Bukefalos 28 år!

Storlek på ställbar ridhjälm?

Lorelie

Trådstartare
Dags för ny hjälm :crazy:

Har provat mig igenom i princip hela sortimentet i stan och i princip alla ställbara hjälmar jag har provat har varit så jättestora i storlek?
Har en hjälm som är 57 och en som är 56 idag (vanliga oställbara, en Kavalkade Leopard och en billig från Hööks), men när jag provar nya i affären nu så har alla som varit i de storlekarna varit JÄTTEstora, provar jag mindre storlekar, typ 51-55 så får jag dra åt dem för att de inte ska vingla runt på huvudet.
SKA det vara så? Alltså, de i mindre storlek, passar de mitt huvud (en del har varit jättesköna) som de ska och skyddar bra? Känns ju som att en så pass liten hjälm är gjord för barn och ska sitta på ett visst sätt på ett mindre huvud.

De hjälmarna som jag "borde" kunna ha har inte suttit bra varken på "höjden" eller "bredden", hela huvudet har försvunnit i dem och det hjälper inte att skruva åt heller. Blir lite tveksam till om inte de mindre storlekarna hamnar mer "ovanpå"?

Någon mer med samma problem?
 
Sv: Storlek på ställbar ridhjälm?

Jag har haft samma "problem".
Köpte en ställbar ventilationshjälm från Hööks för kanske 3 år sedan. Den är spänd som en storlek 51. Jag har normalt sett 56-57-58 i hjälm. :grin:
Men så länge hjälmen sitter bra så bryr jag mig faktiskt inte så mycket om storlekarna dock, så du behöver nog inte oroa dig! :)
 
Sv: Storlek på ställbar ridhjälm?

Japp, jag har haft 57 på mina gamla, oställbara hjälmar och fick köpa ställbar hjälm i barnstorlek (upp till 56, och och ändå göra den mindre). Jag vet inte om det beror på passformen eller om de på nåt sätt är annorlunda i storlekarna.
 
Sv: Storlek på ställbar ridhjälm?

Skönt att höra att det inte bara är mitt huvud det är fel på :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 283
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har provat ut en Samshield jag vill ha men kan inte bestämma mig för vilken liner som passar bäst. Ska definitivt ha oval men velat...
Svar
17
· Visningar
944
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Jag vill ha en ny ridhjälm. Men det är så att mitt huvud är så konstruerat att jag har en normal storlek kring 57- 58 runt om. Men med...
Svar
6
· Visningar
2 544
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp