Bukefalos 28 år!

Studsboll på ridbanan

Ossiankarlsson

Trådstartare
Så har ytterligare en häst fått flytta hem till oss, en becksvart, stilig liten islandshäst madam på 8 år :love:. Förra ägare hade hon gå som turridningshäst på de jämtländska fjällen och jag må då säga att det inte var något hon uppskattade. Hon är hur snäll och go som hällst vid all hantering, lite egen, dock. Behöver någon att ty sig till och blir lätt stressad när det blir många okunniga som sliter och sparkar var dag( därav försäljningen ).

Hur som haver så har vi arbetat mycket NH och markarbete, hon fullkomligt ÄLSKAR att rida ut i skogen, men så fort man tider in på ridbanan förvandlas hon till en studsboll ! Kastar, bockar, stegrar och har sig.
Går hur bra som hällst att arbeta henne från marken där, går bra att rida ut, samma utrustning... Så vad ska man ta sig till? Hon blir inte rädd, bara bråkig och stökig, helt olikt henne! Börjar bli lite desperat och jag har inte än kunnat lista ut vad felet är:crazy:.
Någon som kan hjälpa till att klura?
 
Så har ytterligare en häst fått flytta hem till oss, en becksvart, stilig liten islandshäst madam på 8 år :love:. Förra ägare hade hon gå som turridningshäst på de jämtländska fjällen och jag må då säga att det inte var något hon uppskattade. Hon är hur snäll och go som hällst vid all hantering, lite egen, dock. Behöver någon att ty sig till och blir lätt stressad när det blir många okunniga som sliter och sparkar var dag( därav försäljningen ).

Hur som haver så har vi arbetat mycket NH och markarbete, hon fullkomligt ÄLSKAR att rida ut i skogen, men så fort man tider in på ridbanan förvandlas hon till en studsboll ! Kastar, bockar, stegrar och har sig.
Går hur bra som hällst att arbeta henne från marken där, går bra att rida ut, samma utrustning... Så vad ska man ta sig till? Hon blir inte rädd, bara bråkig och stökig, helt olikt henne! Börjar bli lite desperat och jag har inte än kunnat lista ut vad felet är:crazy:.
Någon som kan hjälpa till att klura?

Har det ställts krav hon inte klarat av att hantera på ridbanan? Kanske förväntar hon sig att det ska bli jobbigt och hellre förekommer? Kan du fortsätta med träning från marken och kanske bara prova att sitta upp och sitta av då och då till en början? Alltså börja om från början, hantera henne som en oinriden häst p ridbanan.
 
Som @Ginne sa, bryt ner steg för steg och börja från början. Longera/tömkör korta pass på ridbanan och ge henne uppgifter att utföra (olika typer av övingar med bommar etc) och börja så småningom introducera din vanliga ridutrustning. Så länge hon förstår att hon kan ha trevligt och göra spännande saker när hon är på ridbanan så är det bara för dig att ha tålamod och se om du kan nå henne på den vägen. Har själv fått göra samma sak och efter ett tag så gick det relativt bra att vara på banan så länge vi alltid hittade på ett par "roliga" övingar och inte bara harvade runt.
 
Så har ytterligare en häst fått flytta hem till oss, en becksvart, stilig liten islandshäst madam på 8 år :love:. Förra ägare hade hon gå som turridningshäst på de jämtländska fjällen och jag må då säga att det inte var något hon uppskattade. Hon är hur snäll och go som hällst vid all hantering, lite egen, dock. Behöver någon att ty sig till och blir lätt stressad när det blir många okunniga som sliter och sparkar var dag( därav försäljningen ).

Hur som haver så har vi arbetat mycket NH och markarbete, hon fullkomligt ÄLSKAR att rida ut i skogen, men så fort man tider in på ridbanan förvandlas hon till en studsboll ! Kastar, bockar, stegrar och har sig.
Går hur bra som hällst att arbeta henne från marken där, går bra att rida ut, samma utrustning... Så vad ska man ta sig till? Hon blir inte rädd, bara bråkig och stökig, helt olikt henne! Börjar bli lite desperat och jag har inte än kunnat lista ut vad felet är:crazy:.
Någon som kan hjälpa till att klura?


Den har väl negativa erfarenheter.

Gör roliga korta övningar på banan med mycket godis/beröm. Håll inte på och bråka med den därinne. Kanske räcker det att bara leda runt den något var första gången och utöka sedan i takt med att den känner sig trygg och avslappnad längre stunder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp