Storlek på loksele?

Andorra

Trådstartare
Hur får man fram vilken storlek det är på en loksele? Grannarna har en liggandes och de var oense om till vilken häst de använt den till, allt från shettis till stor D-ponny.
Kan man mäta det på något vis och hur i så fall?

Ni som har shettis, vilken storlek brukar en stor Shetland behöva ha? På ett ungefär alltså.
 
Hur får man fram vilken storlek det är på en loksele? Grannarna har en liggandes och de var oense om till vilken häst de använt den till, allt från shettis till stor D-ponny.
Kan man mäta det på något vis och hur i så fall?

Ni som har shettis, vilken storlek brukar en stor Shetland behöva ha? På ett ungefär alltså.

För arbetsselar finns det något som heter Selstandard. Den ges/gavs ut av SLU i samarbete med Institutionen för skogsteknik. Där står det hur delarnas längder mäts, och alla mått för respektive storlek finns med. Google har såklart ingen lust att leverera idag, och mitt exemplar ligger i skolan (som börjar om en vecka).
Lättast är ju att börja med att kolla lokornas storlek, vilken brukar ligga till grund för selens storlek (såvida den inte är måttad och specialtillverkad åt en viss häst).

Här är ett måttschema iaf (samma som det jag har), där du ser hur en mäter :
http://tarnsjogarveri.com/wip/horse_old/downloads/matschema_arbetssele_070605.pdf

Här är en del av selstandarden (men tyvärr inte hela :( ). Kanske kan ge en bild av vilket dokument jag menar iaf, om du får lust att leta själv:
http://tarnsjogarveri.com/wip/horse_old/downloads/standard_for_arbetsselar_hs.pdf

Och här är Tärnsjös standardstorlekar för arbetssele (mått). Vissa delar blir ju lite annorlunda på en loksele för körning, men det ger en bild iaf. Detta och selstandarden är det enda jag funnit för lokselar, tyvärr. :
http://tarnsjogarveri.com/wip/horse_old/downloads/selstandard_arbetsselar_061013.pdf
 
Mätte lokarna lite snabbt. De verkar vara ca 60 cm, mao borde det funka till en shettis.
Får testa på kompisens pålle.
 
Det viktigaste måttet på lokorna är mellan draglädrets infästning och den övre lokremmen, har jag fått lära mig.
 
Dottern har loksele.
Vi har provat så den passar på fjordingen hon har, inga kör proffs.....
vad behöver man mer för att köra gamla maskiner?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 173
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Hur stora rum har era barn? Vi funderar på att göra om lite men blir lite fundersamma på storleken på rummen. Vi skulle vilja göra två...
Svar
15
· Visningar
1 030
Senast: Imogen
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp