Bukefalos 28 år!

Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag hoppas du förstod kontentan av mitt inlägg, trots skrattanfallet.

Jag ger blanka f*n i hur hästen är verkad/skodd så länge det är väl utfört och hästen mår bra av det.

Finns så mycket annat man kan skriva i det här inlägget, men jag avstår. Det blir ändå bara en pajkastning om vad som är bäst för hästen och vad som fungerar bäst. Jag hoppas att de som skaffar häst har så pass stor kunskap att h*n kan avgöra själv vad som är väl utförd hovvård, och vet hur hästen mår när den mår bra.
Hästens välbefinnande är, som jag sagt tidigare, hästägarens ansvar.

Det är alltså totalt oviktigt ifall hovis X eller verkare Y är kass. Det är ägarens ansvar att sålla agnarna från vetet, och om man inte har kunskap nog för att kunna göra det bör man sätta sig i skolbänken ett tag innan man skaffar häst.


Förtydligar att detta inte är riktat mot någon speciell, utan är rent allmänt om alla hästägare vars hästar är dålig omskötta på ett eller annat sätt.
Uttalanden som "Men jag litade på att X gjorde ett bra jobb- jag kan ju inte så mycket!"
Eller: "Hur ska jag kunna veta hur det ska se ut, jag är ju inte utbildad?" Gör mig mörkrädd.

Jodå, jag förstod och håller med om att hästens hälsa på alla områden är ägarens ansvar . Det där med kunskapen är ju lite svårt ibland tycker jag. Om jag själv går till läkaren för att jag mår dåligt på ett eller annat sätt så måste jag kunna förlita mig på att h*n vet vad h*n sysslar med. Däremot är det mitt ansvar att fråga, vara intresserad av att förstå varför, söka vidare om jag inte tycker att behandlingen fungerar osv. Det samma gäller för djurägare tycker jag.
Annika
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Njäe.... Om jag går till läkaren så är det bara MIG det handlar om. Jag får själv stå mitt kast om jag går till en kass läkare. Men, det är fortfrande mitt ansvar att söka vidare efter en läkare som behandlar mig på rätt sätt och får mig frisk till slut.

Om jag hade haft barn däremot, hade jag väl varit som med mina hästar :angel: Eftersom DE inte kan välja eller säga emot så är det MITT ansvar att se till att de får bästa tänkbara vård. Jag måste alltså utbilda mig tillräckligt mycket i grunderna för att kunna känna direkt att läkaren/tandläkaren/dagisfröken inte är helt OK, så att jag kan byta.
Det är tyvärr livsfarligt att blint lita på alla som SKA kunna....
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

KL

Att ha hästarna barfota har jag inget mot. Min häst är inte skodd. Dock verkas han av hovslagare. Jag har endast dåliga erfarenheter av strassermetoden.

Vi prövade metoden för vi tyckte den lätt bra. Naturligt för hästen blabla bla... EFteråt tänker man mer på vad de sa. Alla problem som kunde uppkomma under ''läkningstiden'' berodde på att hästen varit skodd. Uppkom hovbölder med mera så var det fel på den gamla skoningen. Nu när jag är äldre var tonåring då så inser jag ju att det är ju bara att skylla på någon annan.

Våra hästar blev ömma, fick då rådet att fortsätta rida dem så skulle det bli bättre. Det dröjde inte länge förrän vår ena häst blev halt. Tog ut vetrinär som direkt sa till oss at sko hästen så fick vi hoppas att det blev bättre. Dock blev aldrig hästen bättre utan vi fick avliva henne. Enligt veterinär så är det troligt att detta var på grund av påfrestningen av att få ändra sin benställning på äldre dagar.

En av dem som förespråkade strasser till och med föreslog att hästen skulle få å hos dem, då han hörde hästen skulle avlivas. Han hade ett jätte stor lösdrift område där de fick gå flera km för att nå vattnet och sedan fera km tillbaka fö att få höet. Detta gick vi ju inte med på då hästen hade så ont så hon inte ville röra sig.

H'ns tanke med detta var att haltet berodde på gammal skoning och skulle bli bra att få verkas med strasser och att röra på sig. Då skulle haltheten försvinna. Hmm precis som om vi inte valde avlivningen som sista utväg. Hästen led och att släppa ut hästen på stor lösdrift hade vait djurplågeri. Men vi var ju hemska som avlivade en häst som kunde bli bra...

Näe jag skyller mycket på mig själv, då jag borde förstått att det var mer snack än verklighet.


Usch, vad tragiskt att folk resonerar som den gubben!

Men här ser man tydligt vad som kan hända om ägaren inte är tillräckligt duktig/utbildad/erfaren- då är det lätt att svälja sånt som "de som kan" säger, med ibland ödesdigra resultat.

Körkort för att skaffa barn och djur, kanske är en god idé?
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Usch, vad tragiskt att folk resonerar som den gubben!

Men här ser man tydligt vad som kan hända om ägaren inte är tillräckligt duktig/utbildad/erfaren- då är det lätt att svälja sånt som "de som kan" säger, med ibland ödesdigra resultat.

Körkort för att skaffa barn och djur, kanske är en god idé?

Jo vi fick lära oss den hårda vägen. Jag kan säga att jag ifrågasätter mer idag. Det är baa synd att hästen fick lida för att vi inte kollade upp saker mer. Bara för att det låter bra behöver det ju inte vara det. Kommer nog aldrig förlåta mig själv för det. Nu var det min mammas häst, min var skodd hela tiden. Men jag som var lite mer erfarenhet borde ifrågasatt mer.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jo vi fick lära oss den hårda vägen. Jag kan säga att jag ifrågasätter mer idag. Det är baa synd att hästen fick lida för att vi inte kollade upp saker mer. Bara för att det låter bra behöver det ju inte vara det. Kommer nog aldrig förlåta mig själv för det. Nu var det min mammas häst, min var skodd hela tiden. Men jag som var lite mer erfarenhet borde ifrågasatt mer.

ser att du bor i ett område där du skulle kunnat vara utsatt för en person som jag väl känner till. om det är samma så har han många hästars lidande och liv på sitt samvete. OM det är samma så utgav han sig mycket trovärdigt på att detta kunda han och att all problem kom från tidigare. att han sedan gjorde fullständigt galna verkningar med ett enormt lidnade, inte bara för hästen utan även för ägare. hur förklarar man för sin 6 åriga dotter, varför älsklingsponnyn inte kan gå utan liggger och stönar?
Att man senare så småningom får upp ögonen för att personen inte har ett dryft ansvar för vad han har ställt till med utan att det är mitt eget fel. Det var fruktansvärt att gå igenom. Därför förstår jag att många reagerar på barfotaverkningarna.
Och anledningen att jag är här inne och tjatar. är för att man måste se till att det är en sertifierad utbildad person. inte en som bara gått en kurs och läst en bok.
Är efter denna erfarenhet också mycket kritisk och anlitar bara utbildad SHP are.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

KL
Har nu bara läst de sista inläggen.

Fattar bara inte. Varför lyssnar man på försäljningssnack om en ny metod???????

Varför inte prata med kunnigt folk innan man börjar experimentera????

Det ligger i tiden- mode- att allt ska vara "naturligt", ekologiskt o miljömedvetet. Allt går att sälja med dessa argument- varav artikeln i Ridsport för flera år sen om att folk följer den nya vågen, utan att kolla lite med erfaret folk först.
Hru kan man gå på myten att det är OK att hästen kan gå ömmande ett bra tag eller värre?

Man kanske vill väl, men om man saknar helheten-( som de som släppte alla minkar lösa) kanske man ska luska lite mer först.

Det är en sak om man vill prova på sig själv, men ett försvarslöst djur som inte kan tala ligger i era händer o får utstå en hel del.

Fler mentorer vore på sin plats eller att man söker väl beprövad kunskap, när man inte har så mkt kött på benen.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

du kan väl pm:a om var han bor så att jag vet om det är samma. Annars kan det ju finnas fler av den dåliga sorten och det är ju med ganska bra att veta.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Håller med i det du säger, men så vanligt är det väl inte att man gör det som en mode-grej? Provar så kallade "naturliga" metoder menar jag. Snarare kanske att man inte är nöjd med metoder som finns utifrån egna erfarenheter och letar efter den ultimata lösningen? :p Vilket säkert kan vara lika illa OM man inte är kritisk... Att man inte får ha för höga förhoppningar om en metod/ett foder-/kosttillskott/en sadel/en typ av behandling osv.

Däremot tycker jag inte att motsatsen är bra heller - att man litar på de så kallade beprövade metoderna för att de är beprövade. För att ta ett exempel så är antalet år en hovslagare varit utbildad eller hur lång tid läran funnits någon garanti för att just h*n kommer sko min häst bra. Knappt så att massor med referenser är det om dessa referenser skulle visa sig ha lite taskig koll. Bara för att man fått lära sig att man ska hoppa upp från vänster sida så behöver inte det vara "rätt" osv :angel: det där med att vara kritisk gäller ju allt, inte bara nya metoder.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Det är väl anledningen till att det får fäste i glesgbygden- ont om BRA hovisar.Det är t o m ont om såna i storstäderna.

Fram för fler utbildade/ fortbildade hovisar per år!
De har iallafall betydligt mer kunskap om anatomin o hovens sjukdomar.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Det är väl anledningen till att det får fäste i glesgbygden- ont om BRA hovisar.Det är t o m ont om såna i storstäderna.

Möjligt, har tyvärr inget att jämföra med. Kan dock tänka mig att de "riktigt bra" blir "riktigt dyra" i storstäder så det nästan blir en klassfråga - vilket vore synd. (Hörde t ex en tjej i Örebro säga att den billigaste hovslagare kunde tänka sig kostade ca 1600:- per skoning, skulle aldrig våga prova någon billigare för då skulle det bli skit) lite OT, men men. Optimalt vore ju med många välutbildade och skickliga hovslagare med bra spridning!

Fram för fler utbildade/ fortbildade hovisar per år!
De har iallafall betydligt mer kunskap om anatomin o hovens sjukdomar.

Nu är jag väl ute på hal is, men just angående hovens funktion, sjukdomar, verkning osv vete sjutton om hovslagare verkligen läser mer om? Än de "riktigt" utbildade barfotavekarna tänker jag på nu. Hur länge pluggar en hovis på själva hoven, sjukdomar och verkning.? Vore intressant att veta hur stor/liten skillnad det är (upplever att många hovslagare nog skulle behöva bättre teori ändå :angel: men som sagt så lär det skilja massor mellan individer!)
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag som läst både strassers litteratur (den för den tvååriga utbildningen till SHP) och hovslagarskolans, kan utan att tveka säga att strassers elever får enormt mycket mer histologi, funktion och anatomi på veterinärmedicinsk nivå än hovslagarna. De lägger två år på studier och praktik, dessutom studerar de för en veterinär...
Till skillnad från hovslagarna som mest smider.
AANHCP's "svenska utbildning" ger jag inte mycket för...

SHP:arna har dessutom krav på årlig recertifiering för att få behålla sin titel. Där får de ta del av ny kunskap såväl som få kontrollerat att de inte missat nått under det gångna året.
 
Senast ändrad:
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Ja en Vet. som inte vinner gehör från många:crazy:

Har de studier i Tyskland?
Vem följer upp dem här hemma?
Hur lång praktik?

Sen är det helt sjukt att avfärda skor överhuvudtaget o att man kan skylla ALLA hästens sjukdomar på det.
Sen att man har fånghästar som experimentobjekt hemma hos sig- säger väl allt. Såna som t o m ligger ner, för att smärtlindring inte är kutym.

Visst skulle det vara bra med utbildade "hovisar" som inte har skoning som det primära o def. inte smide som ingår.

att rikta skor är en hel vetenskap:eek:
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag som läst både strassers litteratur (den för den tvååriga utbildningen till SHP) och hovslagarskolans, kan utan att tveka säga att strassers elever får enormt mycket mer histologi, funktion och anatomi på veterinärmedicinsk nivå än hovslagarna. De lägger två år på studier och praktik, dessutom studerar de för en veterinär...
Till skillnad från hovslagarna som mest smider.
AANHCP's "svenska utbildning" ger jag inte mycket för...

SHP:arna har dessutom krav på årlig recertifiering för att få behålla sin titel. Där får de ta del av ny kunskap såväl som få kontrollerat att de inte missat nått under det gångna året.

Fast det här stämmer inte. Grundutbildningen är på 2 år. sen kommer fortbildning som kostar ca 50000:- och är på några veckoslut under ett år!
På hovslagarskolan har vi inte bara den svenska gamla litteraturen som jag förstår att du tycker är lite kass,(den fanns mest på skolbänken pga att en svensk utbildning ska ha svensk litteratur säger csn eller nån) vi har ju även "A.Adams - Lameness in horse" och "P.Grönberg - ABC of the horse" plus några till jag inte minns namnet på. Smidet varierar lite från skola till skola, på Nordvik var det en dag i veckan och på numera nedlagda Lernia var det halvtid och i Skara var det väl ungefär mittemellan.
Alla lektioner är också med veterinärer...(svenskt utbildade HÄSTveterinärer)
Vad gäller återcertifiering är jag helt på din sida, det skulle sålla bort en del löpande-band-hovslagare...
 
Senast ändrad:
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

*kl*

VDB: Intressant, är de engelska böckerna obligatorisk kurslitteratur eller hur fungerar det?
Att CSN skulle lägga sig i vilket språk det är på kurslitteraturen känns konstigt, då flera högskoleutbildningar är på andra språk än svenska. Vad tycker du själv om den svenska litteraturen (Magnusson, 2 uppl.)?
/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

*kl*

VDB: Intressant, är de engelska böckerna obligatorisk kurslitteratur eller hur fungerar det?
Att CSN skulle lägga sig i vilket språk det är på kurslitteraturen känns konstigt, då flera högskoleutbildningar är på andra språk än svenska. Vad tycker du själv om den svenska litteraturen (Magnusson, 2 uppl.)?
/Migo

Jg minns inte vem det är som bestämmer att det ska vara svensk litteratur, men någon var det. Vi använde inte boken så mycket. Vad jag tycker om den....tja, det går ju att peka på bilder när man ska förklara för kunder iaf!? Fast den sista versionen som kom nyligen är lite bättre! Men oavsett vilken version vi bläddrar i så står det att "...de flesta hästar mår alra bäst av att gå barfota", det har alla hovslagare fått lära sig....bara som en kommentar till alla barfotaverkare som får för sig att hovisar BARA vill sko, Sko, SKo.och åter SKO!:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 204
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 863
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 820
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp