Bukefalos 28 år!

Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

gud så smart med en sånn gång!!:bump:
Va de inte tungt å gräva allt för hand? å köra dit grus?
La ni matta under, annars sjunker väl gruset?:confused:
*tusen frågor*:eek:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag minns inte allt som gjorde men kan kolla med stallägaren ikväll. Jag minns att de gjorde allt med traktorn, grävde ur ca en halv meter kanske, och flyttade det åt sidan, sen olika lager med grus. Men ska kolla detaljerna ikväll.

Arbetet tog väl en dag om jag minns rätt. Det blir ett litet lager med lera efterhand när hästarna går där, så någon gång per år behöver hon bara skrapa av ett litet lager lera och så ser den ut som ny igen.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Jag minns inte allt som gjorde men kan kolla med stallägaren ikväll. Jag minns att de gjorde allt med traktorn, grävde ur ca en halv meter kanske, och flyttade det åt sidan, sen olika lager med grus. Men ska kolla detaljerna ikväll.

Arbetet tog väl en dag om jag minns rätt. Det blir ett litet lager med lera efterhand när hästarna går där, så någon gång per år behöver hon bara skrapa av ett litet lager lera och så ser den ut som ny igen.

:idea: så klart de verka mycke enklare än förhand:angel:

Ibland ska man nog läsa både en å två ggr innan man skickar iväg sitt svar:D
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Nu har jag kollat upp hur hon gjorde grusvägen. Jag kom tydligen ihåg fel, hon lejde bort allt jobb för grusvägen (hon brukar göra allt själv) och allt som allt kostade det 30 000:- och då fick hon lite nytt grus på gårdsplanen också. Tog en eller två dagar innan allt var klart. Och kan säga att de pengarna var väl investerade.... När det är en så regnig vinter som i år är det guld värt!

De grävde bort all jord, så ca 40-50cm djupt. Sedan stora stenar i botten (typ 10cm i diameter eller nåt) och överst är det makadam.
Anledningen till varför vi inte har finare grus överst är att det är risk för att det blir geggigt mycket snabbare. Makadam blir perfekt sen när det har satt sig för vattnet rinner undan mycket bättre. Finns ingen matta eller så, det behövs inte.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

kanon! tack så mycket! de blir nåt å sätta tänderna i på den framtida gården!:love:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

KL

vilken bra och rolig tråd! :)

vi har några smarta lösningar jag är nöjd med i vårt stall.

1) rörelse detektor för logdelen av stallet (ingång längst bak i stallet) där vi har foder osv. Jättesmidigt att aldrig behöva knäppa på extra lyse där, och framför allt glömmer man då aldrig att släcka vilket annars är lätt hänt.

2) vi har en grundbelysning i stallet som går på lysknapp, men extra belysningen över alla boxar går på timer, den är ställd på 30 minuter. Också himla bra!

3) vi har en exta strålkastare som sitter på gaveln av stallet på utsidan och som är riktad ner mot alla grindarna på hagarna. den går också på timer och går på vid 06.00 på morgonen och lyser sen till 08.00, och sen går den på igen kl 15.00 vintertid och lyser till 18.00. Underlättar otroligt när man ska ta in hästarna i mörkret, för man ser vad man håller på med och kan slussa ut hästar genom grindarna osv utan att famla i blindo. suveränt.

4) vatten i hagen vintertid. Förra vintern byggde vi en mkt enkel, billig lösning som alternativ till dyra thermobars som ska ha ström osv.
vanlig svart murarbalja med frigolit runt och i botten.sen träs en lövkasse runt frigoliten och baljan. Resultatet blev att tillochmed vid -20 grader blir det endast ett par cm tjock is på ytan, som lätt fås loss på morgonen, och det blir aldrig några iskanter som sitter kvar inne i baljan som bidrar till att isen bara byggs på mer och mer osv. SÅ smidigt! Förra vintern körde vi ett par hagar som test på denna lösning, och det funkade så bra att i år har alla hagarna en sån vattenbytta.
det ska vara mkt tjock frigolit i botten (gärna en 1 dm platta). runt kanterna på baljan ska det vara minst 5 cm frigolit. som ytterligare isolering i botten kan man lägga brunnen gödsel längst mot backen och sen ställa baljan ovanpå.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Har ni inga sånna där små fiffaig lösningar i stallet/foderkammaren/sadelkammare som ni kommit på/lånat från någon som ni vill dela med er av?:bump:
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Vilken rolig tråd!

Där jag har min häst uppstallad har vi en del fiffiga lösningar som jag tycker är super! Tex. att alla boxar har varsin "egen" grep (de tillhör egentligen stallet) och har man sönder sin får man själv köpa en ny. Så man slipper trasiga grepar eller att man blir utan grep om många är där samtidigt!

Sen har vi små whiteboardtavlor för varje häst, och då menar jag SMÅ! Så man ser alltid om någon skrivit något. En annan smart sak är att plasta in en pappersbit med alla nummer till hästens ägare och närmast anhöriga och sätta direkt på boxdörren så slipper man leta i telefonlistan.

En smart sak om man ger betfor också och vill undvika stopp i avloppet är att alltid ha ett durkslag i foderkammaren att hälla ut alla betfotrester i så slipper man springa ut ur stallet bara för att göra det.

För att spinna vidare på "skåp-i-boxdörren-idén" så för den som inte vill bygga om hela boxdörren finns det jättesmarta skoskåp på Ikea man kan sätta upp på boxdörren. Lämpligtvis under täckena då de har ganska skarpa kanter.

Och för er som ska bygga nytt stall/renovera - gör grusgångar! Betydligt mysigare, dämpar ljudnivån, man slipper oroa sig för att hästarna ska halka och det binder faktiskt dammet istället för att låta det "ligga ovanpå" som det gör på betonggångar.

I spolspiltan är det super att ha sånna där "ihopdragbara" slangar (ex. de blå från Hööks). Då behöver man inte oroa sig för att hästen (eller du själv) snubblar på vattenslangen!
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Knapplån

Kul att se att tråden lever fortfarande även om den tidvis går lite trögt!

Jag har ett nytt tips att dela med mig av.

Om man är lite händig med datorn kan man göra foderskyltar och laminera in.
Dessa skyltar kan man använda whiteboardpenna till och om man är lite försiktig kan man sudda och skriva nytt, sudda och skriva nytt flera gånger. Perfekt om man har ett större stall där olika människor sköter fodringarna, eller om man har medryttare tex. Det är lätt att fästa upp skyltarna på väggen vid fodret och alla andra kan se om foderstaten förändrats.



Bild och namn på hästarna tycker jag är en kul bonus, men vill man ha större rutor så kan man ju välja bort bilden och bara skriva hästens namn på tavlan.
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Billiga "whiteboards" kan du lätt fixa genom att gå till ett lokalt tryckeri och be dom laminera vanliga papper i varierande storlek till dej! Billig toch fungerar nästan lika bra som en riktig whiteboard. Går att skriva med whiteboard pennor på dom, och är hyfsat lätta att göra rent - använd lite ajax el. dylikt och en trasa och torka med papper så går det bara att skriva igen! Blir dom muggiga så slänger man dom och sätter upp en ny bara! Kostar inte mycket att få dom gjorda!

Vi har foder i gamla eldsäkra dokumentskåp min pappa fick tag på någonstans. Helt mussäkra!

Vi har även en 'ryktbom' utomhus till att binda upp hästarna vid. När det är vacker väder kan det vara skönt att stå utomhus och borsta etc, även när hästarna är väldigt leriga/dammiga kan det vara skönt att rykta utomhus.
Vår gjorde vi av en gammal hundinhägnad så det fanns redan stolpar nerkörda i jorden, men man kan göra en likadan genom att köra ner fyra staketstolpar i marken och skruva fast en rejäl bom tvärs över dessa!
Hitta en äldre bild på min häst som står vid bommen - syns väl hyfsat bra hur jag menar?
Kan ta bilder framifrån idag med när jag sticker ut till stallet.
32887767.jpg

32887768.jpg
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Knapplån

Kul att se att tråden lever fortfarande även om den tidvis går lite trögt!

Jag har ett nytt tips att dela med mig av.

Om man är lite händig med datorn kan man göra foderskyltar och laminera in.
Dessa skyltar kan man använda whiteboardpenna till och om man är lite försiktig kan man sudda och skriva nytt, sudda och skriva nytt flera gånger. Perfekt om man har ett större stall där olika människor sköter fodringarna, eller om man har medryttare tex. Det är lätt att fästa upp skyltarna på väggen vid fodret och alla andra kan se om foderstaten förändrats.



Bild och namn på hästarna tycker jag är en kul bonus, men vill man ha större rutor så kan man ju välja bort bilden och bara skriva hästens namn på tavlan.

Oj, såg att jag gav nästan samma exakta tips som du! :p Får tolka det som att det är en synnerligen bra idée med laminerade papper haha!
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Där jag har min häst så har de små A5 - plastfickor som hänger på varje box. I dessa så finns en inplastad lapp med "EJ MAT" en med "EJ UT" och en vanlig papperslapp där man lätt skriver upp vad hästen ska ha på sig inne och ute och det finns hela tiden nya att ta om man ska ändra vilket täcke hästen ska ha. När man har stalltjänst är det väldigt trevligt med de inplastade korten som har olika färger för vad som står på så man snabbt ser vad som gäller och inte råkar missa för att det står på någon central whiteboardtavla eller så. Man lägger helt enkelt det aktuella kortet längst fram.

Golvet i boxarna är dessutom en- två dm lägre än i stallgången - blir inte lika mkt skit som dras ut i gången då. Skötspiltor/uppbindningsplatser finns på en separat avd. så man är aldrig i vägen i stallgången om man vill binda upp hästen någon annanstans än i boxen
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Nu har jag läst igenom hela tråden och vilka bra ideer folk har!! Superbra tråd! :)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Massa mer tips, tack!

Ska bygga nytt stall i år och vill inte känna; det skulle man ha tänkt på efter att det är klart!

Kommer skapa ny tråd oxå....
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Skulle också vilja ha mera tips!
Håller på att göra stall här hemma :-)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

håller med! Kalasbra tråd! Fler tips kan behövas då jag planerar (fast mest fantasi just nu) att bygga stall på pappas gård :D

hur gör ni med oisolerat stall med vatten?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 072
Senast: Yeah but
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 195
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp