Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det såg ju inte bra ut alls.. Är det väldigt vanligt med sociala rädslor på malle? Tycker var och varannan malle verkar ha problem med det sociala.
Kullbroderns L-test:

Tillgänglighet Tillgänglig, öppen Inte överdrivet
Kamplust Stor Bra söklust och föremålsintresse.
Temperament Livlig
Skärpa Stor
Försvarslust Måttlig Gränsar mot stor.
Nervkonstitution Nervfast
Hårdhet Hård
Dådkraft Stor
Skottfasthet Skottfast Ligger kvar helt oberörd.
Kommentar: En välväxt mycket trevlig hund med stora drifter som emellertid snabbt kan brytas. Ingen nämnvärd reaktion på dumpen, som han närmast nonchalerade. Kraftig reaktion på släden men han backade inte en millimeter trots att släden rycktes nästan på honom. Snabb avreaktion. Skramlet bekom honom inte.

Söker sig självständigt fram i mörker och tog kamp med figuranten.
Enligt uppgift ska hunden spåra koncentrerat. Körd något i sök.

Utomordentligt bett,släpper snabbt på kommando. Hunden är förarvek och kan tas med rösten. Hunden älskar barn.

Hunden visar lite aggressioner mot andra hanhundar dock ej i samband med dressyr. Vaktar bilen rejält men är lugn under körning.

Lämplig att prövas som polishund- polisiär sökhund- väktarhund- annan p-mynd.

Testledare Clas-Göran Carlsson 060721 Karlstad
 
Nej jag skulle inte säga att det är vanligt, men det förekommer individer som är reserverade.
Eftersom jag fött upp Vilde själv är jag insatt i var arvet kommer från. Kullen i sin helhet var ojämn där flera individer var mycket bra hundar och där Vilde och en bror var mindre bra.
Två gjorde mycket bra L-test, en av dem arbetade som polishund till 12 års ålder. En annan gjorde ett väldigt bra MT.

Reserverad är ju dock inte samma sak som osäker och rädd. För mig är reserverad en hund som är trygg men ointresserad.

Jag tycker man hör om det lite hela tiden.. Hur ser MH-profilen ut? :)
 
Kullbroderns L-test:

Tillgänglighet Tillgänglig, öppen Inte överdrivet
Kamplust Stor Bra söklust och föremålsintresse.
Temperament Livlig
Skärpa Stor
Försvarslust Måttlig Gränsar mot stor.
Nervkonstitution Nervfast
Hårdhet Hård
Dådkraft Stor
Skottfasthet Skottfast Ligger kvar helt oberörd.
Kommentar: En välväxt mycket trevlig hund med stora drifter som emellertid snabbt kan brytas. Ingen nämnvärd reaktion på dumpen, som han närmast nonchalerade. Kraftig reaktion på släden men han backade inte en millimeter trots att släden rycktes nästan på honom. Snabb avreaktion. Skramlet bekom honom inte.

Söker sig självständigt fram i mörker och tog kamp med figuranten.
Enligt uppgift ska hunden spåra koncentrerat. Körd något i sök.

Utomordentligt bett,släpper snabbt på kommando. Hunden är förarvek och kan tas med rösten. Hunden älskar barn.

Hunden visar lite aggressioner mot andra hanhundar dock ej i samband med dressyr. Vaktar bilen rejält men är lugn under körning.

Lämplig att prövas som polishund- polisiär sökhund- väktarhund- annan p-mynd.

Testledare Clas-Göran Carlsson 060721 Karlstad

Hur tänker du kring jämna vs ojämna kullar?
Jag tycker ju själv att jag gärna ser jämna kullar, oavsett om det är bra eller dåligt resultat. Då känns det lite lättare att utvärdera och veta lite så att hundarna inte sätts i vidare avel om bara vissa individer är rädda och andra är bra. Men det är intressant :)
 
Reserverad är ju dock inte samma sak som osäker och rädd. För mig är reserverad en hund som är trygg men ointresserad.

Jag tycker man hör om det lite hela tiden.. Hur ser MH-profilen ut? :)
En reserverad hund är inte en trygg hund. En ointresserad hund är som regel trygg. Jag har inte tillgång till avelsdata tyvärr.
Eftersom Vilde och hans kullsyskon idag är döda eller gamla så går det inte att dra paralleller med hur det ser ut idag och hur det såg ut då.
Däremot kan jag konstatera att kullsyskonen överlag haft bra nerver, likaså Vilde.
Han är således tränad utifrån sina egenskaper och har fungerat utmärkt i både skydd och sök (dock inte tävlad i skydd eftersom han blev skadad och pensionär innan vi hann starta).
Så visst kan man titta på ett MH och få ut en del. Men inte allt. :)
 
Hur tänker du kring jämna vs ojämna kullar?
Jag tycker ju själv att jag gärna ser jämna kullar, oavsett om det är bra eller dåligt resultat. Då känns det lite lättare att utvärdera och veta lite så att hundarna inte sätts i vidare avel om bara vissa individer är rädda och andra är bra. Men det är intressant :)
Jag har inte avlat vidare på kullen men kommer eventuellt att använda en kusin till Vilde på min tik.
Främst för att jag vill ha tillbaka tiklinjen (där inte reservationen kommer från) från den kullen. Därifrån kommer nervfastheten och andra goda egenskaper som jag gärna ser ärvs vidare.
 
En reserverad hund är inte en trygg hund. En ointresserad hund är som regel trygg. Jag har inte tillgång till avelsdata tyvärr.
Eftersom Vilde och hans kullsyskon idag är döda eller gamla så går det inte att dra paralleller med hur det ser ut idag och hur det såg ut då.
Däremot kan jag konstatera att kullsyskonen överlag haft bra nerver, likaså Vilde.
Han är således tränad utifrån sina egenskaper och har fungerat utmärkt i både skydd och sök (dock inte tävlad i skydd eftersom han blev skadad och pensionär innan vi hann starta).
Så visst kan man titta på ett MH och få ut en del. Men inte allt. :)

Fast ointresserad är ju samma sak som reserverad. Det finns ju flera raser som beskrivs som reserverade men som absolut inte ska misstas för osäkerhet.

För mig kvittar det nog lite hur nerver ser ut i andra situationer om hunden försöker bita eller fly när den blir normalt hanterad av någon..

Nej klart man inte får ut allt. Men även om hunden har en dålig dag tycker jag att den ska kunna hanteras. Och du sa ju själv att han var en väldigt svår hund vardagsmässigt? Eller var det pga något annat än det sociala?

Menar alltså inte att racka ner på hunden som så. Menade mest att jag förstår att den inte var särskilt rolig vardagsmässigt och tycker jag hör om liknande mallar ganska ofta. Sen vet jag ju inte hur vanligt det är i rasen. Därav var jag nyfiken :)
 
Jag har inte avlat vidare på kullen men kommer eventuellt att använda en kusin till Vilde på min tik.
Främst för att jag vill ha tillbaka tiklinjen (där inte reservationen kommer från) från den kullen. Därifrån kommer nervfastheten och andra goda egenskaper som jag gärna ser ärvs vidare.

Ja vet man var det kommer ifrån och inte avlar vidare på det kvittar det ju om dom är släkt, sålänge rätt sida av släkten avlas på såklart :)
 
Kommer man kunna välja alltså? Var kan man läsa om det? Och vilka skillnader blev det till slut?

Ja men det kommer vara begränsat med platser på MT2017 i början. Den kommer heller inte räknas som arbetsmerit för utställningschampionat som det ser ut nu. Vet ej om det finns något skriftligt info om detta än, jag fick infomationen på en konferens med SBK förra helgen.

Skillnaderna finns det nog andra som kan förklara bättre men som jag förstått det kommer mindre vikt läggas på kamplust och mer på nerverna. En hund med dåliga nerver ska inte klara sig på grund av en mycket hög kamplust vilken kan ske med MT2007.
 
Jag tyckte min var intensiv på leken med mig. Hoppade efter den, sprang in i mitt ben och var kvick med att försöka fånga och sprang och hämtade och uppmanade sen mig till lek. Så vet inte hur hon hade kunnat vara mer lekfull där och blev förvånad över bara en 2a :D Men hon var ju däremot inte så intresserad av att leka med TL, och det är väl där poängen drogs ner. Tror att hennes lek med mig kommer få högre poäng och hennes lek med TL kommer vara lågt, sen när det kommer ut på skk.

Ungefär så en löwchen förväntas vara, familjen är alltid roligast även om annat är intressant :D

Intressant att se din hunds beskrivning! Vad är det för ras? :)
Min hund var ungefär som din i leken med mig, tänder till direkt och vill kampa och leka mer, med både egen och testleksak. Även om det var mindre än hon brukar vara. Men hon lekte även med testledaren, kampade med honom med testleksaken, om än inte jätteintensivt.
Hon är en Bostonterrier, inte så vanligt att de testas, så finns inte så mycket att jämföra med;) Hennes syster ska dock också testas så det ska bli kul att se skillnaderna sedan. Upplever systern som mycket tuffare.
Otroligt lärorikt att se dem i denna situation tycker jag! Måste skaffa mig fler hundar nu:angel:
 
För mig kvittar det nog lite hur nerver ser ut i andra situationer om hunden försöker bita eller fly när den blir normalt hanterad av någon..

Nej klart man inte får ut allt. Men även om hunden har en dålig dag tycker jag att den ska kunna hanteras. Och du sa ju själv att han var en väldigt svår hund vardagsmässigt? Eller var det pga något annat än det sociala?

Menar alltså inte att racka ner på hunden som så. Menade mest att jag förstår att den inte var särskilt rolig vardagsmässigt och tycker jag hör om liknande mallar ganska ofta. Sen vet jag ju inte hur vanligt det är i rasen. Därav var jag nyfiken :)
Jag upplever inte Vilde som en svår hund i vardagen numer. Som unghund var han inte så lättsam men när han förstått att han inte behöver engagera sig med andra människor så har det inte funnits speciellt många problem.
Han har som sagt fungerat utmärkt i både skydd och sök. Han har i tillägg också en mycket stor jaktlust och dödande. Mestadels riktat mot småvilt. Rådjur är av icke-intresse.

För mig spelar det definitivt en roll om hunden är nervfast eller inte. En nervfast hund agerar ändamålsenligt och tänker efter innan den agerar. Det ankommer på ägaren att lära sin hund hur det är lämpligt att agera. Att lära en hund detsamma om den har brister på nervsidan är definitivt svårare (och kanske ogörligt).

Jag skulle inte påstå att mallen överlag har sociala brister, även om det förstås finns individer som är drabbade. Det finns det också i andra raser ( i min bekantskapskrets en del schäfrar och jaktlabbar).
Däremot är mallen mer reaktiv än många andra hundar och reagerar snabbt på människors kroppsspråk, hur de närmar sig etc.
 
Fast att han fungerat i skydd och sök kan ju ha att göra med att drifterna är stora och kompenserar för den sociala rädslan? Hade han haft låga drifter är det mycket möjligt att han inte hade vågat på samma sätt. Vet ju tex att min osäkra hund har gått att träna till en säkrare hund pga hans näringsdrift. Det hade nog varit nästintill omöjligt att få till samma resultat utan drifter att försöka kompensera rädslan med så man kan ändra känslan hos hunden från negativ till positiv.

Ja allt är ju en smaksak om vad man anser vara problematiskt och jobbigt i vardagen. Det har även betydelse hur man bor osv.

Men jag tycker att oavsett hur bra nerver hunden har så ska man inte avla vidare på sociala rädslor. Vilket jag inte säger att du gjort, vet att du sa att han ej gick i avel. Reflekterar samtidigt lite allmänt sådär.
 
Fast att han fungerat i skydd och sök kan ju ha att göra med att drifterna är stora och kompenserar för den sociala rädslan? Hade han haft låga drifter är det mycket möjligt att han inte hade vågat på samma sätt. Vet ju tex att min osäkra hund har gått att träna till en säkrare hund pga hans näringsdrift. Det hade nog varit nästintill omöjligt att få till samma resultat utan drifter att försöka kompensera rädslan med så man kan ändra känslan hos hunden från negativ till positiv.

Ja allt är ju en smaksak om vad man anser vara problematiskt och jobbigt i vardagen. Det har även betydelse hur man bor osv.

Men jag tycker att oavsett hur bra nerver hunden har så ska man inte avla vidare på sociala rädslor. Vilket jag inte säger att du gjort, vet att du sa att han ej gick i avel. Reflekterar samtidigt lite allmänt sådär.
Jag skulle säga att det är mer komplext med hundar och egenskaper än så. Jag tror inte att allt kan hänföras till enbart kamplust eller arbetslust utan att det är mer än så som påverkar.
Min uppfattning är att det finns mer som påverkar i interaktion med hundens egenskaper tex relation med hundföraren, träningsupplägg, erfarenheter av människor och ägarens hantering i sådana situationer etc.
Så enkelt som att mena att arbetslust och kamplust överbrygger allt tror jag inte att det är.
Det är inte heller en hund som någon gång under träning i sök eller skydd visat obehag av att vara nära andra människor eller skallmarkera själv i skog.
Men han har alltid hållit ett bra avstånd som skallmarkerande hund! :D
Det är inget jag behövt träna in.
 
Jag skulle säga att det är mer komplext med hundar och egenskaper än så. Jag tror inte att allt kan hänföras till enbart kamplust eller arbetslust utan att det är mer än så som påverkar.
Min uppfattning är att det finns mer som påverkar i interaktion med hundens egenskaper tex relation med hundföraren, träningsupplägg, erfarenheter av människor och ägarens hantering i sådana situationer etc.
Så enkelt som att mena att arbetslust och kamplust överbrygger allt tror jag inte att det är.
Det är inte heller en hund som någon gång under träning i sök eller skydd visat obehag av att vara nära andra människor eller skallmarkera själv i skog.
Men han har alltid hållit ett bra avstånd som skallmarkerande hund! :D
Det är inget jag behövt träna in.

Självklart är det mer komplext än så. Men en socialt trygg hund visar inte aggression eller flykt vid normal hantering för att man gjort lite fel i träningen. Det bör finnas där utan träning anser jag.

Men jag tror ändå att mycket har att göra med hur den associerar saker. Dvs människor kan vara läskiga, men sök är så jäkla kul att det är skitsamma om man får hitta dom sen och skälla ut dom. Situationen i sig kan kopplas positiv utan att hunden är trygg med det sociala. Att han sen då håller avstånd med lätthet kan ju ha att göra med osäkerheten att han helst inte är nära.



Det är ju skönt att han fungerar/fungerade bra som äldre iaf :)
 
Men jag tror ändå att mycket har att göra med hur den associerar saker. Dvs människor kan vara läskiga, men sök är så jäkla kul att det är skitsamma om man får hitta dom sen och skälla ut dom. Situationen i sig kan kopplas positiv utan att hunden är trygg med det sociala. Att han sen då håller avstånd med lätthet kan ju ha att göra med osäkerheten att han helst inte är nära.
Han tycker inte att människor är läskiga i skogen (eller på skyddsplanen). Arbetet i skogen är inte heller någon kompensation. Han arbetar helt för belöning och har heller ingen osäkerhet i skallmarkeringen.
Det är som tidigare nämnts fler saker än social osäkerhet som påverkar.
Att han håller avstånd beror helt enkelt på att han inte vill hanteras av främmande.
Många vill gärna ha någon förklaringsmodell till varför hundar agerar som de gör.
Förklaring finns förstås men vi människor kanske inte alltid har svaren.
 
Han tycker inte att människor är läskiga i skogen (eller på skyddsplanen). Arbetet i skogen är inte heller någon kompensation. Han arbetar helt för belöning och har heller ingen osäkerhet i skallmarkeringen.
Det är som tidigare nämnts fler saker än social osäkerhet som påverkar.
Att han håller avstånd beror helt enkelt på att han inte vill hanteras av främmande.
Många vill gärna ha någon förklaringsmodell till varför hundar agerar som de gör.
Förklaring finns förstås men vi människor kanske inte alltid har svaren.

Fast alltså. Att han inte vill hanteras och går undan eller gör bettförsök innebär ju att han är socialt osäker. Som jag sa betyder ju inte det att hunden behöver visa sig socialt osäker i alla situationer som den är bland människor.

Min hane är också trygg i många sociala situationer. Men det gör honom inte till en socialt trygg hund.
 
Fast alltså. Att han inte vill hanteras och går undan eller gör bettförsök innebär ju att han är socialt osäker. Som jag sa betyder ju inte det att hunden behöver visa sig socialt osäker i alla situationer som den är bland människor.
Så är det naturligtvis. Däremot håller jag inte med om att alla hundar som säger ifrån vid hantering nödvändigtvis är socialt osäkra.
 
Så är det naturligtvis. Däremot håller jag inte med om att alla hundar som säger ifrån vid hantering nödvändigtvis är socialt osäkra.

Varför skulle de säga ifrån om de inte tycker det är obehagligt? Om de har ont menar du?
En hund som finner en normal hanteringssituation så obehaglig att den säger ifrån är enligt mig inte trygg i situationen. Alltså inte trygg med det sociala.
 
Varför skulle de säga ifrån om de inte tycker det är obehagligt? Om de har ont menar du?
En hund som finner en normal hanteringssituation så obehaglig att den säger ifrån är enligt mig inte trygg i situationen. Alltså inte trygg med det sociala.
Somliga har den åsikten. Jag delar den inte. Det finns hundar som är helt trygga men ganska dominanta i sin personlighet. Många av dessa hundar uppskattar inte ingående hantering och talar om det. Det syns rätt tydligt på sådana hundar att det inte handlar om rädsla eller otrygghet, utan andra bakomliggande faktorer.
 
Somliga har den åsikten. Jag delar den inte. Det finns hundar som är helt trygga men ganska dominanta i sin personlighet. Många av dessa hundar uppskattar inte ingående hantering och talar om det. Det syns rätt tydligt på sådana hundar att det inte handlar om rädsla eller otrygghet, utan andra bakomliggande faktorer.

Dominanta mot människor och därför inte accepterar hanteringen?
För det första är jag extremt tveksam till dominans över artgränser. För det andra tycker jag beteenden i många fall kan se självsäkert ut men aggression bygger ju på en typ av rädsla, därav att hunden vill försvara sig. Om hunden inte ser något som ett hot så behöver den ju inte heller försvara sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 010
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 715
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp