

hälsningar Anna

ps, tror ni att hans gångarter kommer förbättras med åren?
 
Sv: Stel ponny mjuk?

Du skriver att han inte har ont och att han är så av naturen. Vet du det säkert, är han kollad så att han verkligen inte har ont nånstans, inga låsningar etc? Är han lika stel och "struttig" i hagen som under ryttare? Omöjligt att ge några bra råd utan att veta mer, liksom spekulera i om det kan bli bättre, beror ju på varför han är så.

Men, om det helt säkert inte är något fel på honom, så är försiktig stretching av uppvärmd häst inte fel. Jag hade rekommenderat att du tog ut en bra hästmassör som kan känna igenom din häst och ge tips på massage-/stretchingövningar som passar just din häst som du kna göra själv. Massören kan också känna t ex spänningar som kanske kan vara en av orsakerna.

Om han nu verkligen är så av naturen så kan man nog inte göra så mycket åt det. Om det däremot ligger något bakom (vilket det i de flesta fall gör, mer eller mindre, det är bara inte alltid så lätt att hitta vad) så kan man givetvis försöka åtgärda problemet och hoppas på resultat.

Lycka till! :)
 
Sv: Stel ponny mjuk?

Hej, tack för ditt svar!

Jo, en massör och ET har varit ute och tittat, och konstaterat att det är hans rörelsemönster.

Hans föräldrar har också rätt låsta och korta gångarter, så han har fått det från dom..

Men jag ska stretcha och så, tror ni det funkar att ha på arnika på en del muskler, eftersom det är värmande?
 
Sv: Stel ponny mjuk?

Okej!

Men om det är hans rörelsemönster, så kan du nog tyvärr inte göra så mycket åt det. Vad sa ET om saken, sas det något om du kunde göra något och i så fall vad?

Som sagt, försiktig stretching och massage är aldrig fel, och arnika kan säkert vara bra (har aldrig använt det själv så jag ska inte uttala mig mer om det), men som sagt, frågan är om det har nån effekt på hans rörelser. Tveksamt, men antagligen värt ett försök. Dock tror jag inte att du ska vänta dig några stora skillnader, och om det är hans rörelsemönster och det dessutom "ligger i släkten" så blir det sannolikt inte bättre med åren, om någon skillnad så kan du nog tyvärr räkna med att det blir sämre, särskilt när hästen blir gammal.

Men, kämpa på och jag hoppas du får resultat!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mot bättre vetande gick jag på ett yogapass idag eftersom det skulle vara "yin" och det skulle vara bra för att förbättra rörligheten...
Svar
16
· Visningar
1 120
Senast: Silver Girl
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 782
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 388
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp