Bredd för stallgång vs box?

C

cafu

Hej! Är i full färd med att bygga om ladugård till stall men utrymmet är begränsat och prioriteringar måste göras...

Ska få plats med 2 boxar och 1 stallgång på 7*5,30 m. Längs ena långsidan blir längden på varje box 3,5 m. Men sen är frågan hur djup varje box ska vara in mot stallgången. Ju djupare box, desto smalare stallgång. Och jag är osäker på vilket som är mest värt - större box eller bredare stallgång. Boxarna ska inte användas så mkt utan mest vara komplement till lösdrift vid extremt väder, sjukdom, fölning, avvänjning etc. Alternativen är väl 2 st boxar på 3,5*3=10,5 m2 box och 2,30 m bred stallgång eller 2 st 3,5*2,9=10,15 m2 och 2,40 m bred stallgång. Rekommendationen är ju 2,5 m bred stallgång men då blir boxarna 3,5*2,8=9,8 m2 om de ska vara lika stora vilket är under minimimått för fölbox och då kanske man i stället ska göra 1 fölbox på 10,6 kvadrat och 1 mindre box på 9 kvadrat?

Boxarna är till hästar under 1,60 men jag är ändå orolig att lagstadgade minimimått för boxarna kommer att kännas i minsta laget om rekommendationen för stallgångsbredd ska följas? Å andra sidan kanske man inte ska underskatta nyttan av en bred stallgång?

Tacksam för råd!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Frågor att fundera över tycker jag är:
- VAD stallgången skall användas till?
- Hur mycket grepar/ utrustning etc måste vara där.
- Dörrar till boxar, skjutdörrar tar ju mindre plats t ex.
Har du bara boxar på ena sidan så finns heller inte risken att det är nån häst som har huvudet ut i gången från den sidan ...

Jag skulle föredra att bygga en flyttbar mellanvägg, för att kunna reglera boxstorlek. Är det bara ett fölsto så går det ju att göra en box lite större, om man tänker fortsätta på avelsbanan.

Vi valde en smalare stallgång då vi byggde, för i boxarna står hästarna fler timmar än de gör på gången. Funkar ändå bra vid skoning, borstning + sadling osv. Att tänka på är också att stallgångsmåttet är rekommenderat, medan boxmåtten är strikta minimikrav.

Alltså - mitt råd är att du funderar vidare och får en lösning som passar er bäst.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Stallgång som ej kommer användas som "uppstallning" i gång räcker gott med 2 m bred... Har haft det själv mellan boxar. Som sagt lite snålt att ha om man vill ställa hästen i gången men som bara "stallgång" så duger det gott... Då får du ju stora boxar ! :)
I mitt stall är det nog bara 2,30 i stallgången... Och det heter ju faktiskt bara BÖR !!!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Vi håller på att renovera en ladugård där stallet kommer ha måtten 8x6 m. Det blir en stallgång i mitten med två boxar (3x3) på ena sidan och en större box + sadelkammare på andra sidan. Detta ger en stallgång på ca 2,30. Jag har låtit hovslagaren bestämma smalast möjliga mått på stallgången- det är ju han som kommer använda den mest ;). Hellre stora boxar än megabred stallgång. Detta håller även värmen bättre. 2,30 duger gott!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

halt stopp!

numera är det faktiskt SKA! även fast foldrarna som finns hemma hos folk fortfaranse visar BÖR så är det ändrat nu!
tror även att dom inte lyckets ändra PDF-filen som ligger på internet ännu..

men det är alltås inte rekommenderade minimimått längre utan det är lagstadgade minimimått!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Hej! Är i full färd med att bygga om ladugård till stall men utrymmet är begränsat och prioriteringar måste göras...

Ska få plats med 2 boxar och 1 stallgång på 7*5,30 m. Längs ena långsidan blir längden på varje box 3,5 m. Men sen är frågan hur djup varje box ska vara in mot stallgången. Ju djupare box, desto smalare stallgång. Och jag är osäker på vilket som är mest värt - större box eller bredare stallgång. Boxarna ska inte användas så mkt utan mest vara komplement till lösdrift vid extremt väder, sjukdom, fölning, avvänjning etc. Alternativen är väl 2 st boxar på 3,5*3=10,5 m2 box och 2,30 m bred stallgång eller 2 st 3,5*2,9=10,15 m2 och 2,40 m bred stallgång. Rekommendationen är ju 2,5 m bred stallgång men då blir boxarna 3,5*2,8=9,8 m2 om de ska vara lika stora vilket är under minimimått för fölbox och då kanske man i stället ska göra 1 fölbox på 10,6 kvadrat och 1 mindre box på 9 kvadrat?

Boxarna är till hästar under 1,60 men jag är ändå orolig att lagstadgade minimimått för boxarna kommer att kännas i minsta laget om rekommendationen för stallgångsbredd ska följas? Å andra sidan kanske man inte ska underskatta nyttan av en bred stallgång?

Tacksam för råd!
vart finns dörren någonstans? mitt på långsidan? i ena hörnet på kortsidan?
ska du bara ha boxar eller också förvaringsutrymme?
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Beastie, har stallgångsmått alltså blivit tvingande? Har du ordalydelsen, och från när gäller detta?!
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

halt stopp!

numera är det faktiskt SKA! även fast foldrarna som finns hemma hos folk fortfaranse visar BÖR så är det ändrat nu!
tror även att dom inte lyckets ändra PDF-filen som ligger på internet ännu..

men det är alltås inte rekommenderade minimimått längre utan det är lagstadgade minimimått!

som nån mer påpeka ... Visa gärna källa på det påståendet !
För detta var en av de FÅ saker som inspektören INTE hade några synpunkter på i mitt stall och annars var hon NITISK !
(hade kontroll i våras !)

Och om det har blivit ett SKA så kommer det bli en STOR dispensgrej för jag vet massvis med stall som inte är i detta fall "lagenliga" i såna fall !
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=654235& inlägg 28

dvs jag har fått höra det, mailade även själv idag och frågade, kan återkomma med svar..

dock finns det på djurskyddsverkets hemsida:
"I ett befintligt stall kan mindre avvikelser från måttbestämmelserna accepteras" vilket betyder att mindre mått än rekommendera inte är tillåtna i nybyggnationer, vilket ny inredning i ett bef. stall är..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Kallar jag inte tillförlitligt, detta är dock bara en utsago. HÄR står det fortfarande "bör":
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
Och detta måste man ju kunna ta som tillförlitlig källa?!

Att det finns nya föreskrifter ute på remiss är förvisso känt, men dessa är EJ godkända i dag och vi har trots allt också en ny regering som inte ens kanske kommer att behålla DSM.

edit: Har nu hittat remissen och där säger man fortfarande BÖR (sid 9 i pdf:en):
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=87
Längst ner på sidan: Förslag till nya regler för hästhållning
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bredd för stallgång vs box?

jo, det är på djurskyddsmyndigheternas hemsida jag hittat mailadress och har mailat och frågat om detta.. ibland kan man få mycket bättre svar av en levande människa som enskilt bara svarar på det man frågar :)

men fortfarande så kommer det förmodligen att bli avslag på allt som inte följer rekommenderade minimimått, det står mycket tydligt att avvikelser kan accepteras i befintliga byggnader, dvs stalla som redan är byggda.. nyrenoverar man måste man hålla sig till minimimåtten..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

jo, det är på djurskyddsmyndigheternas hemsida jag hittat mailadress och har mailat och frågat om detta.. ibland kan man få mycket bättre svar av en levande människa som enskilt bara svarar på det man frågar :)

men fortfarande så kommer det förmodligen att bli avslag på allt som inte följer rekommenderade minimimått, det står mycket tydligt att avvikelser kan accepteras i befintliga byggnader, dvs stalla som redan är byggda.. nyrenoverar man måste man hålla sig till minimimåtten..

Men det ÄR inga minimått !!! Det är REKOMMENDERADE mått men fortfarande inga TVINGANDE mått... Dvs en stallgång FÅR vara mindre än 2,5 m mellan två boxrader !
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Det blir en dörr på ena kortsidan ut mot gödselstacken, och en mot gårdsplanen på andra kortsidan.

Det blir bara boxar och stallgång, ngt annat får inte plats i själva stallet. Sadel- och selkammare blir i uppvärmt utrymme i annan byggnad och foderförvaring i annat utrymme i samma byggnad.

vart finns dörren någonstans? mitt på långsidan? i ena hörnet på kortsidan?
ska du bara ha boxar eller också förvaringsutrymme?
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Nja, det står efter det stycke du hänvisar till även:

"Detsamma gäller vid ombyggnad, under förutsättning att planlösningen i stallet är god".

jo, det är på djurskyddsmyndigheternas hemsida jag hittat mailadress och har mailat och frågat om detta.. ibland kan man få mycket bättre svar av en levande människa som enskilt bara svarar på det man frågar :)

men fortfarande så kommer det förmodligen att bli avslag på allt som inte följer rekommenderade minimimått, det står mycket tydligt att avvikelser kan accepteras i befintliga byggnader, dvs stalla som redan är byggda.. nyrenoverar man måste man hålla sig till minimimåtten..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

min stallgång är 3,15m... det funkar jätte bra för mig...


stallgng1red.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Hej
Vi håller också på att bygga om ladugård till stall, vi har ca 4,5m x 12m att bygga på. Vi har bestämt att bygga 3 boxar längs långsidan där 2 blir 3x3m och en box blir 4x3m. Det lämnar oss med endast 1,5m bred stallgång, det har vi avgjort är tillräckligt då vi inte har behov av att ställa hästarna i gången, utan endast kommer använda den som transportsträcka.
Att tillägga är att på andra sidan stallgången är det fritt utrymme, ca 3m till väggen, denna del är dock upphöjd ca 30cm, och sen så står det bärande stolpar där stallgången slutar/upphöjning börjar. Hästarna kan gå där men de har inte jätte mycket plats, våra hästar är 170 höga!

Vi hade en inspektör ute för bara någon vecka sedan (rutinkoll) som vi visade hur vi skulle bygga och det var inga problem enligt henne. Så vitt jag vet så kan man få dispans med en del saker då man bygger om gammalt till nytt.

Om jag var du skulle jag välja större boxar och smalare gång, då de står mer i boxen än på gången! Men som andra har sakt, fundera på vad du vill använda gången till och ta ett beslut efter det.

Lycka till! / Tokan
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Vi har endast 130 cm mellan två boxrader. Sedan så har vi en uppstallningsplats i stallet. Gången som man kommer in i är mycket bredare. Det är jusst denna gången som har blivit så smal. Att denna gången blev så smal berodde på att det är ett sabla jobb att flytta dom bärande balkarna i taket som är 9 meter långa. Så vi fick helt enkelt bygga efter verkligheten där.
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Men det ÄR inga minimått !!! Det är REKOMMENDERADE mått men fortfarande inga TVINGANDE mått... Dvs en stallgång FÅR vara mindre än 2,5 m mellan två boxrader !
det är rekommenderade minimimått, och det står att optimala mått är större än föreskrivna..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Det blir en dörr på ena kortsidan ut mot gödselstacken, och en mot gårdsplanen på andra kortsidan.

Det blir bara boxar och stallgång, ngt annat får inte plats i själva stallet. Sadel- och selkammare blir i uppvärmt utrymme i annan byggnad och foderförvaring i annat utrymme i samma byggnad.
ok, faktiskt så skulle du kunna ha hela utrymmet som två stora boxar med genomgång genom den ena iom att de bara ska vara i nödfall om vindskydd inte räcker till.. det du behöver tänka på är att dörrarnas handtag bör vara infällda så att hästarna inte kan gå emot dem och skada sig..
 
Sv: Bredd för stallgång vs box?

Återigen NEJ! Det är förvisso rätt att det är MINIMI-mått för box/ spiltutrymmen, men sen kommer ju texten:

Allmänna råd: Utöver vad som anges i föreskrifterna bör följande tillämpas:
///
Stallgångar bör vara
///


Det är och förblir ett BÖR där vilket innebär att det inte är tvingande. Sen kan man ju föredra större utrymme, givetvis och förmodligen är detta mera optimalt, men man MÅSTE INTE ha det. Och har man en färdig byggnad så är det då rimligare att pruta på "bör" än på ett fastlagt "minimimått".

Sidan har jag länkat till tidigare:
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131
 

Liknande trådar

Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 490
Senast: Buck
·
Anläggning Ska bygga stall hemma i befintlig byggnad. Jag har en häst som är 152 cm i manke och en som är 128 cm i manke alltså en liten häst och...
Svar
13
· Visningar
1 694
Senast: Gelina
·
Hästmänniskan Vi ska bygga om i vårt stall och nu funderar jag över hur vi ska prioritera mellan boxstorlek och bredd på stallgång. Första förslaget...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: elmelts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp