Bukefalos 28 år!

Stora prisskillnader på operationer och behandlingar av hästar

Det kan skilja tusentals kronor för veterinärvård av samma skada eller sjukdom beroende på vilken klinik en djurägare besöker. Trots det frågar en majoritet inte om pris innan en behandling startar, visar en undersökning som Sveland djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
 
Intressant att de i artikeln säger att man ska kolla pris först, speciellt på 'icke-akuta' behandlingar.

Sen jämför de pris på; fång, lymfangit och tendinit. Iaf två av dessa hade jag aldrig väntat med/ringt runt till.

Och jag tänker mig att kostnaden för behandling av dessa kanske också (iaf delvis) spelgar allvarligheten i fallet.
 
Intressant att de i artikeln säger att man ska kolla pris först, speciellt på 'icke-akuta' behandlingar.

Sen jämför de pris på; fång, lymfangit och tendinit. Iaf två av dessa hade jag aldrig väntat med/ringt runt till.

Och jag tänker mig att kostnaden för behandling av dessa kanske också (iaf delvis) spelgar allvarligheten i fallet.
Håller med.
Måste gå att göra bättre prisjämförelser.
Men visst skiljer det.
 
Intressant att de i artikeln säger att man ska kolla pris först, speciellt på 'icke-akuta' behandlingar.

Sen jämför de pris på; fång, lymfangit och tendinit. Iaf två av dessa hade jag aldrig väntat med/ringt runt till.

Och jag tänker mig att kostnaden för behandling av dessa kanske också (iaf delvis) spelgar allvarligheten i fallet.

Tänkte exakt samma.

Inte sjutton frågar jag vad behandlingen kostar när jag ringer för akuta besvär. Ska vi dessutom in till klinik så blir det närmaste.

Däremot, om det vore något som kan vänta ett tag så finns det ju nytta med att kolla och där måste jag säga att än så länge har jag inte behövt men om så ska jag tänka på att kolla runt. Det är som de säger; att man är kanske för van vid humanvården.
 
Alltså - artikeln säger ju typ ingenting... Det kan ju vara stor skillnad på fång och fång, liksom.

Vi hade oturen att få kolik utlöst av ekvint coronavirus på två av våra hästar i våras. En häst blev bra efter distriktsveterinärens insatser på icke-jourtid, det kostade (före försäkring) knappt 5000:-. Den andra hästen fick först samma insatser av distriktsveterinären, men under jourtid, vilket inte hjälpte alls, och fick därefter tillbringa två dygn på djursjukhus. Notan för det landade väl någonstans runt 35 000:- (före försäkring). Så exakt samma sjukdom kan ju ge väldigt olika utfall beroende på hur just den enskilda hästen mår.

När vi däremot skulle kastrera hingsten kollade vi priser innan på iaf 5-6 olika kliniker inom rimligt avstånd och prisskillnaden var väldigt liten. Vi valde då den klinik som dels låg nära och dels hade tider att erbjuda relativt snart. Vi har sedan använt samma klinik för att kolla tänderna och annat icke-akut (och nej, vi har inte kollat priser i förväg varje gång). Det har ju också viss betydelse, tycker jag, att återkomma till samma ställe och ha en etablerad kontakt med veterinär och övrig personal.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Nästan varannan hästägare är orolig för sin häst inför nyår, visar en undersökning som Sveland Djurförsäkringar har gjort bland sina kunder.
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Hundhälsa Hej alla bukefalister! Är det någon här inne som har erfarenhet av att reklamera en veterinärundersökning? Jag har varit och gjort en...
2
Svar
31
· Visningar
4 279
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 661
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp