Stort stöd för hotad Kittel

(Sporthästen)
Videon från Odense har visats 40 000 gånger. Han har fått höra att han är ”sadist” och ”borde hängas upp i pungkulorna”. Ändå är Patrik Kittel glad. Stödet för honom är större än kritiken.



Läs mer...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Usch *ryser*
Spannande text.

Det ar ju ocksa nagot som manga missar, att hastar har faktiskt ingen plats till bettet, oavsett om att den har laner, for dar ska tungan ligga.
Vilket innebar att hasten maste fa lov att ga med munnen oppen nar den jobbar, sedan kanske det inte alltid syns eftersom den har lappar osv.
Nar min palle rids sa ser man ratt tydligt att han gar lite med munnen oppen, inte att han brakar eller springer runt och gapar dock.

Darav ocksa att det ar befangt att en del fortfarande tror att tjockt bett ar snallare. Har sjalv sett hastar med sar i kinderna for de har haft nosgrimmor (engelska) spannade sa att de har lyckats bita sig sjalv i kinderna.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

*kl*
Nu har jag suttit och blåstirrat på alla nio minuter och femtiosex sekunder, och inte EN ENDA gång ser jag en eftergift, en loop på tygeln, eller en variation i formen- ja, förutom de gånger han drar in nosen ännu längre bakom lod, ibland tar ju t.o.m bogen emot.
Och ja, jag säger drar, för händerna är minsann inte där en hand ska vara :crazy:

Sen ser man ju inte Kittel hela tiden, några sekunder här och där är det väl Anky de zoomar in, och vad hon gör förstår jag inte alls? Hästen skrittar som en halt get, och hon skrittar fram (?) förutom att hon ibland bromsar till och med händerna uppe i magen bryskt svänger för bara handen. Till vilken nytta?


Åh, jag blir så frustrerad. Ridning med handen, handen, handen, och all fokus är på vart sjutton huvudet är. Scandics rumpa är någonstans på andra sidan Odense.
Nej, jag står fast vid att hotelser mot Kittel m.fl är löjligt och idiotiskt, men jag står också benhårt fast vid att det är något riktigt ruttet FEL i dressyrsporten. Suck.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

90% av alla hästar har väl nångång haft magsår.

Briar är en av de hästar som jag är bergsäker på har magsår...
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Nej det ar annu enerverande, att de pratar bort det om och om igen!

Kommer ihag for ett par ar sedan (7- 8?) da pratade Ankey om att de bara var ett par sekunder hon red sa, oftast sa tog hon ner dem sa nar hon gjorde halt, hon kallade det da for en "tanke paus".
(vad vet jag- hon kanske red sa da)
Men inte en enda gang nar man ser dem rida sa rider dem efter vad de pratar om.
Sedan tycker jag det ar lite pinsamt (som svensk) att Patrik Kittel rider sa, eftersom att de papekar att han ar svensk ryttare.

Nej, nu behovs det nagon som Kyra eller Ulla som sager till att de inte sa man ska rida!
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Heulwen, vilken video tittar du pa nar du sager att han har nacken som hogsta punkt?
Det enda jag kan inte pa youtube lanken, ar att han tar nacken som hogsta punkt runt 2.52 nar han forsoker gora ett galoppombyte- genom att slanga upp framdelen for att orka och kanske framst for att klara av att gora det.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Och jag såg hennes clinic för sisådär tre år sedan. Då var det inte några längre stunders rollkur heller, utan hon poängterade hur viktigt det var att HELA tiden, och rel. snabbt, ändra både form och tempo.
Långt ifrån det som visats upp på senaste tid.
Vem vet, hon kanske insåg att det blev jättelätt och fint i handen när man har knött ihop ramen så till den milda grad att det räcker med att släppa lite på den för att hästen ska få en andningspaus och trivas?
Det är min teori iaf, det finns säkert tusen andra som tycker att jag har fel, fel, fel.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag svarar på detta igen då det är viktiga frågor

så individerna olika, och det som fungerar på en, fungerar inte på annan, jag tror att den dagen man möter detta, så får man ett större seende och en större förståelse-ödmjukhet. Varför i hela friden skall man vara ödmjuk inför tvång *roll eyes*

Nu går vi kanske in på en annan debatt, men likt barn som du nämner, som är kloka varelser, så måste de också kommunicera- samspela (lyda) en vuxen när situationen kan bli farlig, även om de protesterar.De lyssnar och följer om de känner tillit

Ang mig och mitt sto, så är vi inte överens om vem som bestämmer i vårat partnerskap. Hon skulle ha lättare att gå i en HF form, (tyvärr) än att kratsa hovarna om hon inte har lust.

det här skriver du ju till helt fel person, för jag har ju erfarenhet av att sko alla hästar tom de som ägarna inte klarar att uppfostra till att bli kratstade hovarna på :o Jag skriver uppfostra, men det det handlar om är att vara tydlig i sin kommunikation. Med en häst som inte vill har man flera val - dominera - eller kommunicera. Ja man skor olika sorters hästar, men det är bara ens eget tillkortakommande som skulle resultera i tvång. Om man plockar bort de hästar som krånglar för att det gör ont - och det är fler än ägarna vill vet så har samtliga hästar som ägarna inte kunnat kommunicera med - reagerat finally - someone who makes sence

Kommer man till det läget att man "makes sence" för hästen - då har de förtroende och lyssnar på en även i kritiska situationer. Därför behöver hästar tex inte bremsas vid tex slangning. De är trygga i förvisningen att jag skyddar dem. Kan du inte förmedla det så att de känner tillit för dig så måste du tvinga

Det ställer ju ännu större krav på en ryttares förmåga att kommunicera, då var balans är inblandad. Men aldrig att jag löper att man "måste" tvinga vissa hästar. det handlar om förtroende


En annan spännande tanke är hur vi ryttare tränar oss själva, när ger vi upp för smärtan ex i ett yoga pass eller när man springer halvmaran, eller kämpar vi vidare, hur ont det än gör?
Och hur påverkar detta våran ridning och vårat synsätt.Jag har skott många gånger då kroppen skriker av smärta - aldrig att jag skulle utsätta en häst för det - för det bryter ned muskler - och det var väl bygga om vi skulle syssla med.

Det handlar nog mer om empatisk förmåga, och brister i EQ hos ägaren
 
Senast ändrad:
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

PÅ clinicen visade den putsade versionen upp. det var the big propaganda tour. Och jag vidhåller att folk inte tänker

Hon har alltid rollat under lång tid länge
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Jag håller med.
Det hon SÄGER är väldigt bra, men vem som helst som har ögon att se med kan ju se att resultatet inte är därefter.

Om man däremot blundar och kör enligt hennes teori (åtminstone den hon pratade om då), ja, då får man till en rättså bra ridning ;)
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Heulwen, vilken video tittar du pa nar du sager att han har nacken som hogsta punkt?
Det enda jag kan inte pa youtube lanken, ar att han tar nacken som hogsta punkt runt 2.52 nar han forsoker gora ett galoppombyte- genom att slanga upp framdelen for att orka och kanske framst for att klara av att gora det.

Den här:

http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k

Tyckte jag såg det fler gånger när jag skrev inlägget men orkar tyvärr inte dubbelkolla om jag hade rätt på sekunden, ibland kan man ju pausa en sekund två gånger också.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

Hahaha nä han har inte nacken som högsta punkt en enda sekund, inte ens när han gör det där bytet runt 2.52 som jag tror var ett misstag för han fick inte plats vid mötet.
Jag kollade Elektrons 9 minuter länk och nä tyvärr finns det ingen som helst eftergift eller variation i formen förutom ännu mer ihoprollad.
 
Sv: Stort stöd för hotad Kittel

What’s with the attitude?

kl
Anyway, ar det bara jag som tycker det ar lite lustigt att i nio minuters versionen sitter Anky i princip hela tiden i stolsits, aven i skritt?
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 025
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 353
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp