Stengolv - för och nackdel?

Sv: Stengolv - för och nackdel?

Hemskt... :(

Har inte någon erfarenhet av stall med stengolv men har ridit en del på stenbelagda gator och håller med om att det är halt! Hade aldrig velat ha det i stallet.

Gummistengolven tycker jag är superfina, men så svårsopat. Och dyrt förstås.

Jag har vanligt betonggolv med gummimattor i hela gången.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Ja byggde/renoverade stall i höstas och av olika skäl (eller ja, regn, vatten, fukt, lera, sankt etc) så kunde inte betongbilen ta sig fram till byggnaden. Det innebar att vi fick handgjuta plattor till boxarna och att jag tänkte i lite ny banor - jag raggade tag på massor av gammalt tegel och la som stallgång!
Hade frågan uppe här på Buke om andras erfarenheter och fick bara idiotförklaringar och andra typiska bukesvar på den..
Beslöt ändå att ge det en chans och lade alltså, helt utan erfarenhet, ett tegelgolv i stallet. :D

Nu en vinter senare så älskar jag golvet, tyvärr slarvade jag med underarbetet så det har satt sig bitvis och blivit vågigt :meh:, men det är ju helt och hållet mitt eget fel som inte orkade vänta på att kunna padda först. :angel:
Till sommaren kommer jag troligen riva upp stenarna igen, padda under och lägga tillbaka dem igen.

I övrigt är jag sjukt nöjd med golvet! Visst, det är lite svårare att sopa - å andra sidan så är det hållbart, vackert, ger ett levande intryck och 100% halkfritt! Och spiller man vatten så rinner det emellan och försvinner - det blir inte liggandes som en pöl som man på olika krångliga vis måste försöka torka upp.

Jag gillar det - och mitt golv blev mer eller mindre gratis. :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Ja byggde/renoverade stall i höstas och av olika skäl (eller ja, regn, vatten, fukt, lera, sankt etc) så kunde inte betongbilen ta sig fram till byggnaden. Det innebar att vi fick handgjuta plattor till boxarna och att jag tänkte i lite ny banor - jag raggade tag på massor av gammalt tegel och la som stallgång!
Hade frågan uppe här på Buke om andras erfarenheter och fick bara idiotförklaringar och andra typiska bukesvar på den..
Beslöt ändå att ge det en chans och lade alltså, helt utan erfarenhet, ett tegelgolv i stallet. :D

Nu en vinter senare så älskar jag golvet, tyvärr slarvade jag med underarbetet så det har satt sig bitvis och blivit vågigt :meh:, men det är ju helt och hållet mitt eget fel som inte orkade vänta på att kunna padda först. :angel:
Till sommaren kommer jag troligen riva upp stenarna igen, padda under och lägga tillbaka dem igen.

I övrigt är jag sjukt nöjd med golvet! Visst, det är lite svårare att sopa - å andra sidan så är det hållbart, vackert, ger ett levande intryck och 100% halkfritt! Och spiller man vatten så rinner det emellan och försvinner - det blir inte liggandes som en pöl som man på olika krångliga vis måste försöka torka upp.

Jag gillar det - och mitt golv blev mer eller mindre gratis. :)

Berätta mera, tillvägagångssätt! Och bilder! :)
Förhoppningsvis kommer jag till sommaren/hösten bytt boende med tillhörande ombyggnationer av förrådsbyggnad till ett mindre stall. Jag fullkomligen älskar tegel :d , och blir det billigare och snyggare OCH bättre än att gjuta så älskar jag det än mer.

Hur gjorde du i boxarna , gick det bra att gjuta själv, blev du nöjd?
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

viktigaste frågan är ju också vad för tegel använde du?, är stor skillnaden på tegel och tegel i utförande osv. finns ju hela, med hål i, räfflig utsida, blanka osv :p.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Fy så fruktansvärt :cry: jag beklagar verkligen.

Knapplån

Jag har betonggolv i mitt stall men jag tycker att det börjar bli halt. Golvet är ca 10-11 år gammalt. Hästarna halkar ofta precis när de går in i boxarna och jag trodde att det berodde på brodden men det är nästan lika illa nu utan brodd. Någon som vet om man kan göra något åt det? Inget får ju hända :crazy:
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Jag har stått i ett stall med stengolv. Det var otroligt halt och hästen jag hade då gick omkull och skadade sig så illa att han fick vandra vidare.

Senare togs stenen bort och blev jordgolv i stället. Det blev fantastiskt bra. Klimatet i stallet blev mycket bättre. Gången vattnades varje dag och var enkel att kratta.


Beklagar :(

Fungerar jordgolv även när hovslagaren kommer, eller har ni uppbindningsplats med annat underlag?
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Spångång är helt fantastiskt! :) I ett stall jag stod i förrut så hade vi spångång, extremt lättskött och snyggt.
Gick hur fort som helst att kratta gången, jämfört med hur lång tid det skulle ta att sopa.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Det enklaste är väl att lägga gummimattor där hästarna går. Väldigt skönt att det blir tyst också.

Enda man får tänka på är att om man har släta mattor (vilket jag har, fd transportband) så blir det snorhalt om de kommer in med snö under hovarna, så måste alltid ta bort ev snöklampar innan de går in.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Beklagar :(

Fungerar jordgolv även när hovslagaren kommer, eller har ni uppbindningsplats med annat underlag?

Tack!

I skospiltorna är det betonggolv.

Enda nackdelen tyckte jag var att utanför vissa boxar och en del andra ställen nära betongkanten så blev det gropar där hästarna skruvade med hovarna.

Emellanåt spånades hela stallgången och det blev så ljust och fint o doftade gott.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Berätta mera, tillvägagångssätt! Och bilder! :)
Förhoppningsvis kommer jag till sommaren/hösten bytt boende med tillhörande ombyggnationer av förrådsbyggnad till ett mindre stall. Jag fullkomligen älskar tegel :d , och blir det billigare och snyggare OCH bättre än att gjuta så älskar jag det än mer.

Hur gjorde du i boxarna , gick det bra att gjuta själv, blev du nöjd?

Oj, tillvägagångssätt? Öhm.. Grus under (som borde ha paddats) sedan sättsand (stenmjöl), jag placerade ut stenarna så som jag ville ha dem och sopade sedan i sättsand med en vanlig kvast. Funkade fiiint.

img_0118_50dc5d34ddf2b32cbb00786a.jpg

img_0123_50dc5d5cddf2b32d1d006e7e.jpg

img_0468_50dc6133e087c35ccb110213.jpg


Angående gjutningen så upplevde vi det som hemskt mycket enklare än vi trodde innan!
Vi hyrde en padda och paddade gruset först ( vi kärrade in totalt 40ton grus för att få golvet i lagom nivå och för att det skulle bli i nivå), spikade ihop en enkel ram, spikade tjärpapp på det trädelar som skulle vara kvar efter gjutningen och lade armering.

img_0228_50dc5ebcddf2b32cb9007b73.jpg

img_0260_50dc5f5ce087c35cc1bf2590.jpg

img_0243_50dc5f2a9606ee5a804ef9d6.jpg


Resultatet blev vi (jag) mkt nöjd med! Vi la ca 8cm tjock platta i boxarna och det tog en dag sammanlagt att gjuta 4 stora boxar. Vi var två på de två första och 4 på de två sista som jobbade. Det svåraste är att få utan fin, men med en slags ihopspikad bräda (minns inte vad de kallade det) så fick gubbarna till det snyggt!

viktigaste frågan är ju också vad för tegel använde du?, är stor skillnaden på tegel och tegel i utförande osv. finns ju hela, med hål i, räfflig utsida, blanka osv :p.

Som jag sa, gammalt tegel - givetvis inte med hål i, det vore ju enormt korkat att lägga som golv - inte sant?
Teglet har tidigare suttit i bland annat en skorssten och en vägg så vitt jag vet.
Så här såg det ut. (Givetvis använde vi inte rören till golvet. ;))
img_0069_50dc5c8cddf2b32cd700748a.jpg
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Det enklaste är väl att lägga gummimattor där hästarna går. Väldigt skönt att det blir tyst också.

Enda man får tänka på är att om man har släta mattor (vilket jag har, fd transportband) så blir det snorhalt om de kommer in med snö under hovarna, så måste alltid ta bort ev snöklampar innan de går in.

Det är ju precis när de vrider bakhoven för att gå in i boxen som de halkar så isåfall måste jag täcka hela gången och det blir dyrt. (Inte för att liv kan räknas i pengar men du förstår hur jag menar.) Jag kollade upp det för några år sedan och det var helt vansinniga pengar. Sedan är jag som du skriver rädd att det blir halt om de har snö under hovarna.
Jag skulle vilja ha något som gör att de inte halkar vare sig med eller utan snö under hovarna.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Minns inte vad mina mattor kostade, men var inte så dyra.

Kanske spångång som Ironwill föreslår? Det är ju båda billigt och halkfritt.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Spån tycker jag blir jättehalt :crazy:
Jag får hålla koll på blocket om det är någon som säljer gummimattor. Om de är ordentligt räfflade så borde de ju inte bli hala. Man borde ju kunna gjuta gummigolv som det finns på endel transporter. Då är ju gummit så knottrigt så det borde ju inte bli halt även om de har snö under hovarna eller tänker jag fel?
Vad har du för mattor?
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

*kl*

Var i ett stall idag, och de hade stengolv! Jääklar så snyggt det var och inte ett dugg halt! har legat några år och är lika fint och bra fortfarande. Lagt på jord och lite sättsand med markduk under. Kommer lätt bli ett sådant. De hade sparat in ca 100 000kr på stengolvet som de la själva istället för att gjuta platta. Så dyrt var det inte heller. De hade lagt vanlig marksten. Alltså inte kullersten eller liknande. Utan rektangulär sträv marksten. Skitfint!
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Spån tycker jag blir jättehalt :crazy:
Jag får hålla koll på blocket om det är någon som säljer gummimattor. Om de är ordentligt räfflade så borde de ju inte bli hala. Man borde ju kunna gjuta gummigolv som det finns på endel transporter. Då är ju gummit så knottrigt så det borde ju inte bli halt även om de har snö under hovarna eller tänker jag fel?
Vad har du för mattor?

Åh gud den gummimassan skulle jag aldrig vilja ha i stallet. Jag håller på slita ihjäl mig av att bara sopa ur transporten! Haha.. Fy fasen vad strävt att sopa och allt ligger kvar ändå. Men bra för hästarna är det ju absolut. Men det skulle nog se jäkligt ratigt ut i stallet är jag rädd. För den jag har i transporten går inte att sopa så den blir helt ren.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Om man använder rätt spån så blir det inte alls halt, inte ett dugg! Blir mer som ett ridhusunderlag. :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

sånt kan ju fungera, har faktiskt sett ett sånt i stall också nu när jag tänker efter. lär ju bli som ett betonggolv. och enklare att sopa än kullersten ^_^.
stallet med kullersten var också dock från runt sent 1700tal, om man tänker på designen på övriga slottet och trädetaljer :p. så var inte direkt ett modernt stall i bruk mer än för ridlägret som hyrde in sig där.
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Ja alltså detta var ju strävare än ett betonggolv! Och så mycket snyggare. Ger sån härlig känsla. Och golvet sviktar så det var jäkligt härligt för hästarna. Även hovslagaren kände skillnad att stå på det där golvet en hel dag jämfört med betong. :)
 
Sv: Stengolv - för och nackdel?

Gud vilket bra golv! Sån sten kan man ju få i alla färger och former så om man vill kan man få ett tegelaktigt intryck.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Hemmet Bor i ett hus från 70-talet. Golvet i kök och stora delar av hall dvs kanske 1/3 av husets golvyta är terracottamelerat klinkersgolv...
Svar
16
· Visningar
14 893
Senast: Anders
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 048
Senast: Monstermom
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 267
Senast: majha
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp