Studenter med hund!

marengo

Trådstartare
Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i en studentlägenhet. Har alltid velat ha hund och vill skaffa en så fort jag har möjlighet, men har lite svårt att se hur man har möjlighet under studietiden (som för mig kommer vara i 5 år). Men det är så många andra studenter som har hund, så jag är nyfiken på hur ni får det att gå ihop. Jag kommer ta fullt studielån, och försöka skaffa ett extrajobb, men kan inte räkna med den inkomsten (kanske inte ens har tid med extrajobb med hund). Kommer studera på heltid och bo i studentlägenhet, dvs inte så stort. Har inga planer på att skaffa hund första året, eller ens andra, men kan jag få saker och ting att gå ihop (och inte bara med nöd och näppe) så hade jag velat skaffa hund en bit in på utbildningen.

Så, ni som studerar och har hund;
Pluggar ni på heltid? Hur många timmar om dagen är ni i skolan och hur mycket tid kan ni lägga på hunden?
Har ni råd med bara studiebidrag + studielån? Hur stor buffert har ni till hunden? Vad kostar hunden per månad och hur stor är den (jag är intresserad av att ha en hund i större storlek och då ökar ju kostnaderna)?
Hur bor ni? Funkar det att ha hunden i studentlägenhet (dvs är lägenheten tillräckligt "stor" och lämplig för hunden, inte huruvida hyresägaren tillåter det)?
Vad har ni fått/får ni offra för övriga aktiviteter eller rent socialt för att kunna ha hund?
Hur tänker ni med framtiden med jobb och tid? Jag kommer inte ha möjlighet att ha med hunden på jobbet. Hur tänker studenter som skaffar hund? Att ni ska ha hunden på hunddagis när ni väl kommer ut i arbetslivet, eller finns det någon annan i dess närhet som kan ta hand om den under dagarna?
Hur tänker ni om hunden blir sjuk och det hindrar er från att delta i undervisningen?

Slutligen - är det något jag har missat som man också måste ta i beräkning när man går i hundköpartankar och är student?
 
Nu är det ett tag sedan jag var student, så jag minns inte allt (däremot minns jag att föräldrarna hjälpte till enormt mycket ekonomiskt, det har de alltid gjort vare sig jag velat det eller inte).

När jag tog hem min första tik så blev det ungefär: vakna, äta, rasta hund, gå i skolan, rasta hund på lunchen, gå i skolan, rasta hund, äta, vara med hund, rasta hund, sova. Någonstans klämdes såklart långpromenad in också.

Ungefär likadant är det nu, med undantag att jag jobbar några få timmar på dagen och utbildar mig till hundmassör vilket gör att jag är upptagen ganska många kvällar. På morgonen sköter jag hundmotionen, sedan är någon förälder hundvakt vid behov, när jag kommer hem är det direkt ut på rastningsrunda och sedan blir det två till kortare rastningar innan läggdags. Om du redan nu vet att hunden inte kommer kunna vara med på jobbet, då gäller det att sätta sig in i hur det fungerar på hunddagis eller ha annan ordentlig plan, för ingen hund ska behöva sitta ensam hela dagarna, många hundar klarar det inte heller.

När jag pluggade hade jag någon jättebra plan för hur allt skulle bli i framtiden, för hur jag skulle lösa det med hund och hunddagis och Ensamhetsträning och allt vad det var. Inget blev som planerat, inte på någon detalj alls. Där någonstans tvingades jag inse att det enda som är viktigt, för mig, är att jag är fullt införstådd med vad hundägandet kräver för att då kunna anpassa livet efter hunden. Det är nämligen det jag gör, jag anpassar allt från jobbsökande och bostad och bil och umgänge osv efter hur det ska fungera med hund. Det är inget jag jättemedvetet tänker på, utan det bara blir.

Det enda jag riktigt planerar, det är valet av hund jag köper. Det ska vara en sund hund (så att livet blir roligt och veterinärbesöken förhoppningsvis få), en hund som passar mig mentalt och en hund som kanske är lite lugnare än nödvändigt. De aktiva dagarna och mina lediga dagar, då skulle jag absolut kunna vara ute i skogen med en rejäl brukshund och träna allt tänkbart med den. Men de långa arbetsdagarna, de tunga dagarna med uselt väder och i framtiden när jag kanske jobbar annorlunda, då känns det bra att ha en hund som inte kräver speciellt mycket, som är lycklig ändå.
 
Nu är det ett tag sedan jag var student, så jag minns inte allt (däremot minns jag att föräldrarna hjälpte till enormt mycket ekonomiskt, det har de alltid gjort vare sig jag velat det eller inte).

När jag tog hem min första tik så blev det ungefär: vakna, äta, rasta hund, gå i skolan, rasta hund på lunchen, gå i skolan, rasta hund, äta, vara med hund, rasta hund, sova. Någonstans klämdes såklart långpromenad in också.

Ungefär likadant är det nu, med undantag att jag jobbar några få timmar på dagen och utbildar mig till hundmassör vilket gör att jag är upptagen ganska många kvällar. På morgonen sköter jag hundmotionen, sedan är någon förälder hundvakt vid behov, när jag kommer hem är det direkt ut på rastningsrunda och sedan blir det två till kortare rastningar innan läggdags. Om du redan nu vet att hunden inte kommer kunna vara med på jobbet, då gäller det att sätta sig in i hur det fungerar på hunddagis eller ha annan ordentlig plan, för ingen hund ska behöva sitta ensam hela dagarna, många hundar klarar det inte heller.

När jag pluggade hade jag någon jättebra plan för hur allt skulle bli i framtiden, för hur jag skulle lösa det med hund och hunddagis och Ensamhetsträning och allt vad det var. Inget blev som planerat, inte på någon detalj alls. Där någonstans tvingades jag inse att det enda som är viktigt, för mig, är att jag är fullt införstådd med vad hundägandet kräver för att då kunna anpassa livet efter hunden. Det är nämligen det jag gör, jag anpassar allt från jobbsökande och bostad och bil och umgänge osv efter hur det ska fungera med hund. Det är inget jag jättemedvetet tänker på, utan det bara blir.

Det enda jag riktigt planerar, det är valet av hund jag köper. Det ska vara en sund hund (så att livet blir roligt och veterinärbesöken förhoppningsvis få), en hund som passar mig mentalt och en hund som kanske är lite lugnare än nödvändigt. De aktiva dagarna och mina lediga dagar, då skulle jag absolut kunna vara ute i skogen med en rejäl brukshund och träna allt tänkbart med den. Men de långa arbetsdagarna, de tunga dagarna med uselt väder och i framtiden när jag kanske jobbar annorlunda, då känns det bra att ha en hund som inte kräver speciellt mycket, som är lycklig ändå.

Vad har du för typ av hund och hur mycket kostar den/månad, allt inkluderat? Antar att kostnaderna ser likadana ut oavsett om man pluggar eller jobbar, med undantag att man kanske snålar lite med det man kan snåla med som student :)
 
Vad har du för typ av hund och hur mycket kostar den/månad, allt inkluderat? Antar att kostnaderna ser likadana ut oavsett om man pluggar eller jobbar, med undantag att man kanske snålar lite med det man kan snåla med som student :)

Jag har saluki :) räknar det själv som aktiv sällskapshund, men beroende på vem du frågar kan du få höra allt från soffprydnad till jakthund. I grunden är det jakthund och de är jaktidioter. Deras jakt är dock att springa ikapp och fälla byten, något de inte får göra i Sverige. Det gör dock att de är väldigt glada så länge de får bra fysisk motion och får springa lösa regelbundet, vilket passar mig bra. Tikarna jag haft har varit ca 63cm höga och vägt ca 20kg, mest långa ben på dem :p hanarna kan dock vara ca 70cm och väga ca 30kg. Finns många varianter inom rasen.

Kostnader per hund...
Försäkringen kostar ca 3000kr/år.
Maten kostar ca 450kr en dyr månad. (Jag barfar, blandar eget och får ibland gratis hundmat från små gårdar, slakterier osv)
Det går åt kanske en rulle bajspåsar per månad, ca 30kr.

Sedan behövs ju täcken, sele, koppel och eventuell träningsutrustning, men det ser jag som engångskostnader.

Nu behöver jag inte hunddagis eller så, men tippar på att sådant kostar 2000-3000kr/mån.

Pengarna som blir över, de lägger jag på tävlingar, träningar, klubbmedlemskap osv, så det finns ingen risk att pengarna ligger och skräpar på bankkontot i slutet av månaden ;) (självklart sätter jag undan så mycket som möjligt på ett sparkonto också, de pengarna används om vi behöver till veterinär. Ett stort sådant konto är väldigt bra att ha...)
 
Jag pluggar heltid och jobbar kvällar ibland. Har i regel föreläsning 2-3 halvdagar i veckan, när jag har heldagar får hundarna vara hos en kompis eller hos mina föräldrar. Jag har två hundar och även daghund vissa dagar, men hon får bara hänga på det som vi gör - jag tränar inte henne. Utöver tiden i skolan måste jag ju plugga hemma några timmar varje dag, och de dagar som jag inte har skola brukar jag gå till biblioteket ett par timmar för jag får mer gjort där. Det blir ändå många timmar över varje dag som jag kan lägga på hundarna. De får i regel en långpromenad och några kortare svängar. Lite tricksträning eller godissök på det, också träning på klubben eller spår ett par dagar i veckan. Det varierar lite från vecka till vecka och årstid.

Jag har ingen gigantisk buffert, jag har istället snälla föräldrar och syskon + en bra försäkring. Innan jag skaffade hund frågade jag om jag kunde få låna pengar av familjen om hunden skulle bli sjuk. Mina två hundar tillsammans kostar 1100 kr för mat och försäkring. Försäkring 500 och mat 600. De väger tillsammans 21 kg och äter vom och hundemat (färsfoder). Andra kostnader tillkommer ju också, men jag köper inte nya leksaker, täcken och koppel osv. förrän det verkligen behövs. Hundarna bryr sig ju inte ;)

Vi bor i en etta på 26 kvadrat, det är inga problem. De vilar ju inne. Däremot får jag erkänna att jag inte har nåt vidare socialt liv, haha ;) Jag umgås med hundfolk, så enkelt är det. Har ett par kompisar utanför den kretsen, men jag festar inte eller så. Här läggs det spår på kvällarna! :D

Min plan är att hundarna ska vara hos dagmatte eller på hunddagis i framtiden. Har hunnit jobba ett tag sedan jag skaffade den första hunden, och under den tiden var han hos dagmatte. Drömmen är ju att kunna ha med dem på jobbet, men förmodligen kan jag inte det.

Skulle någon av hundarna bli sjuka nu skulle jag pussla med kompisar och föräldrar. Finns ingen annan möjlighet skulle jag ärligt talat skippa undervisningen den dagen och plugga hemifrån.
 
Jag pluggar heltid och jobbar kvällar ibland. Har i regel föreläsning 2-3 halvdagar i veckan, när jag har heldagar får hundarna vara hos en kompis eller hos mina föräldrar. Jag har två hundar och även daghund vissa dagar, men hon får bara hänga på det som vi gör - jag tränar inte henne. Utöver tiden i skolan måste jag ju plugga hemma några timmar varje dag, och de dagar som jag inte har skola brukar jag gå till biblioteket ett par timmar för jag får mer gjort där. Det blir ändå många timmar över varje dag som jag kan lägga på hundarna. De får i regel en långpromenad och några kortare svängar. Lite tricksträning eller godissök på det, också träning på klubben eller spår ett par dagar i veckan. Det varierar lite från vecka till vecka och årstid.

Jag har ingen gigantisk buffert, jag har istället snälla föräldrar och syskon + en bra försäkring. Innan jag skaffade hund frågade jag om jag kunde få låna pengar av familjen om hunden skulle bli sjuk. Mina två hundar tillsammans kostar 1100 kr för mat och försäkring. Försäkring 500 och mat 600. De väger tillsammans 21 kg och äter vom och hundemat (färsfoder). Andra kostnader tillkommer ju också, men jag köper inte nya leksaker, täcken och koppel osv. förrän det verkligen behövs. Hundarna bryr sig ju inte ;)

Vi bor i en etta på 26 kvadrat, det är inga problem. De vilar ju inne. Däremot får jag erkänna att jag inte har nåt vidare socialt liv, haha ;) Jag umgås med hundfolk, så enkelt är det. Har ett par kompisar utanför den kretsen, men jag festar inte eller så. Här läggs det spår på kvällarna! :D

Min plan är att hundarna ska vara hos dagmatte eller på hunddagis i framtiden. Har hunnit jobba ett tag sedan jag skaffade den första hunden, och under den tiden var han hos dagmatte. Drömmen är ju att kunna ha med dem på jobbet, men förmodligen kan jag inte det.

Skulle någon av hundarna bli sjuka nu skulle jag pussla med kompisar och föräldrar. Finns ingen annan möjlighet skulle jag ärligt talat skippa undervisningen den dagen och plugga hemifrån.

Får man fråga vad du läser för utbildning? Jag ska börja på apotekarutbildningen, men har ingen aning om det är skola 8-17 varje dag i fem år som gäller, eller om det kommer vara en del plugg hemma. Hur brukar det vara på en universitet/högskoleutbildning? Senast jag gick i skolan var gymnasiet, och det är ju lite annorlunda där :D

Hur mycket träning kräver dina hundar? Alla de raser jag har haft som "drömhundar" sedan många år tillbaka är alla krävande hundar, och det känns orimligt att jag skulle hinna lägga ner all den tid på hunden som en sådan hund behöver (schäfer, rottis), och samtidigt ha tid för skolan. Vill inte heller köpa en ras jag egentligen inte vill ha bara för att ha hund, då får jag vänta. Men finns massor med fina hundar, kanske finns någon jag inte har tänkt på som hade passat utmärkt :)

Jag kommer tyvärr inte ha någon hjälp av familj och vänner då jag kommer flytta till en annan stad fyra timmar bort - såvida jag inte träffar någon på studieorten som tycker det är skoj med hund och kan tänka sig att vara hundvakt. Min familj kan passa hunden en helg om jag kommer och lämnar den, och de kommer till viss del vilja hjälpa till där de kan, men som sagt - vill inte räkna med att jag får någon hjälp. Behöver jag hjälp ekonomiskt eller tidsmässigt för att ha hund så får jag strunta i det.

Jag har en bra buffert om det skulle hända något, men den vanliga månadskostnaden måste kunna täckas av studielånet, vill inte använda sparpengar till att betala det :)
 
Så, ni som studerar och har hund;
Pluggar ni på heltid? Hur många timmar om dagen är ni i skolan och hur mycket tid kan ni lägga på hunden?
Har ni råd med bara studiebidrag + studielån? Hur stor buffert har ni till hunden? Vad kostar hunden per månad och hur stor är den (jag är intresserad av att ha en hund i större storlek och då ökar ju kostnaderna)?
Hur bor ni? Funkar det att ha hunden i studentlägenhet (dvs är lägenheten tillräckligt "stor" och lämplig för hunden, inte huruvida hyresägaren tillåter det)?
Vad har ni fått/får ni offra för övriga aktiviteter eller rent socialt för att kunna ha hund?
Hur tänker ni med framtiden med jobb och tid? Jag kommer inte ha möjlighet att ha med hunden på jobbet. Hur tänker studenter som skaffar hund? Att ni ska ha hunden på hunddagis när ni väl kommer ut i arbetslivet, eller finns det någon annan i dess närhet som kan ta hand om den under dagarna?
Hur tänker ni om hunden blir sjuk och det hindrar er från att delta i undervisningen?

Slutligen - är det något jag har missat som man också måste ta i beräkning när man går i hundköpartankar och är student?

Jag pluggar heltid på en krävande utbildning med mycket lektioner (ej obligatoriska). Att det fungerar att ha hund beror på att jag och min sambo (som också pluggar en liknande utbildning) kan turas om att vara i skolan så att hunden slipper vara hemma själv många timmar varje dag. Eftersom jag har hund och har vant mig att studera hemma så är jag på universitetet mycket mindre tid än klasskamraterna, men har man svårt att plugga själv eller vill ha det sociala i att studera tillsammans så är det väldigt svårt att ha hund. Men mycket beror ju såklart på hur utbildningen ser ut med lektioner, obligatoriska moment och svårighetsgrad. Ett tips är ju precis som du säger att vänta minst 1 år med att skaffa hund så att man lär sig hur man föredrar att studera och hur utbildningen går till.

Jag är fodervärd och har inga andra kostnader än foder och leksaker vilket är väldigt skönt då man inte behöver oroa sig över dyra veterinärräkningar eller liknande. Foderavtalet är också på begränsad tid så jag kommer lämna tillbaka hunden innan jag slutar studierna.

Jag har inga andra kompisar eller så i samma stad som kan hjälpa till att passa hunden vilket är tråkigt då det är svårt att kunna vara med på sociala aktiviteter. Nu kan vi turas om att vara med på sociala aktiviteter men hade jag haft hunden helt själv så hade jag förmodligen känt mig väldigt bunden.

Något att tänka på är väl att som studierna har många obligatoriska moment (och långa sådana) så måste man nog ha tillgång till hundvakt av något slag, både om hunden blir sjuk och när den är ung.
 
Hur fixar ni hundägandet med ekonomin, tid och allt vad det heter? Jag ska börja plugga till hösten och därmed flytta hemifrån och in i en studentlägenhet. Har alltid velat ha hund och vill skaffa en så fort jag har möjlighet, men har lite svårt att se hur man har möjlighet under studietiden (som för mig kommer vara i 5 år). Men det är så många andra studenter som har hund, så jag är nyfiken på hur ni får det att gå ihop. Jag kommer ta fullt studielån, och försöka skaffa ett extrajobb, men kan inte räkna med den inkomsten (kanske inte ens har tid med extrajobb med hund). Kommer studera på heltid och bo i studentlägenhet, dvs inte så stort. Har inga planer på att skaffa hund första året, eller ens andra, men kan jag få saker och ting att gå ihop (och inte bara med nöd och näppe) så hade jag velat skaffa hund en bit in på utbildningen.

Så, ni som studerar och har hund;
Pluggar ni på heltid? Hur många timmar om dagen är ni i skolan och hur mycket tid kan ni lägga på hunden?
Har ni råd med bara studiebidrag + studielån? Hur stor buffert har ni till hunden? Vad kostar hunden per månad och hur stor är den (jag är intresserad av att ha en hund i större storlek och då ökar ju kostnaderna)?
Hur bor ni? Funkar det att ha hunden i studentlägenhet (dvs är lägenheten tillräckligt "stor" och lämplig för hunden, inte huruvida hyresägaren tillåter det)?
Vad har ni fått/får ni offra för övriga aktiviteter eller rent socialt för att kunna ha hund?
Hur tänker ni med framtiden med jobb och tid? Jag kommer inte ha möjlighet att ha med hunden på jobbet. Hur tänker studenter som skaffar hund? Att ni ska ha hunden på hunddagis när ni väl kommer ut i arbetslivet, eller finns det någon annan i dess närhet som kan ta hand om den under dagarna?
Hur tänker ni om hunden blir sjuk och det hindrar er från att delta i undervisningen?

Slutligen - är det något jag har missat som man också måste ta i beräkning när man går i hundköpartankar och är student?
Pluggade heltid på distans (= hemma hela tiden) under våren nu. Jag klarade mig fint på lån+bidrag och hade ungefär 10'000 kr undansparat sedan innan (inte bara till hunden utan till valfritt nödläge). Jag bor i en etta på 50 kvadrat och har en borzoi som är 85 cm hög och väger 40 kg. Mat + försäkring kostar ca 850 kr per månad. Jag upplever inte att lägenhetens storlek har varit några problem alls. Borzoier är lugna hundar som mest ligger och sover när dom är inne, så det har aldrig funnits behov av en stor lägenhet av den anledningen. Sen har jag också valt att träna min hund så att han förstår att när man är inomhus så tar man det lugnt, det är ingen lekstuga och man springer inte runt och flänger.

Det jag fått offra är att inte kunna vara hos vänner så mycket. Kan inte vara borta över natten, kan inte vara ute och ha roligt hela dagen och sedan åka hem till en vänn på kvällen utan besök måste hållas inom en sån tidsram att det är okej för hunden. Han har inga problem alls att vara ensam, men han måste ändå få komma ut och rastas och få mat, så det går inte för sig att vara borta hela dagen.

Gällande jobb så har jag just nu ett jobb som innebär att jag jobbar hemifrån, vilket är skönt, men jag vet samtidigt att det också är ett jobb jag inte kommer kunna ha för alltid utan att det bara är tillfälligt. När jag senare har ett mer vanligt jobb där man är borta så kommer jag anpassa mig med dagmatte/hem och rasta på lunchen efter bästa förmåga, så det är jag inte oroad för.

Gällande sjukdom så är det inte ett problem i dagsläget, men iom att det är så pass vanligt med husdjur idag så är de flesta lärare och arbetsgivare så pass medvetna att det sällan brukar bli problem om man måste vara hemma och passa någon dag. Obligatoriska uppgifter i skolan kan man alltid göra om senare när det är omprovstillfällen och missad undervisning får man läsa ikapp hemma helt enkelt.

Det viktigaste jag skulle säga är att man tänker långsiktigt. Det är himla lätt att vara så uppslukad av hundköpartankar att man tänker "äh, det ordnar sig nog på något sätt" när man tänker på framtiden. Det är rätt vanskligt att tänka så. Hundar lever ju vanligtvis 10-12 år och även om man aldrig kan säga i förväg hur ens liv kommer förändras under den tiden så är det ändå viktigt att man har någon form av idé om vad man har för möjligheter i olika situationer. Vad gör jag om jag får jobb på annan ort? Vad gör jag om jag plötsligt blir arbetslös? Kommer jag klara att ha hunden då? Tänk mer långsiktigt istället för att bara räkna på hur ditt liv ser ut här och nu.
 
Har fram till nyligen varit student på heltid med två hundar i större modell, dock har jag sambo men även han är student.
Tack vare att många föreläsningar på högskolan inte varit obligatoriska har det inte varit allt för svårt att pussla ihop tiden så de inte behövt vara själva några längre stunder.
Kostnaden för mat+ försäkring ligger på ca 2000 /mån sen tillkommer det hundpåsar, ben/godis/leksaker och allt sådant där men det är inga större utgifter. Sedan försöker jag även spara undan några hundra på deras konto varje månad också.
Har ingen jätte stor buffert i dagsläget p g a många veterinärbesök senaste men har en bra försäkring så känner mig ändå lugn.
Men försöker ha åtminstone 2 självrisker på deras konto ( har fast självrisk på våra hundars försäkring)
Sen tillkommer ju även utställningsavgifter, kursavgifter och allt sådant om man vill pyssla med det, och det har varit lite svårare att få pengarna att räcka till ibland, men då har man fått prioritera:)

Hundarna är mitt allt i princip, vilket gör att jag prioriterar dem som nummer ett oavsett vad och känner därför att jag inte "offrat" så mycket. Sen har jag ju visserligen min sambo som kan vara hemma med dem om det skulle klämma.
Vi bor i en trea så boendeytan är det inga problem med, även om jag önskade att vi hade egen trädgård som hundarna hade kunnat springa i :p

Inför framtiden med jobb så hoppas jag antingen vi kan pussla med schema som vi gjorde förr när vi arbetade eller så får man lösa det igenom att söka en dagmatte/husse eller plats på hunddagis. :)
 
Skaffade vår hund sista året jag studerade och då hade jag väldigt lite närvarotimmar i skolan, så där är jag nog fel person att svara på dina frågor. Däremot hade jag häst under hela min studietid och det som jag tror är nyckeln är att måste vara villig att anpassa sig efter djurets behov, oavsett vilket djur det nu är frågan om. Precis som @Red_Chili skriver så har jag också mer eller mindre planerat mitt liv och min tillvaro efter djuren, dom har varit första prioritet. Vänner, festande, studieliv o.s.v. har gått bort och det är inte något jag sörjer heller, hästen har alltid varit det som drivit mig i vardagen. :) Tror det är lite den inställningen man behöver ha också.

Sen är det förstås väldigt annorlunda att ha en häst mot att ha en hund, hästen kräver ju mer ekonomi medan hunden istället behöver sina mattetimmar varje dag på ett annat sätt. Rent ekonomiskt tror jag knappast det är något problem att hålla en hund under studietiden om man verkligen vill det, däremot hade jag varit mer bekymrad över ensamtider och hur man ordnar det med hundpassning o.s.v.
 
Och ett tips ; se till att det att ha drulle-försäkring.
Förlorat en dator och senast idag gick mobilen sönder p g a jyckarna!:grin::p
 
Får man fråga vad du läser för utbildning? Jag ska börja på apotekarutbildningen, men har ingen aning om det är skola 8-17 varje dag i fem år som gäller, eller om det kommer vara en del plugg hemma. Hur brukar det vara på en universitet/högskoleutbildning? Senast jag gick i skolan var gymnasiet, och det är ju lite annorlunda där :D

Hur mycket träning kräver dina hundar? Alla de raser jag har haft som "drömhundar" sedan många år tillbaka är alla krävande hundar, och det känns orimligt att jag skulle hinna lägga ner all den tid på hunden som en sådan hund behöver (schäfer, rottis), och samtidigt ha tid för skolan. Vill inte heller köpa en ras jag egentligen inte vill ha bara för att ha hund, då får jag vänta. Men finns massor med fina hundar, kanske finns någon jag inte har tänkt på som hade passat utmärkt :)

Jag kommer tyvärr inte ha någon hjälp av familj och vänner då jag kommer flytta till en annan stad fyra timmar bort - såvida jag inte träffar någon på studieorten som tycker det är skoj med hund och kan tänka sig att vara hundvakt. Min familj kan passa hunden en helg om jag kommer och lämnar den, och de kommer till viss del vilja hjälpa till där de kan, men som sagt - vill inte räkna med att jag får någon hjälp. Behöver jag hjälp ekonomiskt eller tidsmässigt för att ha hund så får jag strunta i det.

Jag har en bra buffert om det skulle hända något, men den vanliga månadskostnaden måste kunna täckas av studielånet, vill inte använda sparpengar till att betala det :)

Jag läser språkvetare :) Det är rätt olika hur mycket tid det är i skolan, en del har heldagar 8-17 och andra läser som jag.

Jag har en cavalier och en pumi. Pumin skaffade jag just för att jag vill träna mer... Det låter ju klokt att inte skaffa en hund bara för att, trist att vara besviken på sin hund för att den inte är vad man vill. Allt beror jag på vad du vill göra med hunden
:)

När jag bott på annan ort har jag haft turen att hitta bra dagmatte, men det kan ju vara lite klurigt ibland. Och hunddagis blir dyrt för en student. Däremot får du nog räkna med att du kommer behöva hjälp nån gång med passning, om man t.ex. har grupparbeten och föreläsning.

Som sagt, jag har inga problem med att leva på studiemedlet och ha hund.
 
Jag pluggar heltid på Komvux och när jag är färdig där ska jag direkt till högskolan. Jag läser en del kurser på distans, som mest läste jag 300 p i skolan och 100 p på distans. Det var ungefär 12 timmar i veckan i skolan, längsta dagen var 4 timmar. Alltså inga problem, mina hundar kan vara ensamma hemma den tiden och när jag kommer hem har jag massa tid kvar på dagen till att aktivera dem :)

Jag har två hundar som är hyfsat aktiva, 55 kg tillsammans. Betalar ca 5000 kr i försäkring per år, för båda. Mat ca 1000 kr/mån för båda. Sen tränar jag och ställer ut, så det blir ju såna utgifter också men det är sånt jag väljer att prioritera. Ibland kanske jag måste lägga pengarna på viktigare saker o då får jag välja bort utställningar o sånt. Fast det har hittills aldrig hänt ;)

Jag bor i en bostadsrätt på 50 kvm med min sambo. Vi betalar ca 3600 i hyra, 200 kr el och 400 kr internet i månaden ungefär. Matbudget på 2600 kr/mån. Detta är saker vi delar på.

Utöver det har jag en volvo kombi, betalar ca 2000 kr för avbetalning och försäkring per månad. Tankar en full tank i månaden och sen anpassar jag mig så att den tanken räcker, ca 800 kr.

Pengar till veterinär har jag lånat av min moster då min egen budget tyvärr tog slut. Har tur att ha täta, hundfolk till släktingar ;) har tyvärr missat mycket i skolan pga sjuka hundar nu i våras. Men klarade kurserna iallafall :)

Det är nog de utgifter jag har tror jag.. Klarar mig oförskämt bra på studiebidrag+lån.

Vid behov i framtiden så får det bli hunddagis eller dagmatte, men vi tar det som det kommer. Storlek på lägenhet har aldrig skrämt mig, inne sover ju hunden mest? :D
 
Det var några år sen nu, men när jag pluggade (är sjuksköterska) hade jag hund, en den största delen av min studietid men det sista året hade jag två, och det fungerade bra ekonomiskt. Jag jobbade natt inom vården på somrarna och sparade alla pengar för att ha till oförutsedda utgifter. Min utbildning bestod oftast i max två föreläsningar per dag, 9-12 och 13-16, vilket ju är utmärkta tider när man har en hund som kan vara ensam. Bara cyklade hem på lunchrasten för att rasta honom. Jag bodde i en etta på 35 kvadrat, men min hund sov bara när han var inne så det spelade ingen roll att det var trångt.
I min utbildning ingick också en hel del praktikperioder, vilket innebar både restid och heldagar, vissa perioder bara dagtid mån-fre. Jag löste dessa perioder på olika sätt, oftast genom att anlita en privat dagmatte (satte ut annons på blocket och betalade cirka 100 kr/dag) eller så var hunden/hundarna hos vänner eller familj. Det gick relativt bra att "hanka sig fram" på detta vis.

Rent ekonomiskt hade jag tur som hade en frisk hund. Några få små incidenter med veterinärutgifter blev det på de tre åren, men ingenting som ekonomin inte hade utrymme för. Jag hade råd att gå hundkurser, tävla, åka på läger osv. Sista året hade jag till och med en liten bil. Men jag hade verkligen inga andra intressen än hunden, köpte sällan kläder mer än när det var rea, och åt billig mat. Jag var mycket sällan ute och festade och umgicks egentligen mest med hundklubbsfolk.
 
Jag har precis avslutat en femårig utbildning och haft hund i ungefär ett år. Jag kan helt ärligt säga att jag inte skulle haft tid med hund de första åren. En krävande utbildning i kombination med andra intressen (hästar) och önskan om ett socialt liv gjorde att jag hade uppehåll med hundägandet från det att jag flyttade hemifrån. Ekonomiskt hade det nog inte varit några problem. Jag tog fullt studielån + bidrag och bodde i en etta på 25kvm för 3400 kr, inkl. el.

Förra året kände jag att jag var ganska färdig med att vara sektionsaktiv och jag hade hunnit med att skaffa mig ett stort nätverk av nya vänner. Dessutom flyttade jag ihop med min pojkvän i en trea på 77 kvm, vilket utöver mer plats för avskilt plugg även innebär att vi kan avlasta varandra beroende på vem som har mest att göra. Jag doktorerar och han pluggar fortfarande, vi har bil och större inkomst och ja, ett helt annat läge för hund nu. Det hade väl gått, med mycket pysslande, att ha hund redan i ettan men jag hade nog haft svårt att få ihop en vardag som passar mig - där jag kan träna hund utan dåligt samvete för att jag inte pluggar, plugga utan dåligt samvete för att jag inte tränar hund, resa, festa och vara spontan. Men vi är alla olika och jag tycker att du definitivt ska skaffa hund om du vill det. Vill man tillräckligt mycket så klarar man det. :)
 
Insåg att jag inte svarade på alla frågor.

Pluggar ni på heltid? Hur många timmar om dagen är ni i skolan och hur mycket tid kan ni lägga på hunden?
Ja, och senaste året har jag även jobbat 30% på universitetet med undervisning. Jag och sambo turas om att vara på universitetet och försöker dela upp det att en är där fm och en em, men ibland funkar inte det heller. Hunden behöver i alla fall aldrig vara ensam mer än 3h, och det brukar inte vara så svårt att pussla ihop om man är två.

Har ni råd med bara studiebidrag + studielån?
Ja, det hade vi. Dock var vi två. Under sitt första levnadsår hade vi dock otur med både hund och bil vilket kostade oss mycket. Bilen reparerade vi för 8k en månad och veterinärskostnader på 5k samma månad.

Hur stor buffert har ni till hunden? Vad kostar hunden per månad och hur stor är den?
Har en buffert till "allt" och inte bara till hunden så det är svårt att säga. Jag skulle inte känna mig trygg utan en hundbuffert på i alla fall 50k, tänker jag. Jag vet inte riktigt vad hunden kostar per månad, men 800 kr går till hundmat i alla fall och 560 till träning. Jag orkar inte tänka ut hur mycket försäkringen blir i månaden. :)

Hur bor ni? Funkar det att ha hunden i studentlägenhet (dvs är lägenheten tillräckligt "stor" och lämplig för hunden, inte huruvida hyresägaren tillåter det)?

Som sagt, numera i en trea på 77kvm. Tidigare i studentlägenhet på 25kvm och det hade fungerat, men jag behöver nog ett eget rum för att kunna koncentrera mig på jobb och plugg. Men det är ju bara jag. Dock (även om detta inte var vad du frågade) så tillät inte de som tillhandahöll studentlägenheter att man hade hund.

Vad har ni fått/får ni offra för övriga aktiviteter eller rent socialt för att kunna ha hund?
Fester, resor,... ja, det är ganska mycket. Samtidigt har vi "lekt av oss" lite innan vi skaffade hunden, så det är ingenting vi saknar så. Det är väl framför allt det spontana som går bort. Planerar man kan man fortfarande göra "allt".

Hur tänker ni med framtiden med jobb och tid? Jag kommer inte ha möjlighet att ha med hunden på jobbet. Hur tänker studenter som skaffar hund? Att ni ska ha hunden på hunddagis när ni väl kommer ut i arbetslivet, eller finns det någon annan i dess närhet som kan ta hand om den under dagarna?
Jag doktorerar vilket ger mig mycket tid att vara med hunden och det var väl i tankarna redan när vi skaffade henne, även om ingenting var hugget i sten. Jag tänker att det inte går att planera fem år i förväg för det inte är möjligt att veta hur livet ser ut då och att man löser det när situationen dyker upp. Jag har helst inte hunden på hunddagis, men skulle det krisa är det ju en möjlighet.

Hur tänker ni om hunden blir sjuk och det hindrar er från att delta i undervisningen?

Här är det bra att vara två. Är man inte det så, tja.... fördelen med universitetet är ju att ganska mycket inte är obligatoriskt och att det är möjligt att ta igen vid senare tillfälle. Det går i regel att klara kurser utan att delta på föreläsningar osv., även om det ställer höga krav på ens egen studieteknik.
 
Blev hundlös i början av april när min 14åriga hund fick avlivas, men kan ju svara ändå så gott det går (mest för att jag själv funderar på att skaffa hund igen).

Pluggar ni på heltid?
Pluggar på 100% med två obligatoriska sommarkurser. Har tre terminer och en sommarkurs kvar, ska ha sommarkursen i slutet av juli. Men kolla upp eventuella sommarkurser lång tid innan, för programansvariga kan vara otydliga med att nämna att de är obligatoriska eller att de ens finns (om de finns).

Hur många timmar om dagen är ni i skolan och hur mycket tid kan ni lägga på hunden?
Första terminen var mest halvdagar, från 9 till 12. Men eftersom min hund var tvungen att gå på hunddagis och jag betalade per dag (150kr) så lät jag henne vara kvar där så länge som möjligt (så att jag kunde handla mat, tvätta osv ostört, eftersom hon inte kunde lämnas ensam mer än 1 minut).

Har ni råd med bara studiebidrag + studielån?
Jag tog (och tar fortfarande) bara studielån på vårterminen, men jag hade pengar sparade sen innan och min mamma hjälpte till att betala hyran eller dagis då och då. Det är ju väldigt lite spelrum dock om hunden blir sjuk. (Min katt blev sjuk och fick ta prover för 3000kr bara för att avlivas veckan efter för 1000kr).

Hur stor buffert har ni till hunden?
Hade nog ingen buffert så sett, men pengar kan man ju alltid få tag på om det kniper. Även om alla sätt kanske inte alltid är så bra... Men man får väl tänka sig att bufferten ligger i självrisken hos vet enligt den försäkring man har, plus lite till.

Hur bor ni?
Första året bodde jag i en hyreslägenhet inne i en stad, med brant smalt trapphus utan hiss. Hundar får ju inte rastas inne i bostadsområden så det blev ju lite svårt att komma ut i tid ibland speciellt på vintern. Flyttade i December till en bostadsrättslägenhet. Hyresrättslägenheten gick på 4180kr i mån utan internet (339:-) och bostadsrätten går på 2896kr i mån (fortf utan internet). Studentlägenheterna här i stan kostar typ 3500-4000 för 10 månader (2 sommarmånader är gratis).

Funkar det att ha hunden i studentlägenhet (dvs är lägenheten tillräckligt "stor" och lämplig för hunden, inte huruvida hyresägaren tillåter det)?
Hyresvärden i första lägenheten tillät djur, men inte hundvalpar (eftersom de kan tugga på den fasta inredningen). Man får tänka på att studentlägenheter ofta (men inte alltid) har papperstunna väggar, vilket inte är så lyckat om man har en hund som skäller. Storleken på lägenheten är nog inte det största problemet, man motionerar ju hunden utanför lägenheten. Problemet är väl snarare om man skaffar stor valp och får lägenhet med trappor.

Vad har ni fått/får ni offra för övriga aktiviteter eller rent socialt för att kunna ha hund?
Eftersom min hund inte kunde vara själv hemma någonsin, så kunde jag inte tvätta när hon var hemma, handla mat eller gå i affärer rent allmänt. Kunde inte vara ute och festa eller åka någonstans om jag inte hade hundvakt (mamma). Svårt att stanna kvar i skolan och plugga om inte någon kunde hämta hunden på dagis innan kl 6 osv. Allmänt ett svårt livspussel (men så värt det).

Hur tänker ni med framtiden med jobb och tid?
Eftersom jag inte vet hur min framtid ser ut så är min tanke att ha en äldre omplaceringshund. Har man inte tid så får man skapa det, för hundar är värda tiden. Idealet är väl att ha ett jobb där hunden kan vara med, min utbildning kan nog vara just ett sådant jobb. Men annars får man väl satsa på att gå hem på lunchen, ha hundvakt/dagis eller hoppas på att man inte jobbar så långa perioder per dag att hunden kan sova hela dagen medan man är borta.

Hur tänker ni om hunden blir sjuk och det hindrar er från att delta i undervisningen?
Många av lektionerna på högskola och universitet är inte obligatoriska. Så man får oftast inte frånvaro om man inte är där nån dag. Men är det ett obligatoriskt moment som inte kan göras om någon annan dag på den kursen så får man göra om det nästa år med nästa årskull studenter (vilket gör att man kanske missar en dag på sin nuvarande utbildning).

Slutligen - är det något jag har missat som man också måste ta i beräkning när man går i hundköpartankar och är student?
Har du inte familj som kan rycka in när det kniper så skaffa mycket vänner inom utbildningen och utanför den som gillar hundar. Man vet aldrig när man behöver en hundvakt, eller en annan hundvakt om den första inte kan i sista sekunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 737
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 479
Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
863
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 278
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp