Bukefalos 28 år!

Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Knapplån.

Hur går det för er?

Här går det inte så bra :-(. Verkar vara 60-90 sökande på varje jobb. Jag har ju inte en chans då :-(
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Jag har fortfarande 2 inbokade intervjuer och sen hörde en arbetsgivare av sig igår som egentligen tackat nej (de hade redan anställt någon) att de har ett jobb att erbjuda nu ändå och om jag fortfarande var intresserad.
Så fick jag precis ett mail om att deras konsult kontaktar mig för en telefonintervju inom kort. HJÄLP! Är ju helt oförberedd, tänkte klura lite på intervjufrågor och -svar nästa vecka egentligen men nu kan ju konsulten ringa när som helst och jag har ingen koll på vad jag ska svara på de där dumma frågorna.

knoppet: Jag tror bara att du inte får ge upp, fortsätt söka och någon gång får du napp. Är det så att du inte ens blir kallad på intervju kanske du ska se över ditt CV och personliga brev, kanske behöver du ändra det lite? Göra det mer intressant? Och framförallt kolla stavfel och konstiga formuleringar. Jag märkte häromdagen att jag hade ett stavfel i mitt brev som varken jag, min kompis eller mina två föräldrar märkt (så förhoppningsvis har ingen rekryterare märkt det heller...). Stavfel är en stor anledning till att många hamnar i nej-högen.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tack!

Fortfarande ingen som hört av sig eller ringt. Känner mig iaf lite bättre förberedd! Har kikat på de vanligaste frågorna under en intervju, sådana "standardfrågor" som nämn tre bra och tre sämre sidor med dig själv, hur hanterar du stress etc. Funderat ut bra svar och skrivit ner så jag kommer ihåg ;)

Sen är väl det viktigaste att man är sig själv och försöker svara så ärligt som möjligt på frågorna. Tror de märker ganska snart om man sitter och rabblar upp "standardsvar" som egentligen inte stämmer överens med hur man är som person.

Hur går det för er?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Åh, det var bra tips! Att fundera ordentligt och skriva upp sina svar på de vanligaste frågorna. Det ska jag också göra! Jag hoppas hoppas på ett telefonsamtal i dagarna... men ännu inga tecken på det. Håller med om standardsvaren också...

Läste innan i tråden, minns inte vem som skrev, men det här om skitsnack och så vad man ska svara... skitsnack på jobbet är något av det jobbigaste jag vet och jag skulle inte vilja "hålla på med" sånt, men hur ska jag svara? Ska man säga att man tycker det är jobbigt eller är det dumt att säga det?

//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Du kan väl säga att det är något du ogillar och tar avstånd ifrån och sedan vad du skulle göra om du hör någon snacka skit. Skulle du ignorera? Sätta ner foten och säga att sånt inte är okej? Snacka med chefen? Fundera själv hur du skulle göra i det läget och vad du tror förväntas av dig.

Det är verkligen bra att skriva ner sina svar! För det första har du ju då redan funderat på frågorna och kommit fram till något, sedan kommer du ihåg bättre om du skriver ner. Så slipper man sitta där under intervjun och riskera att staka sig fram eller inte ha något svar alls. Tips är att googla typ "intervjufrågor" så kommer det upp en hel del! Det viktigaste är att de märker att man är förberedd och visar att man verkligen vill ha jobbet!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tack för ditt svar och dina tips! Ja, det är nog jättebra! Märker nu att det är inte helt enkelt att veta vart man står, utan det tål att funderas på... Ska googla intervjufrågor!

//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

*kl*
Här har första negativa svaret kommit, från Ikea :( Visst, jag är nog alldeles för överkvalificerad för det jobbet egentligen men jag vill ju hemskt gärna jobba där! Och jag hatar när man bara får ett automatiskt datagenererat svar som går via databasen där de tar emot ansökningarna, det känns verkligen enormt opersonligt, som om de inte läst ens ansökan över huvud taget!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Håller tummarna för dig! Låter ju mycket lovande att du fått flera intervjuer, superimponerande :).
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Nu ringde konsulten! Frågade egentligen ingenting utan ville mest veta när jag har tid för att träffas. Tydligen är det två andra kandidater utöver mig och de vill träffa alla på en gång. Undrade om jag hade tid ca 4 timmar nästa lördag eller söndag. Är det vanligt att man träffas så länge och dessutom på en helg? Tycker det lät lite konstigt, dessutom skulle vi träffas allihopa samtidigt i konsultens lokal, inte på kliniken...
Jag vet inte, fick en lite konstig känsla nu faktiskt.
Jag vill ju definitivt se kliniken innan jag kan bestämma mig så känns lite skumt att man inte har intervjun där?
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Fast det är inte jätteovanligt att man har intervju på annat ställe än där själva arbetet är förlagt. Om det är aktuellt med att erbjuda dig tjänsten så får du med all säkerhet chansen att se kliniken innan du behöver svara ja.

Om du blir anställd av konsulten och sedan uthyrd till klinik(?) så är det än mindre konstigt.
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Okej!

Jag har inte förstått det som att jag skulle bli uthyrd, det skrev chefveterinären inte heller något om.
Undrar vad de ska göra med oss i 4 timmar? Vad jag vet är det inte inte vanligt med "tester" eller liknande som en del av urvalsprocessen inom det här yrket så jag hoppas verkligen inte att det blir något sådant!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Undrar vad de ska göra med oss i 4 timmar? Vad jag vet är det inte inte vanligt med "tester" eller liknande som en del av urvalsprocessen inom det här yrket så jag hoppas verkligen inte att det blir något sådant!

Förlåt men i min tentaplugg hjärna blev dubbel negationerna för rörigt :o Är det vanligt eller ovanligt?

Lycka till iaf !, vad nu för typ av intervju det än blir
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Hmm, jag håller med dig om att jag tycker det är lite märkligt med en sådan intervju. Jag vet ett företag (inte inom veterinärbranchen) som har gruppintervjuer som dessutom är långa. Där går de sökande genom olika processer, typ vanlig intervju, sedan ska de simulera en arbetssituation osv. Känns märkligt att du ska gå igenom det som veterinär faktiskt.

Ainon; Ganska säker på att det är ovanligt ;)
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Haha ja min iPad råkade lägga in ett extra "inte" i mitt inlägg.
Kan tillägga att det är en liten klinik (2 anställda veterinärer) som kämpar emot de stora bolagen som håller på att köpa upp alla kliniker och djursjukhus.

Jag får väl låta mig överraskas och se vad som händer under de 4 timmarna ;) Är en tjänst som sommarvikarie med chans till vidare anställning.
De andra två jag ska på intervju hos är också sommarvikarie. Verkar vara väldigt svårt att få en fast tjänst just nu...
 
Sv: Stora jobbsökartråden

KL

Åh, måste bara gå in här och typ.. skriva av mig lite, eller nåt... hittade just en (eller ja, flera egentligen, samma jobb, men på olika orter) jätteintressant annons på ams.se. Det jobbet hade jag velat ha! Men, det är ett jobb utan krav på yrkesutbildning och något som jag antar att många är intresserade av och att många har mer/bättre erfarenheter än mig för det.

Vi har ju pratat lite om personliga brev innan, någon som har fler tips?! Jag har tyvärr inget triumf-ess i mitt cv eller så heller, men kanskekanske att ett grymt personligt brev kan göra att jag inte är helt bortom chansen iallafall...

Tips, någon? :bump:


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Du måste få fram varför du skulle göra ett bra jobb, utan att fastna i gamla klyschor ;) Lycka till!
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Tack för ditt svar!

Har skrivit ett helt brev nu, men ska låta det "vila" tills imorrn och se om jag hittar några fel eller så.. :)

Ja, det har hag hört förr, om klyscgor, det är väl typ "många bollar i luften" och såntdär?


//r
 
Sv: Stora jobbsökartråden

Ja precis! Viktigt är också att du ger exempel på det du skriver, inte bara rabblar upp massa egenskaper.
Så om du skriver till exempel att du är bra på att arbeta effektivt så skriv då gärna ett exempel på när du arbetade effektivt.
Till exempel tar jag upp att jag har lätt för att samarbeta och anpassa mig till nya situationer pga min tid utomlands och de många olika och varierande praktikplatser jag haft, samt att jag jobbat som vikarie inom olika skolor inom hela kommunen.

Allt du skriver ska vara kort och koncist! Ingen har tid att läsa en hel roman. Det allra viktigaste är nog att du skriver varför du söker tjänsten och varför just du är den rätta personen för jobbet! Sälj in dig själv :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp