Stort stöd för hotad Kittel

(Sporthästen)
Videon från Odense har visats 40 000 gånger. Han har fått höra att han är ”sadist” och ”borde hängas upp i pungkulorna”. Ändå är Patrik Kittel glad. Stödet för honom är större än kritiken.



Läs mer...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Det skulle jag också gärna vilja veta (ärligt). Vad vinner man på att rida så här?

Medaljer...!!! Det är det som är så tragiskt. Så länge FEI väljer att blunda för den här typen av ridning kommer ingenting att hända. Sorgligt men sant. "Ändamålet helgar medlen" är mantrat som gäller på denna nivå. Själv anser jag att INGENTING kan försvara den här typen av "ridning", oavsett vem som utövar den.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Så du (och ni andra som tycker kritiken är löjlig) tycker alltså att det är ok att hänga i stångtygeln och att det är ett ridmässigt föredöme att ha hästen hopkrullad så den nästan biter sig i bogen?

Jag kanske är gammaldags, men senast jag var i dressyrsvängen skulle man ha ett jämnt sug i tyglarna och ett extra lätt stöd på stången, och korrekt form var med nosen något framför lodplan.
Att skylla på att man rider hästen i en rund och djup form biter inte på mig, man kan rida hästen i lod/framför lod även i en låg form. Och vill man av någon anledning mixtra in nosen mer intill bogen, så görs väl det under några sekunders övergång för att bara kolla av hur mycket hästen svarar på hjälperna.

Jag vet inte angående stången om jag kan säga att det är OK att hänga i den som här, men att tro att man kommer till GP(tävling) utan att ibland rida igenom hästen med lite grövre hjälper än normalt är naivt.

Att tungan kan slinka ut kan drabba vem som helst.

Jag ser ingen rollkur här utan en form som är djup och rund, med en ryttare som rider hur bra som helst.
Har sett P.K. flera gånger i Tyskland där han visade upp gdk hingstar, alla hade näsan framför lod vid uppvisningen.

Visst ska man kunna lägga hästen med näsan fram och halsen låg, men det är mer en joggningsform, avslappning, inget ställe där man får loss hästen om den inte redan är det.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Medaljer...!!!


Varför vinner inte de andra medaljer då på sina ickekuvade väl behandlade hästar?
Varför är Holland värdsledande med sin ridning med detta fasansfulla sätt?
Varför straffar det inte ut sig, för om man nu börjar titta bakåt, har de Holländska hästarna hållt sämre?


Jag tror, att aveln, och då den Holländska framförallt, har fått fram nytt hästmaterial som kan gymnastiseras upp på ett annat sätt än den mera gammeldax halvblodsmodellen kan eller kunde,om det är så att jag tror rätt, då kommer Sjef helgonförklaras vad tiden lider.
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Varför vinner inte de andra medaljer då på sina ickekuvade väl behandlade hästar?
Varför är Holland värdsledande med sin ridning med detta fasansfulla sätt?
Varför straffar det inte ut sig, för om man nu börjar titta bakåt, har de Holländska hästarna hållt sämre?


Jag tror, att aveln, och då den Holländska framförallt, har fått fram nytt hästmaterial som kan gymnastiseras upp på ett annat sätt än den mera gammeldax halvblodsmodellen kan eller kunde,om det är så att jag tror rätt, då kommer Sjef helgonförklaras vad tiden lider.

dubbel-suck
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Medaljer...!!! Det är det som är så tragiskt. Så länge FEI väljer att blunda för den här typen av ridning kommer ingenting att hända.


På vilket sätt blundar Fei för denna ridning?
Ska de förbjuda låg o rund på framridningen?
Eller ska viss träning förbjudas?

Isf är det kanske bättre att förbjuda dressyren som sådan....
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag läste artikeln på ridsportshemsida, har länkat till den tidigare i forumet. Där Patrik säger att Scandic brukar hamna med tunga över bettet för att han leker med den både när han rider och i boxen. Och man ser juh faktiskt på videon att han rättar till tungan...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Har nu sett videon och tycker att folka överdriver.
För det första så går filmen i slowmotion i början, i slutet är den uppspeedad.
Men man ser juh att hästen trampar under sig, och man kan inte tvinga ner hästen i en form när den inte arbetar med ryggen, först bakbenen sedan formen.

Det kan man väl visst.
Finns hur många ryttare som helst som kan tvinga hästen att bita sig i bringan utan att den behöver arbeta med ryggen öht. Eller hur menar du med att man inte kan tvinga hästen i en form? Bakbenen är ju en del av formen men på de sista orden lät det som att du bara pratar om halsens böjning som form.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

delvis kl
Varför är tungan blå? Menar han att den kommit i kläm mellan bettet och gommen? Har svårt att förstå hur tungan då kan hänga ut så långt? Men är kanske för okunnig för att förstå? Rent anatomsikt och fysiologiskt så beror den "cyanotiska" färgen på någon typ av cirkulationsbrist. Antingen lokalt i tungan/munnen pga dålig blodtillförsel eller en mer generell svikt i cirkulationen som dålig syreupptagning. Detta kan i sin tur bero på den onaturliga huvudställningen som stryper antingen blodgenomströmningen eller förhindrar fria luftvägar om nu inte hästen är hjärtsjuk?

Om jag själv pressar hakan mot halsen och försöker ta några riktigt djupa andetag så märker jag att det blir svårt, om jag sedan skulle försöka galoppera på en liten volt samtidigt så skulle jag nog svimma ganska snart;)

Nej detta är inte god ridning enl. mig. Att jämföra det med barnhoppning är kanske lite OT. På högre nivåer borde man väl veta och kunna bättre?
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Som jag förstått det när jag pratat med en mycket duktig dressyrdomare av den "gamla skolan" premieras i stor del fel saker på dressyrtävlingarna, vilket gör att frukten av den här typen av ridning premieras.
Självklart vinner man då, om man rider på det sättet.

Alldeles för många hästar tappar bak, går inte igenom i hela kroppen och skrittar dåligt.
I skritten ser man, om hästen är lösgjord. och usch så många hästar det är som inte skrittar avslappnat, med korta steg och nästan drar sig mot passtakt.


Men. Alla har väl olika åsikter om vad som är rätt eller fel. Jag vet vad jag tycker, och jag vill inte måla ut en enskild ryttare- jag frågar mig mer generellt var sjutton dressyrsporten är påväg egentligen?

Jag vägrar ta den vägen till toppen, om det är den som krävs. Då är jag hellre utan priser och berömmelse. Men för vissa ligger kanske prioriteringen annorlunda.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag tycker givetvis att det är fel att hota ryttaren, hans familj och hästar som det framgår har skett.

MEN jag måste säga att videon är hemsk. Tycker oftare och oftare att det är hemskt att vara på dressyrtävlingar och titta på framridningen, många hästar går så otäckt ihopkrullade. Förstår inte hur i hela friden man kan försvara detta ridsätt och säga att hästen ser nöjd ut eller att man inte kan tvinga hästar till olika saker. SJÄLVKLART kan man tvinga en häst att gå i en obehaglig form - det är ju bara att se till att det är ännu obehagligare att slå sig lös. Hästars anatomi är sådan att de varken kan andas eller se ordentligt när de arbetas så - och det borde alla veta.

Att kalla detta "rund och djup" form, att kalla det avslappnat eller att säga att det är okej är helt förkastligt och får mig att fundera på att lägga ner det där med dressyr. Djurplågeri är vad det är.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Herregud, vad är det för fel på folk?! :eek:
Jag kan inte säga att jag är för den så kallade rollkuren, men att börja skrika om djurplågeri och tortyr, det är ju fullkomligt barockt!

Det är ganska lite forskat på hur hästar upplever ridning. Alltså om hästar far illa mentalt eller slits onödigt fysiskt. Men just rollkur har det ju faktiskt forskats på, och det har ju inte bevisats att hästar far illa av det! Även om jag tillhör skaran som tycker man inte ska rida hästar i rollkur.
Fö så hade jag fullt schå när jag red dressyr på min häst i början att få henne att INTE gå i rollkur! Så fort jag slappnade av trillade hon ner och in med skallen i frivillig rollkur! Men komma upp med nacken som högsta punkt, det tyckte hon var skitjobbigt!

Undrar om alla dessa gaphalsar till ryttare som tycker sig vara sådana djurvänner har 100% rent mjöl i påsen och kan säga att deras hästar ALDRIG någonsin upplever obehag med sin ägare/ryttare?
Ska det vara skottpengar på ryttare som sitter snett? Gatlopp på ryttare som har dåligt inpassad utrustning? Spöstraff för ryttare som någon gång i rent oförstånd gör ridningen obehaglig för hästen, kanske ve och fasa, åker av och rycker hästen i munnen!

Nä säger som i bibeln, den som är helt utan skuld skola kasta första stenen!
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

För min del bryr jag mig inte om om man rider hästen i en djup och rund form.
Vissa hästar faller bakom hand automatiskt, ja, men det är inte korrekt för det. Att dra bak hästen bakom lod är en annan sak.

Jag bryr mig om att man sitter och hänger i stångtygeln, inte ger eftergifter, sitter med händerna ute på låren och håller hårt i munnen.

Jag bryr mig om att man glömmer bort hela dressyrens principer, som är höjd rygg, rumpan under hästen, vikten på bakbenen och nacken som högsta punkt.
Det skrämmer mig att en piaff på en GP-tävling inte längre är en korrekt piaff.

Sen skriker jag inte djurplågeri för det, men det gör mig ledsen. Jag är inte stolt över dressyren längre, och det är inte herr Kittels fel, det är ett genomgående problem.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

KL

Det förekommer i de flesta grenar. Kolla på liknande länkar på youtub. Det visar att ryttare åsamkar sina hästar obehag, inte bara inom dressyr.

Jag är inte förespråkare för tvång, men i mina ögon ser inte Scandic stressad ut, även om formen inte ser trevlig ut.

Sedan ang tungan, det ser blek ut på översidan, men som en vanlig "tungfärg" på undersidan.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

:bow:
Håller med dig helt och fullt.
kl
Sedan vet jag inte varför det alltid ska jämföras med en massa annat när något ska diskuteras. Det finns en massa saker som folk gör medvetet eller omedvetet som är mindre bra eller rentav skadligt för hästar.

Blir rollkur mindre skadligt för att hemskare saker inträffar eller för att någon "okunnig ryttare" rycker hästen i munnen? Är man medveten om vad man gör så kan man ju förbättra sitt beteende/träna sig, omvärdera. Har man dock låst sig vid "My way is the only way" så spelar det ju ingen roll hur duktig man är om man fortsätter trots varningssignaler från hästen.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Som jag förstått det när jag pratat med en mycket duktig dressyrdomare av den "gamla skolan" premieras i stor del fel saker på dressyrtävlingarna, vilket gör att frukten av den här typen av ridning premieras.
Självklart vinner man då, om man rider på det sättet.

Alldeles för många hästar tappar bak, går inte igenom i hela kroppen och skrittar dåligt.
I skritten ser man, om hästen är lösgjord. och usch så många hästar det är som inte skrittar avslappnat, med korta steg och nästan drar sig mot passtakt.

Att många svenska ekipage högt upp i klasserna har problem med skritten, vilket du har helt rätt i , behöver inte per automatik betyda att de rollas.

Inte heller det att hästarna tappar bak och inte rör sig genom hela kroppen.

Men domarna ska bedöma det som de ser- inte det som de kan tänkas se på framridningen eller det de känner till om ekipagets träning privat.I svåra klasser ska hästen vara framför lod-viker den in sig då när nacken är högsta punkt så ska avdrag ges.Men det kan inte ges avdrag hur mycket som helst bara för en "bakomlod"krumelutt om övrigt är bra i just den bedömningspunkten.

Sedan om man rider en häst låg och rund, alltså in med nosen i låg form, så innebär det om det görs korrekt att hästen har rätt form automatiskt när den plockas upp i samling, alltså näsan kommer i rätt läge när nacken kommer upp.

Sedan kommer mer vikt och tyngd framöver att läggas på att näsan ska vara framme-det fick genomslag redan nu på Flyinge-helt rätt.
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 027
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 354
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp