Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dominanta mot människor och därför inte accepterar hanteringen?
För det första är jag extremt tveksam till dominans över artgränser. För det andra tycker jag beteenden i många fall kan se självsäkert ut men aggression bygger ju på en typ av rädsla, därav att hunden vill försvara sig. Om hunden inte ser något som ett hot så behöver den ju inte heller försvara sig.
Jag avser inte den dominans som finns inom arten och som enbart innebär företräde till en resurs, utan en hund som har egenskaper som gör att den beter sig dominant mot människor.
De flesta av oss har träffat sådana hundar. De kan mycket väl ha åsikter om många saker däribland hantering. Det syns tydligt på en sådan hunds kroppsspråk vad det handlar om, och det syns också tydligt att det inte handlar om en rädd hund som överkompenserar.
Om man tro att hundar kan sättas in i mallar där hundar som har integritet alltid måste ha en social rädsla, då är man ute och cyklar.
Hundar är betydligt mer komplexa än så.
 
Jag har helt missat den här tråden. Va roligt att få gå igenom den här ikväll. Jag har Doris MH på film också måste bara hitta den tror jag ha den på Youtube. Men hon va ju mest bara arg på sitt mh.
 
OK så här är lilla loppans protokoll. Den här damen driver mig ofta till vansinne så jag skulle bli glad över lite kommentarer kring hur jag kan jobba med det ni ser här. Nyfikenheten, snabbheten och modet gör att hon hamnar i massor av situationer hela tiden där det går fortare än snabbt att hamna i trubbel.

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 2
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 3
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 4
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 5
5d.Avst.lek leklust: 4
5e.Avst.lek samarb.: 3
6a.Överr. rädsla: 2
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 5
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 5
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 1
 
Ninjas spindeldiagram :)

15193415_1167386073347353_2026397784417252986_n.jpg
 
Var nyfiken på att kolla Benjis MH.
nmqcjaffe5zq1tbasq3t3fqh_2679543_20120901031_mh_B_1_kent.png

nmqcjaffe5zq1tbasq3t3fqh_2679543_20120901031_mh_B_1.png

Måste säga att hans MH ser sjuhelvetes bra ut! Riktigt bra för en Labrador.

Synd bara att han är näst intill omöjlig att jobba med :(
 
Skakar lite liv i tråden :)

Jag ska gå utbildning till BPH-beskrivare i höst/vår och det ska bli så roligt! Igår bakbeskrev jag för första gången och shit pommes frites så mycket det var att hålla reda på. Man har en millisekund på sig att bestämma sig för om beteendet passar in i den ena eller andra kategorin (t ex kort stopp -är det en offensiv eller defensiv handling?) och sedan går hunden in i nästa fas eller sekvens. Men det gick bättre efterhand och på sista hunden hade jag kryssat precis lika som beskrivaren utom på ett ställe där jag tyckte att hunden var gladare i folk än vad beskrivaren tyckte. HELT klart att jag var påverkad av att jag kände hunden sedan tidigare för i den situationen så visade han faktiskt inte så stort intresse som han brukade. Och då ska ju siffran spegla detta, inte hur han brukar bete sig. Jag har en hel del att lära mig m a o.
 
Räknar med att få se en del BPH under de närmaste månaderna. Det är 12 tillfällen plus en vecka inbokade på jobbet :)

Och så ska vår C-kull göra MH. Dock får vi inte till det i juni som tänkt och inte under följande två månader heller pga tidsbrist hos beskrivaren (vi vill INTE ha någon annan) semestrar, jobb, valpplaner mm. Vi vill beskriva hela kullen tillsammans. Criga flyttar dessutom tilll ny ägare om 6-7 v och vi vill att de ska få bo ihop sig först. Så i september är det dags :)
 
Jag har planerat MT för Elvis under året. Har anmält till ett nu på våren, får se om vi kommer med.
Har ingen brådska egentligen, han blir 3 nu i början av sommaren så vi har ett år på oss. Men jag vill gärna slippa åka halva Sverige så då känns det som att det är bra att börja anmäla..
Ska bli spännande att se hur hans egenskaper har utvecklats sedan MHt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 010
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 716
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp