Bukefalos 28 år!

student och hästägare?

panzy

Trådstartare
går det ihop? ekonomiskt om man ej kan få pengar hemifrån? hur får ni det till att gå ihop?
tidsmässigt? hinner man med att ha häst?

hade tänkt sälja men när alla problem nu har släppt så känns det lite vemodigt att sälja...:(
 
Sv: student och hästägare?

hej

det beror ju helt på vilka kostnader du har. jag har alltid haft häst när jag har pluggat men så har jag fått gratis stallplats och gratis halm + hö och det underlättar ju enormt. sen är det ju omöjligt att ha häst om man precis har råd med det för det tillkommer ju alltid massa extra kostnader som är svindyrt som veterinär och hovslagar och sånt. kan du inte få en medryttare då på din häst så ni kan dela?
 
Sv: student och hästägare?

Allt går om man bara vill!

Beror på hur mycket man är villig att offra både ekonomiskt och tidsmässigt. Och så beror det ju på vad man ska läsa. En del utbildningar kräver mer engagemang än andra och då kan det vara svårt med tiden. Går man mindre tid i skolan kan man ju hinna med ett extrajobb vid sidan av för att dryga ut kassan.

Pluggar man i en större stad är det förmodligen dyrare att ha hästen där, men å andra sidan kan det vara lättare att hitta betalande medryttare som hjälper till både tidsmässigt och ekonomiskt.

Så det beror på en rad faktorer. Kolla runt i den stan där du har tänkt plugga. Hur det ser ut med stallplatser och priser, medryttare och ev. extrajobb. Och kolla hur mycket tid utbildningen kräver.
 
Sv: student och hästägare?

Om man hinner el inte beror på vad man pluggar, och ffa hur mkt annat man är villig att prioritera bort. Jag har aldrig lagt mer än 8 timmar per dag på skolan, och har därmed bara behövt prioritera bort tv-tittande och nån fest då och då för att hinna med. Men då har jag haft unghäst på lösdrift en del av tiden, tar ju mindre tid än en äldre häst i full träning. Så det beror ju på vilken nivå man vill lägga på hästeriet.

Ekonomin är väl den svåra biten. Jag har hela tiden haft akutbackup från mina föräldrar om ngt oförutsett skulle hända, plus att jag får låna mammas avlagda bil. Betalar dock alla kostnader för den själv, men slapp ju inköpssumman. För att klara att hålla häst har jag jobbat extra, olika mycket beroende på hur mycket tid skolan tar. Plus att det blir 8-10 veckors jobb varje sommar, inte så mkt ledigt... Men då kan man lägga undan lite att ha under resten av året. Sen får man hitta ställen att spara in pengar på. Jag har valt att bo ihop med kompisar under hela studietiden, blir billigt iom att man delar hyra och andra kostnader, och kan köpa storpack av saker tillsammans. Plus att det är trevligt, om man kommer överens vill säga...
Rent krast skulle jag nog ha kunnat leva snålare, och därmed haft lite pengar över/sluppit jobba ihjäl mig... Men iom att man pluggar träffar man mkt folk, det händer en massa grejer såsom konserter, roliga fester och annat som vore tråkigt att ha valt bort helt. Plus att jag älskar att köpa skivor och böcker, inte helt nödvändigt kanske. Så jag har häst, har skoj och lever lite på ruinens brant. Men det har helt klart varit värt det, det är helt underbart att ha stallet som tillflykt när man suttit och tentapluggat flera dar i sträck. Ska dock bli skönt att börja jobba i höst...

Så, lite handfasta tips:
-skaffa medryttare, eller ha hästen på lösdrift. Då får den motion om du inte alltid hinner rida, och det tar lite mindre tid (om du har den inhyrd vill säga).
- försök hitta stall som du kan cykla till. Bil är dyrt!
- hitta ett flexibelt extrajobb
 
Sv: student och hästägare?

Ush ja, visst är det dyrt! Jag undrar i bland varför man håller på och inte kan vänta tills man blir äldre och har ett jobb, men utan min häst mår inte jag braså jag får prioritera. Sedan har jag en underbar pojkvän som betalar det mesta hemma. Mina föräldrar finns också där och betalar försäkring varje månad ( guld värt). Har pluggat i två år och har ett och ett halvt år kvar så jag fixar det....mvh:smirk:
 
Sv: student och hästägare?

Om du har tid beror mkt på vilken utbildning/vad du läser och om du har råd beror mkt var du kommer att bo. Men det går, åtminstone så länge hästen håller sig frisk. Behövs pengar för dyra vet. räkningar är det bra att ha ett sparkapital för krislägen eller snälla släktingar (jag har det senare).

En betalande medryttare/halvfodervärd kan lösa problem med både tid och pengar. I vissa stall kan du få rabatt på stallhyran om du hjälper till med helgmornar eller dyl. Ett extraknäck är inte heller helt fel, men se upp för utbrändhetrisken.
 
Sv: student och hästägare?

Det kan fungera, både jag ochmin kompis har haft varsin häst hela utbildingen och inte haft tid till extra arbete...men det gäller att ha billigt boende och stall och helst inte en häst (som min) som kräver massor med extra pengar. Att ha råd att rida för tränare/tävla är inte heller helt lätt...

Men prova, i värsta fall får du väl sälja om du känner att det inte fungerar när du pluggar, att tid eller pengar inte räcker.

Gör gärna en budget innan på häst och dina kostander och försök få ihop det...och snåla inte för mycket för det brukar alltid tillkomma något (när man minst av allt vill det). En buffert (eller föräldrar som kan ställa upp) är ett måste, hästar kan skada sig etc och mycket pengar krävas omedelbart...
 
Sv: student och hästägare?

Tänkt köpa ett föl i höst, går andra året på civ ing utbildning 20 mil från stallet där hästen kommer bo.

Men, jag köper hästen med min mor. Den kommer såt hemma i vårt stall och mamma har redan en häst som behöver sällskap. Tanken är dessutom att vi ska dela på allt och jag ska utbilda den senare o sedan (blir typ algom tills jag gått ut) kasnke tävla lite. Beroende på hur det blir med jobb/flytt efter skolan så ska mamma antagligen ta över den mer om jag inte hinner. I längden ska den ersätta min mors häst som börjar bli till åren.

Pengar, jag kan lägga undan rätt mkt med fullt studielån och vi betalar ju bara mat, strö, hovis o sådant. Ingen hyra eller så.

Tid. Ingen på veckorna. Mamma tar nog ut den på lite handhästrundor. Men jag tycker det passar bra, skulle jag bott hemma hade den nor lätt blivit "övertränad" :) Dessutom så komemr det troligtvis passa sig så att den inte ska gå så mkt mer förrän efter att jag slutat... Får vi hoppas.

Men detta är bara hur vi tänkt lösa det. Hingstensom jag ridit nu under detta första året har ju fått gå med andra ryttare under veckorna för att få/ha tillräckligt med kondis.

Men, jag hade aldrig klarat ha häst själv utan mina föräldrar! Inte en chans. Men så är jag inte heller såå hästbiten att jag gärna sover 4 h per natt för att hinna mocka/fodra osv osv. Dessutom hade jag aldrig velat har häst under andra omständigheter än de som råder hemma hos mina föräldrar vilkt innebär alltid ngn hemma, fodring 4 gånger per dag med intag, mockning under hela dagen och alltmänt bara alltid ngn som kan ta in/släppa ut/täcka/titta till/extra fodra osv under hela dagarna.

Mitt motto är typ "perfekt ananrs för det hellre vara". Skulle ex aldrig palla att min häst inte fodrades på "rätt" tider/antal gånger bara för att jag jobbar. Eller att ngn annan skulle släppa ut den fel tid eller inte ha vett att ta in den tidigare om den fryser osv osv. Får sjukt dåligt samvete av sådant så då är jag hellre utan häst.
 
Senast ändrad:
Sv: student och hästägare?

Hej!

Jag har tre hästar just nu (en som varav 2 tränas och tävlas), och pluggar heltid. Tack vare förstående sambo, extrajobb, eget stall och hö ( = spar tid och pengar) samt sparsamhet i massor så funkar det...
Men visst är det motigt ibland, särskilt på vintern. Men nu har jag bara 2 år kvar sen är jag klar, så med envishet och vilja så går det.
 
Sv: student och hästägare?

För mig går det aldeles utmärkt. Den tiden jag spenderar i stallet känns som ett skönt avbrott från studierna :bump: Jag hade nog inte orkat plugga utan att ha häst :angel:

Min häst (shettis) är billig i maten men övriga kostnader (hovsl, vet, box mm) är ju samma som för stor häst, men jag tycker det funkar helt OK ekonomiskt.
 
Sv: student och hästägare?

Både jag och min sambo pluggade och levde enbart på studiemedel under tre års tid och hade då som nu både häst och katt. Vår lösning var att vi jobbade stenhårt under sommaren och lade undan pengar som vi tog av under hela året fram till sommar därpå. Vi hade t o m råd att lösa gymkort till oss båda två. Vill man så går det!!!!
 
Sv: student och hästägare?

Det beror ju på vilka andra kostnader du har? De flesta säljer eller lånar ut sina hästar när de pluggar för det blir för mycket att satsa på både och. Själv gick jag en hästutbildning och då var det bara bra att ha häst och dessutom hade jag den ena i verksamheten vilket gjorde att det blev nästan gratis.. Så man får försöka hitta lösningar och vara sparsam på annat samt ha god motivation för att få allt att gå ihop!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 790
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 089
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 005
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp