Bukefalos 28 år!

straff vid nationell hoppning..

tinissen

Trådstartare
någon som råkat ut för böter vid hoppning på nationell nivå?? kom precis hem från tävlingen nu och det var en tjej som fick rejäl tillsägelse och troligtvis böter efter att ha hoppat kombination efter 2 olydnader=uteslutning (det var just denna kombination som det strulade med) pinsamt oxå att det var en klubbkamrat och att just vi är värdklubb med. någon som håller med att den regeln borde ändras?? jag menar eftersom enligt tr får man inte hoppa kombination efter utsl. men om det är bara de problemet hästen har på banan( i detta fall vart de troligtvis färgen GUL, röd svart) nästa ryttare hade inte fått startsignal. varför kan de inte bara få hoppa? man får ju hoppa annat hinder? vad tycker ni??
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Jag personligen tycker att det är helt befängt att man ska få böter för en sån händelse..
Det ska vara trevligt och roligt att utöva sin sport.. Om man nu ens ska få lov att utdela några böter överhuvudtaget så är det väl endast befogat vid olämpligt uppförande... exempelvis om någon bestraffar sin häst på ett olämpligt sätt eller uppträder på ett otrevligt och osportsligt sätt...
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

det tycker jag med. hon hoppade den kombinationen pga 2 olydnader på den bara för att få över hästen, domaren sa högt o tydligt att hon tyckte att då ska man gå om kursen för grönt kort. för sånt vet alla som tävlar nationellt annars har man inte där o göra.
jag tycker domaren kunde haft överseende med detta!
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Jag tycker att man gillar läget och följer de regler som finns. Tycker man inte att reglerna är bra så får man försöka påverka genom de kanaler som finns men tävlar man på nationell nivå ska man veta bättre än att bryta mot befintliga regler.
Däremot kan jag tycka att böter är att ta i men såvitt jag förstår så var du inte säker på att det verkligen blev påföljden?
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

hon sa i speakern att det är böter som påföljd av regelbrottet och att huvuddomaren skulle avgöra av vilken storlek. javisst är regler till för att följas men just denna regel tycker jag är lite löjlig
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

hon hoppade den kombinationen pga 2 olydnader på den bara för att få över hästen,

Anledningen till att man får hoppa ett hinder vid uteslutning är för att avsluta på ett för hästen positivt sätt. Inte för att träna på hinder man har problem med. Träna får man göra hemma.

Tidigare stog det till och med i TR att man får hoppa ett hinder man redan klarat innan man går ut, inte det hinder man stoppat ut sig på alltså. Brasklapp för att denna formulering kan vara borttagen i nya TR.

Böter på högst 500 kr om man hoppar kombination står det tydligt i mom 356.
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Ja visst ska man följa de regler som finns men ibland kan man kanske få "hjärnsläpp" i en stressad situation mm..Men om samma ryttare upprepade gånger inte följer regler då kanske man kan diskutera böter ..
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

någon som råkat ut för böter vid hoppning på nationell nivå?? kom precis hem från tävlingen nu och det var en tjej som fick rejäl tillsägelse och troligtvis böter efter att ha hoppat kombination efter 2 olydnader=uteslutning (det var just denna kombination som det strulade med) pinsamt oxå att det var en klubbkamrat och att just vi är värdklubb med. någon som håller med att den regeln borde ändras?? jag menar eftersom enligt tr får man inte hoppa kombination efter utsl. men om det är bara de problemet hästen har på banan( i detta fall vart de troligtvis färgen GUL, röd svart) nästa ryttare hade inte fått startsignal. varför kan de inte bara få hoppa? man får ju hoppa annat hinder? vad tycker ni??


Hon kanske tyckte att det var värt med lite böter bara hon fick hästen över det hinder den stannat på?
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Man får inte hjärnsläpp och hoppar en kombination efter att man vägrat ut sig om man tävlar nationellt. Det sitter i ryggmärgen att man inte får göra det så om man ändå gör det är det högst medvetet! Nu är det ändå inte säkert att ryttaren får böter då det står att böter kan utdömas.
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Anledningen till att man får hoppa ett hinder vid uteslutning är för att avsluta på ett för hästen positivt sätt. Inte för att träna på hinder man har problem med. Träna får man göra hemma.

Skriver under på det.
 
Sv: straff vid nationell hoppning..

Sådär har jag också gjort på en tävling, regional LA visserligen men ändå. Hade jätteproblem på ett hinder och stoppade sedan ut mig, försökte en gång till och det gick fortfarande inte. Sedan ännu en gång vilket man inte får, då gick det och jag fick en tillsägelse men det var det väl värt för att komma över det där.

Visst att träna kan man göra hemma, men vad gör man med dom hästar där problemet bara finns på tävling? har ni något svar på det? Min mammas halvblod var i unga år en riktig idiot, istadig som få och vi var ute många gånger utan att hon ens hann passera startlinjen innan hon blev utesluten.. detta hände aldrig hemma. Ibland behöver man liksom en liten extra chans på tävling. Jag menar hon satte ju det där i system, hon visste att dummade hon sig tillräckligt länge så fick man gå hem. Enda tills vi fick hjälp med detta av en otroligt duktig tränare som tävlade henne några gånger. Jag vågar inte ens gissa på hur många gånger hon fick tillsägelse för att hon tvingade över hästen fast hon blev utesluten.. fungerade gjorde det iallafall. Hon dummar sig aldrig längre.. Absolut inte samma fall som du från början skriver om men ibland måste man faktiskt tänja på reglerna lite, en del av dom där små liven är ju så fruktansvärt smarta..

ha en bra valborg alla! och sup inte skallen av er, jag ska jobba hela natten :(
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 239
Senast: Ewelina02
·
S
Hoppning Jag har en 15-åring som har tävlat 1.10, gått 1.30-banor på träning. Hon har så länge jag ridit henne (8½ år) gått i relativt högt tempo...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp