Stort stöd för hotad Kittel

(Sporthästen)
Videon från Odense har visats 40 000 gånger. Han har fått höra att han är ”sadist” och ”borde hängas upp i pungkulorna”. Ändå är Patrik Kittel glad. Stödet för honom är större än kritiken.



Läs mer...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Är det verkligen fysiskt möjligt, att hästens nos är bakom lod samtidigt som nacken är högsta punkt?
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag tycker det ser ut som att det är så flera gånger mellan minut 2 och 3 när jag pausar videon. Bl.a. runt 2:52-54 och 2:15. Fast hur en häst kan gå kraftigt bakom lod med nacken som högsta punkt vet jag inte ens om jag någon gång har sett, vore intressant att se bilder på det.
Hur som helst så är det så att den här ridningen klassificeras som rollkur av FEI som jag förstått det av artikeln jag lade in:

Om ryttaren överböjer hästens hals kallas det för`hyperflexion´ (även `rollkur´). Hästen blir då enligt vissa ryttare mer lösgjord i ryggen och sätter under sig bakbenen mera för att på så sätt förflytta sin tyngdpunkt. Fédération Equestre Internationale (FEI) definierar `hyperflexion´ som `en träningsteknik med överböjning i halsens mittregion som inte är möjlig för hästen att bibehålla under en längre period utan att det påverkar hästen negativt´.


Om man pausar Kittels ritt så har han oftast på varenda stillbild antingen händerna liggandes på låren eller har innerhanden vid magen. Att blåhålla en häst så här, på ett skarpt bett dessutom, kan jag aldrig se som en legitim träningsmetod, oavsett tävlingsresultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Nej, du har rätt, det behöver inte betyda att de rollas.
Jag pratar mer om tråkig ridning i allmänhet, som ger effekter som premieras högt på tävling och mindre goda effekter som inte ger tillräckligt mycket avdrag.

Domaren jag pratade med säger ungefär att man borde lägga mer vikt vid vissa saker, och mindre vid andra, då hästar som man inne på tävlingsbanan ser är låsta eller i en icke-korrekt form får alltför höga poäng, då denna ridning också medför en flashighet och tuffa frambensrörelser som tyvärr även domare kan bländas av, och glömma bort vart rumpan tagit vägen.

Men jag är varken domare eller expert, så deras bedömningar i detalj kan jag inte säga något om. Bara att det för en gammal ponnydressyrare som jag känns som att vikt läggs vid fel saker, och det står jag för.



Åh, vad lycklig jag blir när jag då och då får se film/bild på korrekta piaffer och passager, det är så man nästan gråter! Vart har dessa tagit vägen?
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Det står att läsa på annat ställe, varför. Eller om det tom står i texten till filmen.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Om man pausar Kittels ritt så har han oftast på varenda stillbild antingen händerna liggandes på låren eller har innerhanden vid magen. Att blåhålla en häst så här, på ett skarpt bett dessutom, kan jag aldrig se som en legitim träningsmetod, oavsett tävlingsresultat.

-Dar- satte du ord pa mina tankar! Tack!! :bow: Trodde nastan att jag var den enda som reagerat pa det...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

När FEI bytte namn på rollkuren till "hyperflexion" önskade dom förmodligen att problemet skulle försvinna till följd av namnbytet... om man blundar riktigt hårt så kanske det otäcka försvinner :grin:

Det är väl ungefär på samma nivå som du när väljer att benämna rollkuren som "låg och rund"....

Människor har ridit sådär 4900 år utan rollkur - med undantag för en regent på 1800-talet som var polioskadad, han behövde rollkura sina hästar då han var handikappad och inte kunde rida ordentligt.

Rollkur är inte korrekt ridning, punkt slut.

Sen är det en annan sak att det inte ska hotas vare sig människor eller hästar, men det som är på videon är 100% rollkur - det går inte att bortse ifrån.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

J
Om man pausar Kittels ritt så har han oftast på varenda stillbild antingen händerna liggandes på låren eller har innerhanden vid magen. Att blåhålla en häst så här, på ett skarpt bett dessutom, kan jag aldrig se som en legitim träningsmetod, oavsett tävlingsresultat.

tack för att du skriver detta så många lyssnar bara på det som säjs och ifrågasätter inte sanningshalten

De sägs att hästen inte tvingas dit utan rids dit och det sväljs med hull och hår. Väldigt få tänker

På you tube finns en intervju med Anky där hon, när hon får frågan passar på att göra reklam för sin clinic och de har haft sådan sinnesnärvaro att de då filmat från clinicen och lagt ihop med det hon säger

Hon säger; vi tvingar inte - men hästen hon rider, hennes egen fö. är av annan åsikt ca 2.50 in på filmen. nä inte så stora protester, men protester

http://www.youtube.com/user/eponatv#p/u/1/svOBsSdjUvU

Det finns ett talesätt. Barn gör inte som du säger - utan som du gör

Tom barn kan upptäcka skillnaden - men en del vuxna har slutat tänka själva
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag vill nog tro att hästfolk tänker hela tiden, för när man slutar tänka så blir hästsport riskfyllt. Oavsett om man är oaktsam när man kratsar en hov, eller rider på en ridbana.

Att hästar protesterar tillhör väl utvecklingen? Mitt sto protesterar när jag vill att hon ska gå fram, hon går emot skänkeln och tycker inte om att bli korrigerad.

Sedan är det ju jättesvårt att göra bedömningar från små filmklipp, youtub är ju översållat med HF snuttar som verkligen får en att må illa, ex visar någon film Meredith MB Shutterfly i en synnerligen osympatisk situation. Och en mängd riktigt otrevliga frekvenser från andra grenar än just dressyr som visar hästar i skarpa bett i itvingade former.
Debatten mot HF är bra, men måste vara nyanserad.


Jag tror att Anky har en stor poäng i det hon säger om form över huvud taget.
Det finns nog tyvärr många hästar som rids i en ensidig form på ett ensidigt sätt som får sluta sina liv med diverse kotledsinflammationer.

Jag gick på yoga i går, några övningar fick mig nästan att svimma. Ska bli spännande att som hur jag klarar samma övningar om några månader.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Ja det finns ju olika syn på det där anser man att man skall dominera då är protester naturliga

SEr man på det som ett partnerskap då handlar det om dialog

Podhajsky säger att eftersom hästen är ett flockdjur där det är naturligt att följa så därför beror protester nästan alltid på att den inte förstår eller att vi skrämt den alt gör den illa

Kanske lättare att se det så om man skalat bort en massa brus i sin egen hjälpgivning och är en skicklig ryttare

Utan att ha sett just din ridning (du använde den som exempel) så håller jag med Kottas att det blri förvirrande för hästar att ryttaren säger Go - but don't go i sin hjälpgivning.

Man skall ha kommit ganska långt i sin ryttarutbildning för att vara förbi det stadiet, och är man inte förbi det stadiet när man har unghäst då blir resan krokig

Ser sällan sådana protester från skickliga Klassiska ryttare. Det är värt att poängtera ( jag talar nu givetvis om tävlingsdressyr)

Självklart händer saker även den bäste - men är då av karaktären miss i protokollet

men om hästen inte vill GÅ så får man väl göra det roligt att gå då....

Men helt klart talar man av egen erfarenhet. jag ser mina hästars protester som tecken på mitt eget misslyckande i min kommunikation. och i ridning så kommunicerar man ju med sin koordination. Om man då skall vara nyanserad...

Men man är olika där
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Men även i en dialog och en kommunikation så uppstår olika tänk = protester.
"jag håller inte med, eller jag förstår inte, eller du ger dubbla budskap".

Det är just genom att tänka som man tar sig förbi detta, detta gäller i högsta grad de skickliga ryttarna.
De har erfarenhet.

Men trots det så individerna olika, och det som fungerar på en, fungerar inte på annan, jag tror att den dagen man möter detta, så får man ett större seende och en större förståelse-ödmjukhet.

Jag håller med dig i det du skriver, men inte att protester som kommer ur en dominans är endast negativt, vilket jag tolkar i ditt inlägg.

(Jag tycker att många synsätt gällande att kommunicera med hästar handlar om dominas i förtäckta språk.)

Nu går vi kanske in på en annan debatt, men likt barn som du nämner, som är kloka varelser, så måste de också kommunicera- samspela (lyda) en vuxen när situationen kan bli farlig, även om de protesterar.

Ang mig och mitt sto, så är vi inte överens om vem som bestämmer i vårat partnerskap. Hon skulle ha lättare att gå i en HF form, (tyvärr) än att kratsa hovarna om hon inte har lust.

Det vore spännande att ex Scandic och Salinero i hanteringen, inte bara med ryttare på ryggen.

En annan spännande tanke är hur vi ryttare tränar oss själva, när ger vi upp för smärtan ex i ett yoga pass eller när man springer halvmaran, eller kämpar vi vidare, hur ont det än gör?
Och hur påverkar detta våran ridning och vårat synsätt.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

jag stöttart honom på det sätt att de inte finns anledning att hota honom eller så!
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Rent etiskt finns det aldrig anledning att hota någon, oavsett gärning.

Det epona TV gjorde kan man på ett sätt tycka var bra, de lyfte fram en debatt där de ansåg att en häst for illa i två timmar.
Ett annat sätt hade varit att anmäla honom på plats för brott mot djurskydd.
Det hade varit mera ärligt ur djurskydd sett gentemot Scandic, och gett PK en chans att rida annorlunda direkt på plats.

Å andra sidan om man vill vara cynisk, hade det inte gett Epona TV så stor uppmärksamhet.
:crazy:
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Men även i en dialog och en kommunikation så uppstår olika tänk = protester.
"jag håller inte med, eller jag förstår inte, eller du ger dubbla budskap".

precis - och här kan vi som partner antingen vara lyhörda för vår partner och backa - eller så kan vi okänsligt göra mer av det vi gjorde för att få partnerna att sluta protestera

När jag skrev att "inte tänka" så menar jag mer EQ än IQ
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Hade han blivit anmäld på plats hade ingenting hänt, säger jag av erfarnhet av djurskydd, inte om man anmäler efter heller

Jag tror det enda man kan göra för Scandic är att väcka tillräckligt stark opinion så att FEI "måste" ta tag i det här. Men det blir svårt då var och varannan elitryttare rider HF och acceptansen är så pass hög fortfarande, men det svänger ju tack och lov

Brittish horse society har ju vaknat i alla fall

Hota är aldrig bra - Jag har själv varit utsatt för hot, men då för att jag tagit djuren i försvar

vänd dem ryggen säger jag
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

I slutet av filmen sade hon något om att om det är något hästen inte vill så gör den det inte, det kan man väl tolka som att om hästen lider så protesterar den. Men så är ju inte riktigt fallet, då skulle inte vissa tävlingshästar gå med oupptäckta kotledsinflammationer eller 80% av galopphästarna (en studie från USA) med magproblem så som magsår och ändå göra sitt bästa. Vi måste dra gränsen för hästens skull då den ibland inte säger ifrån, fastän den borde.
Nu vet jag inte hur vetenskaplig studien i artikeln var som jag lade in men där visade 14 av 15 hästar obehag mot metoden, det skulle säkert gå att vänja dem vid träning att det inte är lönt att protestera - frågan är varför man skulle göra det?

Enkel logik säger väl att det måste vara väldigt obehagligt om någon blåhåller en i munnen med ett skarpt bett så att huvudet tvingas in i, en för ett flyktdjur, så onaturlig position. Hur kan man då ta sig för det?
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

kl
Usch sager jag bara!
Det ar sjalvfallet inte ratt att hota honom, men samtidigt sa kanns det skont att ovriga hastvarlden reagerar, for det ar inte okey att rida sa!

Att sedan dra in ponnyungar forstar jag inte vitsen med, det ar val inte okey att rida sa vare sig man rider ponny eller pa elitniva (kanske tragiskt att man inte har kommit langre- fast har battre hastar).

Har sett framridningar dar hastarna rids i rollkur, kan knappt andas och flasar tungt, aven hur man ser paniken stiga i ogonen pa dem :cry:

Alla sma protester for bli just sma, de har mulen i bringan och sitter stenhart fast, for att inte papeka att de antagligen inte ser ett skit, pajar ligamentet i nacken osv.

Om det ar nagon som ar intresserad av mer sa finns det ju alltid den har sidan. Om inte annat finns det finfina bilder.

Sedan ar det en stor skillnad pa en hast som sjalvforbojer sig i halsen, an en hast som sitter benhart fast med bade det ena och det andra i munnen. Det ar ju inte sa att de lite fint inbjuder hasten till att krulla ihop sig eller staller dem mjukt i halsen at sidorna, de drar for kung och fosterland och gor allt for att fa havstangseffekt- bredar MYCKET mellan handerna, sitter med dem i ljumskarna osv, lutar sig bakat i sadeln med tyngden i tyglar :crazy:
det ar inte korrekt ridning nagonstans.

Nej, uschuschusch! :cry:
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

I slutet av filmen sade hon något om att om det är något hästen inte vill så gör den det inte, det kan man väl tolka som att om hästen lider så protesterar den. Men så är ju inte riktigt fallet, då skulle inte vissa tävlingshästar gå med oupptäckta kotledsinflammationer eller 80% av galopphästarna (en studie från USA) med magproblem så som magsår och ändå göra sitt bästa. Vi måste dra gränsen för hästens skull då den ibland inte säger ifrån, fastän den borde.
Nu vet jag inte hur vetenskaplig studien i artikeln var som jag lade in men där visade 14 av 15 hästar obehag mot metoden, det skulle säkert gå att vänja dem vid träning att det inte är lönt att protestera - frågan är varför man skulle göra det?

:bow:
kl
Hastar tal betydligt mer smarta an vad vi manniskor gor, det kanner av det pa ett helt annat satt. Enkelt sagt ar det val for att de ar flyktdjur, en halt hast ar ett enkel maltavla, det har val alla satt pa Animal Planet, rovdjuren siktar in sig pa de svaga djuren.

Jag tror en del hastar tal mer an andra.

(jag vet att det ska finnas en hel del intressant information om det, ska se om jag kan rota fram nagot, men det mesta jag har ar pa papper- i Sverige)
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Intressant sida, hittade detta om tungor som kan ha relevans i Kittels fall:

Stiffening of Jaw and Tongue - Drooling

Sara Wyche:


Underline muscles of the neck.

"A system of muscles (Longus colli going from vertebrae to vertebrae, my addition) spans the underside of the neck vertebrae, again protection the area of the 1st rib by extending under the thoracic vertebrae into the ribcage. In conjunction with the sternomandibularis which connects the sternum to the bottom jaw, they flex and pull the head towards the chest. However, long muscles also connect the sternum to the bone at the base of the tongue. When the horse's head is tied in (held deep behind the vertical by his own muscles, my addition), he is virtually unable to swallow. This makes the action of the bit rather uncomfortable, and presumably defeats the object of enforcing a particular head carriage on the horse."

Excessive foaming and drooling caused by
tension in the underline muscles.

The drooling that one sees on many deep or forcefully ridden horses comes from this fact. The pull stiffens the tongue, and the effect of the bit, especially when heavy or harsh, makes it worse. The pull on the jaw causes the horse to clench the jaw, stiffening further. A tight noseband can be and is frequently used to hide this. But the fact remains that the horse will use his tongue as an eggbeater in side his mouth, to try to escape the pain and cramp caused by the bit and the sternohyoid. This is why these horses foam and drool profusely. Their open lips sometimes leave strings of saliva in the arena, an certainly over their own frontlegs.

A moist mouth with some white lipstick is a good thing. One often observes it in retrained horses that start to work the right way - one change is that their mouths soften and become wet. But when the wetness is whipped into a stiff foam, the tongue is too active, and the mouth is gaping open, from nervousness, cramp or pain.

For further reading on the muscle function of the neck in the correct telescoping of the neck versus behind the vertical, visit The Signs of Collection - A Source of Misconceptions.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 024
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 353
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp