Stora diskussionstråden, del 2

Immer

Trådstartare
Välkomna till Stora diskussionstråden, del 2.
Här kan man diskutera allt som har med klassisk ridkonst att göra, och även i fortsättningen kommer jag att flytta hit inlägg från trådar som spårat ur.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag fortsätter då på Kyra....

Varför rider man AR om man vill rida som Kyra lär ut :confused:

Det är ju jättestor skillnad på de som rider AR och på de som tränar för Kyra :confused:

Kända Kyra elever. Jan Brink, Minna Telde, Stefan Jansson mm mm

Eller

Om alla lär ut samma varför ser det så totalt olika ut ?
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag kan förstå att man vill plocka saker från olika tränare.
Men då är man medveten om att det inte är samma sak de lär ut.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror inte alla lär ut precis samma saker. Alla tränare sätter sin egen prägel på ridningen, mer eller mindre. De är ju också individer. Det viktiga är ju att grunden i träningen är den samma. Sen har de olika fokus och olika sätt/metoder att komma framåt och att träna olika saker. Om man har flera tränare så får man en bättre helhet. Tycker dock inte att man ska ha alltför många. (men vad som är lagom varierar väl från person till person) Om tränarnas inställning och grund inte delas tycker jag inte det funkar alls. Då drar de åt olika håll och den stackars eleven blir bara förvirrad. Sen beror det på hur mycket eleven har i bagaget också. Hur stor den egna erfarenheten är.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Eftersom du svarade på Riders inlägg som konkret handlade om Kyra vs AR-tränare

Det viktiga är ju att grunden i träningen är den samma. Sen har de olika fokus och olika sätt/metoder att komma framåt och att träna olika saker.

Men hur kan du säga att de har i grunden samma träning eller samma tänk? Det skulle väl varken Bent eller Kyra gå med på?

Att hon sagt saker som tagna ur sitt sammanhang kan likna någon mening som AR-tränare formulerat gör inte att deras grundsyn är lika alls? Hur får du ihop det?

Hon säger att man kan tänka tvärtom ibland, ja men hon sa det i ett sammanhang (har vi nu fått förklarat vi som inte läst det) som inte har ett dugg gemensamt med AR-ridning utan är helt begripligt utifrån hennes grundsyn.

Du får absolut tolka som du vill men det går ju att få allt att låta lika om man bara plockar en mening här eller var utan sammanhanget.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag tror inte de flesta AR-ryttare har samma mål som Kyra heller. Kyra har tävling som mål och det är inte så många AR-ryttare som har det. Det är själva träningen som är intressant och man kan träna på liknande vis utan att ha tävling som mål.
När jag sett och lyssnat på Kyra irl så gillar jag vad jag ser. Hon är otroligt kompetent både som ryttare och tränare tycker jag.
Du fattar fortfarande inte att man inte tränar på det viset för att man ska tävla!

det är en beprövad träningsmetod- som håller från den unga gröna hästen upp till GP- om ryttaren är kapabel.

Är man inte det så kommer man inte över nästa tröskel o fastnar.

För att hitta ryttarkänsla räcker det då inte med att byta metod utan träna på.

Å nej man behöver heller inte gå vägen över AR som inte leder till samma ridning alls. Mer soft ridning när man inte har några krav på sig själv.
Att hitta på övningar som hästen har alldeles för svårt att klara av stärker då bannemig inte hästens självkänsla. Möjligvis ryttarens:crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Eftersom du svarade på Riders inlägg som konkret handlade om Kyra vs AR-tränare



Men hur kan du säga att de har i grunden samma träning eller samma tänk? Det skulle väl varken Bent eller Kyra gå med på?
Jag menar att Immer skriver att hon rider för dessa olika tränare och att det inte finns något i deras undervisning som blir något motsättning. Om de hade helt olika grundinställning till träningen skulle det inte fungera helt enkelt.
Att hon sagt saker som tagna ur sitt sammanhang kan likna någon mening som AR-tränare formulerat gör inte att deras grundsyn är lika alls? Hur får du ihop det?
Jag får ihop det genom att jag köper hela sammanhanget. Citaten var ju bara exempel. När jag sett Kyra undervisa känner jag att det är sådant som passar mig. Jag tycker hon är väldigt bra både som ryttare och som tränare. Det sätt hon undervisar på motsätter heller inte mina tränares inställning. Nu är jag ju inte en ren AR-ryttare så de kan jag inte tala för. Jag kan själv rida för AR-tränare och Strömholmutbildade tränare utan att det finns någon motsättning där. Vilken inriktning tränarna säger sig ha spelar ingen roll för mig så länge grunden i träningen är den samma och den röda tråden finns där.
Hon säger att man kan tänka tvärtom ibland, ja men hon sa det i ett sammanhang (har vi nu fått förklarat vi som inte läst det) som inte har ett dugg gemensamt med AR-ridning utan är helt begripligt utifrån hennes grundsyn.
Nej den kommentaren har jag inte heller pratat om.
Du får absolut tolka som du vill men det går ju att få allt att låta lika om man bara plockar en mening här eller var utan sammanhanget.
Detta var bara ett sätt att visa att det finns mycket likheter eftersom det oftast är skillnaderna som tas upp till diskussion här på forumet. Skillnaderna får så stor uppmärksamhet och likheterna nästan ingen så jagville lyfta dem lite. Helt lika är det såklart inte. Man tar sig framåt på olika sätt och har oftast inte heller samma slutmål. (men många verkar glömma att det finns mycket likheter också)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Du fattar fortfarande inte att man inte tränar på det viset för att man ska tävla!

det är en beprövad träningsmetod- som håller från den unga gröna hästen upp till GP- om ryttaren är kapabel.
Jo det är klart jag vet att målet är tävling för tävlingsryttare. Är inte det självklart? Men vad har det med saken att göra?
Är man inte det så kommer man inte över nästa tröskel o fastnar.

För att hitta ryttarkänsla räcker det då inte med att byta metod utan träna på.
Ja visst är det så. Det är ju helt självklart. Men att vissa hittar en metod som fungerar bättre för häst och ryttare tycker jag inte är något konstigt. Det finns rätt många olika syn på träning för tävling också. Det finns tränare som jag tycker är riktigt dåliga och det finns jättebra tränare. De undervisar ju inte alls lika och vissa tränare passar vissa ekipage väldigt bra och vissa tränare passar sämre. Så man behöver inte byta till en AR-tränare för att få en annan inriktning/ett annat fokus i sin tränare. Det kan räcka med att byta tränare inom sin egen inriktning. Om man hittar en tränare man trivs med och denna råkar vara av en annan inriktning så fine. Huvudsaken att man hittar en tränare som guidar en framåt och som har en inställning till hästar och ridning som man känner sig bekväm med. Jag förstår inte varför det ska vara höga staket mellan tränarkategorier? Det krånglar bara till all. Bra tränare finns inom alla inriktningar och de dåliga likaså.

nej man behöver heller inte gå vägen över AR som inte leder till samma ridning alls.
Nej man behöver inte alls ha en AR-tränare. Man ska ha den tränare som är bra för sig själv och hästen.
Mer soft ridning när man inte har några krav på sig själv.
Den som inte har krav på sig själv får väl hitta en tränare som tycker det är ok att undervisa kravlösa elever i så fall. Huvudsaken att det passar dem.
Att hitta på övningar som hästen har alldeles för svårt att klara av stärker då bannemig inte hästens självkänsla. Möjligvis ryttarens:crazy:
?? Nej där är vi överens. Varför skulle man rida övningar som hästen inte är redo för? Det stärker varken hästen eller ryttaren, snarare bryter ner. Vi pratar väl utveckling och inte avveckling? En skicklig tränare sätter inte ett ekipage i den sitsen tycker jag.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag fortsätter då på Kyra....
Varför rider man AR om man vill rida som Kyra lär ut :confused:
Det är ju jättestor skillnad på de som rider AR och på de som tränar för Kyra :confused:
..//

Varför begränsa till just Kyra och AR? Varför tränar man för hopptränare om man vill rida som Kyra lär ut? Varför håller elitryttare i dressyr på med reining? Varför tränar många AR-ryttare WE?

Många tränar: för olika tränare, för olika typer av tränare, i olika dicipliner och på olika typer av hästar därför att de tycker det är intressant och lärorikt. Det finns också tränare som tränar ekipage från många olika dicipliner. Ex vis så har de av er som varit på clinic med PW upplevt det på ett påtagligt sätt. Han tränar ju alla typer av ryttare - och själv tränar han för (bl a) portugis :)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jo det är klart jag vet att målet är tävling för tävlingsryttare. Är inte det självklart? Men vad har det med saken att göra?
Nej de är dressyrryttare som utbildar hästar.
tävling är en bisak.

Kyra tävlar inte längre men rider ändå lika.
samma med Lussan m.fl.

De lägger inte stövlarna på hyllan eller börjar med endast motionsridning.

Jag tävlar heller inte, men inte 17 rider jag o utbildar hästen annorlunda. mindre ambitiös för det krävs ett himla engagemang för att hålla hästarna genomjobbade.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Varför begränsa till just Kyra och AR? Varför tränar man för hopptränare om man vill rida som Kyra lär ut? Varför håller elitryttare i dressyr på med reining? Varför tränar många AR-ryttare WE?

Många tränar: för olika tränare, för olika typer av tränare, i olika dicipliner och på olika typer av hästar därför att de tycker det är intressant och lärorikt. Det finns också tränare som tränar ekipage från många olika dicipliner. Ex vis så har de av er som varit på clinic med PW upplevt det på ett påtagligt sätt. Han tränar ju alla typer av ryttare - och själv tränar han för (bl a) portugis :)
Tränar de WE där man ska ha heta hästar o rida med hög energi:confused:
Det går knappt att rida det på halvblod o jag har svårt att se travare o kallblod bli kvicka i samling
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tränar de WE där man ska ha heta hästar o rida med hög energi:confused:
Det går knappt att rida det på halvblod o jag har svårt att se travare o kallblod bli kvicka i samling

men är inte ett av sveriges högst rankade WE-ekipage just komna från tävlingsdressyren? cecillia hansson? på ett halvblod? kanske ett sidospår här men...nog går det att rida WE på både halvblod o kallblod oavsett inriktning
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tja på vilken nivå?

det är stor skillnad på ett kallblod som dundrar fram.

knappast lättvänd o smidig:confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nej de är dressyrryttare som utbildar hästar.
tävling är en bisak.
De utbildar hästar för tävling. Tävlar själva också. Men jag förstår ändå inte vad detta har med diskussionen att göra.
Kyra tävlar inte längre men rider ändå lika.
samma med Lussan m.fl.
Ja varför skulle de ändra sitt sätt att rida bara för att de inte tävlar som förr? De är också utmärkta tränare för ett stort antal tävlingsryttare.
De lägger inte stövlarna på hyllan eller börjar med endast motionsridning.
Nej
Jag tävlar heller inte, men inte 17 rider jag o utbildar hästen annorlunda. mindre ambitiös för det krävs ett himla engagemang för att hålla hästarna genomjobbade.
Jag tävlar inte heller längre, men tränar som 17 ändå. Just för att jag tycker det är så roligt. Jag har ett annat upplägg på träningen än tidigare, men det beror ju inte på att jag inte tävlar längre utan helt enkelt på att det ger mera. Hade jag haft lust att tävla fortfarande så skulle jag gjort det. (utan att byta tränare)
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

KL
Jag vill bara förtydliga att jag inte på något sätt påstått att AR och Kyras undervisning skulle vara exakt likadant. Det är det givetvis inte. Det jag ville framhålla var just att det finns många likheter och att man kan rida och träna för tränare från olika inriktningar utan att det behöver krocka. Om tränarna har en gemensam grund kan det bli ett stort mervärde. AR kontra den vanliga dressyren framställs ibland som om det skulle vara som att jämföra att åka skridskor och windsurfa. Skillnaderna blir förstorade och likheterna kommer inte alls fram. Känner flera som kombinerar tränare från olika discipliner och de gör det för att det är roligt och de utvecklas mer.

På tal om något helt annat. Läste ni i Ridsport om tyskan som blir inbjuden runt om i tyskland för att visa upp sina välutbildade nordsvenskar? Roligt!
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja jag tolkade definitivt inte Kyra citatet ang. AR som hur du tolkade det. Hon ansåg att de tagit begreppet Klassisk Dressyr vilket är en skola hon har respekt för, och gjort det till sin egen. därav kommentaren "det finns bra och dålig ridning" med ..... efter : )
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

De utbildar hästar för tävling. Tävlar själva också. Men jag förstår ändå inte vad detta har med diskussionen att göra. Ja varför skulle de ändra sitt sätt att rida bara för att de inte tävlar som förr? De är också utmärkta tränare för ett stort antal tävlingsryttare.
Nej
Jag tävlar inte heller längre, men tränar som 17 ändå. Just för att jag tycker det är så roligt. Jag har ett annat upplägg på träningen än tidigare, men det beror ju inte på att jag inte tävlar längre utan helt enkelt på att det ger mera. Hade jag haft lust att tävla fortfarande så skulle jag gjort det. (utan att byta tränare)
Nej fortfarande så tränar de hästarna o har ett mål- en röd tråd.
du är en av dem som vill påskina att man är en sämre hästmänniska för att man tävlar ibland= en check av träningen.

Du har ju köpt en häst som inte gör sig på tävling.
full respekt för att man blir kär, men att det inte skulle ge mer än att tävla i lätt klass köper jag inte..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Ja jag tolkade definitivt inte Kyra citatet ang. AR som hur du tolkade det. Hon ansåg att de tagit begreppet Klassisk Dressyr vilket är en skola hon har respekt för, och gjort det till sin egen. därav kommentaren "det finns bra och dålig ridning" med ..... efter : )

Jag har hört Kyra få frågor om var hon anser om den eller den diciplinen eller det eller det sättet att träna/rida vid flera tillfällen (och läst). Hon har haft ungefär samma svar - som går ut på att själva inriktningen inte intresserar henne på det viset utan att "det finns bra och dålig ridning".

Din tolkning är alltså att hon rakt ut menar att AR=dålig ridning?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tränar de WE där man ska ha heta hästar o rida med hög energi:confused:
Det går knappt att rida det på halvblod o jag har svårt att se travare o kallblod bli kvicka i samling

Ja, AR-ryttare tränar WE - det är dessutom ganska vanligt. Eftersom WE är bruksridning är det dessutom logiskt.

I träning kan man ha vilken typ av häst som helst.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
445
Senast: Sirap
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 587
· Visningar
52 117
Senast: Gnist
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 428
Senast: Madalitso
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 060
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp