Student: läs- eller surfplatta?

Araminta

Trådstartare
Funderar på att skaffa mig en "padda" till höstterminen. Frågan är om jag ska ha en läsplatta eller en surfplatta? Användningsområdet kommer främst vara för läsning av och markering i litteratur och filer (word, pdf etc). Skrivande etc har jag en utmärkt laptop för.

- Trevlig skärm att läsa längre texter på, får gärna funka bra i solljus (fördel läsplatta)
- Bra (!) antecknings/markeringsprogram för överstrykningar och klotter i marginalen
- Skärm gärna i modell större för att underlätta båda föregående punkter (fördel surfplatta, finns det så stora läsplattor?)
- Stöd för alla tänkbara program och filer man kan tänkas behöva, word, pdf etc
- Bra minne och batteritid.

Någon som har något tips eller iallafall kan guida mig i entdera riktning? Det känns lite som jag är ute efter en korsning av de två.
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Är det? Hade för mig att man skiljde dem båda åt men det är kanske jag som skaffat mig mina egna begrepp. Läsplatta (tex. Kindle) är gärna mindre i storleken, inte lika flashiga och har oftast en annan typ av skärm (inte bakgrundsbelyst). Surfplatta (tex iPad) är mer eller mindre en större smartphone och mer inriktade på webb och appar istället för läsning av längre texter. Men det är, som sagt, kanske något bara jag har fått för mig?
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Är det? Hade för mig att man skiljde dem båda åt men det är kanske jag som skaffat mig mina egna begrepp. Läsplatta (tex. Kindle) är gärna mindre i storleken, inte lika flashiga och har oftast en annan typ av skärm (inte bakgrundsbelyst). Surfplatta (tex iPad) är mer eller mindre en större smartphone och mer inriktade på webb och appar istället för läsning av längre texter. Men det är, som sagt, kanske något bara jag har fått för mig?

Han tänker nog att lärplatta och surfplatta är det samma (i skolans värld kallar man ibland surfplattorna för lärplattor).

Men läsplatta är ju inte samma sak. Myrten på forumet har jag för mig skaffat läsplatta, fråga henne kanske hur den fungerar.
En länk till tråd om läsplattor på buke
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Jag stod i valet o kvalet tidigare i våras.

Lånar mycket e-böcker och då nyare inte finns i mobipocket-format (som min gamla handdator använder) så skulle jag ha en läsplatta.

Tittade runt en hel del men det blev till sist en iPad mini, förvisso kostade den dubbelt upp mot läsplattan jag fastnade för men jag fick mycket mer för pengarna.
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Jag har en Kindle Touch och den stämmer in på en del av dina punkter. Dels är det lätt att läsa från den, inte alls lika påfrestande fär ögonen som det är att läsa från en telefon, datorskärm eller surfplatta. Jag jobbar natt och har inga problem att läsa från den hela natten, även när jag är trött. Dock blir det påfrestande om jag läser från telefonen eller datorn i samma utsträckning. Så är det mycket läsning på din utbildning skulle jag nog väga in den punkten.

Jag har inte pluggat så mycket från min läsplatta, jag har endast gjort en källtextanalys. Men då var den suverän. Jag läste, markerade textstycket jag fann instressant och lade in en kommentar om varför. Det är ju inte ett jättesnabbt tangentbord, men helt överkomligt för att skriva kortare kommentarer. Jag är dock inte säker på om det synkas så att kommentarerna "följer med", isf vore det ju smidigt att få upp texten på datorn med samma kommentarer. Går säkert att kolla upp.

Jag läser en hel del på min platta men jag upplever inte att skärmen är för liten. Det beror ju dock på ditt användningsområde, ska du ha bilder och dyl för utbildningen kan en större skärm kanske vara bra? Min är 9 x 12 cm, det är rätt lagom tycker jag för läsning. Fördelen med en mindre enhet är ju att du inte har så mycket vikt, något jag finner bekvämt när jag läser. Min väger lite drygt 200 g, jag har inga problem att hålla den längre stunder. Om den är tyngre, hur hade du tänkt sitta när du läser om du inte pallar att hålla i den? När jag läst från min surfplatta (som har större skärm med då är mycket tyngre, typ 700 g tror jag) har jag suttit med den på ett bord och suttit med gamnacke över. Funkar någon dag men inte längre perioder.

PDF vet jag att den stödjer, vet inte hur det är med word men det borde gå att dra hem om inte annat.

Minnet är suveränt på min. Surfplattan upplever jag att den inte alls har lika bra batteritid, den får man ladda titt som tätt. Läsplattan vet jag inte hur ofta jag laddar, men någon månad går det alla gånger. Då är det över ett år gammal också. Kindles plattor håller iaf något tusental böcker, men det bör vara samma sak för surfplattor, så länge du inte skaffar mängder av appar, men det lär du inte göra iom att den är för att plugga med? Så det lär vara likvärdigt?

Men ja, sedan ska jag ju säga att jag är lite partisk, jag läser med min läsplatta jämt men har ännu inte riktigt hittat något bra användsningsområde för min surfplatta. :p
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Jag har både en läsplatta (Adlibris Letto) och en surfplatta (Asus Vivo Tab). Den senare är dock köpt för att användas som resedator, så jag har den nästan alltid dockad till ett tangentbord. Med tangentbordet har man ca 18 timmars batteritid, vilket jag tror är väldigt mycket för surfplattor.

Skall man läsa är läsplattan definitivt att föredra. Det är det närmaste man kan komma att läsa från en bok. Letton stödjer förutom e-pub även pdf. Hur det är med Word-filer vet jag inte. Det skall vara möjligt att göra markeringar etc, men jag har aldrig testat det. Batteritiden är jättebra, säkert ett par veckor och den har plats för ett par tusen böcker. Jag har köpt ett skydd till den - en liten "pärm". Även med detta på väger den mindre och tar mindre plats än en pocketbok.

I min surfplatta finns en Kindle-funktion och efter att bara ha tittat igenom den så tycker jag att Kindlen faktiskt känns enklare att använda (Letton inte är svår). Tidigare (jag vet inte hur det är nu) har inte Kindle stött e-pub, vilket är det format som används mest i Europa. Det ska dock gå och konvertera. Mammas kanske vet hur det funkar?

Sammanfattningsvis: ska man läsa mycket så rekommenderar jag absolut en läsplatta. Surfplattor har samma nackdelar som att läsa från en dataskärm - man blir trött i ögonen och det funkar inte i solljus. Men det är klart, om litteraturen främst består av böcker i större format med bilder så vore inte min Letto optimal kan jag säga. Dock tror jag att vissa Kindle-varianter är inriktade på att läsa tidningar och funkar bättre för den typen av böcker.

Men jag ska tillägga att jag är helt motvalls surfplattor. Tycker det är en helt onödig pryl där funktionerna egentligen täcks in av en laptop, smartphone och läsplatta. Enda anledningen till att jag över huvud taget är att de inte tycks göra mini-laptops längre när jag nu behövde en ny.
 
Sv: Student: läs- eller surfplatta?

Min stödjer baea mobi, vet inte hur det är med nyare kindles. Men om jag köper (eller laddar ner :o) en bok i epub så konverterar jag bara den i datorn och för över. Lite jobbigare än att bara dra ner direkt till plattan, p andra sidan lär ju ts behöva ansluta plattan till datorn oavsett för att få ner skolmaterialet.

När jag köpte min fanns det en platta som hette kindle fire som var i färg, det finns säkert fortfarande om ts har behovet av att titta på bilder/ritningar. :)

Hur går det Ara? :)
 

Liknande trådar

Äldre (inte helt säker på om den här tråden ska bo här eller i "Datorer", så moderator får gärna flytta om den ligger fel) Tja, frågan är...
Svar
18
· Visningar
1 343
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp