Stora diskussionstråden, del 2

Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Jag kan heller inte räkna hur mycket jag hört: "den faller inåt i svängen, håll emot på yttertygeln!" Funkar inte det ska man dessutom kicka satan med innerskänkeln.
Jahopp.. Hästen ska alltså rak a la spikrak försöka sladda runt på ett böjt spår(hörnpasseringen).

Nu förstår jag att det går att svänga med engelska signalsystemet. Men det är för mig betydligt mer logiskt att svänga med det signalsystem jag gått över till. Jag för yttertygeln ngt mer mot halsen. Det är på en skolad häst frågan om någon cm, inte över manken. Faller den inåt betyder det att balansen i manken är lutad inåt/dvs den har lagt vikt på inner fram. Då reglerar jag det genom att föra inner tygel ngt mot halsen alt någon cm upp för att lyfta hela insidan.Så skänklarna kan jag om det inte skiter sig totalt spara till att lägga in energi eller rida skolor, byten etc..
Då slipper man försöka korrigera en utskjutande bog med ytterskänkel. Eller rida hästen ställd åt höger i v varv tex för att få in bogen. Då kan man alltså rida galopp med hästen korrekt böjd och korrigera bogen som vill utåt.

Men så känner jag. Andra känner ju annorlunda, uppenbarligen. ;)
Dock tror jag mycket att val av signalsystem är omedvetet. För man vet inte annat.
Många jag haft som fått lära sig yttertygeln a la lite neckreining-tänk, eller hur man ska förklara det vi gör, är helt lyriska. "Vaaarför har vi inte gjort så här förr!?"
Och så red ju alla förr. Och gör mycket utomlands fortfarande. Det är inget konstigt. Utom i Sverige..:p
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Lite så var det på ridskolan förr. Håll emot med yttertygeln och skänkeln som stöd, ska ligga an mot hästen inte trycka. Det är inget hysteriskt yttertygeldragande utan mer hålla emot så inte hästen ska förböja sig. Innertygeln ngt längre, inte mkt men så att den sidan är mer visar vilket håll hon blir ställd åt, lättare med att böja igen kroppen lagom då.

Det jag skulle vilja veta (har testat själv men aldrig fått nån bra förklaring på det) varför det är bättre att låta yttertygeln mot manken vid ställning? Vad sker i hästens mun?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Att det ses som revolutionerande är sorgligt. Ridkunskapen har på något vis tappats bort och ersatts med att det ska se prydligt ut. Ryttaren får tyvärr inte lära sig inverka, bara åka halvprydligt. En del kan behöva fula till sig först för att bli lite effektiva/funktionella och lära sig verkligen rida/inverka. Allt ska vara uppvisningsmässigt/tävlingsbaneridning från start. Det ger styva ryttare och hästar.
Du sätter fingret på nåt väldigt viktigt här. Det är ofta just som du beskriver. Jag talar även av egen erfarenhet i frågan för jag får emellanåt "fulrida" då jag fortfarande ibland blir fast i tanken på hur det ser ut, som en rest från tävlandet. Det är så viktigt att våga tänka bort hur det ser ut och se till att det blir effektivt istället. Sen kan man finputsa det efter hand.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det jag skulle vilja veta (har testat själv men aldrig fått nån bra förklaring på det) varför det är bättre att låta yttertygeln mot manken vid ställning? Vad sker i hästens mun?

För mig är det så mitt överliv följer hästen i böjningen. När jag vill böja hästen tex åt vänster så följer mina axlar med framdelen in. (jag vrider överkroppen). Då kommer automatiskt min yttertygel mot hästens hals. Ytterhanden går lite framåt och åt sidan. Det innebär att bettet fortfarande ligger rakt i hästens mun och hästen kan följa min kropp. Hoppas förklaringen inte var allt för luddig.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är inte bara yttertygeln som "gör det", utan hela signalsystemet.
Nu är jag trött, sjuk och väldigt irritabel iom saker utanför buke. Så jag ber om ursäkt om min förklaring suger. Men jag gör ett försök. Så får du fråga om jag är omöjlig att förstå.

Man börjar med att lära in gå undan från innertygeln. För att påverka balansen. Jag skrev om det tidigare här tror jag, i tråden.
Man får ju välja mellan att hästen ska följa innertygeln i sitt signalsystem eller gå bort från den. Vi vill ha den bort från den för att lättare kunna påverka balansen i manken.
Och om vi lär hästen det så kan vi också spara ytterskänkeln till annat om bogen vill utåt. Då stänger vi till med yttertygeln. Så kan skänkeln vara fri att tillföra energi eller rida hela hästen eller ligga rätt för galoppen tex.
Om man tex galopperar och hästen då skjuter ut bogen kan man då korrigera det genom att lägga emot yttertygeln. Man kan ju inte nyttja skänkeln utan att sabba galopphjälpen. Och om man då inte vill rida utåtställd så är det svårare att få in bogen med annat signalsystem. Då kan jag hålla bogen på plats och byta böjning och ställning utan att bogen flyttar sig i ett tidigare stadie än annars. För man kan inverka mer. Hästen lär sig då balansera upp sig tidigare och genom ett signalsystem som sen kan nyttjas med mindre och mindre hjälper.
För mig kommer den bästa effekten i galoppiruetten. Iom att jag vänder för yttertygeln hela tiden så slipper jag ändra signalsystem då man kommer till piruetterna. Jag vill inte vända för innertygeln där iom att hästen per automatik har en benägenhet att släppa arslet då. Och jag vill ju mer få den ännu mer på rumpan. Utan att den får slagsida runt. Så innersidan rider jag fram och vänder med ytter.
För mig får man ultimat nyttjande av yttertygeln om man kan använda den som flyttande så. Jag vet många "vanliga" ryttare som gör så på mer skolade hästar, utan att de eg tänker på det. Men för mig är det dumt att behöva byta system så som de gör. Och att bli inkonsekvent med hjälpernas betydelse.

Jag går fram något med handen för att undgå så stor effekt i hästens mun. Och det ska inte vara frågan om tryck i tygeln för att hästen ska gå undan den. Därför kan man få lärain från backen om en häst inte förstår. Eller tom lägga emot spöet(ej slå, mer trycka undan) eller putta till med handen i början. En skolad häst lär sig att jag bara höjer handen nån cm eller går med den någon cm in mot halsen. De känner ju sånt tydligt.

Väldigt många ryttare kan fortf på högre msv nivå inte balansera om sin häst på given signal. De måste ha övningar och tid för det. Här kan hästarna lära sig det mycket fortare. Och människorna med så klart.

Jag har nog glömt hälften av skälen. Men främsta svaret är: för balansens skull. Balansen i manken.. Man vill ju vända bogar och manke. Då inverkar vi direkt där.. Inte i munnen..
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Tack för ditt svar :)! Är oxå himla trött just nu så får nog läsa om imorgon. Men ska testa imorgon detta med yttertygeln och se om det blir nån skillnad, dock inga piruetter.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Först måste hästan lära sig att gå undan innertygeln. Annars får du slagsida innåt även med sån inverkan i yttertygeln.
Och iom att de triggar mindre på att man tar i innertygeln eftersom de då kommer i rätt balans då man ber dem gå utår(de vill ju inåt av naturen, har mer belastning på inner bog naturligt)så börjar vi med det. Tar man i yttern direkt kommer de mer på inner bog och kan bli upprörda iom ökad obalans.
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Går inte undan av innertygeln bara sådär utan visar mer vilket håll vi är påväg. Lite som att följa med vid ställningen. Först och främst sitsen -sittbenen. Även axlarna mitt över -visar vilket håll igen.

Så långt är det väll samma inom AR va (utom innertygeln dådå)?

Möjligen att jag tar yttertygeln närmare hästens manke (omedvetet?) inte mkt men mot rörelseriktningen. Alltså dit ställningen ska vara.

Edit: kom på en till fråga! Hur gör du vid tömkörning? Samma sak där?
 
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Nu tycker jag att du generaliserar bort traditionell ridning.

i piruetter i skritt eller galopp mäste hästen vara rejält rundad innan vändningen o det sker sedan med bara med vikthjälper o vändande yttersk. Yttertygeln hamnar då förhoppningsvis mot halsen eller bogen pga formningen.

Sen kan man visst använda ytterskänkeln på fel plats en gång o dessutom när hästen enligt din beskrivning lutar utåt för att den är förböjd..

En unghä'st som ska lära sig att vända kan man rida med "felplacerade" hjälper för att just lära den att först vända med bogen. Dessutom så gymnasticerar det bakbenen.

Jag är fortfarande nyfiken på om du kan använda din stil på tävling- där överböjning inte får ske. I lätt / msv klass sker inga rörelser där hästen måste kunna böja sig mkt o då tvära mkt- av en anledning.

skulle vara intressant med en objektiv bedömning än egen utsaga:D

Byten ska oxå visas med rak häst på rakt spår. Då måste hästen vara färdig o rakriktad- svårare än att rida från böjd i ena sidan till böjd i den andra.

Det går inte att lära ut "din" ridning på ridskola då folk måste korrigera det som blir konsekvensen av det ena o sen det andra o dessutom mer hålla koll på sin egen kropp.
Det är hur lätt som helst för hästen att lära sig att bara böja sig i halsen o kan den det är det svårare att få den rätt böjd.
det du beskriver måste man mer ha privatlektion för o få hjälp varenda meter. Annars skulle varenda ridskolehäst få frambensskador.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden, del 2

Det är inte bara yttertygeln som "gör det", utan hela signalsystemet.
Nu är jag trött, sjuk och väldigt irritabel iom saker utanför buke. Så jag ber om ursäkt om min förklaring suger. Men jag gör ett försök. Så får du fråga om jag är omöjlig att förstå.

Om du orkar har du lust att lite kortfattat gå igenom signalsustemet. Ber om ursäkt om du redan gjort det. Men vill gärna få lite mer klarhet i detta :).

Man börjar med att lära in gå undan från innertygeln. För att påverka balansen. Jag skrev om det tidigare här tror jag, i tråden.
Man får ju välja mellan att hästen ska följa innertygeln i sitt signalsystem eller gå bort från den. Vi vill ha den bort från den för att lättare kunna påverka balansen i manken. Med balans i manken. Tänker du att hästen faller lättare innåt vid "vanlig" ridning? Eller hur tänker du ang balansen just vid manken? För mig är balansen ngt som går igenom hela kroppen.

Och om vi lär hästen det så kan vi också spara ytterskänkeln till annat om bogen vill utåt. Då stänger vi till med yttertygeln. Så kan skänkeln vara fri att tillföra energi eller rida hela hästen eller ligga rätt för galoppen tex. Jag gör så att skänkeln ligger an mot hästen bara. Väldigt sällan de vill ut men vist då kan tag ta till skänkeln oxå OM inte sitsen redan gjort jobbet, vilket så brukar vara fallet.

Om man tex galopperar och hästen då skjuter ut bogen kan man då korrigera det genom att lägga emot yttertygeln. Man kan ju inte nyttja skänkeln utan att sabba galopphjälpen. Och om man då inte vill rida utåtställd så är det svårare att få in bogen med annat signalsystem. Om hästen av någon anledning får bogen mer utåt och inte lyssnar på din yttertygel vad gör du då? då kan jag hålla bogen på plats och byta böjning och ställning utan att bogen flyttar sig i ett tidigare stadie än annars. För man kan inverka mer. Hästen lär sig då balansera upp sig tidigare och genom ett signalsystem som sen kan nyttjas med mindre och mindre hjälper.
För mig kommer den bästa effekten i galoppiruetten. Iom att jag vänder för yttertygeln hela tiden så slipper jag ändra signalsystem då man kommer till piruetterna. Jag vill inte vända för innertygeln där iom att hästen per automatik har en benägenhet att släppa arslet då. Fast då kanske inte hästen är redo för piruetterna om hon inte orkar bära upp sig?Och jag vill ju mer få den ännu mer på rumpan. Utan att den får slagsida runt. Så innersidan rider jag fram och vänder med ytter.
För mig får man ultimat nyttjande av yttertygeln om man kan använda den som flyttande så. Jag vet många "vanliga" ryttare som gör så på mer skolade hästar, utan att de eg tänker på det. Men för mig är det dumt att behöva byta system så som de gör. Och att bli inkonsekvent med hjälpernas betydelse.Gör de verkligen? En grej som däremot är inkonsekvens är nh -flytta mot tryck och AR gå fram för tryck. Fast det är iofs en helt annan diskussion så..

Jag går fram något med handen för att undgå så stor effekt i hästens mun. Och det ska inte vara frågan om tryck i tygeln för att hästen ska gå undan den. Därför kan man få lärain från backen om en häst inte förstår. Eller tom lägga emot spöet(ej slå, mer trycka undan) eller putta till med handen i början. En skolad häst lär sig att jag bara höjer handen nån cm eller går med den någon cm in mot halsen. De känner ju sånt tydligt.

Väldigt många ryttare kan fortf på högre msv nivå inte balansera om sin häst på given signal. De måste ha övningar och tid för det. Här kan hästarna lära sig det mycket fortare. Och människorna med så klart.Du pratar mkt om balansen. För mig hänger mkt ihop. Är jag ur balans blir hästen därefter. Men även ryttare på högre nivåer har sina sämre dagar och hästarna är inte på topp jämt. Det viktiga är strävandet och inte att på "given signal" vara i en viss form.

Jag har nog glömt hälften av skälen. Men främsta svaret är: för balansens skull. Balansen i manken.. Man vill ju vända bogar och manke. Då inverkar vi direkt där.. Inte i munnen..

Ber om ursäkt att jag svarade i ditt citat nu (röda texten) men det var så mkt jag ville få med och det blev så rörigt först därför blev det såhär.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: Sirap
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 473
Senast: Gnist
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 437
Senast: Madalitso
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 065
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp