Stockholm Hundmässa

Alltså, tunnformad har jag tolkat som att revbenen ska vara mer... utåtböjda eller vad vi kan kalla det. Så att bröstkorgen blir bredare. Till skillnad från raser där revbenen är rakare och bröstkorgen blir djupare än den är bred. Och kanske också nåt om att fler revben är lika långa så att säga. Äh, ni fattar nog hur jag tänker.
Bilderna på jaktlabbarna ovan är i princip hur jag tänker att en sådan form borde bli.

Men det är ju det där med tolkningar av rasstandarder. Det jag tycker låter som en beskrivning av hundens skelettuppbyggnad tycker andra låter som att det är en god idé att övergöda hunden för att bokstavligen göra den till en tunna som i princip rullar fram.
 
Ja, det är helt galet..
Min hane är ju fortfarande ung, 15 månader bara, så han kommer ju grovna mera - men han kommer ju aldrig se ut som en utställningslabbe i kroppen..
Det finns ju inte ett spår kvar av jakthunden hos den utställningsavlade labradoren :( Hur ska en sådan hund orka arbeta i flera timmar i snö, vatten och vassar?
Vår utställningslabbe har ett huvud som ofta är grövre än jaktlinjernas. Utöver det påminner han mer om jaktlinje.
Tyvärr är ju 95% av utställningsavlade överviktiga :crazy:.
 
Nuuu ska jag titta igenom alla bilder på BIR-vinnarna :devil:

Kelpiens huvud skrämmer mig. Ska de se ut sådär? Och så raka bakställ? Jag tänker mig kelpien som en arbetande hund och då är det ju bra med lite rejält käkparti och åtminstone lite mer vinklar. Å andra sidan vet man ju inte vad domaren haft att jämföra med heller.
Alltså Kelpiens huvud så ju inte klokt ut! Som om underkäken är underutvecklad O_o
 
Kul att glo bilder! Personligen tycker jag Laekenois ser ut som en korsning av Malle och Berger Picard. Skitfin! :D

Förutom "min" ras Briard så tycker jag Bouvier är jääkligt snygg!
115-351.jpg
 
Man kan inte ens fatta att det här är samma ras...
Det är ju typ inte det längre. :down: (vilket ju blir ännu tydligare att det är på väg åt två helt olika håll när jaktuppfödare har egen klubb osv)

Det är ju samma med Golden (och cocker också väl?). Dock tyckte jag att årets Golden var himla fin utställningstyp faktiskt :) Inte extremt pälsig, inte fet och inte kritvit. Jag tänker att det knappast blir bättre än så inom Golden på utställning.
 
Alltså Kelpiens huvud så ju inte klokt ut! Som om underkäken är underutvecklad O_o

Jag tror att det är en illusion. Jag har träffat hunden(visserligen på helt andra aktiviteter än utställning) och reagerade inte på att den såg annorlunda ut än andra kelpies närvarande då. Gick in och kollade på fler bilder och jag tror att det är den ljusa markeringen på nosen som lurar ögat på vissa bilder. När hunden har munnen öppen så ser man tydligt att underkäken ser ut som den brukar(eller någorlunda, jag är ingen expert på att bedöma kelpie :D ).
 
Det är klart det finns jaktlabbar med tunnformad bröstkorg :p även om den inte är lika extrem som hos utställningsmodellen. Men jag undrar hur många som har de där revbenen under allt fett...
De två ljusgula här t ex:
macc88sterskap-dag-1-113.jpg

eller denna gula:
dsc_7964_8996-522x1024.jpg

eller den här:
tahto.jpg
Fett kan aldrig ersätta den riktiga formen, så varför så många feta hundar går bra är för mig en gåta - där behövs mer vett och sans. Tack och lov så har dom feta i min ras börjat försvinna, för domare brukar numera påpeka och döma ner dom som är i överhull :)
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 089
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 520
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 134
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp