A

andyrytt

Har idag läst artiklar som handlar om stress, det är väldigt intressant och det är bra att det lyfts fram mer då detta gör att många unga och i medelåldern sjukskriver sig och inte orkar med vardagen. Har sett många som inte orkar med skolans press och stress och sen samma sak med jobb.

Idag skriver aftonbladet, expressen, svd, dn, tv4 och p3 om hur stressen tar kål på oss svenskar. Det tas upp att om man är i medelåldern och stressar mycket så kan det leda till demens. Vilket är oerhört skrämmande!

Här har ni några länkar till artiklarna:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studie-stress-kan-orsaka-demens_8532248.svd
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17500872.ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5649639
http://www.expressen.se/halsa/ny-studie-stress-kan-orsaka-demens/

Tycker det är jättebra att media tar upp det när regeringen inte gör det, det är otroligt viktigt för alla att vi lär oss hantera stress för att få ett mer fungerande samhälle och bättre liv helt enkelt.

Är ni ofta stressade? Vad bli ni mest stressade av?
 
Sv: Stress

Nej jag är inte så ofta stressad, det är mest i samband med att jag ska skynda mig med något i sådant fall. Annars kör jag på positiv stress, dvs. ha mycket (roligt) på gång så jag håller mig på alerten. Negativ stress är inte sunt, då måste man endera ändra på sin tillvaro eller sitt sätt att relatera och förhålla sig till saker.
 
Sv: Stress

Är ni ofta stressade? Vad bli ni mest stressade av?
Alltid, och allt.
Att tänka på min framtid, att inte nå mina förväntningar/mål, att tänka på att mina livsmål inte innefattar de självklara normerna, insikten om att jag inte har pojkvän, min häst, min ekonomi, min framtida ekonomi, mina intressen (jag har haft hjärtklappning i två dagar över oro över att inte komma längst fram på några konserter jag ska på om en sisådär ett halvår), att inte prestera, att oroa mig för att förlora mina vänner, osv. osv.

Allt skapar en enormt stress hos mig, som jag i regel hanterar genom att bli smått manisk och känna att JAG MÅSTE KOMMA IGÅNG MED ALLT NUNUNU SKYNDA SKYNDA INGEN TID ATT FÖRLORA... bara för att jag ska rusa rakt in i den berömda väggen med trynet först. Och således bli ännu mer stressad över att jag inte stressar.

Om jag lever till gamla dagar (vilket jag förvisso hoppas att jag inte gör - se där, åldrande är ännu en sak som jagar upp mig) är jag övertygad om att jag kommer dö långt tidigare än mina jämnåriga, normalt funtade vänner.
 
Sv: Stress

Jag är inte lättstressad normalt sett men uppenbarligen finns den där och trycker ändå. Just nu har jag kommit in i en period som ger mig häftiga magsmärtor av bara tanken på att gå ut vilket ibland även resulterar i att jag kräks..så jag håller med, Stress är ett viktigt ämne att behandla. Jag personligen har hellre en fysisk åkomma än problem med stress och psyke
 
Sv: Stress

Går i perioder, jag blir inte jättepåverkad av stress som kommer av att jag har mkt att göra. Utan mer av stress/oro som kommer av att jag inte vet hur livet kommer bli sen, kommer jag klara tentan osv. Sån stress är mkt värre för mej, än att jag kanske ska skriva en uppsatts inom en viss tid.

Har tidigare haft panikattacker pga. stress/oro.
Tkr överlag det iaf varit ganska dålig info hur man klarar av sån yttre stress och press. Känns mer som att man får "skylla sej själv" för att man tänker och oroar sej för sånt som kanske händer.
 
Sv: Stress

Jag gillar inte stress. Jag fungerar inte bra under stress. Blir jag stressad, då blir det totalt stopp, helt enkelt! Det är min instinktiva försvarsmekanism som träder i kraft och fungerar på det sättet tror jag! Men jag är bra att säga ifrån när jag har fått nog, så att säga, då säger jag nej, nu kan jag inte göra mera tex. Och då menar jag det, då är min gräns nådd. Tyvärr så leder det ju ofta till stridigheter.
 
Sv: Stress

Jag känner i princip konstant en underliggande stress, som kanske inte alltid syns på mig eller påverkar mig utåt sett i ett jobbsammanhang, men som ger mig enorma sömnrubbningar, minnesluckor och spänningshuvudvärk.
Sen finns det ju mer direktpåverkande stress också, som ett arbete med deadline, eller bara rent allmänt tidspress. Sådan stress har jag mycket svårare att klara av och stänger på något sett ner lite när allt börjar koka över så, framförallt om jag måste göra något fysiskt och stressa kroppen.

Det enda jag har märkt av som funkar någorlunda med den direkta stressen är att man får sätta sig ner och "jorda" sig, sen kan jag funka någotsånär igen. Den underliggande har jag ännu inte hittat nåt sätt att ta itu med än, annat än med sömntabletter som iaf hjälper mig att få hyfsat med sömn.
 
Sv: Stress

Jag är stressad nu, för att jag läser 20 hp på en halv termin på teknisk fysik och har en häst som är/varit sjuk vilket innebär minst 3 timmars stalltid varje dag + stall kl 7.00 och 21.00 på helger (=ingen tid att sova ut på). Pluggtiden uteblir och jag är otroligt stressad över att mina klasskompisar (som iofs siktar på A) pluggar hela tiden när jag inte ens har öppnat böckerna. Har börjat gnissla tänder, pressa tänder, humma och spontangråta. Har ont i kroppen och huvudvärk vareviga eftermiddag.



I övrigt ser jag mig inte som någon stressad människa, men nu är det fan tufft. :(
 
Sv: Stress

Jag stressar ofta upp mig över saker, som min ekonomi, min häst och skolan. När det är som värst går jag ständigt och oroar mig över något, och har jag inget att oroa mig över så hittar jag något eller så oroar jag mig över att jag ständigt är stressad och oroad. Får svårt att sova, hjärtklappning, ibland domnar händerna bort. Men det går i perioder.
Jag hade nog behövt lära mig hantera stress, helt enkelt. :p
 
Jag stressar upp mig extremt mycket när något inte blir som jag har planerat. Jag verkligen hatar när det blir ändringar i sista sekunden. :( Önskar att jag inte blev så uppstressad när jag ändå veta att det är dåligt och inte kan göra något åt det iallafall.

Finns det inga hemsidor där man kan göra ett stresstest? Kommer ihåg att vi gjorde ett i skolan men minns inte hemsidan.
 
Jag stressar upp mig extremt mycket när något inte blir som jag har planerat. Jag verkligen hatar när det blir ändringar i sista sekunden. :( Önskar att jag inte blev så uppstressad när jag ändå veta att det är dåligt och inte kan göra något åt det iallafall.

Finns det inga hemsidor där man kan göra ett stresstest? Kommer ihåg att vi gjorde ett i skolan men minns inte hemsidan.
Googla.
 
Allt och ingenting. Allt ifrån tanken på att vi alla en gång ska dö till triviala ting som att jag måste köpa hushållspapper idag. Känner igen mig mkt i det @Riley och @1887 skriver.

Jag brukar få rent fysiska symtom i perioder, som det klassiska med hjärtklappning men även avdomnade kroppsdelar och är det riktigt illa så kräks jag.
 
Tack. Väldigt vänligt av dig. Ibland kan man fråga folk om tips väl? Måste man ALLTID googla?
Det är lite lustigt bara, tråden har legat nere jättelänge och nu väcker du den med en fråga om något så udda som ett stresstest. Något som man redan länkat till i den här tråden men som raderades för att det länkades i flera trådar till just det.

Anledningen till att jag reagerar är denna: http://www.bukefalos.com/threads/att-lanka.1280931/ , eftersom det är ett ökande problem på Buke med alla dessa länkningar. Du har ju dessutom redan fått inlägg borttagna?
 
Jag stressar upp mig extremt mycket när något inte blir som jag har planerat. Jag verkligen hatar när det blir ändringar i sista sekunden. :( Önskar att jag inte blev så uppstressad när jag ändå veta att det är dåligt och inte kan göra något åt det iallafall.

Finns det inga hemsidor där man kan göra ett stresstest? Kommer ihåg att vi gjorde ett i skolan men minns inte hemsidan.
Vet man inte om man är stressad? :confused:
 
Jomen det låter lite som ett kvälltidningslöp:

DU KAN VARA
STRESSAD
- UTAN ATT
VETA OM DET

(Varför hittar jag inte hur man förstorar text längre :confused:)
 
Det är lite lustigt bara, tråden har legat nere jättelänge och nu väcker du den med en fråga om något så udda som ett stresstest. Något som man redan länkat till i den här tråden men som raderades för att det länkades i flera trådar till just det.

Anledningen till att jag reagerar är denna: http://www.bukefalos.com/threads/att-lanka.1280931/ , eftersom det är ett ökande problem på Buke med alla dessa länkningar. Du har ju dessutom redan fått inlägg borttagna?

Jaha då förstår jag! Jag gör en ny tråd istället för att söka efter och hitta en tråd som redan finns i det ämnet jag vill prata om då :)
 
Jomen det låter lite som ett kvälltidningslöp:

DU KAN VARA
STRESSAD
- UTAN ATT
VETA OM DET

(Varför hittar jag inte hur man förstorar text längre :confused:)
Du verkar ha hittat det! :) Hade varit ett bra löp! (Och väldigt sann, då många idag är stressade utan att veta om det)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp