Bukefalos 28 år!

Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

kl

Jag är just nu inne i en period där jag dagligen funderar på vad jag vill jobba med och tankarna snurrar runt inom alla områden :crazy: Känner mig helt under jorden angående detta!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Vad är det för typ av tjänst du letar efter? Jobbar själv inom djursjukvården och har eventuellt ett tips om en tjänst, beroende på vad det är du letar efter :) För du är väl veterinär? Vet dessutom att många av tjänsterna inte annonseras ut i denna bransch utan man söker internt först, därav kan det vara mkt värt att ringa upp och höra om de har någon tjänst på g :)

Jag söker en anställning som smådjursveterinär. Klinik eller djursjukhus spelar ingen roll. Vikarie, tillsvidare, fast...Skulle vara jätteschysst om du vill avslöja ditt tips ;)

Har en inbokat intervju den 12:e, har fått ett nej och resten har jag inte hört något i från. Har skickat in på alla annonser som ligger ute och kan passa mig samt kommer skicka iväg några spontanansökningar imorgon.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Spännande att läsa här hur det går för dig, kommer sitta i samma situation till nästa år (vill också jobba med smådjur). Tur att vi inte satsar på häst iaf ;). Ska bli spännande att se hur det går med din jobbjakt :D. Känner igen känslan att man inte kan någonting :crazy:

Ja inte är det lätt! Men jag lovar att rapportera om hur det går :D
Är i alla fall nöjd med mitt CV och de personliga breven jag skickat ut.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Aha, smådjur... Tipset jag hade var på stordjur/häst, typiskt. Men vi har även smådjursavdelning så jag ska hålla öronen öppna! :) Inte helt omöjligt att det dyker upp något inför sommaren. Är det helt otänkbart med stordjur?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Kl

Ska på intervju imorgon, mitt livs första... Vad borde man säga? Vad borde man undvika? Hjälp :p
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Kl

Ska på intervju imorgon, mitt livs första... Vad borde man säga? Vad borde man undvika? Hjälp :p

Slappna av och var bara dig själv är mitt tips.

Vanliga frågor vid intervjuer är:
"Berätta mer om dig själv..." (här följer ofta följdfrågor beroende på vad du berättar).
"Nämn tre positiva egenskaper du har.." (följdfrågor även här)
"Nämn tre negativa egenskaper du har..." (följdfrågor...)
"Varför vill du jobba hos just oss/varför tror du att du skulle trivas hos oss"
Sen kommer det ofta frågor som är relevanta för just den tjänsten du söker såsom hur du arbetar under stress, hur du fungerar i grupp/ensam, hur du bemöter arga/ledsna/besvikna/hotfulla människor (om sådant ev. kan förekomma),.
En annan väldigt vanlig fråga är hur du hanterar skitsnack inom gruppen. Om du t ex hör någon kollega snacka skit om en annan kollega, hur du agerar i en sådan situation (har fått den frågan på otaliga intervjuer).

Dessa har jag upplevt som de vanligaste frågorna

Undvik att pladdra på om irrelevanta saker så som ditt privatliv eller om dina gamla chefer typ - om det inte är relevant. Ingen vill anställa någon som snackar skit om sin (gamla) arbetsplats men däremot kan man ju förklara varför man söker sig bort därifrån (d.v.s relevant i sammanhanget) men man behöver ju kanske inte säga rakt ut att man tycker ens chef är en asshole eller liknande ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Har du något tips på vad man säger på frågan om hur man hanterar skitsnack?

Jag brukar ju inte låta mig dras med i skitsnacket utan låter det vara så länge som jobbet inte påverkas. Men det kanske är fel att säga?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Har du något tips på vad man säger på frågan om hur man hanterar skitsnack?

Jag brukar ju inte låta mig dras med i skitsnacket utan låter det vara så länge som jobbet inte påverkas. Men det kanske är fel att säga?

En bra sak att säga är väl att man sätter ner foten och talar om för den skitsnackande kollegan att man inte är intresserad av att höra på sådant bakom ryggen på en annan kollega. Att visa på att man har hög integritet är aldrig fel.
Jag brukar alltid svara ungefär så (även om man sen i verkligheten kanske inte ryter ifrån så kraftigt som man kanske skulle vilja...) och jag har fått jobb flera gånger så helt fel är det nog inte ;)

Jag tror inte man ska säga att man "låter det vara" för tystnad kan ibland vara samma som samtycke. Mobbing på en arbetsplats är ju liksom aldrig ok så man får på något sätt framhäva att man inte är en sådan som "dras med" om du förstår vad jag menar.

Jsg kom på en annan fråga jag ofta fått och det är hur man gör om man upptäcker att man inte drar jämt med en kollega/kollgor och då har jag alltid svarat att man måste kunna arbeta med vem som helst och försöka göra det bästa av situationen - vara professionell helt enkelt även om man känner att man tycker att personen egentligen är helt bäng och en sådan man aldrig i livet skulle umgås med privat.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tack!

Jag känner mig helt lost och jättenervös :o

De andra jobben jag har haft (och har) har jag fått genom kontakter, vilket jag klart föredrar inser jag nu... Haha! Men men, vi får väl se om det går vägen, jag trodde aldrig att dom skulle ringa ifrån detta jobbet, jag är eg inte ens kvalificerad för att arbeta där, så eg borde jag inte ha allt för mycket hopp...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL
Någon som har tips på en klatschig rubrik till det personliga brevet? Skulle tydligen vara väldigt bra.

Vet inte om någon redan har svarat på det här, men en bra grej är att helt enkelt använda annonsens rubrik i det personliga brevet. På ett ungefär i alla fall. Alltså, om man svarar på en annons som heter "Butikssäljare till Godisbutiken" så använd "Butikssäljare till Godisbutiken" som rubrik till ditt personliga brev. Om du ansöker spontant hos en arbetsgivare som inte har någon annons ute så sätter du en rubrik som passar. Söker du i en butik till exempel så kan du ju skriva "Intresseanmälan butikspersonal" som rubrik. Det blir så mycket bättre än en rubrik som bara heter "Hej!" eller "Personligt brev", för det är viktigt att både det personliga brevet och CV:t är lättöverskådligt för arbetsgivaren. De ska kunna slänga ögonen på dina dokument snabbt på morgonkvisten och redan efter några sekunder få ett hum om varför du har skickat dokumenten till just dem! :bump:
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har också mest fått jobb via kontakter. Har gått på tre anställningsintervjuer och fått två av de tjänsterna. Fast en intervju kan knappt räknas då det i princip redan var bestämt att de ville ha mig...

Kommer att dö av nervositet när jag kommer på min första "riktiga" intervju. Mitt problem när jag är nervös är att jag pratar, pratar och pratar. Måste lära mig att hålla tyst :crazy:

Om de har kontaktat dig även fast du inte har alla kvalifikationer borde de tycka om dig som person. Kolla igenom ditt personliga brev och fundera över vad det var de kan ha fastnat för. Sedan använder du dig av det i intervjun :)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ja det är nog ganska otänkbart för min del ;) Känner mig inte bekväm med stordjur alls, möjligtvis häst men har absolut mer kunskap och erfarenhet av smådjur. Så snällt att du tänker på mig i alla fall.

Idag har jag skickat iväg en spontanansökning efter tips från en bekant som hade hört sig för på stället. Fick svar direkt! :) Har även fått en "tack för din ansökan vi återkommer om intervju blir aktuellt" från en arbetsgivare. 4 har jag inte hört något från alls, men då har jag skickat in en ansökan idag också så det kan dröja lite innan svar.

Fler ansökningar ska skickas in under veckan hade jag tänkt ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag blev rekommenderad att typ skriva duktig och seriös ingenjör som rubrik, men kommer inte på något som passar mig.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Kl

Ska på intervju imorgon, mitt livs första... Vad borde man säga? Vad borde man undvika? Hjälp :p

Jag fick visst jobbet :eek:

Är fortfarande i chock, haha! Börjar på måndag dessutom, snabba puckar. Nu får vi bara hoppas resten går bra också ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Grattis! :laugh:

*kl*
Jag har sökt ett gäng utannonserade jobb nu och tänkte skicka på chans till några andra företag. Men hur ska man formulera sig i brevet då? Typ "Hej! Ni söker ingen nu men jag vill jobba hos er!"? :D Eller kanske nåt mer seriöst skulle passa bättre ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har berättat varför jag vill jobba där när jag har spontanansökt. Sedan fick jag en gång jobb som städerska genom att spontanansöka, men inte har jac någon aning om vad jag sa då ;-)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Grattis!

Jag har nu en till inbokad intervju, också denna arbetsgivare mycket intresserad :D Så det tar sig. Sedan fick jag napp på en spontanansökan jag skickade så får se när vi ska ses.
Ska skicka iväg några spontana till imorrn :)
Verkar inte helt omöjligt längre i alla fall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp