Bukefalos 28 år!

Student- & hästliv i Lund

Liten

Trådstartare
Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas.

Jag har starka funderingar på att läsa Socionomprogramet i Lund med start i vår. En väldigt nära vän till mig flyttar dit i början av sommaren, en annan vän ska läsa till sjuksköterska där och jag vill bara långt bort från Stockholm.

Så nu sitter jag och undrar vad jag ska göra med hästen min. Jag är inställd på att låna ut henne på foder en tid för att tjäna ihop en rejäl buffert, eftersom studielånet inte ger budgetutrymme för problem och trassel. En del av mig vrålar "sälj!", en annan del blöder vid tanken.
Jag lär behöva bo ganska centralt och ser ingen möjlighet att ha bil. Jag måste alltså kunna ta mig kommunalt till jobb, skola, hem, stall.

Ska vi hårddra det så har jag egentligen inte råd att ha häst i nuläget heller. Jag går inte minus, men det är inte heller riktigt bra. Trodde att jag skulle bli tvungen att sälja henne pga tiden tidigare i vinter. Och f.o.m. Juni får jag 2090kr mindre i månaden (underhållsstöd från FK pga skilda föräldrar + CSN studiebidrag).

Så, ni som bor i Lund med omnejd!!! :D

Hästliv
- Hur står du med din häst, vad kostar stallhyra per månad och vad ingår?
- Skoning?
+ allt annat ni kommer på.

Studentliv
- Hur bor du, månadshyra?
- Matkostnad per månad, ungefär?
- Boendekostnader utöver hyra?
+ allt annat ni kommer på.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Nu är jag inte längre student men väl Lundabo som har häst. Jag köpte min häst när jag fortfarande studerade.

I Lunds kommun ligger södra Sveriges hästmecka. Detta tycker i vart fall jag bidrar till mycket när det gäller hästlivet.

Stallplatser finns från ca 500kr/månad i kallhyra i kollektivstall till flera tusen kronor för helinakordering. Det är i slutänden du som bestämmer vilken variant du vill satsa på.

Lund är en liten stad och en cykelstad. Det ligger dessutom en massa stall i olika prislägen inom rimligt cykelavstånd från centrum. För övrigt ligger inte alla studentbostadsområden mitt i city heller... men som sagt Lund är litet och det tar kanske 10-15 minuter att cykla in till stan från ytterkanterna.

Jag kan ta mitt boende som exempel: Jag bor i utkanten, jag har ett fält som granne till mitt hyreshus. Det tar min 10 minuter att cykla in till centrum och 15 minuter hem (det är uppförsbacke). Det tar mig 9 minuter med bil till stallet och ca 15 minuter att cykla. Hästen står uppstallad på landet.

Vad vill jag då få fram... jo, det går utmärkt att ha häst i Lund även under studietiden om man vill. Fast klart är ju att ekonomin kanske medger mindre festande i så fall.

Lunds ridhus (ridskola och privatstallar) ligger dessutom granne med ett av Lunds största studentbostadsområde (Delphi/Kämnärsrätten/Klosterängarna) bara som kuriosa.
 
Senast ändrad:
Sv: Student- & hästliv i Lund

Är du villig att kompromissa med hagstorlek så finns det määängder nästan i Lund stad typ. Det svåra mer västra Skåne är att allt är jordbruksmark och det finns massor med hästar - inte mycket till hage genrellt.

Mer koll har jag tyvärr inte, min häst har under studietiden stått kvar 20 mil norrut hos föräldrarna. Jag är inte villig att kompromissa med hagen och har letat tomt sedan juli 09 :cool:
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Det låter väldigt bra, det var mest avstånden (jobbigt med stora avstånd i händelse av brist på kollektivtrafik till vissa ställen) som oroade mig. Har en liten moped och cykel :D :angel:
Ekonomin som student (ska plugga Psykologi I i stockholm HT 2010, förutsatt att jag kommer in, parallellt med arbete för att jobba ihop en viss buffert. Men CSN-lån lär det ju bli ändå...) tillåter ju inga enorma utgifter, så jag andas ut av att veta att det finns mer än stora (dyra?) anläggningar på rimligt avstånd.

Enligt min mor är det knivigt att få bostad, vet du något om den biten?

the_connemara Kompromissa kan jag göra, men det finns ju en gräns.. Så ungefär hur små/stora hagar talar vi om?
 
Senast ändrad:
Sv: Student- & hästliv i Lund

För små :angel: Nej ärligt så varierar det ju. Men jag klassar allt man ser i med ett ögonkast som dålig hage, jag är van att bo i skogen med kuperade hagar och massa skog osv. Men kompisens medryttarhästs vinterhage precis i utkanten av Staffanstorp är väl max 100 m2 (dvs mindre än 10*10). Stället man cyklar förbi på väg dit har väl liknande vinterhagar. Men det finns säker bättre! Men det är smått, marken är dyr.

Ridskolan i Lund som ngn nämnde har två hagar, en grus o en gräs. Som knappts används och det av ridskolehästarna (jag har bott på Delfi/Kämnärsrätten och pluggar på Kemicentrum så cyklat där förbi x antal gånger under 4.5 år, en vinter var det inte ett enda spår i snön :(). Privathästarna har pass på ngn timme om dagen (om jag inte minns fel) i typ 4*4 ms rutor av stålrör. Och skrittmaskin.

Man får ju räkna med att lägga ned mycket tid på sin häst med den möjligheten till utevistelse.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Att motionera hästen är inget problem hon måste ändå gå i princip varje dag, men små fyrkantshagar t.ex. är inte ok - lite måste hon kunna röra sig när hon är ute!
Får helt enkelt åka och titta när jag hittar annons!
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Jag syftade på att de som står på LCR kanske rider två gånger om dagen och satsar på träning/tävling och värderar det högre än en större hage, vad vet jag.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Jag råkar vara mycket insatt i bostadsmarknaden i Lund via mitt jobb och det är inte lätt. Det finns mycket folk som vill bo i Lund och alldeles för få bostäder. Däremot är det inte totalt omöjligt. Är du van vid Stockholm så är det liknande. Stundentlägenheterna har novischförtur för de som kommer nya till utbildningar i Lund.

Vad gäller hagar så är inte de små frimärkena på LCR det ända som finns i området. Dock är det inte kupperat... Skåne är platt, du vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Student- & hästliv i Lund

En möjlighet är ju att hyra rum och stallplats på någon hästgård om du inte vill bo mitt i stan. Pluggar själv på SLU, 1mil från Lund och här finns det ibland annonser om stugor och rum på landet som hyrs ut.

Tycker också som ursprunglig Smålänning att hagarna här nere oftast är väldigt små, men tyvärr har man väl vant sig vid det. Något som är värt att kolla upp är vilken mark hagen finns på. Är det lerjord blir ju hagarna hemska här med våra (normalt) milda vintrar. Men sen finns det stall i min närhet som ligger nära havet och har bra hagar året runt pga sandbotten. Hade tex. en äng med sandunderlag att rida på förra vintern som var perfekt hela året, frös aldrig och blev inte gropig :)
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Jag har inte haft häst i Lund, men har pluggat och jobbat där.
Mitt tips: underskatta inte Skånetrafiken! Det finns bra och snabba bussförbindelser till t.ex. Staffanstorp och Dalby, där man säkert kan bo och ha häst lite billigare, och där hagarna kanske är större. På universitetet är det ju ofta inte förläsningar varje dag, så det är inte katastrof om man har en bit att åka till skolan. Bättre att ha nära till stallet då.

Någon som är ännu mer skåning än jag kanske kan tipsa om fler småorter i närheten, där det är häst-tätt?
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

kl
Utmed havet runt Lomma (där jag bor) och Bjärred finns mycket hästgårdar. Men ännu fler tror jag att det finns runt Dagstorpsortens ryttarförening. Dvs i närheten av Löddeköpiinge. Där finns också bättre och större områden för uteritt.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Ja i stort sett varje hästgård här i Hofterup (nära Löddeköpinge) har en liten lägenhet ovanpå stallet som man för det mesta hyr ut..Här finns också vettiga storlekar på hagar (ofta sandbotten), bra utridningsmöjligheter och Dagstorps anläggning är toppen! Tar ca 20 min med bil till Lund.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

På universitetet är det ju ofta inte förläsningar varje dag, så det är inte katastrof om man har en bit att åka till skolan. Bättre att ha nära till stallet då.

I mitt fall är det rätt nödvändigt att ha nära till både stall, skola och stad, då jag starkt misstänker att jag kommer att behöva arbeta iaf lite om möjligheten finns.



*kl*

Tack alla :bow:

Jag är en sån här jobbig typ som behöver en egen dörr att stänga och låsa om mig, så egen lägenhet är i princip ett måste. Bl.a. för att jag "är som jag är" psykiskt vi behöver inte gå djupare in på den biten, jag har ett stort behov av mitt eget space så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Student- & hästliv i Lund

Hej!

Bor och studerar i Lund och kommer till nästa månadsskifte flytta hästen till lagom cykelavstånd (4 km).

Mitt tips är att du håller utkik på blocket och sparar de annonser som verkar intressanta. Beroende på vart i Lund du kommer att bo finns det stall som ligger på cykelavstånd från de olika områdena.

Som tidigare nämnts kan du hitta stall med kallhyra från ca 900 och uppåt, därefter varierar kostnaden beroende på vad stallet kan erbjuda. Hovslagare kostar som i övriga landet.

Boende kostnad får du räkna med normal för en större stad. Jag bor med min sambo så det hjälper ju att få ner boendekostnaden en del.

Lycka till med letandet!
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Kruxet när jag ska fundera på kostnad för hovslagare och mitt eget boende, är att min nuvarande hovslagare inte försörjer sig enbart på hovslageriet och skor + verkar runt om för 500:- vilket jag vet är billigt, och att de lägenheter jag tittar på här i Stockholm har en månadshyra på 7000-12000:- :crazy: :o . Det är därför jag fiskar info bland er som bor där nere istället :D

:bow:
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Nu vet jag ju inte vad det är för storlekar på de lägenheter som du säger kostar mellan 7000kr-12000kr och inte heller läge.

Men en studentlya kan kosta mellan ca 2800kr-4500kr beroende på läge och storlek. Givetvis finns det de som kostar både mer och mindre men nu höftade jag till lite.

Företaget som hyr ut till studenter här i stan har dessutom oftast 9-månads till skillnad från det vanliga 12-månaders.

Hovslagare finns det både de som skor för en spottstyver och de som kostar mer även här.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Hästliv
- Hur står du med din häst, vad kostar stallhyra per månad och vad ingår?

Jag har min häst inackorderad på Skatteberga gård ett stenkast från Flyinge RF. Betalar 2000:-/häst eftersom jag har två där. Annars är det 2500:-/mån som gäller. Vi delar på in-/uttag och fodringar. Blir 2 pass/häst/vecka. Halm och 12 kg hö/dag ingår. Hagarna är stooooooora och finns både kuperade och platta. Vi har tillgång till en hel terrängbana, hinderpark, rundcorall, dressyrbana på gräs och 5 min skrittavstånd till 2 ridhus med 2 utebanor och en hinderbana på gräs.

- Skoning?

Jag betalar 1500:- för en skoning av min unghäst men det är för att han har specialskor. Normalpris är 900:- för en skoning. Det skulle jag säga är ett rätt normalt pris här nere. Kans slå på +/- 100:- ungefär.

Jag kör till stallet varje dag och det kostar såklart bensin. Bor numera i Malmö men är från Lund och därifrån till stallet tar det ca 15 minuter.

Ridhuskortet kostar 1800:-/termin.



Studentliv
- Hur bor du, månadshyra?

Har en 1:a i centrala Lund som är bostadsrätt. 34kvm med separat kök och badkar. Vill minnas att hyran låg på knappt 3000:-/månaden. Vi hyr ut den numera till just studenter, när planerar du att flytta ner? Vårt kontrakt med nuvarande hyresgäst går ut till sommaren vill jag minnas...

- Matkostnad per månad, ungefär?

Ca 2000:-. Handla på Willys som alla andra studenter i stan. Konsum på Mårtenstorget är dyrast i hela Sverige!
Vill man bo billigt så bor man på korridor, då slipper man hyran över sommaren dessutom. Det annonseras ganska många lägenheter i 2:a hand men ibland tar de ut hutlösa priser. Vi tar 300:-/mån utöver hyran för användning av möbler etc. i lägenheten.


- Boendekostnader utöver hyra?

El/vatten ca 500:- per kvartal.

+ allt annat ni kommer på.
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Nu vet jag ju inte vad det är för storlekar på de lägenheter som du säger kostar mellan 7000kr-12000kr och inte heller läge.

Läget är väldigt olika, men inte alltför långt ut från Stockholm stad. De för 10'-12' är nybyggen, SKB, och är ettor-treor. Gick ur SKB i höstas då jag insåg att jag ändå aldrig kommer att kunna betala de summorna. :angel:

Men en studentlya kan kosta mellan ca 2800kr-4500kr beroende på läge och storlek. Givetvis finns det de som kostar både mer och mindre men nu höftade jag till lite.

Företaget som hyr ut till studenter här i stan har dessutom oftast 9-månads till skillnad från det vanliga 12-månaders.

Hovslagare finns det både de som skor för en spottstyver och de som kostar mer även här.

Danke :bow:
 
Sv: Student- & hästliv i Lund

Studentliv
- Hur bor du, månadshyra?

Har en 1:a i centrala Lund som är bostadsrätt. 34kvm med separat kök och badkar. Vill minnas att hyran låg på knappt 3000:-/månaden. Vi hyr ut den numera till just studenter, när planerar du att flytta ner? Vårt kontrakt med nuvarande hyresgäst går ut till sommaren vill jag minnas...

- Matkostnad per månad, ungefär?

Ca 2000:-. Handla på Willys som alla andra studenter i stan. Konsum på Mårtenstorget är dyrast i hela Sverige!
Vill man bo billigt så bor man på korridor, då slipper man hyran över sommaren dessutom. Det annonseras ganska många lägenheter i 2:a hand men ibland tar de ut hutlösa priser. Vi tar 300:-/mån utöver hyran för användning av möbler etc. i lägenheten.

Det låter bra, men dels har jag möbler osv. (samt tre råttor med bur) och dels blir det inte förrän till VT2010 alt HT2011 beroende på hur kursen jag ska läsa på Stockholms Universitet HT2010 avslutas helt, den är på 30HP. och beroende på när jag kommer in, förstås. Lund är i nuläget 1ahandsval, Norrköping 2a.


:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 332
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i...
Svar
16
· Visningar
4 696
Senast: Modig_Korn
·
Ekonomi & Juridik Moderator får flytta om det ligger tokigt. Tyckte att ekonomi var mest passande iom att detta inte rör utbidning inom hästsektorn sas...
2
Svar
35
· Visningar
4 275
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hur ska man kunna gå vidare i sitt hästeri när man är fattig? Jag känner hela tiden att jag kört fast, jag försöker hela tiden att tänka...
2
Svar
35
· Visningar
2 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp