Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha....tänkte inte på att de kunde ha brytit. Jag undrade om hunden hade svimmat el liknande i vissa moment :D
"Ett spindeldiagram där den röda linjen på ett eller flera ställen går in till diagrammets mitt (värde 0)
innebär att hunden har avbrutit ett eller flera moment eller hela beskrivningen."
 
Slänger för skojs skull in en bild på spindeldiagrammet för min äldsta heelers BPH gjort i maj 2012.
Inga nyheter för mig att göra beskrivningen, då hon var exakt som förväntat vilket var kul :)
Hon är överdrivet "på sig" med människor och fjäskig (kan inte slutat fjolla och pussas) så där visas hennes hennes osäkerhet. Helt skottfast och rörliga underlag inga problem. Hon var helt klart inte död under beskrivningen och reagerade där jag visste hon skulle reagera :)
ChartImg.axd by heffalklumpens, on Flickr
 
"Ett spindeldiagram där den röda linjen på ett eller flera ställen går in till diagrammets mitt (värde 0)
innebär att hunden har avbrutit ett eller flera moment eller hela beskrivningen."
Jag har aldrig sett ett så ruttet diagram innan att tanken ens slog mig att hunden brytit flera ggr. De få gånger en hund butit har de avslutat testet. Men jag är ju van att se diagram för min egen ras. Detta var lite för främmande för mig (tack och lov)
 
Jag har aldrig sett ett så ruttet diagram innan att tanken ens slog mig att hunden brytit flera ggr. De få gånger en hund butit har de avslutat testet. Men jag är ju van att se diagram för min egen ras. Detta var lite för främmande för mig (tack och lov)
Ja det såg onekligen rätt bedrövligt ut :(
 
Vad tycks om denna hunden?
Jag försöker lära mig mer om hur man läser dessa.

En golden.
McuYQKI.jpg



VUzi1gH.jpg
 
Har suttit ner och försökt tydligt studera en specifik kulls MH. Försöker lära mig mer om hur jag ser att det är ett "bra" mh och ett dåligt. För en nybörjare som jag är det lite klurigt. Men tar med mig dina synpunkter @Malibu_Stacy. :)

Kullen jag har studerat idag består av totalt 11 avkommor. 8 av dessa har utfört MH. 7 av hundarna som gjort testet har fått 1:a på skott, den 8:e hunden fick en 5:a på skott. Sådant verkar ju lite underligt, men svårt för mig att avgöra hur pass allvarligt det är.

Så till min fråga:

Skulle ni kunna tänka er avla på (eller köpa en valp) från en tik vars syskon fått 5:a på skott. Detta även om tiken själv visat på att vara skottfast? Tänk inte endast på den kullen jag presenterade ovan, utan generellt.
 
Har suttit ner och försökt tydligt studera en specifik kulls MH. Försöker lära mig mer om hur jag ser att det är ett "bra" mh och ett dåligt. För en nybörjare som jag är det lite klurigt. Men tar med mig dina synpunkter @Malibu_Stacy. :)

Kullen jag har studerat idag består av totalt 11 avkommor. 8 av dessa har utfört MH. 7 av hundarna som gjort testet har fått 1:a på skott, den 8:e hunden fick en 5:a på skott. Sådant verkar ju lite underligt, men svårt för mig att avgöra hur pass allvarligt det är.

Så till min fråga:

Skulle ni kunna tänka er avla på (eller köpa en valp) från en tik vars syskon fått 5:a på skott. Detta även om tiken själv visat på att vara skottfast? Tänk inte endast på den kullen jag presenterade ovan, utan generellt.

Hur såg hundarnas MH ut i övrigt? Jag tänker på avreaktioner efter dumpe, skrammel, spöken etc?
 
Har suttit ner och försökt tydligt studera en specifik kulls MH. Försöker lära mig mer om hur jag ser att det är ett "bra" mh och ett dåligt. För en nybörjare som jag är det lite klurigt. Men tar med mig dina synpunkter @Malibu_Stacy. :)

Kullen jag har studerat idag består av totalt 11 avkommor. 8 av dessa har utfört MH. 7 av hundarna som gjort testet har fått 1:a på skott, den 8:e hunden fick en 5:a på skott. Sådant verkar ju lite underligt, men svårt för mig att avgöra hur pass allvarligt det är.

Så till min fråga:

Skulle ni kunna tänka er avla på (eller köpa en valp) från en tik vars syskon fått 5:a på skott. Detta även om tiken själv visat på att vara skottfast? Tänk inte endast på den kullen jag presenterade ovan, utan generellt.

Ja det skulle jag kunna göra.

Men det beror ju såklart på hur det ser ut i övrigt på MHet.
 
Skulle ni kunna tänka er avla på (eller köpa en valp) från en tik vars syskon fått 5:a på skott. Detta även om tiken själv visat på att vara skottfast?

Om mestadelen av kullen och närliggande släktingar (föräldrar, hel/halvsyskon osv) har låga siffror på skottet skulle absolut inte en enda enstaka 5 på skott bekymra mig. Värre om det avlas på en hund som är typ ensam i släkten med att ha 1 på skott, som man tyvärr ser då och då....

Och som @Tonto skriver, det beror ju också på hur de övriga delarna på MH:na ser ut. Något av det värsta man kan göra är ju att stirra sig blind på endast 1 ruta på ett MH, man måste ju se till helheten.
 
Om mestadelen av kullen och närliggande släktingar (föräldrar, hel/halvsyskon osv) har låga siffror på skottet skulle absolut inte en enda enstaka 5 på skott bekymra mig. Värre om det avlas på en hund som är typ ensam i släkten med att ha 1 på skott, som man tyvärr ser då och då....

Och som @Tonto skriver, det beror ju också på hur de övriga delarna på MH:na ser ut. Något av det värsta man kan göra är ju att stirra sig blind på endast 1 ruta på ett MH, man måste ju se till helheten.

Låter vettigt!
Nu tog jag som sagt bara en kull som exempel, men ska undersöka mer noggrannt i saken nu.

Angående aktivitet som är en ruta. Vad är det för fas, förstår inte riktigt vad som bedöms i den rutan? Är det aktivitet hos hunden när den egentligen bör vara passiv? Eller vad är det som åsyftas med den rutan..:):confused:
 
Är det aktivitet hos hunden när den egentligen bör vara passiv? Eller vad är det som åsyftas med den rutan..:):confused:

Japp.
Tips: kolla MH på Youtube så får du dig en bättre uppfattning om hur testet går till och hur reaktionerna kan se ut.
 
Japp.
Tips: kolla MH på Youtube så får du dig en bättre uppfattning om hur testet går till och hur reaktionerna kan se ut.

Det ska jag absolut göra! Känner att jag har god koll på BPH men MH är fortfarande något helt främmande. :)

Måste bara hitta något MH som ligger på youtube. :idea:
 
Låter vettigt!
Nu tog jag som sagt bara en kull som exempel, men ska undersöka mer noggrannt i saken nu.

Angående aktivitet som är en ruta. Vad är det för fas, förstår inte riktigt vad som bedöms i den rutan? Är det aktivitet hos hunden när den egentligen bör vara passiv? Eller vad är det som åsyftas med den rutan..:):confused:
Jag tycker det är ett värdelöst moment som säger nada. Jag hade tyckt det hade varit bättre om beskrivaren hade kunnat bedöma aktivitetsnivån över alla moment istället. Det tror jag hade gett en mer rättvis bild.
 
Låter vettigt!
Nu tog jag som sagt bara en kull som exempel, men ska undersöka mer noggrannt i saken nu.

Angående aktivitet som är en ruta. Vad är det för fas, förstår inte riktigt vad som bedöms i den rutan? Är det aktivitet hos hunden när den egentligen bör vara passiv? Eller vad är det som åsyftas med den rutan..:):confused:

Ja precis. Man vill se om hunden kan koppla av om inget händer. Föraren står stilla i några minuter och hunden bedöms om den tar det lugnt eller kanske går runt och piper och inte kommer till ro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 887
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 261
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 512
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 302
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp