Styngfluga ..

fridiz

Trådstartare
Min häst har haft jätte mycket ägg den här sommaren, som ju inte ens är slut än D: Har varit jätte noga med att ta bort dom varje dag, men med tanke på att det är fullt så lär han ju fått i sig en del, eller?

Så jag undrar, tycker ni jag borde avmaska? När avmaskar man isf och hur får man tag i avmaskningsmedel? För vad jag har sett syns det inte på täckprov.

Tacksam för svar :)
 
Min häst har haft jätte mycket ägg den här sommaren, som ju inte ens är slut än D: Har varit jätte noga med att ta bort dom varje dag, men med tanke på att det är fullt så lär han ju fått i sig en del, eller?

Så jag undrar, tycker ni jag borde avmaska? När avmaskar man isf och hur får man tag i avmaskningsmedel? För vad jag har sett syns det inte på täckprov.

Tacksam för svar :)
Du säger till veterinären att din häst haft mycket ägg på sig och du avmaskar när flugan gett sig för året, runt september brukar det vara. Får du inte medel är det läge att byta veterinär i parasitfrågor.
 
Du säger till veterinären att din häst haft mycket ägg på sig och du avmaskar när flugan gett sig för året, runt september brukar det vara. Får du inte medel är det läge att byta veterinär i parasitfrågor.
Okej men skulle du rekommendera att jag avmaskar honom? :)
 
Det beror på hur mycket han får och hur flitig du är att skrapa. Skrapar du varje dag och känner att du har det under kontroll behöver du inte avmaska.
 
Det beror på hur mycket han får och hur flitig du är att skrapa. Skrapar du varje dag och känner att du har det under kontroll behöver du inte avmaska.
Som sagt skrapar jag varje dag och har varit jätte noga med att få bort allt. Men han har haft väldigt mycket dock .. :/
 
Min är helt gul in insidan av framknäna... i början tog jag bort alla, varje dag. Men sen så åkte jag bort över en helg och det exploderade :eek:
Så nu försöker jag plocka endel, men kommer att avmaska efter första frosten, brukar hjälpa!:up:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 419
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 304
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Mauen
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 729
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp