Stort stöd för hotad Kittel

(Sporthästen)
Videon från Odense har visats 40 000 gånger. Han har fått höra att han är ”sadist” och ”borde hängas upp i pungkulorna”. Ändå är Patrik Kittel glad. Stödet för honom är större än kritiken.



Läs mer...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Där konsten tar slut tar våldet vid. Han ser "glad och lycklig" ut den där hästen, ser ut att tycka det är jättemysigt (ironi obs!!) HUR kan man försvara sådan här ridning?
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Håller med om att hota honom och diverse andra skumma saker inte är ok...bättre då med en öppen dialog.

MEN, tycker inte hans sätt, som syns på sekvensen i filmen, att rida hästen i en hårt ihopkrullad form är ok! Det är väl en annan sak att rida hästen i en låg form där den får söka sig neråt och fram för att hitta balansen och för att gymnastisera den men då har man ju längre tyglar och TVINGAR inte hästen till en form. Skit samma om "han bara gör det en kort stund" frågan är väl VARFÖR man måste rida hästen så, fattar verkligen inte syftet med det och undrar vart dressyren är på väg, när allt fler rider sina hästar så här, tycker ni som anser detta vara ok, att det är ok att göra så här mot hästen....visst den kanske inte stretar emot, men hästar är ju ganska toleranta och kan gå med på mycket som vi människor utsätter den för.....men att rida runt med en stenhård innerhand och tvinga hästen till att nästan bita sig själv i bringan....nej det där köper jag inte för fem öre.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag kan inte uttala mig om hästens form. Jag har läst både de som är för och emot men kan för lite för att verkligen dömma någon. Debatten är viktig ur djurrättssynpunkt, men att hoppa på enskilda ryttare och t o m hota denna är inte rätt väg. Vad jag kan se på filmen så är han inte ensam om att rida sin häst i den formen. Varför gapar ingen om det?
Angående tungan som hänger ut rättar Patrik till det när han ser det och sedan verkar det inte vara något problem.

Om man nu verkligen vill slåss för djuren ska behandlas bättre så är kanske inte detta den arena man ska ge sig på först. Jag säger bara, åk ut på en ponnyhoppning och titta hur det går till där så blir man mörkrädd ibland.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Är det nån som kan lägga ut en länk på videon?
Jag har inte sett den, men kan hålla med om att man inte borde hoppa på enskilda ryttare.
Har bara hört att man kan bli mörk rädd på ponnyhoppning ibland. Men har förstått att en del föräldrar knappt vet vad fram och bak är på en häst.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Min dåliga erfarenhet av ponnyhoppning är inte bara okunniga föräldrar (vanligtvis mammor) utan det som pressar sina barn till det yttersta genom att gapa och skrika till dem, svära åt ponnyerna, vara otrevliga mot funktionärer o s v. Och det värsta är att varken barn eller ponny är redo för uppgiften vilket leder till att ponnyn får skarpa bett som barnet drar förtvivlat i, dunsar i ryggen och där ponnyn inte vill hoppa står mamman på lektaren och skriker "använd ditt spö!" och sedan muttrar de "jävla ponny"
Usch nu var jag väldigt negativ men jag har sett mycket som gör att man undrar hur det går till hemma om föräldrarna kan bära sig åt så på en tävlingsplats.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

;)
Min dåliga erfarenhet av ponnyhoppning är inte bara okunniga föräldrar (vanligtvis mammor) utan det som pressar sina barn till det yttersta genom att gapa och skrika till dem, svära åt ponnyerna, vara otrevliga mot funktionärer o s v. Och det värsta är att varken barn eller ponny är redo för uppgiften vilket leder till att ponnyn får skarpa bett som barnet drar förtvivlat i, dunsar i ryggen och där ponnyn inte vill hoppa står mamman på lektaren och skriker "använd ditt spö!" och sedan muttrar de "jävla ponny"
Usch nu var jag väldigt negativ men jag har sett mycket som gör att man undrar hur det går till hemma om föräldrarna kan bära sig åt så på en tävlingsplats.

Jag kollade av en slump på ponnyhoppning i sommras. O slumpen va att jag va hos pojkvännen o han bodde då hos sin föräldrar som ha knappt 500 m till ridskolan...Men där kunde dom flesta iaf rida inte alla, de va några skräck exemplen, de va i för sig division 1 eller 2 men då va de en kille som han va väl inte mer än 10 som red så jäkla snyggt, verkligen satt ner i sadeln o tog tillbaka ponnyn mellan hindren! Du tror man blev lite paff annars brukar man bara se dom gas o styra! Ja jag vet att tråden inte handlar om ponnyhoppning men jag blir mer förvånad när ungar som inte e så gammla rider snyggt!!!
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Snacka om total domination av hästen ,tungan hängandes och slängandes eftersom den antagligen inte kan svälja med halsen hopptryckt ,hoppas att den kan andas..Hästen galopperar på bogarna ,ändan upp i vädret...Jävla idioti ,trodde folk på den nivån kunde rida...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Har nu sett videon och tycker att folka överdriver.
För det första så går filmen i slowmotion i början, i slutet är den uppspeedad.
Men man ser juh att hästen trampar under sig, och man kan inte tvinga ner hästen
i en form när den inte arbetar med ryggen, först bakbenen sedan formen.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag håller med! Stöttar Kittel till 100%

Tycker all uppståndelse är fjantig.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Så du (och ni andra som tycker kritiken är löjlig) tycker alltså att det är ok att hänga i stångtygeln och att det är ett ridmässigt föredöme att ha hästen hopkrullad så den nästan biter sig i bogen?

Jag kanske är gammaldags, men senast jag var i dressyrsvängen skulle man ha ett jämnt sug i tyglarna och ett extra lätt stöd på stången, och korrekt form var med nosen något framför lodplan.
Att skylla på att man rider hästen i en rund och djup form biter inte på mig, man kan rida hästen i lod/framför lod även i en låg form. Och vill man av någon anledning mixtra in nosen mer intill bogen, så görs väl det under några sekunders övergång för att bara kolla av hur mycket hästen svarar på hjälperna.

Just Kittel tränar ju för Sjef, så jag är inte förvånad.
Däremot är jag förvånad över att den ultimata dressyrformen verkar ha ändrats avsevärt de senaste åren. Tråkigt.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

:bow:

Är det överdrivet att kritisera ett ridsätt där man håller hårt i tyglarna och tvingar in hästen i en så pass onaturlig form under en lång period?
De som ger honom sitt stöd skulle jättegärna kunna förklara vad som är okej med detta och vad syftet med denna sorts ridning är så kan vi som kritiserar kanske förstå. Man kan ju inte stödja något man inte förstår ...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Det skulle jag också gärna vilja veta (ärligt). Vad vinner man på att rida så här?
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 023
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 353
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp