Bukefalos 28 år!

Stort släp eller liten lastbil?

D

donnan

Ska byta ut min gamla hästtransport och har nu lite funderingar på om det kanske vore bättre med en lastbil? Jag behöver kunna lasta 1200 kg, har E-kort och en bil som får dra ca 3000 kg (pinsamt nog kommer jag inte ihåg exakt, men däromkring iaf), så blir det släp så blir det ett boggi modell större... Alternativet är då en lastbil för B-kort.

Vad jag funderar på är hur åkkomforten för hästarna är i en liten lastbil, och hur pass duktig en sådan är på att ta sig fram? Har ni några tips på lastbilar och/eller transporter jag borde titta lite extra på så tas de tacksamt emot!
 
Min erfarenhet är att dom åker väldigt bra i lastbil. Lugna och oerhört lättlastade. Fördelen är ju att det är så lätt att förutsäga rörelserna inne i bilen, eftersom det är i ett stycke, ett släp är alltid ett släp och därför lite vingligare och känsligare. T ex så känns inte hästarnas tramp alls som vingel och gung i bilen så som det blir med ett släp.

Framkomligheten är väl inget sämre än med släp. Det enda är att se till att man har tillräckligt stark motor så den orkar på ett för föraren behagligt körsätt.

Med lastbil får man kolla sig kring lite vad det finns för lösningar, men det finns flera leverantörer som har lastbilar, t ex umesläpet.
 
En lastbil som man kan köra på b-kort. Absolut. Av vad jag har hört ska komforten för hästarna vara väldigt bra och den är super att köra.
 
Umesläp och horse combi har trevilga lastbilar!!

Själv så föredrar jag hästlastbil då det är mkt smidigare! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 435
Senast: Roheryn
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 035
Senast: Alexandra_W
·
I
Utrustning Jag är som många andra förvirrad över det här med huruvida man får köra transport med B-kort. Har läst i lite trådar men kände att jag...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Vinja
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp