Bukefalos 28 år!

stubben-sadlar?

B

blindabelinda

jag har en stubben tristan de lux hemma på prov just nu.
den är ca 10år, väldigt välvårdad och kostar 6.500kr.
först och främst undrar jag om det är ett lagom pris? jag tycker det är ganska mycket pengar, men hur mycket är den värd då?

sen undrar jag vad det är för skillan på tristan och stubben colmbo? har nämligen hittat en sådan betydligt billigare..

förutom det så har jag även en hubertus, även den ca 10år, väldigt fin och välvårdad, nyligen omstoppad och kostar inte mer än 3.00kr..

så alla ni där ute, vilket tycker ni är mest prisvärt?
alla sadlarna känns bra att sitta i och ligger bra på hästen den ska användas till. dock kan jag inte sägar hur dom känns att rida i, då hästen inte är färdig för ridning än..
 
ja, det är ju det jag inte vet..
han är ju alltså fullvuxen, och även riden, men jag har inte haft honom så länge så jag vill inte börja rida honom på en gång, utan jag räknar väl med att få byta sadel när han har musklat färdigt iaf, så därför behöver jag ju veta vilken sadel man bör satsa på så jag har möjlighet att få en rätt så bra summa när det blir dags att sälja den igen..
 
Ok. Jag tycker det låter mycket med 6500:- för en 10 år gammal sadel och tror du kan hitta en likadan billigare om du letar lite. Själv skulle jag köpa en billigare sadel om jag ändå trodde att jag skulle behöva byta. Sök på nätet och leta runt lite efter Stubben-sadlar så du har nåt att jämföra med.

Till min unghäst har jag en skruttig men skön Piab köpt för ett par tusen.
 
Jag köpte en beg Tristan för 3000 kr. Också välvårdad, men fruktansvärt hård att rida i. Jag var mer eller mindre tvungen att köpa den eftersom hästen jag köpte hade haft den hos förra ägaren och jag hittade ingen sadel snabbt nog som passade.

Jag pratade med de på Strömsholms Sadelmakeri och de sa att dessa gamla Stübben sadlar absolut är värda ganska mycket pga kvalitén. MEN pga att de är hårda och obekväma och rida i så är de väldigt svårsålda och därav inte värda så mkt iallafall.
 
men denna är konstigt nog inte alls så hård, jag har alltid hört att stubbensadlar är så himla hårda, men denna var mjuk och skön..
okej, men kör jag tillbaka med den, tycker även jag att det låter ganska dyrt.

är det någon som vet något om tristan/colombo? alltså skillnaden?
 
hehe, ojdå, det var hårda ord!

men det är bra att veta att "mina källor" stämmer iaf, alltså att dom är hårda och obekväm..

frågan är då om hubertussadlen är värd sitt pris.
eller så kanske jag ska köra tillbaka bägge två och hämta hem två nya sadlar att provrida..
 
Och hårda sadlar :) Fast det var många år sedan jag red i dom så dom var inte så gamla då. Jag tror de nyare Stubben är bättre.

En sadel av hyggligt märke, (typ Hubertus, Piab, Henri de Rivel osv) brukar sjunka rejält i början men sen stanna på 2-3000:- Ligger Hubertusen bra skulle jag nog fundera på den.
 
Tycker det låter mcyket penga för båda sadlarna.
En stübben skulle jag nog inte välja att köpa pga att dom är såpass hårda för rumpan att rida i. inget för min smak iallafall..
 
Nu har jag vant mig, men ibörjan fick jag ont både i sittbenen och på knäna. Kom tillbaka från semestern nyligen och därmed ett riduppehåll på nästan två veckor. Det känns direkt i rumpan kan man säga!
 
okej, får åka tillbaka med dom och se vad jag mer kan hitta...
 
Jag har ju 0-koll på var beg sadlar är värda. Läser sådana trådar med stor nyfikenhet. Kan bara bidra med att den kostar runt 12 ny nu.

/
 
hehe, ja det är nog det enda jag visste redan.. :cool:

men tack för hjälpen iaf :D
 
jag köpte en ny stübben tristan DL för några månader sen och den är definitivt inte hård att sitta i. Tycker att den e döskön, enda nackdelen tycker jag är att den inte är så djup, annars är den kanon! :love:
 
jag var ute och red i stubbensadlen idag.. (eftersom jag som sagt inte kan rida min shrie så blev nordisen testpilot) och jag tyckte inte om den alls!
tyckte inte den var något djup, och man fick inte det stödet som ska finnas i en dressyrsadel..
så den åker tillbaka imorn..
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej! Jag hittade en av våra gamla sadlar (från 1979, märke hubertus). Efter 4h är den nu tvättad med både lädertvål och läderbalsam...
Svar
18
· Visningar
2 716
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 813
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 677
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp