Bukefalos 28 år!

Stress över sjukskrivning

Jag råkade ut för en olycka förra veckan, kraftigt våld mot huvudet, har två frakturer i ansiktet och ska opereras på onsdag.
Jag mår inte jättebra med kraftig huvudvärk, svullnader och sårskador.
När jag låg inlagd på sjukhuset sa läkaren att hon räknade med en månads sjukskrivning, ev mer med tanke på mina skador och att jag har ett fysiskt arbete.

Nu har jag pratat med läkaren som ska operera mig, han har inte träffat mig, bara tittat på mina bilder.
Berättade lite kort vad han ska göra och räknade med ett par dagars sjukskrivning efteråt.
Dvs, jag ska börja jobba på måndag.

Det känns helt omöjligt att jag ska börja igen om en vecka och nu känner jag mig så himla stressad över detta.
Jag trivs på mitt arbete och vill verkligen börja jobba igen men jag vet inte hur jag ska klara det om en vecka.
I nuläget kan jag vara uppe i fem minuter innan jag får så mycket yrsel att jag måste vila.
Mitt arbete är tungt och kräver fokus för att inte bli farligt.

Jag vet inte vem jag ska prata med och hur jag ska kunna lösa detta.
Så mycket tankar som far och det gör inte huvudvärken bättre direkt.
 
Senast ändrad:

Alltså, du har ju verkligen haft tur i oturen! Hoppas du läker väl nu :heart

Och jag är hemskt glad att medryttarhästen har fått tillbaka sin ordinarie hagkompis nu. I sommar har han gått med en 4-årig PRE som aldrig gått i hage innan han kom till Sverige så det här var första gången med hagkompis. Jag tog ofta med mig körpisk ut i hagen för att kunna hålla den ifrån mig, så här i efterhand och efter din olycka är jag nöjd över min noja med det...
 
Alltså, du har ju verkligen haft tur i oturen! Hoppas du läker väl nu :heart

Och jag är hemskt glad att medryttarhästen har fått tillbaka sin ordinarie hagkompis nu. I sommar har han gått med en 4-årig PRE som aldrig gått i hage innan han kom till Sverige så det här var första gången med hagkompis. Jag tog ofta med mig körpisk ut i hagen för att kunna hålla den ifrån mig, så här i efterhand och efter din olycka är jag nöjd över min noja med det...
Tänker samma, har alltid hjälm i hagen och är glad för det! Känner mig lite fånig ibland för det är små ponnysar men det är flera unghästar och kan lätt bli trångt och lite bråkigt.
 
Jag har inget minne av olyckan alls så jag vet inte exakt.
Jag cyklade till stallet vid 17, nästa minne är från akuten vid 22.
Vegas vilade den dagen, av någon anledning gick jag ut i hagen och där gick något snett.
Troligtvis har hästarna börjat bråka och jag kom emellan, har antagligen ramlat och blivit sparkad eller trampad i ansiktet. Har en del skrapsår och en trampskada på insidan av ena låret.
På något vis lyckades jag cykla hem med skallfraktur och pannan i två delar, sambon ringde ambulans direkt.
Sen blev han gripen av polisen som tack 😅
Men släpptes när stallägaren kunde bekräfta att det fanns blod i hagen och utanför stallet. Jag kunde själv inte redogöra för vad som hänt.
Men herregud 😵 vad skönt att det gått bra ändå. Men vilket trauma 😱
 
Det mest frustrerade just nu är att jag inte har någon känsel från ögat upp en bra bit över hårfästet 😅
Innan operation var det bara ögonbrynet, nu är det en handflata där jag inte känner något alls.
Mycket av känseln kommer nog komma tillbaka. Jag har ju opererat bort ett bröst och en massa lymfkörtlar i armhålan och till en början kände jag ingen känsel i hela överarmen och bröst samt armhåla. Känseln i armen har nästan helt kommit tillbaka. Bara ett litet område som jag har nedsatt känsel i. Där bröstet var och i armhålan är det däremot sämre, men enligt läkaren kan mycket känsel komma tillbaka allt eftersom. Enligt honom växer nerver med 1 mm per år, så det kan ta ett tag ;).

Krya på dig, och låt läkningen ta tid :heart
 
Jag fick tips av en kompis som studerade till läkare (så jag vet ju inte hur riktigt detta tips är) men att jag skulle gnida/gnugga på ärren/ställena där jag inte hade känsel för att det skulle hjälpa nerverna (?) att liksom hitta tillbaka dit de skulle.
Ingen aning om det stämmer men idag har jag känsel där ärren är, minns inte hur länge det tog dock.
 
Jag fick tips av en kompis som studerade till läkare (så jag vet ju inte hur riktigt detta tips är) men att jag skulle gnida/gnugga på ärren/ställena där jag inte hade känsel för att det skulle hjälpa nerverna (?) att liksom hitta tillbaka dit de skulle.
Ingen aning om det stämmer men idag har jag känsel där ärren är, minns inte hur länge det tog dock.

Får testa att gnugga och se om det hjälper 😊
Ögonbrynet var de tveksamma till att återfå känseln men resten hoppas jag kommer tillbaka 😊
 
Jag blev också chockad när jag läste om vad som hänt. Idag hade jag hjälmen på vid all hästhantering tack vare den reality-checken. De kan ju vara hur goa som helst, men plötsligt händer det liksom. Från och med nu tänker jag inte "glömma" den fler gånger.

Är väldigt glad att du lever, @Bison !
 
Jag fick tips av en kompis som studerade till läkare (så jag vet ju inte hur riktigt detta tips är) men att jag skulle gnida/gnugga på ärren/ställena där jag inte hade känsel för att det skulle hjälpa nerverna (?) att liksom hitta tillbaka dit de skulle.
Ingen aning om det stämmer men idag har jag känsel där ärren är, minns inte hur länge det tog dock.
Det tipset har jag fått också, men mer att man ska stryka över området utan känsel mycket. Det hjälper nerverna att hitta rätt. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 436
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
847
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 736
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp