Bukefalos 28 år!

Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Min tolkning av svaret som i text var följt av ...... så ja, jag tolkade det som att det var hennes åsikt - i samma veva som meningen hon fällde var att AR hade snott Klassisk ridkonst som term/benämning.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför begränsa till just Kyra och AR? Varför tränar man för hopptränare om man vill rida som Kyra lär ut? Varför håller elitryttare i dressyr på med reining? Varför tränar många AR-ryttare WE?

Många tränar: för olika tränare, för olika typer av tränare, i olika dicipliner och på olika typer av hästar därför att de tycker det är intressant och lärorikt. Det finns också tränare som tränar ekipage från många olika dicipliner. Ex vis så har de av er som varit på clinic med PW upplevt det på ett påtagligt sätt. Han tränar ju alla typer av ryttare - och själv tränar han för (bl a) portugis :)

Nu handlade det ju om Kyra och AR :confused:

Tror inte Kyra hade sett så mkt likheter mellan sin träning och reining heller för den delen.

Hoppar gör man över hinder, i övrigt rider man dressyr fast det kallas markarbete och ja det kan se väldigt lika ut förutom att hoppryttarna sällan plockar upp hästarna i tävlingsform.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag har hört Kyra få frågor om var hon anser om den eller den diciplinen eller det eller det sättet att träna/rida vid flera tillfällen (och läst). Hon har haft ungefär samma svar - som går ut på att själva inriktningen inte intresserar henne på det viset utan att "det finns bra och dålig ridning".

Din tolkning är alltså att hon rakt ut menar att AR=dålig ridning?

Ingen har ju lyckats trolla fram en film på bra AR- ridning, jag tror inte heller Kyra har sämre förmåga att se på en film/ekipage än någon annan i denna tråden som eftersökt bra AR-ridning. Vad i AR tror du hon skulle tycka vara bra med tanke på hennes höga standard på ekipage?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej fortfarande så tränar de hästarna o har ett mål- en röd tråd.
du är en av dem som vill påskina att man är en sämre hästmänniska för att man tävlar ibland= en check av träningen.

Oj. Nu har du verkligen missuppfattat mig. Klart de tränar sina hästar och har ett mål och en röd tråd i sin träning. Det har jag aldrig sagt något om. Jag har heller aldrig påstått att man är en sämre hästmänniska för att man tävlar. De som vill tävla gör det och de som inte vill låter bli. Ingen är bättre än den andre för det. Jag tävlade tidigare för att jag ville. Nu har jag ingen tävlingslust längre, men jag är lika seriös med min ridning ändå. Check av träningen kan man få utan att tävla om man vill det. Jag har ingenting emot tävlande ryttare. Jag hjälper med glädje sådana. (för att det är roligt)
Du har ju köpt en häst som inte gör sig på tävling.
Jag har köpt en häst som inte gör sig i högre klasser, det stämmer. Men skulle jag få lust att tävla igen så visst kan jag åka ut i lätta klasser med henne. Jag köpte henne i första hand för att jag var sugen på en helt ny typ av utmaning (för mig). Jag har aldrig utbildat den typen av häst tidigare och ville därför prova detta. Eftersom jag då hade tappat min tävlingslusta så gjorde det inte mig någonting att hon inte har förutsättningar för högre klasser.
Träna ambitiöst och seriöst kan man ju göra ändå.

full respekt för att man blir kär, men att det inte skulle ge mer än att tävla i lätt klass köper jag inte..
_Den här meningen förstår jag inte. Jag blev inte betagen av min häst förrän jag hade haft henne ett tag. Ditt uttalande om tävling här vet jag inte vad du menar med. Vad skulle inte ge mer? :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Förlåt, nu blir jag lite förvirrad. Brukar det inte framhållas att målet är detsamma, att det bara är vägen dit som är annorlunda?

Jag tänkte på tävling som mål i det sammanhanget. (Det är ju inte så många AR-ryttare som tävlar, även om de finns.) Jag har skrivit många gånger att för mig personligen har jag samma mål med ridningen nu som innan jag ändrade mitt sätt att träna, men det gäller alltså mig. Inte ryttare generellt. (jag tappade min tävlingslust flera år innan jag ändrade mitt sätt att träna)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Brukar inte du alltid påpeka att tävlingsryttarna rider helt annorlunda på träning än vad dom gör på tävling?

Jo. Ja inte rider annorlunda, men rider övningar annorlunda. Tävling och träning är ju inte det samma. På tävlingen visar man ju upp resultatet av den träning man lagt ner. Jag är intresserad av träningen nu för tiden och tävlingsbiten har jag för min egen del släppt. däremot gillar jag fortfarande att titta på tävlingar. Roligast är att se ekipage som jag kan se både under träning och på tävling.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Förlåt, nu blir jag lite förvirrad. Brukar det inte framhållas att målet är detsamma, att det bara är vägen dit som är annorlunda?

Målet för alla är väl att kunna rida korrekta skolor och andra rörelser, allt för att få en stark, välgymnastiserad och hållbar häst. Att sedan en del väljer att tävla och andra fortsätter att jobba med skolorna ovan mark är en annan sak.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Målet för alla är väl att kunna rida korrekta skolor och andra rörelser, allt för att få en stark, välgymnastiserad och hållbar häst. Att sedan en del väljer att tävla och andra fortsätter att jobba med skolorna ovan mark är en annan sak.

amen till det:bow:
(Nej nu får jag nog ta i tu med städningen)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ingen har ju lyckats trolla fram en film på bra AR- ridning, jag tror inte heller Kyra har sämre förmåga att se på en film/ekipage än någon annan i denna tråden som eftersökt bra AR-ridning. Vad i AR tror du hon skulle tycka vara bra med tanke på hennes höga standard på ekipage?

Hur bedömer man (och vem bedömer) vad som är bra "AR-ridning" eller inte? Det är väl AR-utövarna? Annars blir det en jämförelse med andra inriktningar.

Om du läser mina inlägg ser du nog att det inte handlar om AR vs Kyra. Det jag uppskattar med Kyra är att hon inte brukar döma utan håller sig till uttalanden om att det finns dålig ridning och bra ridning. Du undrar vad jag tror att hon skulle tycka vara bra med AR - naturligtvis kan jag inte bedöma det!

Lägger till att en anledning att jag förde in Kyra från början är att hon jobbar med metaforer i sin pedagogik - och det var där disk började i den tråden som sedan inläggen flyttades ifrån.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det fattar väl vem som helst att både Kyra och andra är diplomatiska i sitt sätt att uttrycka sej...det hon sa är ett sätt att vara diplomatisk. Annars kunde hon sagt att hon sett mycket bra AR- ridning, att hon (som biggan uppenbarligen) ser många likheter med hennes system, att hon är imponerad av Bent, ja det finns hundra saker hon kunde sagt om hon verkligen var imponerad och såg något bra....

Vad gäller bra AR-ridning verkar ju inte ens utövarna själva här i alla fall kunna visa upp ett enda exempel som de själva tycker är bra så då blir det ju knepigt vad bra AR-ridning är....uppenbarligen inte de mer framträdande förgrundsfigurernas ridning i alla fall.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bara Kyra vet säkert vad Kyra menar. Min åsikt.

Jag har sett flera exempel på filmer här som AR-utövare sagt sig gilla. Att "andra" (sorry - vet inte hur jag ska uttrycka det bättre) inte gör det visar att de har andra bedömningskriterier - vad som är bra och inte bra.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Bara Kyra vet säkert vad Kyra menar. Min åsikt.

Jag har sett flera exempel på filmer här som AR-utövare sagt sig gilla. Att "andra" (sorry - vet inte hur jag ska uttrycka det bättre) inte gör det visar att de har andra bedömningskriterier - vad som är bra och inte bra.

Ja det kan man ju hoppas att Kyra vet;)

Jaså? Jag tycker aldrig att AR-ryttarna har sagt en enda gång att filmer som visats varit bra exempel. Vilka filmer tänker du på då? Jag minns bara ursäkter att det säkert filmats för att visa hur det INTE ska vara, att det inte kan bli bra jämt, att det inte var avsett att visas offentligt eller liknande. Men du kanske har exempel?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Men det fattar väl vem som helst att både Kyra och andra är diplomatiska i sitt sätt att uttrycka sej...det hon sa är ett sätt att vara diplomatisk. Annars kunde hon sagt att hon sett mycket bra AR- ridning, att hon (som biggan uppenbarligen) ser många likheter med hennes system, att hon är imponerad av Bent, ja det finns hundra saker hon kunde sagt om hon verkligen var imponerad och såg något bra....

Sen kan man ju alltid ställa frågan om hur väl insatt Kyra är i akademisk ridkonst. Vad jag vet förekommer det inte i GB (än), och Kyra har väl knappast tid (eller lust?) att bevista en clinic med Bent för att sätta sig in i vad det verkligen innebär. Hon har kanske läst Bents böcker, men för att verkligen förstå vad AR är krävs mer än så.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Sen kan man ju alltid ställa frågan om hur väl insatt Kyra är i akademisk ridkonst. Vad jag vet förekommer det inte i GB (än), och Kyra har väl knappast tid (eller lust?) att bevista en clinic med Bent för att sätta sig in i vad det verkligen innebär. Hon har kanske läst Bents böcker, men för att verkligen förstå vad AR är krävs mer än så.

Nåja Kyra har väl inte bott i England hela livet heller. Tror nog Kyra är fullt kapabel till att förstå, hon som är professor i ridkonst och allt. Vad skulle hon inte förstå? Dressyr? Eller hur det skall se ut för att vara korrekt?

:confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Om inte Kyra kan förstå genom att läsa böcker av skaparen av inriktningen och se alla dessa mänder av tillgängliga filmer som finns av honom och andra mer namnkunniga inom rörelsen - ja då finns nog inget att förstå. Det är min åsikt.
Jag tror nog att hon mycket väl fattat konceptet.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag sällar mig till Moona och undrar samma sak. Vad är det i AR som är så otroligt komplicerat att inte ens en så rutinerad och kunnig person som Kyra skulle förstå? Det är ingen kritik utan du väckte verkligen min nyfikenhet. Du skrev tidigare också att Kyra lär ut på precis samma sätt som Bent och Carina m.fl. Har du något exempel på det, alltså vad är lika?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Lite KL men ändå ett inlägg som här till viss del till ämnet.
En dressyrdomare jag känner, som tävlat mycket själv fick av en tillfällighet se en AR-träning för ett par år sedan. Han blev väldigt intresserad och tyckte det fanns mycket där som han själv hade nytta av i sin ridning. Han såg det som ett mervärde. (och han är fortfarande lika intresserad) En annan ryttare som tävlar intermediare, är tränare och flitit anlitad dressyrdomare lånar vi manege av ibland till kurser. Hon blev förvånad när hon träffade mig där och sa med ett skratt: "jasså, håller du också på med sån där fjollridning nu för tiden?" Visst gör jag det, sa jag. (kännar henne rätt väl, har både tränat tillsammans med henne och hon har dömt mig en hel del. Vi har varit aktiva på samma klubb osv) Ett tag efter detta kom hon in på läktaren under en kurs. Hon blev stående och tittade och sa sen att det här inte alls var vad hon trott. "Den här träningen skulle jag själv behöva". Hon fick en helt annan inställning efter detta och menade att hon varit fördomsfull. Det finns mycket att berikas av genom olika tränare och av olika inriktningar. Ju mer öppen man är desto mer kan man ta in. (om man vill förstås) Den som inte vill låter bli. Det är lika rätt båda delarna. Vi är ju olika som individer och trivs med olika saker och fungerar på olika sätt. Så länge det tar oss framåt så är det rätt för en själv tycket jag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
7
· Visningar
318
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: Eurydome
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
96 97 98
Svar
1 942
· Visningar
62 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp