Stiltje på hästmarknaden?

Med risk för att bli halshuggen :nailbiting:.. Jag letar d ponny, gärna en äldre häst, och det gör mig inget om den är 20 år... Men 10k och över för en häst i den åldern är ganska hutlöst! Tittat på ponnys till min flicka, även där vill man ha 10-20k för hästar 20+ .
Ja avskyr att pruta, men ibland är man ju frestad om hästen/ponnyn är ute länge.

Tycker inte 10 000 är mycket alls.
Lite krast räknat så leker vi med att ponnyn väger 400kg och efter ur tagning runt 160 kg då har man ett snitt pris på 71 kr/kg, dyrt för det som går som köttfärs och hundmat men det väger filer, fransyska mm upp för.

Obs har dålig koll på hur mycket man slaktat bort på häst så grov uppskattning.
 
Nu säljer inte vi D-ponnyer, utan islandshästar, men jag upplever att marknaden har släppt rejält. Vi säljer hästar hur enkelt som helst. Dock krävs det ju att det är rätt hästar till rätt priser, annars går det inte.

Detta fattar jag inte heller. Lever vi pa 70talet?
Tanker folk skicka en vhs genom posten? Hur svart ar det att lanka till youtube?

Sadana annonser gar fetbort for mig. Kanns otroligt oseriost och uppblast.
Så har hänt att vi gjort nån enstaka gång, när vi velat få ut en annons snabbt, men inte haft tid att fixa en film. Dvs filmen finns inte klar, men kan ordnas vid intresse. Vilket visserligen är vad vi brukar skriva då också, att film kan ordnas, inte skickas. Då brukar vi även komplettera annonsen med filmen så fort den finns.
 
Självklart, håller med! Tanken med att köpa en 20 åring var just att det ofta är bra läromästare, men inte till det priset. Nu skiter jag i det och köper en unghäst som dottern får om några år när jag ridit till den själv.
 
Så har hänt att vi gjort nån enstaka gång, när vi velat få ut en annons snabbt, men inte haft tid att fixa en film. Dvs filmen finns inte klar, men kan ordnas vid intresse. Vilket visserligen är vad vi brukar skriva då också, att film kan ordnas, inte skickas. Då brukar vi även komplettera annonsen med filmen så fort den finns.

Men da skriver man ju sjalvfallet att film ar pa gang. Inte att den ordnas vid intresse. Ordnar ni den inte innan nagon fragar? Jo, det gor ni ju, sager du.
 
Tycker inte 10 000 är mycket alls.
Lite krast räknat så leker vi med att ponnyn väger 400kg och efter ur tagning runt 160 kg då har man ett snitt pris på 71 kr/kg, dyrt för det som går som köttfärs och hundmat men det väger filer, fransyska mm upp för.

Obs har dålig koll på hur mycket man slaktat bort på häst så grov uppskattning.
Fast nu pratade vi 20 åriga hästar, inte yngre. Betalar gladeligen mer för en annan häst, men det var just så gamla hästar jag menade.
 
Men da skriver man ju sjalvfallet att film ar pa gang. Inte att den ordnas vid intresse. Ordnar ni den inte innan nagon fragar? Jo, det gor ni ju, sager du.
Beror på tiden vi har och hur snabbt någon frågar. ;) Men i de lägen vi skrivit något sånt har vi ju tänkt fixa film oavsett, dock kan vi ju skynda på processen om någon ber om film.
 
Så har hänt att vi gjort nån enstaka gång, när vi velat få ut en annons snabbt, men inte haft tid att fixa en film. Dvs filmen finns inte klar, men kan ordnas vid intresse. Vilket visserligen är vad vi brukar skriva då också, att film kan ordnas, inte skickas. Då brukar vi även komplettera annonsen med filmen så fort den finns.
Får ni hästar sålda utan film?
Själv skulle jag inte ringa ens om det inte fanns film att se, tycker tom att det är tröttsamt med annonsörer som inte bäddar in i annonsen utan länkar till youtube. :o

*kl*
Jag blir också lite trött på folk som tror att man vill se en löshoppningsfilm på en 5-åring och sen skriver "ridfilm kommer snart". När infaller snart? Jag vill väl inte se en 5-åring löshoppa?
 
Får ni hästar sålda utan film?
Själv skulle jag inte ringa ens om det inte fanns film att se, tycker tom att det är tröttsamt med annonsörer som inte bäddar in i annonsen utan länkar till youtube. :o

*kl*
Jag blir också lite trött på folk som tror att man vill se en löshoppningsfilm på en 5-åring och sen skriver "ridfilm kommer snart". När infaller snart? Jag vill väl inte se en 5-åring löshoppa?
Ja. En sålde vi åtta timmar efter att annonsen kom ut, utan film. ;) Så det går. Det är ju främst såna som bor långt bort som är intresserade av film, så de inte åker för långt i onödan. Två till sålde vi nyligen utan film. Men då har vi ju oftast ett gäng saluhästar så folk kan komma och prova fler än en på samma gång.
 
Ja. En sålde vi åtta timmar efter att annonsen kom ut, utan film. ;) Så det går. Det är ju främst såna som bor långt bort som är intresserade av film, så de inte åker för långt i onödan. Två till sålde vi nyligen utan film. Men då har vi ju oftast ett gäng saluhästar så folk kan komma och prova fler än en på samma gång.
Jag tror dig men tror också att chansen är större om man säljer specialras och (förhoppningsvis) har gott rykte. :)
 
Får ni hästar sålda utan film?
Själv skulle jag inte ringa ens om det inte fanns film att se, tycker tom att det är tröttsamt med annonsörer som inte bäddar in i annonsen utan länkar till youtube. :o

Det lyckas inte jag med! Bra att jag vet vem jag ska be om hjälp när det blir dags:p
 
Nu säljer inte vi D-ponnyer, utan islandshästar, men jag upplever att marknaden har släppt rejält. Vi säljer hästar hur enkelt som helst. Dock krävs det ju att det är rätt hästar till rätt priser, annars går det inte.


Så har hänt att vi gjort nån enstaka gång, när vi velat få ut en annons snabbt, men inte haft tid att fixa en film. Dvs filmen finns inte klar, men kan ordnas vid intresse. Vilket visserligen är vad vi brukar skriva då också, att film kan ordnas, inte skickas. Då brukar vi även komplettera annonsen med filmen så fort den finns.

Fast vad är rätt pris på en islänning i dagsläget? Tycker det spretar så jag inte blir klok på det. Tittar mest på 3-4 åringar eftersom det är en sån jag tänkt sälja närmast. Vad jag kan se ligger ofta en hyfsat ohanterad 3-åring i samma prisklass som en grundriden 4-åring. Dvs någonstans mellan 20 och 35 000 om det inte är en blivande tävlingshäst. Det verkar inte löna sig att rida in hästen längre.
 
Jag blir också lite trött på folk som tror att man vill se en löshoppningsfilm på en 5-åring och sen skriver "ridfilm kommer snart". När infaller snart? Jag vill väl inte se en 5-åring löshoppa?

Ja, eller när den lubbar fram och tillbaka i en hage med svansen i vädret i fjomp-trav. Blir bara dubbelsuck och nästa annons, tack.
 
Fast vad är rätt pris på en islänning i dagsläget? Tycker det spretar så jag inte blir klok på det. Tittar mest på 3-4 åringar eftersom det är en sån jag tänkt sälja närmast. Vad jag kan se ligger ofta en hyfsat ohanterad 3-åring i samma prisklass som en grundriden 4-åring. Dvs någonstans mellan 20 och 35 000 om det inte är en blivande tävlingshäst. Det verkar inte löna sig att rida in hästen längre.
Det beror ju givetvis helt på hästen. Utbildningsnivå, ålder, potential och ridbarhet är väl några avgörande faktorer. Att gå efter andra annonser är ganska värdelöst, för man vet inte hur korrekt hästen är beskriven eller om den blir såld för det satta priset.
 
Det beror ju givetvis helt på hästen. Utbildningsnivå, ålder, potential och ridbarhet är väl några avgörande faktorer. Att gå efter andra annonser är ganska värdelöst, för man vet inte hur korrekt hästen är beskriven eller om den blir såld för det satta priset.

Andra tips på hur man prissätter förutom att titta vad andra begär?
 
Andra tips på hur man prissätter förutom att titta vad andra begär?
Jag brukar sätta mig ner och ärligt tänka vad hade jag själv betalt för just denna hästen? Eller ja, först ärligt undrat om jag alls velat köpa den. Vill jag inte "låtsasköpa" för att jag gillar en annan typ av häst vet jag att den kan vara svårsåld och att det är störst chans att sälja om priset gör att det känns som mycket häst för pengarna.
Tycker jag själv att jag hade velat köpa lägger jag mig lite över det pris som jag själv hade kunnat betala eftersom jag är snål och fattig. Är hästen över min budget hade jag visat den för någon som handlar med dyrare hästar och snabbt kan bedöma vad den är värd.
 
Får ni hästar sålda utan film?
Själv skulle jag inte ringa ens om det inte fanns film att se, tycker tom att det är tröttsamt med annonsörer som inte bäddar in i annonsen utan länkar till youtube. :o

Varje gång! Aldrig sålt en häst med film faktiskt, vad jag kan minnas.

Just nu är det bra marknad, tycker jag. Sålde bla ett kallblod på under en vecka efter annonsen lades ut förra månaden, hade till och med två köpare på den. Och då har inte kallblod haft någon bra marknad så länge jag kan minnas.

Tycker nycklarna ligger i 1. Bra bilder. Hur viktigt som helst! 2. Var ärlig, försök inte sticka under stolen med någonting. 3. Att vara kontaktbar(!!!!). Både på telefon och internet.

Det sistnämnda kan göra mig fullkomligt vansinnig när jag ska köpa häst. Framförallt om det är "akut"annonser eller där hästen måste bort typ dagen efter, och så svarar inte den j-a säljaren! Blir galen. Ska man sälja måste man vara kontaktbar i princip hela tiden, annars missar man garanterat potentiella köpare.
 
Jag tror på att sälja, alltså att verkligen sälja hästen. Tittar också på saluhästar och ser hästar som varit ute på annons sen i våras.
När jag själv skulle sälja gjorde jag det på fyra dagar. Genomtänkt text, bra bilder, en adekvat film som verkligen visar det jag påstår att hästen kan, inget "tar bara emot förfrågningar via telefon".
Priset satte jag med tanke på att hästen kostar mig 7000:- i månaden, säljer jag den för 10 000:- mindre än det jag vill ha, har jag kommit ifatt ekonomiskt på mindre än två månader.

Många skriver att "film skickas vid intresse" eller "ring om du vill veta vad den kostar", som ett försäljningsargument, det tror inte jag alls på, utan har bilannonser som förebild. Sälj den!
Men om svarar på en annons på Hästnet, går det ju inte att skicka någon film eller bilder med svaret. Då krävs det ju, att annonsören svarar så att man får en e-postadress för att skicka filmer till, eller hur?
 
Men om svarar på en annons på Hästnet, går det ju inte att skicka någon film eller bilder med svaret. Då krävs det ju, att annonsören svarar så att man får en e-postadress för att skicka filmer till, eller hur?
Fast va? Lägger du ut annons kan du ladda upp bild och länka till youtubefilm i annonsen. Svarar du på köpesannons kan du skicka med länk till bild/film i svarsrutan.

Det konstiga är ju säljesannonser där folk säger att man får maila och be om film. Extrajobb för säljaren och som köpare vet man ju inte om man är riktigt intresserad innan man sett filmen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 606
Senast: kma
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 389
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 469
Senast: Jeps
·
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 821
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp