Bukefalos 28 år!

Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, något lägre men hanteringsmomentet räknas in i det egenskapsvärdet så det är det som drar ner. Rasens snitt ligger på 3, och det är ju en hund som är rätt neutral till människor men kanske inte särskilt social.
Aha! Tack för förklaringen!

I Danmark (tror jag att det är) har jag förstått att de har gjort någon slags "önske-spindel" över var man önskar att rasen ska ligga (om man kan beskriva det så?) Vi fick en förfrågan om det i rasklubben men har inte arbetat med det ännu eftersom fler väljer att göra BPH. Förra året var det bara tre hundar som gick MH.
Men är detta något som är vanligt i andra raser att man arbetar fram ett "önske-spindeldiagram"? Jag har för mig att det kallades något, men det är helt tomt i huvudet. Du verkar ha sån koll så tänkte att jag frågar dig. Hoppas du förstår hur jag menar! :)
 
Senast ändrad:
Aha! Tack för förklaringen!

I Danmark (tror jag att det är) har jag förstått att de har gjort någon slags "önske-spindel" över var man önskar att rasen ska ligga (om man kan beskriva det så?) Vi fick en förfrågan om det i rasklubben men har inte arbetat med det ännu eftersom fler väljer att göra BPH. Förra året var det bara tre hundar som gick MH.
Men är detta något som är vanligt i andra raser att man arbetar fram ett "önske-spindeldiagram"? Jag har för mig att det kallades något, men det är helt tomt i huvudet. Du verkar ha sån koll så tänkte att jag frågar dig. Hoppas du förstår hur jag menar! :)

Menar du kanske en rasprofil för MH?

Det är inget spindeldiagram utan anger i vilka rutor kryssen ska ligga i idealfallet, och också i vilka rutor som det är godtagbart att de hamnar.
 
Samma hos collie bland de uppfödare som tycker att utsidan är viktigast. Det verkar som om just dessa uppfödare har oturen både att få valpköpare som struntar i att göra MH trots att de lovat och dessutom dåliga beskrivare som bedömer collie mycket hårdare än andra raser. Vojne vojne.

Samma uppfödare som röntgar sina hundar utan att skicka in plåtarna till SKK för att dom inte litar på deras bedömning. Föga förvånande lyckas dessa experter på att läsa plåtar avla fram riktigt mycket ledfel när valpköparna är besvärliga och röntgar sina hundar officiellt.
 
Samma uppfödare som röntgar sina hundar utan att skicka in plåtarna till SKK för att dom inte litar på deras bedömning. Föga förvånande lyckas dessa experter på att läsa plåtar avla fram riktigt mycket ledfel när valpköparna är besvärliga och röntgar sina hundar officiellt.

Det ska väl inte gå att göra i Sverige?

Det verkar vara lite så i alla raser att de som är skeptiska till något vare sig det är röntgen eller MH är de som får dåliga resultat och skyller detta på systemet snarare än att se över sin egen avel. En del hävdar att avläsarna är kassa och därför blev det 50 % HD i en kull men konstigt nog läser dessa kassa avläsare av även de plåtar som kommer från kullarna helt utan HD, undrar hur det kan komma sig???
 
Det ska väl inte gå att göra i Sverige?

Det verkar vara lite så i alla raser att de som är skeptiska till något vare sig det är röntgen eller MH är de som får dåliga resultat och skyller detta på systemet snarare än att se över sin egen avel. En del hävdar att avläsarna är kassa och därför blev det 50 % HD i en kull men konstigt nog läser dessa kassa avläsare av även de plåtar som kommer från kullarna helt utan HD, undrar hur det kan komma sig???

Det är inga problem att röntga höfterna utan att skicka in för avläsning till SKK. Man får ju betala extra för att SKK ska läsa av så det är ju bara att strunta i det och läsa bilden själv. Dom där som är utbildade i frågan vet ju ingenting.... :angel:
 
Det ska väl inte gå att göra i Sverige?

Det verkar vara lite så i alla raser att de som är skeptiska till något vare sig det är röntgen eller MH är de som får dåliga resultat och skyller detta på systemet snarare än att se över sin egen avel. En del hävdar att avläsarna är kassa och därför blev det 50 % HD i en kull men konstigt nog läser dessa kassa avläsare av även de plåtar som kommer från kullarna helt utan HD, undrar hur det kan komma sig???

Jag glömde. Det kommer sig från att allting alltid är någon annans fel. Haha. Ungefär som att allt som är bra med en hund beror på förträfflig avel och allt som är dåligt är valpköparens fel. ;)
 
Ett bra steg framåt tycker jag, även om det är ett litet steg. Då blir det ju efterhand att iaf de allra mest mentalt crappiga hundarna inte går i avel....

Vet exempel på tikar inom aussie som har brutet MH och har både två, tre och fler kullar efter sig... konstigt nog med många valpar med stora rädslor och stress. Undrar just hur det kommer sig....?
Fanns en riesenschnauzer (solklart felfärgad dessutom) som fick bryta sitt första MH och med nöd och nappa fick kryss i alla rutor på sitt andra. Han for runt på så många utställningar att han lyckades få ihop några godkända resultat. Självklart avlades han på. Såklart.
 
Det är inga problem att röntga höfterna utan att skicka in för avläsning till SKK. Man får ju betala extra för att SKK ska läsa av så det är ju bara att strunta i det och läsa bilden själv. Dom där som är utbildade i frågan vet ju ingenting.... :angel:

Som jag uppfattat det får en veterinär inte låta bli att skicka in bilder på dåliga höfter till SKK oavsett men jag kan ha fel. Det kanske bara gäller de raser med hälsoprogram för HD eller inte ens det.
 
Som jag uppfattat det får en veterinär inte låta bli att skicka in bilder på dåliga höfter till SKK oavsett men jag kan ha fel. Det kanske bara gäller de raser med hälsoprogram för HD eller inte ens det.

Ska man skicka in plåtarna till SKK får man ju skriva under ett papper innan på att plåtarna kommer att skickas in för avläsning och att man godkänner det. Då får man inte strunta i det för att plåten är dålig.
Däremot finns det ingen regel som säger att alla plåtar på höftleder måste skickas in till SKK. Du kan röntga din hund inofficiellt hur många gånger du vill. Bara att öppna plånboken. :)
 
Ska man skicka in plåtarna till SKK får man ju skriva under ett papper innan på att plåtarna kommer att skickas in för avläsning och att man godkänner det. Då får man inte strunta i det för att plåten är dålig.
Däremot finns det ingen regel som säger att alla plåtar på höftleder måste skickas in till SKK. Du kan röntga din hund inofficiellt hur många gånger du vill. Bara att öppna plånboken. :)
Stämmer. Man måste skriva på för att få resultatet på avelsdata.
 
Är det någon här som har genomfört MH eller BPH med en tik som precis har gått ur löp?

Jag har anmält min hund till BPH den 23 oktober, och nu är hon ungefär vecka in i sitt andra löp. Så när det är dags för BPH kommer det att ha gått ca 1 1/2 vecka efter avslutat löp. Tror ni det kommer att visa sig i resultatet på något sätt? Hon var inte nämnvärt påverkad efter sitt första löp (ingen skendräktighet el dyl).
 
Alltid spännande med mentalitet! Här är Riley's MH, plus de faktiskta värdena och egenskapsvärderna. Tycker MHt speglar Riley väldigt bra! En långhårig Collie, för de som inte vet :p
24osy7l.jpg

qyio8i.jpg
2ijrcl2.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 953
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 360
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp