Bukefalos 28 år!

Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Håller med de andra om vad de skrivit om det personliga brevet, men det allra viktigaste att få fram (tror jag) är ditt engagemang och din vilja att arbeta på just DET företaget. Inte bara i rena ord (t.ex. "jag vill gärna jobba hos er" - så skriver väl alla) utan kanske genom att förklara varför, kanske för att man prövat på det tidigare, att man känner till vad företaget står för och hur de arbetar och varför man tycker om/föredrar det o.s.v.

Luddigt, hoppas du förstår vad jag menar :) Försök hålla det profesionellt men ändå personligt, så de får en bild av vem du är, varför du söker jobbet och sånt.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Bra tips! :)

Om man googlar på personligt brev så är det många som trycker på att det inte ska vara för långt, max 1/3 A4 har jag sett på fler ställen.

Jag har en fundering på att försöka sammanställa många såna här tips och idéer om cv och personligt brev, inför intervju och vanliga intervjufrågor, om man ska kontakta arbetsgivaren efter att ha skickat ansökan, ja, sånt vi diskuterar här! Tänk allt sånt samlat på en hemsida, vad tror ni om det? Jag letar ju och tar tips lite här och var nu och tänkte då samla ännu mer på samma ställe. Kanske ha någon beskrivning av hur en rekrytering vanligtvis går till också. Eller så... Vad tror ni om det? Om jag itne får nåt jobb måste jag ju ha nåt att göra ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL

Jag har hamnat i en knivig sits... Jag har blivit erbjuden att köpa min drömhäst. Problemet är att jag inte vågar köpa honom om jag inte har tillräckligt med jobb :( Så nu är jag mer pepp att få till det än någonsin... Pengar finns till inköp men det är mer de återkommande utgifterna jag är orolig för.

I dagsläget är jag anställd men det varierar kraftigt i omfattning (och möjligheten att fortsätta är osäker pga nya regler), och samtidigt student 150%. Så just nu rullar pengarna in, men till sommaren/hösten är läget ovisst.

Hur går det för er andra, har ni fått napp? ;) :D
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Superstort grattis till jobbet!:laugh:

+ Malibu_Stacy och Ninnurur: Tack för era svar alla tre! :laugh: Superbra tips, ska tänka på dem och kolla igenom och fixa lite i mitt brev.:banana:

sockerbit: Vilket erbjudande! Hoppas det löser sig med pengar för dig!


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

kl

Åhh, behöver lite snabb rådgivning då det dykt upp ett arbete på min ort som jag gärna (och många med mig säkert) vill ha. I sista meningen står det att de förutsätter att man uttrycker sig väl i svenska/engelska både i tal och skrift. Skulle det vara lämpligt att skriva sitt personliga brev på engelska då? Eller är det bara ren överkurs? Jag är ingen stjärna på det engelska språket, men om jag bara kommer in i det så är det inga problem (tror jag). Självklart skulle man då få se över gramatiken osv i texten innan den skickas iväg förstås.

Det står att ansökningar tas emot via mail, men kan man vara så fräck att man antingen åker dit och överlämnar ansökan personligen? Eller alternativ ringer och frågar om det finns möjlighet att få komma och presentera sig samtidigt som man lämnar ansökan? Tips mottages gärna! :laugh:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hmm... det där att man ska uttrycka sig väl i engelska har jag också sett några gånger, fast jag har aldrig tänkt på att man skulle kunna skriva sitt brev på engelska då.. spontant känenr jag nog att nä, jag hade nog hellre skrivit på svenska.. eller skrivit kanske en liten del av brevet på engelska eller nånting..?

Men jag vet verkligen inte alls, får hoppas du får fler svar här eller nåt!

Sen angående att åka dit så tja, det kan väl aldrig skada att de fått se dig på riktigt, kan jag tycka! Eller?

Stort, stort lycka till iallafall!:banana:

----------------------

Jag har just skickat in mina ansökningar om det där jobbet jag skrev om innan, det får bära eller brista! Det står att har de inte hört av sig inom två veckor så är platsen redan tillsatt. Det blir alltså den 17e...
Önska mig lycka till är ni snälla. Hittade flera andra intressanta jobb-annonser också som jag ska söka idag!

Sen, en till grej, det här med praktikplatser och så, kan jag gå till något ställe där jag hade velat praktisera helt själv och fråga och bara få vara där, utan betalt o så, eller hur funkar det? Jag behöver erfarenhet och någt att göra. + testa om jag gillar de jobb jag tror jag gillar....


//r
 
Senast ändrad:
Sv: Stora jobbsökartråden

Är nog ingen idé att söka då de efterfrågade branscherfarenhet och det har jag inte, så det är nog tji ändå. Och min engelska, njaa, jag har säkert en ok turist-engelska men kanske inte mer än så.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag fick extrajobbet som jag var på intervju hos för två veckor sen! :) Så jag är toppenglad. 470 sökande, känns ju helt otroligt.

Wow, grattis!!

Jag har haft lite is i magen och inte sökt en massa sommarjobb i år. Har dessutom flyttat tillbaka till min hemort och därmed sagt upp mig på extrajobbet jag haft i två år.

Verkar dock som om is i magen lönar sig. Blev tjurig förra året då min nuvarande uppsatshandledare kom med ett schysst jobb inom mitt område, men det var i maj och då hade jag redan ordnat sommarjobb (inte inom mitt område). I dagsläget är jag rekommenderad till ett sommarjobb men de har inte hört av sig, jag ska maila och kolla läget snart hade jag tänkt. Sen verkar det vara på G med jobb i två månader i höst och eventuellt något i sommar, helt inom mitt område som jag utbildar mig till. Så jag går mest och håller tummarna och inväntar beslut! :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Man kan alltid söka även om alla kriterier inte stämmer på dig! Den linjen kör jag alltid på. :) Man får ju lära sig på plats och är man hyfsad på engelska faller man in i det snabbt om man använder det ofta.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Åh, håller tummarna för dig med :) Vore ju toppenkul för dig om du kan få ett jobb inom vad du är utbildad till och intresserad av! Håller helt med om att is i magen lönar sig ibland. Startade ju själv en tråd för någon månad sedan om jag skulle tacka ja till ett extrajobb som egentligen gav för lite timmar och inte kändes ultimat - jag tackade nej och veckan efter ringde smyckesbutiken jag fått jobb i nu och denna tjänst är precis vad jag letat efter! :) Så jag har också goda erfarenheter av is i magen!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tänkte bidra lite i tråden med lite aspekter från "andra sidan" då vi på mitt jobb nu håller på att rekrytera och har precis i dagarna gått igenom ansökningar för att välja vilka som vi ska ta in på intervju.

Jobbet i fråga är en administratörstjänst på en teknisk förvaltning. Dvs jobbet i sig har inga specifika krav på utbildning, men nästan alla på kontoret har högskoleutbildning på ett eller annat sätt inom samhällsbyggnad.

Lite reflektioner:

- Väldigt många har dåliga layouter på sina CV:n. Allt från stentråkiga där times new roman 12 är allt som har använts, till superspejsade som blir svåra att läsa för att det inte finns någon logik i uppbyggnaden. Vit text på grå bakgrund är inte heller jättebra.

- Bild är trevligt. Men se till att bilden när du kopierat in i word inte är för smal eller för bred så att hela du ser förvrängd ut.

- Lägg krut på det personliga brevet. Det är väldigt vanligt med personliga brev som består av fyra rader om att man bor i radhus med sin familj, och gillar att umgås med vänner och att träna. Alltihopa säkert väldigt kul för dig, men inte ett dugg intressant för oss jämfört med vad du kan bidra till i ditt jobb. Och vi undrar om det var allt du hade att berätta.

- I synnerhet om man som hos oss söker ett mer administrativt jobb, läs på om vad företaget/myndigheten gör! Vissa lite kunskap och framför allt intresse om det vi jobbar med! Sådant blir vi imponerade av. Kanske inte av just ämneskunskapen, men att man läst på och verkar intresserad.

- Och sen tillslut klyschan; undvik klyschor! "Jag brinner för ordning och reda". Nej ingen brinner för ordning och reda. Många tycker det är otroligt viktigt och många vantrivs i en stökig miljö. Men att brinna för ordning och reda låter inte som något som är på riktigt..
 
Sv: Stora jobbsökartråden

strindlund: Jag säger som Chili, sök ändå! Att söka förlorar man inget på :)

Chili: Hoppas de hör av sig!

Breaktown: Oooh, vad bra med någon från "andra sidan", toppenbra tips, tack! :laugh:


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Knapplån.

Jag har varit utomlands en vecka nu, men läst alla era inlägg. Så roligt att flera av er fått jobb :D Håller tummarna för er som ska på intervju!

Breaktown: Riktigt bra tips!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag brukar alltid tänka "Men vem är den där som får jobbet när det är flera hundra sökanden?" och tydligen är det inte någon fantasiperson :D Grattis!!! :D
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Haha tack! :D Nej, jag är helt vanlig person, inga extravaganser ;) Känns som man måste ha stor portion tur, tycker själv det känns overkligt!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Känner lite samma sak nu, grejer på gång och går de i lås blir jag ungefär superlycklig...!! Måste trixa lite och planera en del först, hoppas allt går i lås precis så som jag vill. :D Förutsättningarna är inte på topp att det ska bli så, men i vilket fall är jobbchanserna mycket goda även om jag kanske inte får preciiiis som jag vill på alla punkter. :p

Lite hemlighetsmakeri ett tag till men jag hoppas kunna outa snart!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp