Vet man inte om man är stressad? :confused:

Nej kära du, alla vet inte om att det är just Stress som de lider av. Ofta så går folk in i "väggen" vet du? Vad tror du har drivit dem så länge att det tillslut säger stopp i hela kroppen?

Skolan skapar stress
Nästan varannan flicka och var tredje pojke mellan 10 och 17 år känner sig stressad minst en gång i veckan. Mest stressad är tjejer i 16-17-årsåldern.

Stress kan betyda olika saker för olika personer och för personer i olika åldrar. Skolan är en stor källa till stress, där många känner krav på att lyckas.

Fyra av tio barn och unga är stressade flera gånger i veckan eller varje dag.

Detta läste jag precis. Är inte detta ett forum för en av målgrupperna?
 
Jaha då förstår jag! Jag gör en ny tråd istället för att söka efter och hitta en tråd som redan finns i det ämnet jag vill prata om då :)
Jag tror du missar min poäng. Kort sagt: Vill du inte få inlägg borttagna: sluta länka så mycket/be om länkar. Vill du inte uppfattas som en av alla dem som är reggade endast för att sprida reklam: sluta länka så mycket/be om länkar.
 
Jag tror du missar min poäng. Kort sagt: Vill du inte få inlägg borttagna: sluta länka så mycket/be om länkar. Vill du inte uppfattas som en av alla dem som är reggade endast för att sprida reklam: sluta länka så mycket/be om länkar.

Ja, länkar är inge bra har jag lärt mig idag :) Ska genast sluta med det!
 
Jag tycker det är ett stort problem, har även varit drabbad själv men hann som tur va dra i handbromsen innan problemen blev för stora.

Däremot så såg jag en intressant föreläsning på TED om stress och sjukdomar. Den forskningen de gjort visade att det bara vad de som upplevde stress som något negativt som blev sjuka. I detta fallet handlade det främst om hjärt- och kärlsjukdomar.
Alltså att det inte handlar om hur mycket man gör och hur hektiskt ens liv är, utan att det handlar om hur man uppfattar sin tillvaro.

Jag tror det ligger jättemycket i det, att det ligger mer i hur man tar saker än vad man faktiskt gör. Och där är det ju även väldigt individuellt var man har sin stresströskel, och stresströskeln kan ju även ändras efter andra faktorer.

Men överlag så menade de att stress alltså inte är farligt för kroppen, utan att det är först när man upplever stressen som negativ som det blir farligt.

Såg även en TED föreläsning om sömn där de undersökt hjärnans funktion när man sover och syftet med sömn. De visade att vätskan i hjärnan hade samma funktion som lymfsystemet, att föra bort avfall som bildas i cellerna. Och de pratade även om tänkbara samband mellan sömnbrist och sjukdomar som tex Alzheimers. Väldigt intressant, eftersom sömn och stress ofta går hand i hand och vid stress kan man ju uppleva liknande symptom med tappade funktioner på minne bland annat.
 
Alltid stressad. Ibland mer, ibland mindre. Höll på att ta kål på mig förra året, men har försökt sänka kraven och valt min hälsa före allt annat. Höga krav och många tankar och funderingar som cirkulerar ger en inre stress som man aldrig riktigt kan släppa. Vi lever i ett samhälle med höga krav och högt tempo. Ingen människa kommer klara det i längden utan komplikationer...
 
Mitt jobb stressade mig. Fick MYCKET ansvar snabbt (och i ung ålder). Ledde till att två läkare hotade med tvånssjukskrivning. Jag la då om mitt liv och sa upp mig från drömjobbet, vägrade sjukskriva mig. Upplever dock inte att jag fick den hjälp jag behövde. Fick privat psykologkontakt via chefen (som betalade) men tyckte inte det hjälpte mig alls. Fick ingen hjälp genom läkare. De sa bara "var hemma lite mer så blir det bra" medan jag försökte förklara att jag blev mer stressad av att vara hemma. Notera dock att detta var i Danmark.

Idag stressar skolan mig. Kan uppleva vissa stress-symptom som kommer tillbaka. Stressen ligger i många kurser på samma gång som är svåra + häst och jobb.
 
Jag tycker det är ett stort problem, har även varit drabbad själv men hann som tur va dra i handbromsen innan problemen blev för stora.

Däremot så såg jag en intressant föreläsning på TED om stress och sjukdomar. Den forskningen de gjort visade att det bara vad de som upplevde stress som något negativt som blev sjuka. I detta fallet handlade det främst om hjärt- och kärlsjukdomar.
Alltså att det inte handlar om hur mycket man gör och hur hektiskt ens liv är, utan att det handlar om hur man uppfattar sin tillvaro.

Jag tror det ligger jättemycket i det, att det ligger mer i hur man tar saker än vad man faktiskt gör. Och där är det ju även väldigt individuellt var man har sin stresströskel, och stresströskeln kan ju även ändras efter andra faktorer.

Men överlag så menade de att stress alltså inte är farligt för kroppen, utan att det är först när man upplever stressen som negativ som det blir farligt.

Såg även en TED föreläsning om sömn där de undersökt hjärnans funktion när man sover och syftet med sömn. De visade att vätskan i hjärnan hade samma funktion som lymfsystemet, att föra bort avfall som bildas i cellerna. Och de pratade även om tänkbara samband mellan sömnbrist och sjukdomar som tex Alzheimers. Väldigt intressant, eftersom sömn och stress ofta går hand i hand och vid stress kan man ju uppleva liknande symptom med tappade funktioner på minne bland annat.

Väldigt intressant! Var hittar man den föreläsningen? Jag tror verkligen det är som de säger, hur man uppfattar sin tillvaro.
 
Alltid stressad. Ibland mer, ibland mindre. Höll på att ta kål på mig förra året, men har försökt sänka kraven och valt min hälsa före allt annat. Höga krav och många tankar och funderingar som cirkulerar ger en inre stress som man aldrig riktigt kan släppa. Vi lever i ett samhälle med höga krav och högt tempo. Ingen människa kommer klara det i längden utan komplikationer...

I längden klarar ingen människa stress nej, man måste få hjälp med det. Jag är väldigt stressad nu inför helgen då jag kommer ha en fest och har bokat in vissa saker vi ska göra. Redan nu har jag börjat få avhopp och det blir liksom helt fel i min planering då. Men jag försöker andas djupt och inte tänka på det så mycket nu, men det är så svårt.
 
Mitt jobb stressade mig. Fick MYCKET ansvar snabbt (och i ung ålder). Ledde till att två läkare hotade med tvånssjukskrivning. Jag la då om mitt liv och sa upp mig från drömjobbet, vägrade sjukskriva mig. Upplever dock inte att jag fick den hjälp jag behövde. Fick privat psykologkontakt via chefen (som betalade) men tyckte inte det hjälpte mig alls. Fick ingen hjälp genom läkare. De sa bara "var hemma lite mer så blir det bra" medan jag försökte förklara att jag blev mer stressad av att vara hemma. Notera dock att detta var i Danmark.

Idag stressar skolan mig. Kan uppleva vissa stress-symptom som kommer tillbaka. Stressen ligger i många kurser på samma gång som är svåra + häst och jobb.

Men gud vad hemskt :( Det där med för högt ansvar i ung ålder kanske inte är så bra, jag pratade med en vän som studerar till läkare igår. De har det extremt stressigt i sina studier, hon mådde dåligt men kämpade på. Det är så hemskt att se hur stress kan bryta ner människor så lätt. Borde finnas ett piller likt alvedon som man tar när man är stressad. Kanske redan finns men jag har dålig koll.

Hinner du vila upp dig ordentligt på helgerna och får du 8 timmars sömn om dagen?
 
Har idag läst artiklar som handlar om stress, det är väldigt intressant och det är bra att det lyfts fram mer då detta gör att många unga och i medelåldern sjukskriver sig och inte orkar med vardagen. Har sett många som inte orkar med skolans press och stress och sen samma sak med jobb.

Idag skriver aftonbladet, expressen, svd, dn, tv4 och p3 om hur stressen tar kål på oss svenskar. Det tas upp att om man är i medelåldern och stressar mycket så kan det leda till demens. Vilket är oerhört skrämmande!

Här har ni några länkar till artiklarna:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/studie-stress-kan-orsaka-demens_8532248.svd
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17500872.ab
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5649639
http://www.expressen.se/halsa/ny-studie-stress-kan-orsaka-demens/

Tycker det är jättebra att media tar upp det när regeringen inte gör det, det är otroligt viktigt för alla att vi lär oss hantera stress för att få ett mer fungerande samhälle och bättre liv helt enkelt.

Är ni ofta stressade? Vad bli ni mest stressade av?


Jag som går sista veckan som 100% sjukskriven pga. stress som 23 åring kan väl minst sagt säga att ja känner mig stressad. Jag är främst stressad av ekonomin, framtiden och jobbet. Annat kan inte stressa upp mig så värst, men just de tre grejerna gör mig otroligt stressad.

Min stress yttrar sig på det viset och jag får väldigt svåra tvångsbeteende. T ex "skalar" jag av all hud under fötterna tills det princip är "kött" bara och knappt kan gå av smärtan som det orsakar. Eller så drar jag av håret vid hårfästet med pincett. För att ta några exempel. Sen blev jag väl främst sjukskriven pga jag kollapsade flertalet gånger och var medvetslös i 9 timmar och vårdades på intensiven sista gången. Sen insåg jag att jag inte riktigt reder ut det :P
Nu ska jag börja jobba på måndag och blir spännande att se hur jag klarar det. Skulle bara lämna ett intyg förra veckan och höll på att svimma, miste känsel i fötterna och fick skakningar så att jag inte kunde öppna en dörr (kunde inte greppa handtaget) hahaha

Ska man vara såhär stressad länge till vet jag inte riktigt hur jag fysiskt ska överleva faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Stress


Om jag lever till gamla dagar (vilket jag förvisso hoppas att jag inte gör - se där, åldrande är ännu en sak som jagar upp mig) är jag övertygad om att jag kommer dö långt tidigare än mina jämnåriga, normalt funtade vänner.

Det tror jag med! Men när jag tänker på det känner jag mig inte direkt stressad iaf (Y) Men eftersom ingen levt över ålder 61 mer än min gamla mormor (som blev 67) i fyra generationer bakåt på både mamma och pappas sida (pappa gick bort när han var 59) så talar jag det för sig självt så att säga :P
Kanske därför jag inte direkt är stressad, vet att jag kommer kola vippen innan pensions ålder haha
 
Väldigt intressant! Var hittar man den föreläsningen? Jag tror verkligen det är som de säger, hur man uppfattar sin tillvaro.

Jag har laddat ner appen TED-talks. Föreläsningen är inte ny men jag tror det går att söka på stress. Ska söka och länka om jag hittar den.

Kan rekommendera TED-talks oavsett, finns väldigt mycket intressant och roligt. Allt från hjärnforskning till ingenjörer som gör robotar inspirerade av kackerlackor till konstnärer som gör porträtt i filmjölk. Och väldigt mycket humor. :)
 
Tack för din fina omtanke!
Det blir lite som en käftsmäll när man som 22 årig får en chefspost och sedan dras ner på kuppen. Men jag lärde mig otroligt mycket om mig själv!

Jag sover ordentligt men får lixom inte ihop vardagen riktigt. Försöker strukturera så gott det går och prioritera. Tack och lov känner jag snabbt igen symptomen och kan (förhoppningsvis) bromsa det i tid.

Men det är förjäkligt att se så många unga drabbas av denna " sjukdom".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp