Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

(ATG)
Kalla Faktas program om svensk travsport sågs med stort intresse bland trav-Sveriges företrädare.
- Travsporten välkomnar en granskning, säger STC:s generalsekreterare Ulf Hörnberg efter programmet.
- Jag känner inte igen mig i programmet, säger travtränaren Stig H Johansson.

http://classic.atg.se/index.jsp?newsId=1.7409
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Antingen kollar man hästar med dålig prestation för magstår eller så gör man en inventering av en viss del av en population.
Samma gäller för hältor, underskatta inte det antal hästar som utan synlig initialhälta faktiskt är halta på flera ben.
Även de hästar som får behandling för hältor sätts ofta igång väldigt snabbt.
PL

Och du menar att dessa sjuka hästar presterar bra?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Just nu menar jag elpåfösare å pisk.
Finns väl ingen som inte sett piskanvändning i strid med reglemente o djurskyddslag på upploppet. Vid fällning borde det naturligtvis vara fråga om diskning o inte löjliga böter.
PL

Tycker "återfallsförbrytarna" när det gäller felaktig drivning succesivt skall få högre böter för var tillfälle o när de nått en gräns, avstängning längre och väl kännbar tid.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Just nu menar jag elpåfösare å pisk.
Finns väl ingen som inte sett piskanvändning i strid med reglemente o djurskyddslag på upploppet. Vid fällning borde det naturligtvis vara fråga om diskning o inte löjliga böter.
PL

Men finns det några bevis -andra än ett anonymt vittne med förvrängd röst- på att grisfösare existerar inom travet?

Om nu grisfösare förekommer på tex. den aktuella tränarens gård -varför i jösse namn har ingen, INGEN!, kunnat smygfilma en träningsrunda med en sådan med tanke på den lättillgängliga mediateknik som finns idag?

Ett knapptryck ifrån och det hade bevisats!
Den aktuella tränaren hade fått livstids avstängning och skulle inte ens ha fått sätta sin fot på en travbana mer.

Därför tycker jag att det är lite märkligt att du besvarar min fråga -om vad hårda träningsmetoder innebär för dig- med elpåfösare -när det alltså inte ens finns några belägg för att en sådan förekommer!
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nej jag är själv tveksam till om elpåfösare förekommer eller fungerar men det är ju till en del vad tråden handlar om.
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet


Nu gissar jag bara men med en halv miljon så är det inte många travare som betalar sig.

HAr man först köpt för låt säga 200 tusen och sedan har i träning för ca 7000 i månaden då drar ju pengarna iväg.

Själva har vi en snart 4 åring som p.g.a. av sin storlek ej startat än.
Hon har kostat oss i bara träning nästan 7500 i månaden. Och då räknar vi inte med diverse undersökningar, tänder, hovslagare och vaccinationer.
Hon gick iväg som ett och ett halvtåring...

Fölavgiften låg på 25`

AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Tycker "återfallsförbrytarna" när det gäller felaktig drivning succesivt skall få högre böter för var tillfälle o när de nått en gräns, avstängning längre och väl kännbar tid.



Nu hoppar jag lite från travtråden, men ingen svarade på mitt inlägg där, så:

Varför är ingen av er för att den som kör och pryglar hästen till placering eller vinst ska bli av med sin placering eller vinst? Vad gör väl lite böter när pengarna ändå hivas in?:confused:
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nu hoppar jag lite från travtråden, men ingen svarade på mitt inlägg där, så:

Varför är ingen av er för att den som kör och pryglar hästen till placering eller vinst ska bli av med sin placering eller vinst? Vad gör väl lite böter när pengarna ändå hivas in?:confused:


Nu är det ju inte kusken som vinner pengarna utan dom som äger hästen..

Men skarpare straff till kusken helt ok!

AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Ja många av dem springer in bra med pengar åtminstone ett tag.
PL

Halta hästar springer, men att de ska springa in pengar i någon större utsträckning känns inte riktigt och som det låter på dig så är var o varannan häst halt, springer in massa pengar utan problem o ingen varken ser eller bryr sig? :confused::eek:

Vad har du för underlag på den undersökningen, egna patienter som du undersökt konstaterat hälta på och sen sett starta o tjäna pengar?
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Ringde inte STC upp och frågade vad han höll på med?
Kan det kanske bero på den flock medföljare de hade under inspelningen som ville komma till tals o kommentera/besvara Darenius kritik men det intresserade inte Tv-Teamet...
Som sagt jag har själv blivit uppringd o utskälld av personen ifråga så personligen betvivlar jag inte alls TVs version.
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Om hästen springer in pengar pga ojusta drinvingsmetoder skall varken kusk eller ägare ha några pengar.
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Som sagt jag har själv blivit uppringd o utskälld av personen ifråga så personligen betvivlar jag inte alls TVs version.
PL

Ok, fast man kan ju höra vad Darenius säger i telefon o att han får frågan om vad han "sysslar" med.
Tycker inte det är konstigt att travet frågar vad so pågår, inte heller ser jag det som ett fel.

Det jag tycker är fel är när någon går ut med kritik och använder felaktiga argument.

Jag vet inte vad du uttalade dig om, eller om du hade rätt eller fel, jag gissar dock att STC ansåg att du hade fel.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Om hästen springer in pengar pga ojusta drinvingsmetoder skall varken kusk eller ägare ha några pengar.
PL

Vid vilken gräns ska vinstsumman fråndömmas tycker du?
När hästen tydligt tagit skada fysiskt eller räcker det endast med yvig drivning som inte skadar hästen alls?

Alla som får böter för felaktigdrivning har ju inte misshandlat hästen.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nej men alla som har fått böter för felaktig drivning har ansetts påverkat hästen på ett osportsligt sätt!
Jag är definitivivt inte negativ till travsporten men ett konsekvent förnekande av de problem som finns får mig att vända taggarna utåt!
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Men vem i hela he ger en STC-vet rätt att fråga en banvet vad han sysslar med??????
PL
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Om hästen springer in pengar pga ojusta drinvingsmetoder skall varken kusk eller ägare ha några pengar.
PL


VAd jag menade är att många tycks tro att ju mer kusken slår destå mer pengar tjänar han...

Och jag kan väl tillägga att jag skulle inte vilja att vår märr vann på sådana premisser..

Säger nu jag-som travhästägare.

AM
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Nu är det ju inte kusken som vinner pengarna utan dom som äger hästen..

Men skarpare straff till kusken helt ok!

AM


Vad spelar det för roll? Kusken har ju fuskat sig till vinst eller placering,fattar inte hur ni kan tycka det är OK.
 
Sv: Stig H: Jag känner inte igen mig i programmet

Vad spelar det för roll? Kusken har ju fuskat sig till vinst eller placering,fattar inte hur ni kan tycka det är OK.

Den där uppfattningen grundar sig på den felaktiga tron om att en häst kan piskas till framgång och så är det ju inte.

Jag skulle vilja se en statistik som visar böter för "Felaktigt bruk av spö" jämte hästens placering.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Newsdesk) Grunden i hela travsportens verksamhet är djurskyddet - till exempel är travets regler gällande djurhälsa hårdare än vad...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Eurosport) Travtränaren och kusken Åke Svanstedt får tävla igen. "Men vi fortsätter vår utredning tillsammans med polisen", säger Ulf...
Svar
0
· Visningar
758
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (NWT) Ett hårdvinklat inslag som bara belyser en liten del av travsporten. Banveterinären Nina Lundin och kusken Tom Horpestad känner...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (ATG) Inte en elitloppsvecka utan Stig H Johansson i fokus. Stallet har 44 hästar till start under veckan, varav sex inom V75. Den...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp