Bukefalos 28 år!

Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Isolerat vattenrum kan kanske va värt att lägga pengar på... Så jobbigt att behöva springa långt med vatten hela vintrarna :crazy:

"Vårat" stall var lagård förut, så där fanns redan ett isolerat "mjölkrum", som nu är vattenrum. Så länge ingen glömmer att stänga nån dörr så har vi alltid vatten i stallet =)
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Tips:
1. Läs djurskyddslagen innan ni bygger och bygg med marginaler så att inget blir för litet eller trångt.
2. Ha en varmvattenberedare i stallet; klart underskattat!
3. Ha god ventilation, hästarna mår bättre och personalen likaså.
4. Isolera alla vattenledningar och lägg värmeslinga i avlopp vid behov.
5. Tänk efter före vad du har för behov i din verksamhet.
6. Ha ett utrymme som är uppvärmt där dyngsura täcken kan dropptorka.
7. Ha bra avrinning på stallgången så att den går att spola.
8. Se till att golvet är tåligt och halkfritt även vid isiga hovar...
9. Ha bra belysning med okrossbara kåpor eller galler.
10. Ha infällbara sadelhängare på ställen där hästar inte kan slå i dem.
11. Bygg högt i tak och ha breda dörrar: det minskar skaderisken.
12. Hårdgör marken runt grindar: en liten investering som lönar sig...
13. Ha foderhäckar i hagarna som gör att fodret kommer upp från leran. Se till att hästarna inte kan fastna i eller skada sig på dem.
14. Ring Länsstyrelsen och rådfråga om förprövning. Det kostar inget att söka om det men blir väldigt dyrt om man måste efterpröva. De pengarna kan man ju lägga på roligare saker...
Lycka till!
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Isolerat vattenrum kan kanske va värt att lägga pengar på... Så jobbigt att behöva springa långt med vatten hela vintrarna :crazy:

"Vårat" stall var lagård förut, så där fanns redan ett isolerat "mjölkrum", som nu är vattenrum. Så länge ingen glömmer att stänga nån dörr så har vi alltid vatten i stallet =)

Så har jag också!
 
Sv: Stora TrÅden Om Smarta LÖsningar

Och så tänker jag montera upp en vanlig handukstork, som vi köpt på ÖB för nästan inga pengar alls, som täckestork till shettisens täcken.
Såna är nog inte godkända för stall etc...? Man måste ju tänka på brandrisken...
 
Fantastisk tråd! *puttar upp*
Tipsar om prylfickan från b*litma. Väldigt rymlig och praktisk, perfekt att ta med på tävlingar.
Kommer även att sätta in ett vägghängt skötbord I stallet. Blir som ett litet bord/förvaring i ett. Bra om veterinär eller dyl kommer på besök.
 
*putt, putt :)

Vi har en garderob i stallet men den har bara 1 hyllplan och två korgar/hyllor (som kommer rasa ner när som helst..). Så det är inte helt lätt att förvara saker där inne.

Planen är att antingen köpa fler hyllplan eller ställa in en hylla (typ Hejne), det känns som att man hade fått bättre överblick då men jag tror inte det finns nån som passar.. De är antingen för breda eller inte tillräckligt djupa.

Har ni några tips för att få ut det bästa av den här garderoben? Bra överblick, lättåtkomligt, ordning och reda! :)

(Vi förvarar inte sadel eller träns där)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 107
Senast: Yeah but
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 661
Senast: Roheryn
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 598
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp