Bukefalos 28 år!

Studsig häst

ellabostrom

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som blir väldigt studsig i galoppen.
Det går bra så länge hon får hålla ett högt men när jag vill reglera farten så börjar hon studsa.
Är det någon som har tips på övningar eller liknande?
Har självklart tränare som jag tränar för regelbundet men skulle gärna vilja veta om någon haft liknade häst och vad för övningar som jag kan göra hemma med henne!
 
Hej!
Jag har en häst som blir väldigt studsig i galoppen.
Det går bra så länge hon får hålla ett högt men när jag vill reglera farten så börjar hon studsa.
Är det någon som har tips på övningar eller liknande?
Har självklart tränare som jag tränar för regelbundet men skulle gärna vilja veta om någon haft liknade häst och vad för övningar som jag kan göra hemma med henne!
Har varit med om det, halt bak eller ont i ryggen alla gånger.
 
Om hästen är fräsch d v s inte halt eller har ont någonstans så hade jag helt enkelt börjat om från början med galoppfattningar. Många fattningar där du bara galopperar ett par steg och sedan bryter av. När den byggt upp styrka blir det lättare att samla upp galoppen men man får börja med ett par steg i taget.
 
Hej!
Jag har en häst som blir väldigt studsig i galoppen.
Det går bra så länge hon får hålla ett högt men när jag vill reglera farten så börjar hon studsa.
Är det någon som har tips på övningar eller liknande?
Har självklart tränare som jag tränar för regelbundet men skulle gärna vilja veta om någon haft liknade häst och vad för övningar som jag kan göra hemma med henne!

Om hästen är fräsch och du inte åker häst samt håller enbart den i munnen behöver den bättre grundutbildning och det bör din tränare hjälpa dig med.
 
Min häst är röntgad i hela kroppen nyligen & har även en equiterapeut. Även kollad av veterinär nyligen.
Det är bara i vänster varv som hon gör detta.
 
Min häst är röntgad i hela kroppen nyligen & har även en equiterapeut. Även kollad av veterinär nyligen.
Det är bara i vänster varv som hon gör detta.

Gissar att vänster sida är svagare hos henne då. Då blir det varvet jobbigare för henne och hon har inte styrkan att gå i mer samlad galopp i det varvet. Jag tror det bästa du kan göra är att ta hjälp av din tränare för att få hjälp med övningar som gör att hon blir starkare och mer liksidig.
 
Kanske något med mun/nacke om det bara är i ena varvet?

Om inte något fysiskt problem så kan det såklart vara psykiskt också, dold stress, spänner sig, det är jobbigt etc.

Annars är övergångar verkligen stärkande. Gör massor med fattningar, övergångar skritt-trav etc.
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 026
Senast: Valle
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Anna-KarinO
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 285
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp