Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma hos collie bland de uppfödare som tycker att utsidan är viktigast. Det verkar som om just dessa uppfödare har oturen både att få valpköpare som struntar i att göra MH trots att de lovat och dessutom dåliga beskrivare som bedömer collie mycket hårdare än andra raser. Vojne vojne.
Tittade för skojs skull in på avelsdata på en uppfödare som ständigt skryter med att hen har MH och röntgen inbakat i priset. På 3 kullar var 5 hundar röntgade och ca lika många hade gjort MT. Resultaten var rätt sorgliga på de flesta.D och E höfter, anmärkningar på nån armbåge och mediokra MH med en skvätt rädslor och bristfälliga avreaktioner i. Hen skriver i diskussioner att hundarna har minsan kryss i alla rutor....
Wow :meh:
 
Tittade för skojs skull in på avelsdata på en uppfödare som ständigt skryter med att hen har MH och röntgen inbakat i priset. På 3 kullar var 5 hundar röntgade och ca lika många hade gjort MT. Resultaten var rätt sorgliga på de flesta.D och E höfter, anmärkningar på nån armbåge och mediokra MH med en skvätt rädslor och bristfälliga avreaktioner i. Hen skriver i diskussioner att hundarna har minsan kryss i alla rutor....
Wow :meh:

Kryss i alla rutor kommer ju att vara minimikrav för avel för hundar födda från och med 2017, så det är ju verkligen inte något att hänga i julgranen. :meh:
 
Kryss i alla rutor kommer ju att vara minimikrav för avel för hundar födda från och med 2017, så det är ju verkligen inte något att hänga i julgranen. :meh:

Ett bra steg framåt tycker jag, även om det är ett litet steg. Då blir det ju efterhand att iaf de allra mest mentalt crappiga hundarna inte går i avel....

Vet exempel på tikar inom aussie som har brutet MH och har både två, tre och fler kullar efter sig... konstigt nog med många valpar med stora rädslor och stress. Undrar just hur det kommer sig....?
 
Den här tråden gör mig påmind om att det är synd att man så sällan får se filmer på hundar som visar riktigt stora kvarstående rädslor och skotträdsla på MH, kanske så illa att beskrivaren måste bryta. I princip alla filmer som läggs upp på youtube är tagna på hundar som klarar sig bra även om allt kanske inte är helt perfekt.
Jag har inte gjort något MH eller BPH med min (och åtta års ålder kanske inte är den ultimata åldern att göra ett heller?), men jag är ganska säker på att han hade tillhört den kategorin med kvarstående rädslor på skottet. :down:

Men hm, det kanske går att göra ett BPH i hans ålder? Mest för att det vore kul och intressant och så kan jag filma och lägga ut
 
Jag har inte gjort något MH eller BPH med min (och åtta års ålder kanske inte är den ultimata åldern att göra ett heller?), men jag är ganska säker på att han hade tillhört den kategorin med kvarstående rädslor på skottet. :down:

Men hm, det kanske går att göra ett BPH i hans ålder? Mest för att det vore kul och intressant och så kan jag filma och lägga ut
Finns ingen åldersgräns på MH och det är billigare än BPH om du är sugen.
Skottet kan du välja att avstå om du tror det blir en för jobbig belastning för honom.
 
Jag har inte gjort något MH eller BPH med min (och åtta års ålder kanske inte är den ultimata åldern att göra ett heller?)

Vitsen med MH (och även BPH) för att det ska kunna användas som avelsutvärdering är ju att det ska göras med så "råa" hundar som möjligt, för att få så mycket rena reaktioner som möjligt innan hundarna är världsvana och tränade. Nu är ju det svårt även med en så ung hund att få en klar bild av vad som är nedärvt och vad som är intränat, eftersom hundar nuförtiden ofta tränas från det att de kommer hem till valpköparen ;) . Men ju yngre hund, desto mer kommer man nog åt "sanningen" om hur hunden grundläggande är.

För att ingå i rasstatistiken ska hundar som går MH vara mellan 12-18 månader, allt över det räknas inte med.

Men givetvis KAN man gå MH/BPH även med äldre hundar för skojs skull, men då ska man ju också räkna med att en hund som är flera år gammal har en helt annan erfarenhet än en grön unghund och därmed troligtvis kommer göra ett annorlunda resultat :) . Det är fortfarande en intressant sak att göra med sin hund :) .
 
Finns ingen åldersgräns på MH och det är billigare än BPH om du är sugen.
Skottet kan du välja att avstå om du tror det blir en för jobbig belastning för honom.
Det hade ju varit himla intressant faktiskt! Hur svårt är det att få plats på ett MH nuförtiden? Vet att det var rätt svårt för 6.5 år sedan när vi funderade på att göra det :)
 
. Men ju yngre hund, desto mer kommer man nog åt "sanningen" om hur hunden grundläggande är.
Jo, så är det ju såklart :) Det märks ju väldigt tydligt hur han utvecklats under åren så förstår såklart att det inte hade blivit samma som om vi testat när han var yngre :)

Men intressant och bra att veta att han inte räknas in i statistiken :up:

Och intressant även för mig såklart, om vi tar oss iväg.
 
Det hade ju varit himla intressant faktiskt! Hur svårt är det att få plats på ett MH nuförtiden? Vet att det var rätt svårt för 6.5 år sedan när vi funderade på att göra det :)


Så här ser prioriteringsordningen ut enl SBKs regler :). Det är olika hur olika svårt det är att komma med, alla MH finns inlagda på SBKtävling :up:

Prioritering av anmälda hundar

a) Då lokalklubb är arrangör skall i första hand företräde ges för hund:
1. oavsett ras, som i SKKs register är ägarregistrerad på medlem i arrangerande klubb, och i behov av MH för tävlande.
2. oavsett ras som är i behov av MH för tävlande. Därefter hund som ska utbildas i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren. Om det är en oregistrerad hund är deltagandet inofficiellt utan officiell registrering av resultatet.
3. av SBK-ras som är i behov av MH för registrering av avkomma.

b) Då rasklubb/avelsavdelning står som arrangör äger denna först rätt att prioritera fritt inom den egna rasen. Om plats finns för hundar av andra raser skall prioritering göras enligt följande:
1. hund av SBK-ras i behov av MH för registrering av avkomma.
2. hund som är i behov av MH för tävlande 3. hund som ska utbildas i SBK:s verksamhet för samhällsnyttiga hundar, efter uppvisande av intyg från utbildaren.

Om det är en oregistrerad hund är deltagandet inofficiellt utan officiell registrering av resultatet. Finns fler anmälda hundar än det gällande maxantalet, sker efter prioritering ovan, lottning
 
Det hade ju varit himla intressant faktiskt! Hur svårt är det att få plats på ett MH nuförtiden? Vet att det var rätt svårt för 6.5 år sedan när vi funderade på att göra det :)
SBK har ju så kolla runt lite bland klubbarna i din närhet.
Vi gör hos en schäferklubb och där brukar sällan vara fullt så där slinker lite andra raser också in.
Vet att min SBK ska snart ha och de hade inte fullt (liten klubb och liten ort) men på andra klubbar och stora orter ser det nog kärvare ut.
 
Samma hos collie bland de uppfödare som tycker att utsidan är viktigast. Det verkar som om just dessa uppfödare har oturen både att få valpköpare som struntar i att göra MH trots att de lovat och dessutom dåliga beskrivare som bedömer collie mycket hårdare än andra raser. Vojne vojne.

Ja, visst är det märkligt hur de sakerna sammanfaller? :meh:
 
Ang brist på deltagande tror jag det mycket hänger på vilken inriktning aveln har. Är man inte intresserad av att använda hunden och inte bryr sig längre än om sin egen hund kvittar 650:- att få tillbaka. Tyvärr verkar det vara lite lika med röntgen. Vad är cirka en tusenlapp tillbaka för "besväret" som många ser det som?
Mycket handlar om köparnas intresse om hund över lag.
Vi har aldrig behövt locka med pengar tillbaka, läger eller annat och då har vi inte alltid haft de drivna ägare man kunnat önska, ändå är bara en hund utan MH (och även röntgen). När vi kallade till MHt visade det sig att köparen hade sålt den vidare ganska omgående och hade inga uppgifter kvar till vem.
Bästa sättet att få hundar testade är att sålla bland valpköparna.
 
Här kommer spindel och MH-beskrivning på min lilla slyngel. Film sitter tyvärr kvar i min fars kamera än så länge.
1.%20Skaumlrmklipp%202016-09-26%2017.04.49_zpsantsy0yl.jpg
1.%20Skaumlrmklipp%202016-09-26%2017.14.35_zpsrpgxbhpl.jpg


Generellt tycker jag att kryssen speglar hundens reaktioner för dagen. Jag blev dock förvånad över en del reaktioner - jag trodde att han skulle reagera mer på alla moment än vad han gjorde. Han är i vardagen en väldigt livlig hund som gör först och tänker sen, och det tycker jag inte märktes riktigt på MH:t. I träning har han också mycket "lekjakt" vilket ju inte syns alls på lilla bytet. :D Dock har han väldigt lite viltintresse - men lilla bytet ska ju mest visa lek/förföljandelusta, så där lyckades inte momentet lösa ut det han har i sig. Det kvittar ju eftersom han har det i träning, men om jag såg hans MH och inte kände hunden skulle jag tro att han var en tråkigare hund att träna än han är.

Jag tror att hormoner spelar in till viss del, han var 1,5 år gammal och väldigt omogen - har vuxit fort och är stor, så det gjorde nog att huvudet inte hängde med riktigt. Men det spelar ju ingen som helst roll - jag VILLE ju gå MH tidigt med honom för att uppfödaren skulle ha så mycket nytta som möjligt av resultaten. Och MH:t ger en rättvisande bild av hur han var för dagen, om än kanske inte hur han är till vardags fullt ut.

Nu ska det bli spännande att gå MT med honom och se hur han hanterar den utmaningen. :)
 
Så här ser prioriteringsordningen ut enl SBKs regler :). Det är olika hur olika svårt det är att komma med, alla MH finns inlagda på SBKtävling :up:
Man är i princip garanterad plats på MH på sin egen BK, speciellt om det behövs för avel eller att jycken skall tävla.
 
Man är i princip garanterad plats på MH på sin egen BK, speciellt om det behövs för avel eller att jycken skall tävla.

Japp så är det, men eftersom det bara är bruksraserna som behöver MH för att få tävla bruks (för alla andra raser räcker det med BPH) så kommer ju alltid bruksraser vara högre prioriterade :). Det är inte alla som är medvetna om den skillnaden har jag märkt, att det för andra raser räcker med BPH för att få tävla bruks.

Så man kan ju ha oturen att 8 hemmaekipage med bruksraser är anmälda och man själv är anmält hemmaekipage med icke-bruksras :D!
 
Tänkte att jag kan lägga upp Plexus MH med, apropå rädda hundar. Han hade en god portion sociala rädslor men hans goda sidor var att han avreagerade bra och byggde inte på sig några rädslor. Det fanns inte heller ett uns aggression att ta till när han blev rädd. Han utvecklade skotträdsla senare.

z0j9k.jpg


121pjdt.jpg


2s6kgsm.jpg
 
Min hund var ganska spooky vid den tiden när vi skulle göra MH och själv hade jag aldrig varit på ett så jag var otroligt nervös. Blev både förvånad och inte. Jag trodde inte att han skulle vara så tyst vid det "aktivitet"-momentet, eftersom han hade jättesvårt för att vara passiv och tyst vid den tiden. Men han skällde inte alls då vilket förvånade mig.
Jag trodde att hanteringen skulle gå galant eftersom vi ställer ut så mycket och tränar det, hon som skulle ta på honom var lite "försiktig" först varvid beskrivaren sa till henne att ta i honom mer "bestämt" eller hur jag ska förklara det och då var det inga problem, men han betedde sig inte som jag trodde :p
Avståndsleken tyckte han inte alls om, så jag trodde aldrig att han skulle gå fram till spökena, men det gjorde han!

I vardagen är han socialare än vad rasen "ska" vara, men på beskrivaren sa att jag hade en hund som inte är särskilt social. Han fick ju också lägre på det än rasen i medel om jag tolkar rätt?

b205071.jpg

b205072.jpg
 
I vardagen är han socialare än vad rasen "ska" vara, men på beskrivaren sa att jag hade en hund som inte är särskilt social. Han fick ju också lägre på det än rasen i medel om jag tolkar rätt?

Ja, något lägre men hanteringsmomentet räknas in i det egenskapsvärdet så det är det som drar ner. Rasens snitt ligger på 3, och det är ju en hund som är rätt neutral till människor men kanske inte särskilt social.
 
Blandraser har jag full förståelse för att man inte testar.
Tycker det är positivt att testa alla hundar oavsett om det är BPH eller HD/AD, tänker att det alltid är bra av veta vad man har för grund att jobba med. Är väldigt sugen på att göra BPH med den lilla svarta. På mina två tidigare hundar var det ganska tydligt rätt tidigt att de hade en del social osäkerhet så där har jag inte känt att jag vill utsätta dem för det bara på grund av mitt intresse. När det finns ett syfte större än bara den enskilda individen är det såklart en helt annan sak och blir det en renrasig omplacering i framtiden vill jag gärna gå ett MH också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 037
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 430
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 739
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp