"Stopp" i handfatet

Ja precis. Det är ju mycket enklare att få upp en hårboll än att få rent hela röret hela vägen. Och experterna säger åtminstone här att man inte ska håll apå och hälla i en massa grejer för att lösa upp stopp utan hellre anlita någon. Jag antar att rören eller tätningar tar skada annars?

Vi bytte hela röret. De som bott tidigare hade säkert aldrig spolat igenom röret så handfatet gurglade varje gång man hällde i nåt.
Jag har för mig att jag läst något om att det kan bli värme i rören när det blir någon reaktion med något.
 
Ok ingen tandborste skulle gå ned i hålen är jag rädd.

Man kan gå från andra håller, med. Skruva bort vattenlåset och peta uppåt, mot handfatet. Det brukar vara som ett rör i röret och det är mellan rören det brukar fastna mest. Alltså mellan yttre och inre röret. Solklart va?
 
Jag har för mig att jag läst något om att det kan bli värme i rören när det blir någon reaktion med något.

Det gäller i första hand de gamla gjutjärnsrören, Propplösare, Kaustiksoda och 100 gradigt vatten kan leda till läckor i rör och skarvar när gammal rost dras med ut ur huset. PVC/Plaströr är det ingen fara med.
 
Alltså jag har alltid hållt på och meckat med att skruva loss alla delar och rengöra för hand etc.

Nu när vi flyttade till hus skaffade jag mig en gammal hederlig vaskrensare. Jag provade den för första gången när vårt vatten rann riktigt trögt. Det var en kommod med utdragbara lådor så projektet att först ta loss dem och sen skruva i alla rör etc kändes döjobbigt.

Alltså... Vaskrensaren. Oh my. Det tog ett pump, typ maz 30 sekunder total ansträngning från att jag hämtade vaskrensaren i skåpet tills det var fixat. Slurp rann vattnet ner sen. Fan det bästa köpet jag gjort!

Så en vaskrensare är mitt tips!
 
Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser fett men inte hår osv så visst är det värt att prova innan man ens tittar åt medel som är miljövidriga.
Kan även vara en blandning av fett och hår som fastnar i varandra. Löser man då fettet så kan resterande hår blir rörligare och kunna rinna ut det med (om det inte är för mycket)

Jag har löst stopp i ett rör från duschkabin genom att tejpa utloppet och fylla med kokande vatten som får stå och verka ett tag, inte bara rinna rakt igenom. Det var blandat gojs, men när fettet blev mjukt kunde allt joxet rinna ut av sig själv.
 
Man kan gå från andra håller, med. Skruva bort vattenlåset och peta uppåt, mot handfatet. Det brukar vara som ett rör i röret och det är mellan rören det brukar fastna mest. Alltså mellan yttre och inre röret. Solklart va?
Jo absolut, så vi brukar göra, men då läcker det i ett par veckor efteråt och det är så jobbigt.
 
Kan även vara en blandning av fett och hår som fastnar i varandra. Löser man då fettet så kan resterande hår blir rörligare och kunna rinna ut det med (om det inte är för mycket)

Jag har löst stopp i ett rör från duschkabin genom att tejpa utloppet och fylla med kokande vatten som får stå och verka ett tag, inte bara rinna rakt igenom. Det var blandat gojs, men när fettet blev mjukt kunde allt joxet rinna ut av sig själv.
Helt riktigt. Jag har nog ev varit med om att det "bara" är hårtussar vid några få tillfällen och då har det varit i tvättstugan. Annars har det varit annat äckel som ställt till det.
 
Sist det hände mig rotade jag runt med en gammal tandborste. Uppifrån handfatet alltså, bara tryckte ner den och snurrade runt lite. Det jag fick ut var inte vackert, men vattnet rinner undan med ett slurp nu.
Tack för det här inlägget, och tack @sthu för tråden. Tandborste räddade mig idag.

Vårt handfat är lite dumt konstruerat så det fastnar fett och elände högt upp där det är svårt att komma åt.
Det ska bytas ut, men vi "ska bara" först.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och...
2
Svar
24
· Visningar
1 835
Senast: Sezziyanen
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 737
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp