Bukefalos 28 år!

Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Nej, bara missbrukande av "djurpolisen"-program på Animal planet! :p

Vill inte komma till någon poäng, tvärtom ville jag ha andras reflektioner på det hela.


Jag kollar också jämt på det programmet men jag har inte alls samma uppfattning som dig. Tvärtom verkar det vara alla möjliga som vanvårdar sina djur. Inte bara fattiga.

Vad är det du vill ha reflektioner på?

/Maria
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag kollar också jämt på det programmet men jag har inte alls samma uppfattning som dig. Tvärtom verkar det vara alla möjliga som vanvårdar sina djur. Inte bara fattiga.

Vad är det du vill ha reflektioner på?

/Maria

Om det ofta är människor med egna "problem" som inte sköter djuren ordentligt (du behöver inte hålla med här, det gör du uppenbarligen inte ;) men eftersom det FINNS de som missköter djuren som HAR problem så kan vi ju utgå från dessa..). Är det mer ok om man bor i ett fattigt land och mår lika dåligt fysiskt själv, än att bo i ett generellt sett rikare land där hästar används för nöjes skull?

Med "problem" så kan det lika gärna vara att man har problem med att sköta sig själv bra precis likväl som djuren, att man går igenom en riktigt tuff period, t o m har någon mental störning, eller ekonomiska problem helt enkelt.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Om det ofta är människor med egna "problem" som inte sköter djuren ordentligt (du behöver inte hålla med här, det gör du uppenbarligen inte ;) men eftersom det FINNS de som missköter djuren som HAR problem så kan vi ju utgå från dessa..). Är det mer ok om man bor i ett fattigt land och mår lika dåligt fysiskt själv, än att bo i ett generellt sett rikare land där hästar används för nöjes skull?

Med "problem" så kan det lika gärna vara att man har problem med att sköta sig själv bra precis likväl som djuren, att man går igenom en riktigt tuff period, t o m har någon mental störning, eller ekonomiska problem helt enkelt.


Känns som om det här är väldigt offtopic. Du kanske ska starta en ny tråd. :idea:

/Maria
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden så jag svarar helt enkelt på TS första inlägg. :)
Min hästa har haft problem med hovarna sedan jag fick hem henne vid sju månaders ålder. I dag är hon fem. Hon var bockfot när hon kom och blev inte bättre av behandling vare sig vid klinik eller av utbildad traditionell hovslagare här hemma. Tvärtom, hon växte mer i trakterna än de tog ner från gång till gång. Hon fick gå på smärtstillande till och med. Det här varade några månader tills en mycket erfaren och outbildad hovslagare såg henne och blev urförbannad. Verkade ner henne och några dagar senare började hon leka med de andra hästarna i hagen. På grund av flytt var vi tvungna att byta hovis och det gick bra till en början men hösten/vintern 06 valde vi att sko henne eftersom hon blev stelare och stelare och dessutom öm när marken blev hård. Vi blev saliga. Hon rörde sig på ett helt nytt sätt. Tog ut stegen och mjuknade i kroppen. Ett tag. Sommaren 07 började hon trampa av sig skorna och fläkte upp hovarna så det gick inte att sko henne. Hon blev ömmare och ömmare och stelare och stelare. Det var dags att göra en förändring. Jag menar hur många gånger kan man göra samma sak och säga till sig själv att man försöker göra det bästa för sin häst? Jag känner till några hästar som är strasserverkade så jag tog kontakt med dem och diskuterade för och nackdelar. Jag tog kontakt med den utbildade strasserverkaren och diskuterade och frågade om och om igen. Jag läste Strassers bok och bestämde mig för att ge det en chans. Nu har det gått sex veckor och min älskade häst rör sig mjukare och mer framåt än någonsin. Hon har slutat ställa frambenen under sig. Jag kan arbeta henne från marken med tyglarna och hon är mer följsam än förut.
Hon går INTE på sulan, hon har INTE blödit en droppe, hon har INTE haft ont och inte kunnat gå. TVÄRTOM hon mår bättre än någonsin.
Så min slutsats är:
Traditionellt verkad/skodd häst kul? INTE

Annika
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Roligt att du har hittat rätt! Har varit i hetluften i denna tråd och vill inte dra igång igen. Kan bara bekräfta att jag har gjort en mycket lik resa som din. är efter fyra år kvar bland " sk. barfotatalebanerna" ... MEN du får vara beredd på att det inte alltid är så lätt att stå för detta. och då menar jag allt tryck från dom som det just denna tråd borde handlat om. Att det finns SÅ mycket SKIT som smutsar ner den verkliga Strasserverkningen. LYCKA TILL!
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jo fast unghästar tar ju av sig skorna mkt mer. Då lär man sig att kunna slå på dem- innan hoven går sönder.

Min stora har väldigt sällan tappskor numera.

Barfotaar inget alternativ för mig, som skoddes fram innan den började ridas. pga stor nötning o plattfotstendens.

Kan förstå dig, men jag skulle hellre söka en bättre hovis o inte lägga ut skorna så mkt i början o istället sko om oftare.

Skönt att hästen mår bra, men om det blir isigt- hur gör du då?
Menar hästens fritid:smirk:
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Och för att slippa diskussionen om vilken lära som är bäst eller sämst, kontrar jag med det här:

Dåligt skodd/verkad häst kul? INTE


Sk*t samma om det är traditionellt verkat eller strasser eller vildhästmetoden.


Sen är det upp till var och en hur man gör med sina egna hästar, så länge hästens välbefinnande kommer i absolut första rummet.
För just mig och mina hästar är barfota inget alternativ när träningen börjar på allvar, för andra funkar det.
Det är hästägarens ansvar att hästen mår bra, vem man än anlitar.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Roligt att du har hittat rätt! Har varit i hetluften i denna tråd och vill inte dra igång igen. Kan bara bekräfta att jag har gjort en mycket lik resa som din. är efter fyra år kvar bland " sk. barfotatalebanerna" ... MEN du får vara beredd på att det inte alltid är så lätt att stå för detta. och då menar jag allt tryck från dom som det just denna tråd borde handlat om. Att det finns SÅ mycket SKIT som smutsar ner den verkliga Strasserverkningen. LYCKA TILL!
Så, jag har inte hittat rätt efter snart 40 år med häst som verkats och skotts enligt den traditionella läran? Jag är fortfarande kvar där och har inga tankar på att konvertera åt nåt håll. Även jag föredrar att ha hästarna barfota och tänka sig att det fungerar med traditionell hovvård!!!!!!:eek: ........

Säger som Muninn: Dåligt skodd/verkad häst kul? Inte!
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag förstår inte denna komentar? Har du hittat din rätta väg så är det väl bra? Var och en hittar vad som är bra utifrån sina hästar och hur man använder dom. Bara det blir bra gjort. Vad denna tråd från början handlade om var en beskrivning på en häst som uppenbarligen var dåligt verkad. Att sen dra snabba växlar att ALLA Strasserverkade hästar är dåligt verkade. Det är det jag reagerar på. Jag kan mycket väl tänka mig att sko om jag behöver det. kommer troligen att göra det med en unghäst nu som skall gå igång mer.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Men sen kan jag förstå dem som inte har klasshästar, tävlingshästar, som kanske bara tränar lite och rider i skogen.. Då spelar det inte lika stor roll.


Den meningen skriker snobb så det bara stänker om det! Alla hästar är väl lika mkt värda oavsett vad de används till? JAG tycker iallafall att alla hästar förtjänar bästa möjliga omvårdnad!!:mad:
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag tolkar "rätt väg" som att det är den enda vägen som gäller... Att "den rätta vägen" var svår att stå för p.g.a. press från...eh, vilka?... Rätt väg är väl inget som blir ifrågasatt???
Jag hade nog uttryckt mig mer åt "en väg som fungerar för den enskilde" som mer öppen. Kontentan av mitt inlägg förstärkte jag med fet stil: Dåligt verkad/skodd häst kul! Inte!...så vad är det du inte förstår?
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jo fast unghästar tar ju av sig skorna mkt mer. Då lär man sig att kunna slå på dem- innan hoven går sönder.

Min stora har väldigt sällan tappskor numera.

Barfotaar inget alternativ för mig, som skoddes fram innan den började ridas. pga stor nötning o plattfotstendens.

Kan förstå dig, men jag skulle hellre söka en bättre hovis o inte lägga ut skorna så mkt i början o istället sko om oftare.

Skönt att hästen mår bra, men om det blir isigt- hur gör du då?
Menar hästens fritid:smirk:


Jag har redan haft ett antal hovslagare och är inte intresserad av att testa fler eftersom ingen av dem har hjälpt min häst. Däremot har alla de hovslagare jag talat med sagt att det naturligtvis är bättre för hästen så länge den slipper att skos.
När det gäller is har vi ju inte haft särskilt mycket is här i Södermanland i år:smirk: Däremot så har en kompis verkat sin häst med hjälp av en strasserverkare och faktum är att den halkade minst av hästarna när vi tog in dem! Jag ska höra med min hovis om det är en erfarenhet strasserverkare har eller om jag kan få en förklaring till varför.

Annika

PS.
Min verkare känner till en häst som går distans lopp och är strasserverkad DS
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Roligt att du har hittat rätt! Har varit i hetluften i denna tråd och vill inte dra igång igen. Kan bara bekräfta att jag har gjort en mycket lik resa som din. är efter fyra år kvar bland " sk. barfotatalebanerna" ... MEN du får vara beredd på att det inte alltid är så lätt att stå för detta. och då menar jag allt tryck från dom som det just denna tråd borde handlat om. Att det finns SÅ mycket SKIT som smutsar ner den verkliga Strasserverkningen. LYCKA TILL!

TACK!
Flera i min omgivning varnade mig för strasser innan jag beslutade mig för att låta min häst verkas på det sättet. Jag frågade då om jag kunde få hjälp att ta kontakt med de hästägare som hade haft de här problemen. Men det är ingen av dem som själv känner någon eller har sett någon strasserverkad häst. Eftersom jag själv känner några som strasserverkar sina hästar har jag själv sett vilka vinster det kan ge. Om min häst mår bra mår jag också bra. Då får folk säga och tycka vad de vill. Jag är van...jag utbildade mig till hundpsykolog för en massa år sedan. Folk hånskrattade, nu används liknande inlärningsmetoder på brukshundklubbarna runt om i Sverige. :smirk:

Annika
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Var fanns komiken i det? Så är det ju, en dåligt verkad/skodd häst nej det är inte kul. Varken för häst eller dess ägare.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag tolkar "rätt väg" som att det är den enda vägen som gäller... Att "den rätta vägen" var svår att stå för p.g.a. press från...eh, vilka?... Rätt väg är väl inget som blir ifrågasatt???
Jag hade nog uttryckt mig mer åt "en väg som fungerar för den enskilde" som mer öppen. Kontentan av mitt inlägg förstärkte jag med fet stil: Dåligt verkad/skodd häst kul! Inte!...så vad är det du inte förstår?

Jag har inte svårt att stå för det jag gör och att jag har Strasserverkade hästar, Har aldrig i något inlägg här skrivigt att ALLA borde gå över till Strasser. Anledningen till att jag vill gratulera Kulltorp är att jag har gått igenom liknade det hon beskriver. Strasser blev ett nytänk för mig. hade en hovslagare sagt samma sak då som SHP aren så hade jag inte brytt mig om vad det kallades. Strasser är som bekant inte bara verkningen utan hela hästhållningen.
Jag tycker att ni som har fungerande skodda/ hovisverkade hovar som fungerar. fortsätt! Men acceptera att det finns annat med när det inte fungerar. Och skilj på dåligt och bra, både med skodda och oskodda. Är helt med på det mantra som skapats här.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Var fanns komiken i det? Så är det ju, en dåligt verkad/skodd häst nej det är inte kul. Varken för häst eller dess ägare.

Jag håller verkligen med!
Det jag fann lite lustigt var hur många
.....kul? INTE vi kan få fram.

Annika, med en aning märklig humor kanske :smirk:
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Jag hoppas du förstod kontentan av mitt inlägg, trots skrattanfallet.

Jag ger blanka f*n i hur hästen är verkad/skodd så länge det är väl utfört och hästen mår bra av det.

Finns så mycket annat man kan skriva i det här inlägget, men jag avstår. Det blir ändå bara en pajkastning om vad som är bäst för hästen och vad som fungerar bäst. Jag hoppas att de som skaffar häst har så pass stor kunskap att h*n kan avgöra själv vad som är väl utförd hovvård, och vet hur hästen mår när den mår bra.
Hästens välbefinnande är, som jag sagt tidigare, hästägarens ansvar.

Det är alltså totalt oviktigt ifall hovis X eller verkare Y är kass. Det är ägarens ansvar att sålla agnarna från vetet, och om man inte har kunskap nog för att kunna göra det bör man sätta sig i skolbänken ett tag innan man skaffar häst.


Förtydligar att detta inte är riktat mot någon speciell, utan är rent allmänt om alla hästägare vars hästar är dålig omskötta på ett eller annat sätt.
Uttalanden som "Men jag litade på att X gjorde ett bra jobb- jag kan ju inte så mycket!"
Eller: "Hur ska jag kunna veta hur det ska se ut, jag är ju inte utbildad?" Gör mig mörkrädd.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

Det är alltså totalt oviktigt ifall hovis X eller verkare Y är kass. Det är ägarens ansvar att sålla agnarna från vetet, och om man inte har kunskap nog för att kunna göra det bör man sätta sig i skolbänken ett tag innan man skaffar häst.

Och detta "vet" jag (tyvärr?) är en tänkbar anledning till att man börjar använda andra metoder, t ex Strasser. Vet iaf en kompis som gick kurs i barfotaverkning (enbart för hemmajusteringarna mellan verkningarna kanske ska tilläggas, och för att få lite större kunskap själv i ämnet) eftersom det inte funkade med det hovslagarutbud som fanns här. Den ena vågade inte sko hästen, den andra skodde inte bra, den tredje skodde kasst osv. Vad återstår? :crazy:
Att man då väljer en annan metod som det i det här fallet fanns ett utbud på inom området just FÖR ATT själv ta kontroll på situationen anser jag vara helt rätt.
Jag som har turen att ha en häst med bra, oförstörda hovar än så länge nöjer mig med att använda samma hovslagare som inte funkade på hästen ifråga. Alltid lättare att hitta någon som kan verka/sko bra hovar bra än dåliga hovar bra.
 
Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

KL

Att ha hästarna barfota har jag inget mot. Min häst är inte skodd. Dock verkas han av hovslagare. Jag har endast dåliga erfarenheter av strassermetoden.

Vi prövade metoden för vi tyckte den lätt bra. Naturligt för hästen blabla bla... EFteråt tänker man mer på vad de sa. Alla problem som kunde uppkomma under ''läkningstiden'' berodde på att hästen varit skodd. Uppkom hovbölder med mera så var det fel på den gamla skoningen. Nu när jag är äldre var tonåring då så inser jag ju att det är ju bara att skylla på någon annan.

Våra hästar blev ömma, fick då rådet att fortsätta rida dem så skulle det bli bättre. Det dröjde inte länge förrän vår ena häst blev halt. Tog ut vetrinär som direkt sa till oss at sko hästen så fick vi hoppas att det blev bättre. Dock blev aldrig hästen bättre utan vi fick avliva henne. Enligt veterinär så är det troligt att detta var på grund av påfrestningen av att få ändra sin benställning på äldre dagar.

En av dem som förespråkade strasser till och med föreslog att hästen skulle få å hos dem, då han hörde hästen skulle avlivas. Han hade ett jätte stor lösdrift område där de fick gå flera km för att nå vattnet och sedan fera km tillbaka fö att få höet. Detta gick vi ju inte med på då hästen hade så ont så hon inte ville röra sig.

H'ns tanke med detta var att haltet berodde på gammal skoning och skulle bli bra att få verkas med strasser och att röra på sig. Då skulle haltheten försvinna. Hmm precis som om vi inte valde avlivningen som sista utväg. Hästen led och att släppa ut hästen på stor lösdrift hade vait djurplågeri. Men vi var ju hemska som avlivade en häst som kunde bli bra...

Näe jag skyller mycket på mig själv, då jag borde förstått att det var mer snack än verklighet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 204
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
4 863
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 820
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 543
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp