Bukefalos 28 år!

Storlek på hagar för Får!

H

handsup

Finns det några regler för hur stora hagar man måste ha åt fåren när de växelbetar med hästar för att man ska kunna kalla det bete och slippa stödfodra? Givetvis beror på hur mycket gräs det finns också men hästar har man regelr för så har man det för får också?
 
Sv: Storlek på hagar för Får!

Det finns (liksom för hästar) inga tydliga regler i form av antal kvm per får eller så.
Det finns regler som är tydliga för vinterrasthage för får, och sedan har KRAV tydliga regler runt utevistelse och hagar som överstiger djurskyddskraven.

En tumregel man brukar ha, är att det behövs 1 hektar bete till 10 tackor med lamm. Men om det räcker eller ej, beror på hur bra det växer på det betet. På mina relativt magar naturbeten räcker inte 1 hektar hela betessäsongen för tackor plus lamm.

Man flyttar ju runt fåren lite mer än och i andra mönster än hästarna. Jag har i många år växelbetat med hästar och får. Jag har ungefär 10-15 tackor över vintern samt några baggar. De hagar som är anpassade till får (rovdjurstängsel=5-6 eltrådar) är på mellan 1-2 hektar, utom två stycken mindre som jag har till baggarna.
På våren släpper jag ut tackor med lamm i en hage som varit fri från får hela vintern samt efter midsommar förra året. DVS hästarna har kunnat använda den. Hästarna brukar få börja beta i en motsvarande "hästfri" hage. Resultat är nästan helt parasitfria får, och hästar som får "noll" på kolla masken.

Under betessäsongen, så flyttar jag fåren (och hästarna) allteftersom betet tar slut eller växer till men sparar en hage till vårens utsläpp.
Det går åt många fållor/hagar när man skiljer av bagglammen och på andra sätt delar upp fåren i olika grupper. Därför tycker jag att det är bra att många hagar som är lite mindre, gärna möjliga att koppla ihop till större genom att man öppnar ett par grindar eller så. Så mina ca 1 hektars fårhagar kan bli upp till ca 4 hektar x 2 om jag öppnar alla grindar...
 
Sv: Storlek på hagar för Får!

Hästarna brukar få börja beta i en motsvarande "hästfri" hage. Resultat är nästan helt parasitfria får, och hästar som får "noll" på kolla masken.

Jag skulle också vilja ha får som hjälpte till att beta av våra hagar...någon annans får som jag inte behövde sköta om. Eller nån sorts hetsätande jättefår som bara krävdes två per hektar och som gick i ide på vintern ;)
Men när jag blir rik hemmafru - då ska jag ha får som kan beta mina hästhagar till slyfria golfgräsmattor utan parasiter!!!

Låter det som om jag är lite avundsjuk? ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
8
· Visningar
473
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Luff
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp