Bukefalos 28 år!

Stora boxar eller bredare stallgång?

Anna_

Trådstartare
Vi ska bygga om i vårt stall och nu funderar jag över hur vi ska prioritera mellan boxstorlek och bredd på stallgång. Första förslaget är med så stora boxar som möjligt och 2.5 m stallgång, enligt denna ritning:

2D-storaboxar.jpg


Boxarna till höger är 3.30*3.35 = 11.1 m2, boxarna till vänster är 3.30*3.85 = 12.7 m2. Boxen med kapat hörn är 10.3 m2.

Men så började jag fundera på om det kommer kännas trångt i stallgången - jag skulle kunna krympa ner boxarna till vänster, t.ex. så att de också blir 3.35 m djupa, då blir stallgången 3 m. Det blir ju ändå hyfsat stora boxar och fortfarande godkänt som fölbox (om det nu skulle behövas nån gång :angel:), men då med minimått...

Ytterväggarna och de tjocka vita existerar redan, så de tänkte jag inte flytta på. En ostörd uppbindningsplats (till hovslageri etc) finns i rummet uppe till vänster på ritningen, men vi vill även kunna ha hästar stående i gången.

Känns det trångt med 2.5 meter stallgång? Vi kommer ha öppen front på boxarna. Hästarna kommer gå ute mycket, med tillgång till ligghallen t.v. i bild - kanske är det onödigt med jätteboxar...?

Hur skulle ni göra i detta stall? Måste bestämma mig snart, för ritningar ska iväg till länsstyrelsen...
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

I mitt fall har jag bara 2.10 stallgång (har bara 5 boxar och utgång på "långsida" så det märks bara vid 2 boxar)...

Men spontant är frågan om du ska ha dörr in i det där "vita väggar rummet" och om du ska ha det så skulle jag sätta den i vinkel så du får en avvinkling som du gjort på boxen mittemot... För ett hörn som sticker ut sådär vill du INTE ha (jag skulle def inte ha de iaf, och har just rundat min sadelkammare för att slippa hörnet vid utgången...)
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Det var ju en idé förstås... Jag tänkte försöka slippa flytta på de väggarna eftersom de redan står sådär. Huvudingången blir på gaveln, det är där hästarna kommer gå ut. Enda gången hästar kommer passera hörnet är om man ska in i det där rummet - och jättetrångt blir det inte. Men jag ska fundera på ditt förslag!

En annan tanke är att ta bort det rummet helt och antingen ha en sjunde box där eller en öppen uppställningsplats. Men nånstans måste vi ha vattenpump och sånt, så idén var att ha det där rummet lite mer uppvärmt och ha såna saker längst in där. Och även då kunna ställa upp häst där "i värmen" för hovslagare och veterinär.

Men inte är det lätt att planera stall inte! Fler synpunkter?
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Så här ser mitt stall ut...

Har endast vatten, avlopp och värme i sadelkammaren....

stallet.JPG
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Vad är de gula "prylarna" i ritningen?

Har du slagdörrar i stallet med 2,10 m stallgång? Godkänt vid förprövning eller är stallet gammalt? Nyfiken på hur brett man måste ha för att slagdörrar accepteras.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Stallet är gammalt. (som tur e ;) ) Så ingen förprövning behövs, har även haft besiktning och de sa inget om att jag har dörrar...

De gula är lysrören :) (samt andra ljuskällor)
De ljusblå är fönster :)
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Är det flera i stallet som ska ta hästar ut och in? Vad jag menar är att det kan bli trångt om en häst ska passera en annan som står uppbunden i gången. Om man dessutom tänker hänga täcken eller annat på boxväggarna så är det trångt och det går knappt att passera en uppbunden häst. Det är också praktiskt att kunna vända en skottkärra eller annat i gången utan att det blir för bökigt. Jag hade minskat på boxarna och fått en bredare gång. Jag har själv haft hästen i ett stall med smal stallgång och det är inte roligt, något som vi retade oss på nästan varje dag... fast då var det 12 hästar i stallet med olika ägare och det var ofta som man var i vägen för varandra.

Om dina hästar är ute mycket så behöver de inte så stora boxar. Jag hade också försökt göra något åt det utstickande hörnet som någon annan sa här uppe. Var ska du ha sadelkammare?
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Minst tre av hästarna är mina så det kommer nog inte bli så mycket spring. Och täckena kommer inte att hänga på boxdörrarna. Men det kanske blir trångt ändå...

Torkrum för täcken, spolspilta mm finns i en annan byggnad. Sadelkammare blir antingen i utrymmet längst upp i bild eller på övervåningen. Vi har inte bestämt oss för om vi ska ha hö uppe på logen och sadelkammare etc i markplan, eller om vi ska ha höet i markplan och sadelkammare mm på logen... Så det kan ni ju också få ha synpunkter på :idea:

Fördelen med höet i markplan blir att det är lättare att packa in och ut hö och troligen enklare att få plats med torkar på vettigt sätt. Det kommer även bli större utrymme för höet - ungefär samma golvarea men betydligt högre takhöjd. Och så blir brandväggen bara "rakt upp" mitt i byggnaden, enklare att bygga. Nackdelen blir att det blir trappa upp till sadelkammaren. Och så kommer vi få ta bort logbryggan och en bit av loggolvet, så enda vägen till övervåningen blir via en trappa.

Alternativet är att ha höet uppe på logen, men då måste vi brandisolera mellan stalltak och loge för att stallet ska bli en egen cell - kan bli knepigt. Och så blir det mycket mera jobb att hantera höet när det ska in och ut.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Här kommer byggnaden ur en annan vinkel (det fattas lite dörrar till utrymmet t.v.)

2D-helastallet.jpg
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Vårt förra stall(fyra boxar, äldre modell, byggt -65 tror jag)
hade en smal stallgång. Två meter skulle jag tippa.Absolut inte mer än så.
Vi hade inga problem med att den var så smal. Inte ens med hovslagare, vetrinär etc. Tom skottkärran hade inga problem att ta sej förbi:) Det är faktiskt ingen nånsin som ens nämnt något om det, trots inhyrningar osv..

JAG skulle hellre välja större boxar, för det är ju i boxarna hästarna kommer visats mest. Inte på stallgången.
Dessutom har du ju tänkt att det ska finnas uppbindningsplats i hörnet där.
Men det är alltså min personliga åsikt.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

JAG skulle hellre välja större boxar, för det är ju i boxarna hästarna kommer visats mest. Inte på stallgången.

Jo, det är så vi tänkt hittills... Men sen började jag fundera på om det kommer kännas smalt :crazy:

Vi har även ett annat stall, som har bredare stallgång och gallerförsedda fronter på boxarna, så veterinär och hovslagare kan man ju ta i det stallet om man hellre vill... Eller i det "vita rummet" då. Och sadla kan man ju göra i boxen om man vill...

Vad SVÅRT det är att bestämma allting :mad:

Som kuriosa, appropå trångt, så kan jag berätta att det just nu (eller nyss i alla fall, vi håller på att riva) finns 13 boxar i det stallet, varav 12 inom de vita väggarna :eek: Och den enda ingången är ca 80*180 cm.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Fundera över exakt VAD du skall göra i gången och hur stora hästarna är. Vi har valt en smalare gång, men har bara boxar på ena sidan och så är det ett stall med två hästar (3 boxar).

Behöver man ytan i gången för borstning och annat kan det vara skönt med en bredare gång - speciellt med större hästar än islänningar ... Men kommer man inte att använda gången mera än som passering, så behöver den ju inte vara lika stor - så det beror liksom på.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

5312556.jpg



Vi prioriterade stallgången eftersom det är mycket småbarn i stallet. Gången är 3.80. Vi är nöjda med valet. Stallet ej färdigt på bilden, Det fattas småfix och galler.
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Vad är det för trä som ligger i en remsa i golvet?
Trodde först det var gamla gödselrännan, men det ser ut som den är närmare väggen?
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Vad är det för trä som ligger i en remsa i golvet?
Trodde först det var gamla gödselrännan, men det ser ut som den är närmare väggen?

Jo, det är det. Kalvarna stog till höger där boxarna är nu och korna till vänster. Foderbordet kan du skymta som en upphöjning till vänster och halva foderbordet har blivit sadelkammare närmast i bild till vänster. Som du ser, hur bred var gången när korna fanns....90 cm?? Om ens....

Hoppas du förstår, jag skrev detta lite rörigt. Gamla gången är altså det mellan rännan med trätrall och "remsan" i mitten
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Jag förstår precis! :)

Har ni funderingar på att installera automatutgödsling i rännan med trätrall, eller varför har ni behållt den rännan?
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Nej. Den trätrallsremsan fungerar som brunn. Det är lätt när man högtryckstvättar stallarna. Bara att ta upp och vattnet rinner ut i gödselbrunn. Vi har sparat den automatiska utgödslingen allra längst in så i praktiken kan man mocka ner i golvet, men vi gör det inte. Dock om det är mycket vattensörj kan vi skrapa rent där. Är du intresserad av vår gamla koladugård hur vi gjort om så finns det en massa bilder här http://www.pixbox.se/usr_show_id40151_page0_order1.html
 
Sv: Stora boxar eller bredare stallgång?

Hej,
Jag hade prioriterat en bredare stallgång.
/Jezz
 

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 070
Senast: __Stilett__
·
C
Hästmänniskan Hej! Är i full färd med att bygga om ladugård till stall men utrymmet är begränsat och prioriteringar måste göras... Ska få plats med...
2
Svar
32
· Visningar
4 693
Senast: ang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp