Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Mineur

Trådstartare
Moderator
(inte helt säker på om den här tråden ska bo här eller i "Datorer", så moderator får gärna flytta om den ligger fel)

Tja, frågan är ganska enkel och står i rubriken. Jag tänkte önska mig en surfplatta i julklapp för att slippa släpa med mig min relativt tunga laptop till skolan varje dag. Mina krav/önskemål är som följer:

1. Den ska inte vara för dyr och fancy, då jag mest bara kommer att använda den för att ta anteckningar under föreläsningar, läsa artiklar osv.
2. Den ska dock vara bra nog för att kunna hantera Word, Power Point och Adobe Reader.
3. Den ska vara liten och smidig men ändå enkel att skriva (gärna fort! :p) på.
4. Den ska ha tillräckligt mycket batterikapacitet för att hålla i 6-8 timmar.

Den enda surfplattan jag testat är iPad vilken jag gillade, men det känns som att den är lite för dyr och tjusig för att bara användas till det jag tänker mig. Och så är jag inte heeelt kompis med Apples system heller... Storleksmässigt och smidighetsmässigt är iPad dock ganska lagom tycker jag, även om den kunde vara lite mindre.

Någon som råkar veta en superbra, enkel surfplatta som de bara måste tipsa om? :D
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

jag ar ju egentligen en mac person ( men for datorn) men jag har en samsung platta :) (galaxy tab 2 - den mer fancy versionen ar galaxy note).

Den gor allt jag vill att den ska gora, laser PDF's och kindle bocker t.ex. Ibland skriver jag pa den och man man byta hur "skrivbordet" ser (typ dela det och flytta runt det pa skarmen) vilket ar smidigt, men jag skriver nog snabbare pa datorn. Vet egentligen inte programmet som kommer med ar sa bra att skriva med da det alltid blir fel i formatet nar jag for over det till word pa datorn. Men det gar sakert att installera word (men det orkar jag inte :p). Batteri tiden ar helt ok. Den kan kopplas upp pa WiFi men har inget nat, da maste man ha en Galaxy note.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Har en Google Nexus 7 (16 GB, den första som kom ut) som jag är väldigt nöjd med. Aldrig varit något fel på den.
Använder den mest för att spela spel och slösurfa lite så vet väl inte om den uppfyller dina kriterier.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Vad jag sett på mina föreläsningar så använder folk ipad, samsung mfl och alla verkar lika nöjda. Det de däremot gör efter ett tag är att skaffa ett separat tangentbord som de kopplar till plattan. Det är jobbigt att skriva på plattan en längre stund enligt min åsikt (alla håller säkert inte med) och vill man skriva snabbt så är det lättare med ett tangentbord.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

det haller jag med om, det blir en konstig vinkel gentemot skarmen! speciellt om man ska titta pa en forelasning pa samma gang. Har man inte separat skrivbord sitter man ju och tittar ner i bordet istallet.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Jag köpte mig en Asus MeMo pad förra veckan. Gillar den verkligen! kostar 1500 ungefär. Mina krav va
*hyfsad batteritid (men här verkar de flesta ganska lika)
*lättanvänd
*inte för dyr
*används främst till mail, instagram och andra sociala medier
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Tack för alla era svar!

Samsung har jag bra erfarenheter av, så det var det första märket jag tänkte på faktiskt. Har dock dålig koll på alla deras modeller, men den Inglorion har låter ju absolut som att den skulle kunna räcka för min del. Det där att den bara funkar med Wifi gör inte så mycket, så är det ju med min laptop nu också och det räcker nästan alltid (utom när skolans Wifi strejkar)...

Google ska jag också kika lite på, visste inte att de gjorde surfplattor faktiskt!

Asus har jag tyvärr dåliga erfarenheter av sedan innan (en laptop och en mini-PC som strulat jättemycket), så där är jag lite mer fundersam... Priset är dessutom i det dyraste laget, fast det är kanske det man får räkna med att betala? Jag har löjligt dålig koll jag! :p

Sedan det här med att skriva på dem kan jag tänka mig blir jobbigt i längden. Mina föreläsningar är dock oftast bara en timme långa, så jag tänker att det kanske inte är så farligt? I värsta fall får jag väl köpa till ett sådant där tagentbord helt enkelt!
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Den nya Nexusen (google) kostar 2700 tror jag, den förra varianten ungefär 1900 så MeMo ligger ganska billigt i pris tycker jag. När jag tittade på Samsung Tab så tyckte jag att det va för lite minne i de som låg i samma prisklass som MeMo därför valde jag den

Okej, pyttelite också för att den fanns i rosa :p
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Woaah, 2700?! Det var bra mycket mer än jag hade tänkt mig... Haha, jag kanske borde ha undersökt den här saken lite mer känner jag nu. Pricerunner here I come! :p
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

För Nexusen ja.

Det finns en hel del billiga surfplattor men generellt är det väldigt lite minne på dom!
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Jag har oxå en Samsung Galaxy Tab2, och min har 3g. Funkar bra tycker jag.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Nexus 7 gen 2 lätt!
Den bästa 7 tums plattan idag.
Den är riktigt snabb med skrap skärm och har fått toppbetyg i alla tester som jag har läst. Jag köpte den samma dag som den släpptes. Bästa köpet i år!
Det är bara att läsa lite omdömen här :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2082755
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

För Nexusen ja.

Det finns en hel del billiga surfplattor men generellt är det väldigt lite minne på dom!

Okej, ja det borde jag ju nästan räknat ut själv... Frågan är dock hur mycket minne jag faktiskt behöver; rent teoretiskt sätt kan jag ju faktiskt föra över dokumenten och presentationerna från plattan till Dropbox och/eller min laptop efter varje vecka, och då blir det ju inte mycket alls. Men det kanske är lätt att säga nu såklart, innan jag upptäcker hur mycket jag faktiskt vill använda plattan till! :p


Jag har oxå en Samsung Galaxy Tab2, och min har 3g. Funkar bra tycker jag.

Okej, så den finns alltså att få med 3G också? Bra att veta! Vad gav du för din om jag får fråga?

Nexus 7 gen 2 lätt!
Den bästa 7 tums plattan idag.
Den är riktigt snabb med skrap skärm och har fått toppbetyg i alla tester som jag har läst. Jag köpte den samma dag som den släpptes. Bästa köpet i år!
Det är bara att läsa lite omdömen här :)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2082755

Iiih, men 2489 kr?! Det känns helt plötsligt som jättemycket pengar... Då känns Samsung eller HP för runt 1300 kr betydligt mer överkomligt, särskilt med tanke på hur pass lite jag ändå tror att jag kommer att använda plattan.

Men härligt att du också är nöjd med Nexus, om jag blir rik en vacker dag kanske det blir en sådan! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Samsung är så snälla att dem förinstallerar dropbox åt en :) (fast det är nog bara jag som blir imponerad av det ned tanke på hur lött det är att installera :D. ). onödigt med överföring en gång i veckan när det går att göra på en gång.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Okej, ja det borde jag ju nästan räknat ut själv... Frågan är dock hur mycket minne jag faktiskt behöver; rent teoretiskt sätt kan jag ju faktiskt föra över dokumenten och presentationerna från plattan till Dropbox och/eller min laptop efter varje vecka, och då blir det ju inte mycket alls. Men det kanske är lätt att säga nu såklart, innan jag upptäcker hur mycket jag faktiskt vill använda plattan till! :p




Okej, så den finns alltså att få med 3G också? Bra att veta! Vad gav du för din om jag får fråga?



Iiih, men 2489 kr?! Det känns helt plötsligt som jättemycket pengar... Då känns Samsung eller HP för runt 1300 kr betydligt mer överkomligt, särskilt med tanke på hur pass lite jag ändå tror att jag kommer att använda plattan.

Men härligt att du också är nöjd med Nexus, om jag blir rik en vacker dag kanske det blir en sådan! ;)

Jag funderade med på det. Men man laddar ju gärna ner lite appar (eller jag gör det iaf) Så jag räknade med att 16 GB va vad jag "behövde" 7GB som många av dom billigare har tycker jag känns lite.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Kl

Jag har en samsung galaxy note 10.1 och är grymt nöjd.
Bästa är att den fungerar så bra att använda som ett vanligt anteckningsblock, dvs sitter och antecknar på plattan med medföljande penna under föreläsningar, så behöver inte krångla med tangentbord osv, spec bra när man behöver rita figurer mm. Sen använder jag den till att anteckna och rita på föreläsningsslides (så galet smidigt), läser artiklar och rapporter, böcker och surfar faktiskt uteslutande på den. Skriver faktiskt även arbeten mm på plattan. Tycker faktiskt inte det är jätte stor skillnad att skriva med tangentbordet i plattan jämfört med ett vanligt och smidigheten gör att jag ofta väljer plattan, men har tanke på att komplettera med ett tangentbord när min bärbara dator gett upp helt.

Kan tillägga att jag tycker 10.1 är rätt perfekt storlek, hade inte velat ha mindre då allt hade blivit för smått, spec om man har uppe flera fönster samtidigt.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Hazel: Mja, det har du kanske rätt i... Jag tror jag ska gå in i en butik och titta lite samt prata med de anställda och se hur mycket jag kan tänkas behöva helt enkelt. Tack för ditt svar!

Ainon: Den låter ju onekligen väldigt bra, men om det stämmer som Pricerunner säger att den kostar runt 4-5000 kr är den tyvärr alldeles för dyr för min smak... En 10" skärm verkar dock rätt lagom som du säger, så jag ska nog rikta in mig på något i den storleken i alla fall :)
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Det där med storleken (:p) funderade jag en hel del på!

Det viktiga för mig är att den är lättanvänd, jag kommer skriva en del mail på min. Häromdagen skrev jag ett mail med plattan liggande och med båda tummar. Det är preciiis att jag kan det, med en 10" hade det aldrig gått. Likadant hade jag inte kunnat hålla plattan i ena handen. Därför valde jag en 7 tums.
 
Sv: Vilken surfplatta vill jag ha i julklapp?

Då har det nog kommit en ny modell, för betalade knappt 3000kr för min 2:a(dock utan 3g/4g)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag sitter mycket hemmakontoret nu för tiden och leker i Adobes Creative Cloud om kvällarna, och dels är det inte så roligt att sitta på...
Svar
2
· Visningar
606
IT & mobiler Funderar på att skaffa mig en "padda" till höstterminen. Frågan är om jag ska ha en läsplatta eller en surfplatta? Användningsområdet...
Svar
7
· Visningar
2 391
Senast: Mammas
·
IT & mobiler Mormor har önskat sig en surfplatta och jag undrar helt enkelt vad man ska tänka på när man letar efter något så high-tech till en...
Svar
14
· Visningar
3 506
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp