Stillings träningslära

Habina

Trådstartare
Har tillbringat några dagar med att försöka förstå träningsprogrammen i boken, framförallt det som gäller distansritt. Men hur jag än vänder och vrider på det hela känns det som att fokuset blir enbart på puls och inget på hållbarhet. :crazy:

Grundträningsprogrammet som föregår första säsongen som distanshäst har pulsvärden upp till 190 spm på distansträningen och 220 spm på fartlek. För mig är det liktydigt med ganska snabb galopp och jag har väldigt svårt att se mig själv galoppera så pass mycket som är angivet på en fyraåring. Eller för den delen rida tre timmar med puls på 100-160 spm. :eek:

Ser man sedan till hur man skall rida inför första säsongens tävlingar, så är det föreslaget ett tempo på 13 km/h med galopp upp till 5 minuter. Det känns också väldigt snabbt om man sedan skall rida på 10 km/h i Clear Round.

Har jag helt missuppfattat boken? :confused:

Känner att jag saknar hur man tränar hästen som fyraåring, det luddiga svar jag hittat annorstädes är "långa, långsamma travpass". Ja, men hur länge? Hur långsamt?
 
Sv: Stillings träningslära

Tack för utmärkt trådämne! :bow:
Jag lusläser också Stillings bok och har för typ 2 månader sedan börjat rida varje pass med pulsmätare... Bor i platt landskap, så jag kan inte utnyttja backträning för att höja pulsen - alltså måste jag också springa i hejdundrandes galopp för att kunna ligga på pulsvärden som behövs, dvs typ 160 smp. (eller??)

...här om dagen var jag ute på enmils-rundan som jag i princip bara travade (ca 13-14 km/h) och galopperade (ca 18-20 km/h). Tänkte att ihållande tempo, utan massa skrittpauser, kunde göra så att pulsen låg lite högre - men antingen är det fel på mätaren eller också är det bra att pulsen inte stiger (vältränad häst? ...not...) för det var endast vid två tillfällen, varav det ena vid den korta avslutande galoppen (maxhast 25 km/h, ca 100 m), som mätaren visade mer än 100 spm...

Förvisso är min häst grundriden och allroundtränad sedan ca 3-4-års ålder (jag har inte helt koll på hur gammal han var när han reds in) och är nu 9 år, så jag har kanske inte riktigt samma dilemma som dig Habina, men jag är ändå nyfiken på hur i sjutton jag ska få pulsvärdena att ligga som angivet hos Stilling...

I morgon ska jag testa två-milen med samma tempo som ovan angivna en-mil, så får vi se vad det visar... men alla slingor i närområdet är platta. Skulle önska lite mer variation på landskapet helt klart.
 
Sv: Stillings träningslära

Ja, det är klart att en grundtränad häst inte har samma "problem" att gå snabbare arbeten än en unghäst. Men samtidigt verkar vi ju bägge ha känslan av att det blir lite väl tufft att få hästen i så hög puls som den skall gå enligt Stilling. Så vi får vänta på svar från proffsen bägge två. :p
 
Sv: Stillings träningslära

Jag har en 6 åring i hygglig kondition som nu gått en PP i ca 9 km/h, en ca CR i 10 km/h och en 50 km tävling i ca 13 km/h.

Enda sättet att få upp honom i över 160 spm är att just backträna i galopp, då har han kommit upp i runt 212 spm, vilket jag antar är maxpuls för honom.

Men att trava eller galoppera på plant underlag, med lite lätta upp och nedförsackar, då är det ju omöjligt att komma upp i dom spm som anges här. Travar vi på i raskt tempo så ligger pulsen på runt 130 och då spelar det ingen roll hur långt vi travar. Galopperar vi på plant underlag så runt 160 spm.
 
Sv: Stillings träningslära

ja precis... mina misstankar är två - antingen bor jag i fel del av landet :grin: (dvs platt platt platt), eller så funkar inte min pulsmätare (men den är duktig på att ange rätt vilopuls, så den teorin faller).

Var ute på en 26 km-slinga idag. I princip endast trav och galopp. Ligger runt 100-125 spm och var vid enstaka tillfälle (riktigt ösig galopp uppför en liiite backe) uppe på 140 spm. Inte ens galopp på plant underlag (och idag galopperade jag längre intervaller än jag brukar göra, just för att testa) gav högre utslag på pulsmätaren.

Inte för att jag försöker slå någon slags rekord i hög puls (eeeh.. är ju snarare tvärt om man vill göra inom distansen :grin:), men jag börjar nästan känna mig lite "uppgiven" att få hästen i tillräcklig kondis för att orka gå en 5:a på sidådär 14 km/h. Hur gör man när det bara inte finns backar att tillgå?!
(Alltså han orkar runt en 5:a, vi har två godkända T50 på 12,5 km/, och jag är hundra på att han även orkar runt en 8:a på maxtidstempo typ, men jag tror ändå jag behöver ha lite bättre kondis för att han ska gå runt lite piggare än nu... svårt att beskriva i text hur jag tänker men...)

Siffror upp mot ca 135-140 har jag uppnått vid hoppträning (hinderhöjd 60-70 cm), men inte är väl ändå det ett alternativ?
ok - kan åka någon mil med transporten och rida där det är backigt, men vart parkerar man en transport utan att markägare och folk blir arga?
 
Sv: Stillings träningslära

Du får nog trycka upp honom i högre galopptempo än 20 km/h.
Passa på där det är bra underlag, och låt honom komma upp i emot 35/h, så får du se att pulsen stiger.

Dessa farter är ju inget man ligger och rullar på i med en unghäst, men att lägga in ett par hundra meter snabb galopp gör susen.
 
Sv: Stillings träningslära

Instämmer ang galopptempo, 20 km/h är inte speciellt snabbt i galopp. Det galopperar min häst i lite högre tempo än arbetsgalopp. :D Dvs då han galopperar på i ett behagligt tempo utan att jag manar på honom det minsta. Och han är ändå ingen stor häst, 156 cm i mkh.

Synd BandyBoy att ni inte har några backar, här har vi massvis. Bla 3 stycken som är preparerade just för att rida/köra på. 2 som är 600 meter och en som är 1 km, den långa ganska så flack och dom andra 2 lite brantare. Du blir inte alls avis va. ;)

har kört mkt backträning i vinter och jag är övertygad om det är till stor del är det jag kan tacka att han fått så bra kondition. För det har hänt massor med den sedan ifjol höst.
 
Sv: Stillings träningslära

Hej!
Ta det LUGNT med era unghästar. De behöver absolut ingen högpulsträning så länge ni rider under 15 km/h. Mina hästar går aldrig några högpulsjobb i galopp, finns ingen anledning för en häst som ska LÅNGT att sprinta upp på 30km/h. Fort kan de springa och de rusher de gör i hagen (förutsatt att de går i hage)räcker gott och väl. Det NI behöver är kondition och styrka. Det bygger ni genom att SKRITTA, SKRITTA och åter SKRITTA, LÅÅNGA pass!! Har ni backar räcker det med 2 tim pass, inga backar 2-3 tim pass med power walk. Alltså skritt på lång tygel och låg form, det ska kännas att de tar i.
Gå in och titta på mitt träningsprogram för Maratschio och Prince of Shades under tråden "hur tränar ni", såg den senast på sida 5. Maratschio 8 år gick en 80km efter det träningsprogrammet på 14km/h (sista rundan på 17km/h) Startade sen Dackeritten efter att ha fortsatt på samma koncept, gick där på 18,5km/h (lägre enligt officiell lista, men vi startade ca 13,5 min efter starten gått pga Mackan trampade av en sko 5 min innan start) Prince of Shades 6 år, gick en 50km på Lilla Göinge på 14,4km/h (sista rundan på 17km/h)

Så att de behöver träna högpulsträning stämmer ej, går bra utan och är skonsammare. När jag galopp jobbar mina hästar vill jag hitta en galopp som flyter och där de ligger i så LÅG puls som möjligt, för att de ska orka ligga så i många mil utan att sätta mjölksyra, går pulsen över 160 bpm och stannar där drar vi ner på tempot eller pausar. Mina hästar ligger mellan 105-135 bpm i 18-19km/h. Milla är den som ligger lägst 105-115 bpm i 18-20km/h. Ruwacha den som ligger högst 125-135 bpm i 18-19km/h. Så de här värdena varierar från häst till häst.
Men som sagt gå in och titta på träningsschemat så ser ni hur lite fart träning vi har. Vi har mycket backar här där jag bor vilket gör att de får lika hög puls i skritt i backe som trav rakt fram. På de trav/skritt pass på 4 tim vi gör, travar vi ca 30min totalt och då bara i uppförsbackarna. Galopp jobben gör vi på banvallen som är flack.
 
Sv: Stillings träningslära

Så att de behöver träna högpulsträning stämmer ej, går bra utan och är skonsammare.

Tack SNÄLLA för den informationen! :bow: Jag var halvvägs inställd på att ge upp distanskarriären de närmsta 5-10 åren för min häst, Stillings riktlinjer kändes verkligen som att forcera utbildningen. Men då fortsätter jag skritta och skritta. :p Skall kika i den tråden, måste ha missat den. :eek:
 
Sv: Stillings träningslära

Eftersom jag vet att du Habina har fjordhäst, så tror jag mer på mitt upplägg än på Team JH's, som är anpassat efter araber.

De fjordingar som jag vet har gått distans, har haft problem med att få ner pulsen i veterinärgrindarna.
Att då göra lite pulsträning med dom som unghästar, då de är klart lättast att påverka, borde göra nytta.

Sen har jag svårt att tro att det kan skada nån häst att nån gång per vecka i en kort period be dom sträcka ut lite, och inte krulla ihop sig i kort galopp.

Sen kallar jag inte 30 km i timmen att sprinta. Då handlar det om högre hastigheter.
 
Sv: Stillings träningslära

Nej, det jag vänder mig emot är Stillings upplägg, som kräver ganska höga pulsnivåer tre gånger i veckan när hästen är fyra år (året innan distansstart).

Jag tror också det är nyttigt för hästar att få göra korta rusningar någon gång, men huvudträningen vill jag gärna ha lugnare. Min tjej kommer ju gå fättävlan också, och där blir det ju en del galopp. :p

Att fjordingar har svårt att gå ned i puls ser jag egentligen inte som något problem, det är ingen SM-häst jag tänker skaffa mig, utan en trevlig kompis att samla mil på. Om det innebär att jag måste sitta av en km från viloområdet och traska bredvid så får jag väl göra det. :D
 
Sv: Stillings träningslära

Men då är det väl inget problem?

Jag antar att Stilling skrev boken för hästar och ryttare med högre ambitioner.
Dvs för tävlingsekipage, som rider för placeringar.

Fast när du står i en veterinärgrind och klockan tickar, och pulsen ligger på 65-66 slag, kommer du att börja tänka på vad jag skrev... ;)
 
Sv: Stillings träningslära

Nej, träna galopp runt 30 km/h känns inte rätt för mig. Jag vill ligga och rulla på 18-20 i längre intervaller. Har fått lära mig att träna galopp över 20 km/h bara sliter på hästen. (I fartlekar däremot kan kortare ruscher absolut förekomma). Långsam galopp för mig behöver inte betyda att min häst krullar ihop sig :D - vi krullar inte ens på dressyrpass (för instruktör), utan även då tränas långa språng - men för den sakens skull behöver inte tempot vara högre...

Min häst anser inte jag vara unghäst (men jag förstår att J H menade Habina) och jag vet att jag behöver skritta mycket för skritten är verkligen den svagare sidan hos min häst... så lååååångsam! Dock behöver jag även latja till det lite, för han är inte helt förtjust i att vara ute i skogen själv... blir lättare att motivera honom med lite bus och tempo. Ska absolut ta till mig mer skritt i träningen dock - kan ju kanske ersätta backar med skritt rakt ut i "vildterrängen"? (Ja, CosmicQueen... jag är grymt avundsjuk... vart bor du? kan vi komma till er och rida...? ;) )

...och jag (som "halvsnodde" lite tråd av Habina, eftersom jag inte heller riktigt förstår mig på Stillings träningsprogram - men slukar boken i övrigt) har helt klart som mål att någon gång rida över 15 km/h på tävling :devil:...! ...vet bara inte riktigt när än... :D
 
Sv: Stillings träningslära

Fast när du står i en veterinärgrind och klockan tickar, och pulsen ligger på 65-66 slag, kommer du att börja tänka på vad jag skrev... ;)

Nä, så tävlingssugen är jag inte. Om klockan tickar får den göra det och om pulsen ligger på 65-66 slag utan att gå ned har jag uppenbarligen inte ridit utifrån min hästs förutsättningar, så då får jag skylla mig själv.

Jag rider distans för att ha roligt, inte för att vinna. ;)
 
Sv: Stillings träningslära

Jag tycker det är helt okej att du "lånar" tråden! I grunden handlar det ju om en bok, sedan hur vi använder oss av informationen är ju olika.

Jag växte upp i ungefär samma område som Cosmicqueen, men tror du jag uppskattade alla backar jag red i? Inte förrän jag flyttade ned till platta Uppland. :crazy:
 
Sv: Stillings träningslära

Eftersom jag vet att du Habina har fjordhäst, så tror jag mer på mitt upplägg än på Team JH's, som är anpassat efter araber.

De fjordingar som jag vet har gått distans, har haft problem med att få ner pulsen i veterinärgrindarna.

Mitt träningsupplägg är ej enbart anpassat efter araber som CK påstår. Har haft travhäst på det också, mycket snabbpulsad efter vårt tränings schema! faktiskt mer snabb pulsad än två av araberna! Jag har sänkt återhämtnings pulsen på ALLA mina hästar med det träningsschema jag nu har. Den av mina hästar som har haft längst återhämtningspuls är faktiskt Ztefan, han fick aldrig möjligheten till den här typen av träningsschema på den tiden han tävlade.
 
Sv: Stillings träningslära

Du får nog trycka upp honom i högre galopptempo än 20 km/h.
Passa på där det är bra underlag, och låt honom komma upp i emot 35/h, så får du se att pulsen stiger.

Dessa farter är ju inget man ligger och rullar på i med en unghäst, men att lägga in ett par hundra meter snabb galopp gör susen.

Hej CK!

Jag undrar, vad klassar du som "bra underlag" för en galopp i ca 30 km/h? Hårda sommargrusvägar eller snötäckta vintervägar eller något annat?

Myy med en häst som gillar fartträningen :D
 
Sv: Stillings träningslära

Jag vet att du ställde frågan till CK, men...

Man måste ju titta på sin egen häst! Har hästen tex lite veka kotor så ska man ju välja lite hårdare underlag, medans en häst med lite stumma kotor behöver mjukare.

Dock skulle jag aldrig klassa en sommar hård grusväg som bra underlag i den hastigheten.

Snötäckta vägar tycker jag känns underbara att galoppera på, samt lite mjukare skogsvägar där det sviktar utan att hästen sjunker, hoppas att du förstår hur jag menar!
 

Liknande trådar

Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 289
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp