Bredd för stallgång vs box?

Sv: Bredd för stallgång vs box?

jag vill gärna veta vart du hört att allmänna råden absolut inte kommer att lagstadgas.. de svar jag fått från DSM är att dom håller på att skriva om publikationerna och det blir ändringar, dock inte på vad..

men det blir väl roligt om det blir lag på måtten :D det är juh roligt att bygga om/nytt..

jag kan lätt hålla med om en stallgång som blir 2,25-2,30 kan vara helt OK.. tycker inte att man ska pressa ner måtten mer.. då är det bättre med gruppbox eller box med genomgång då boxarna bara ska användas i nödfall..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Eftersom du skrev att det är en gammal ladugård, finns det stolpar som håller upp taket? Isåfall får man nog anpassa sig efter dem. Hur högt är det i taket?
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Läs mitt inlägg nr 10 igen - det står även BÖR i de nya föreskrifterna som är ute på remiss. Kollar du expressen i dag så ser du att DSM högst troligt kommer att läggas ner. Lägg till det massiva motstånd som redan finns i remiss-svaren, så kan man förmoda att dessa inte kommer att godkännas som rakt av. I vilket fall så finns inga noteringar om förändringar för just stallgångar där.

Och självklart så bör man bygga så bra det bara går; men man kan ju inte anpassa sig efter regler som *kan* komma att gälla sen - i synnerhet när det är en befintlig byggnad. Skulle man vänta på "sen" så blev det ju inte mycket gjort.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

jag vill gärna veta vart du hört att allmänna råden absolut inte kommer att lagstadgas.. de svar jag fått från DSM är att dom håller på att skriva om publikationerna och det blir ändringar, dock inte på vad..

men det blir väl roligt om det blir lag på måtten :D det är juh roligt att bygga om/nytt.
jag kan lätt hålla med om en stallgång som blir 2,25-2,30 kan vara helt OK.. tycker inte att man ska pressa ner måtten mer.. då är det bättre med gruppbox eller box med genomgång då boxarna bara ska användas i nödfall..

Nu är det som ang så fint påpekar inget TVINGANDE i stallgången ÄN !!! Så ÄN så gäller det att det är rekommenderat !!!

Ursäkta tonen men jag tycker dina inlägg är rätt så tråkiga då du bara skriver utan att ha koll på VAD du skriver...
Du har fått flera svar om vad som gäller men ÄNDÅ så menar du på att du har rätt "för de har du hört"... Men just "det har jag hört" tar jag med en stor spade salt !!! Och när jag då ger råd ger jag det utifrån VAD SOM GÄLLER NU !!! (inte om när hur nåt annat eventuellt kan tänkas komma)
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

schiesse, det finns rekommendationer av en anledning, även börvärdena finns av en anledning.. SÄKERHETEN.. varför puscha någon till att bygga dumt och dåligt och osäkert för att det inte är lagstiftat?

ang. remissen har jag ej hittat den trots att jag sökt.. så jag kan inte referera till den, så snälla ang, kan du lägga ut en länk direkt till remissen som finns ute på förslag..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

schiesse, det finns rekommendationer av en anledning, även börvärdena finns av en anledning.. SÄKERHETEN.. varför puscha någon till att bygga dumt och dåligt och osäkert för att det inte är lagstiftat?

Jo men nu pratar vi inte ett stall på 10 eller trettio hästar ! Utan ett stall som kommer få 3-4 boxar = oavsett hur du vänder på det kommer de vara extremt nära att komma ut...

Fast visst vet en som hade så litet stall och enbart hade en gång mellan boxarna (invändigt) och sen hade engelska dörrar utåt i varje box = utgång direkt från varje box men ändå en "skötgång" i mitten så man slapp gå utevägen och fodra mm...

Men dock kvarstår att det är INTE tvingande mått om det står BÖR...
Oavsett vad du tycker om det och vad alla andra tycker så är ett BÖR ett enbart just BÖR... Så om DU inte tycker att det räcker med 2 meter i stallgång så tycker JAG det och bägge är rätt men enligt "lagen" så FÅR man ha mindre än rekommenderade mått !!!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=87
Längst ner på sidan klickar du på "Läs hela remissen här" så finns den där.

Denna är dock en REMISS, det har lämnats utlåtande från t ex LRF, Sv Ridsportsförbundet och andra sakkunniga som är ytterst kritiska till vissa formuleringar. Kan ses bl a här:
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=37067

Och jag håller som sagt med Corzette, det ÄR och förblir ett BÖR. Inte ett måste.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Fler exempel på mått stallgång och box?

Nu har vi i princip byggt klart men jag tyckte kanske boxarna blev i minsta laget på djupet (strax under 3 m, på längden däremot blev de OK - runt 3,5 m). Stallgången känns OK men frågan är hur mycket mindre den skulle kunna ha varit för att inte bli för smal.

Det är så svårt att veta hur man vill ha det innan man byggt, och när man är klar är det oftast för sent att ändra :crazy:
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Hur menar du med fler exempel?
De länkar som givits är vad som gäller i dag, och det är som sagt endera bör = rekommenderade mått (gång och även har jag för mig bredd på ytterdörr) eller ska = tvingande minimimått (t ex boxar).

Har du "bara" boxar på ena sidan är det lättare att ha en trängre stallgång, eftersom det inte finns hästar som kan "hänga ut" från andra sidan. Eller galler för dörrarna.
Men man måste ju ha plats att ställa upp hästen för skoning osv också.

Hur stora är hästarna som skall stå i boxarna?
Och kan du öht ändra måtten nu?

Det är ju dessvärre alltid svårare när man har givna förutsättningar (befintlig byggnad) än att köra från scratch.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Hej!

Jo, helt klart är det enklare att bygga nytt än renovera befintligt. Men det kändes trevligare att behålla den gamla ladugården än att riva och smälla upp något modernt på en gammal gård.

Jag menade fler exempel från andra, intressant att jämföra med vad för mått andra har och tycker är tillräckligt i sina stall.

Bestämmelserna har jag koll på.

Jag tror stallgången blev kring 2,30-2,40 och det känns OK även om det alltid är bättre ju bredare (så man kan vända och slippa backa en häst t ex).

Det jag är orolig över är att boxarna är för små. De klarar minimåtten med marginal, men de är ju just minimått och inte optimala mått. Hästen ska ju kunna rulla sig utan risk att fastna i krubba t ex och en fölbox vill man ju inte ska vara för liten. Så jag vill höra från er andra vad ni tycker är minsta acceptabla minimimått för box resp stallgång - oavsett om bestämmelserna säger att ett visst mått är tillräckligt.

Hästarna är strax under resp strax över 1,50 m (ett smäckert och ett lite grövre kallblod).

Hur menar du med fler exempel?
De länkar som givits är vad som gäller i dag, och det är som sagt endera bör = rekommenderade mått (gång och även har jag för mig bredd på ytterdörr) eller ska = tvingande minimimått (t ex boxar).

Har du "bara" boxar på ena sidan är det lättare att ha en trängre stallgång, eftersom det inte finns hästar som kan "hänga ut" från andra sidan. Eller galler för dörrarna.
Men man måste ju ha plats att ställa upp hästen för skoning osv också.

Hur stora är hästarna som skall stå i boxarna?
Och kan du öht ändra måtten nu?

Det är ju dessvärre alltid svårare när man har givna förutsättningar (befintlig byggnad) än att köra från scratch.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Har två hästar som är 150 resp 155 cm. Vi har också byggt om en ladugård med minimått på ALLT. Stallgången är 2.30 (hovslagarens önskan) och boxarna 8 kvm (2.5 x 3.20). Men vi har inga galler alls på boxarna vilket gör utrymmet i dem större för hästarna + dom nästan jämt går i hagen (även nattetid).

Tycker egentligen att hagmått är intressantare än stallmått- ett stäppdjur som hästen känner sig nog lika instängd och rörelsehindrad oavsett om boxen är på 8 kvm eller 15 kvm :crazy: Folk ska ha stora pråliga boxar men hagen är inte större än en ridbana. Konstigt och omvänt tänkande för mig! (vi har 3 hektar kuperad vinterhage)
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Jag tycker du ska göra boxarna så stora som möjligt (om du inte behöver ha gången till hovslagare som någon skrev.

Våra boxar är relativt stora men stallgången är bara 1,5 m lr liknande och det är inga problem (Två boxar på samma sida.)
När inspektören var där sa dem att det var helt ok, men att vi skulle sätta in skjutdörrar istället för säkerhetens skull.
(Det är ridskola, så det kanske är annat där?!)

Ska man ha en box för fölning så är ju det bästa att ha så stort som möjligt, då vad som helst kan hända när ett sto fölar.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Ah! Ok. Har väl inte ens nämnt de mått vi har, men boxarna är 3*3 meter för islandshästar på 137-139 cm ungefär. Känns helt ok och inte trångt.

Stallgången däremot är bara knappt 2 meter bred, men eftersom vi har skjutdörrar, enbart boxar på ena sidan och bara ett pyttelitet stall så funkar det bra ändå. Har en större yta i ena änden och inte en massa saker i gången heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 490
Senast: Buck
·
Anläggning Ska bygga stall hemma i befintlig byggnad. Jag har en häst som är 152 cm i manke och en som är 128 cm i manke alltså en liten häst och...
Svar
13
· Visningar
1 694
Senast: Gelina
·
Hästmänniskan Vi ska bygga om i vårt stall och nu funderar jag över hur vi ska prioritera mellan boxstorlek och bredd på stallgång. Första förslaget...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp